Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

Citaat van: Sparkplug op 07/05/2019 | 17:12 uur
Mits de opvolger ook van Naval Group is. De 12e kan dan alvast worden voorzien van de eventuele MLU aanpassingen van de 1e  ;D
Ja dat is ook iets waar wij rekening mee moeten houden bij selectie van Naval Group, het langzame lever schema. De eerste Franse Barracuda is ook in 2007 gestart met de bouw, terwaterlating staat gepland voor Juli 2019 en indienst stelling voor 2020 in de plannen.

Bouw tijd van 13 jaar is niet niks, de bouw van de Australische eerste boot moet straks vanaf 2023 gebouwd gaan worden en ''begin jaren '30'' in dienst komen. Wat er bedoeld word met begin is niet duidelijk, voor mij kan dat betekenen t/m 2035. Ik verwacht de HMAS Attack niet voor 2033 in dienst te zien.

Als Nederland rond Prinsjesdag 2019 besluit om te kiezen voor de Franse werf en we gaan rekenen met het tempo van het Australische schema;
- September 2019 ; keuze Naval Group
- Zomer 2022 ; ondertekening strategische partnerschap
- 2022 - 2026; ontwerp fase
- 2026 - 2035 ; bouw fase boot #1
- 2036 ; in dienst stelling boot #1
- 2043 ; in dienst stelling boot #4

:dead:

Sparkplug

Citaat van: Parera op 07/05/2019 | 17:08 uur
Naval Group maakt plannenn een samenwerking van 80 jaar, opzich niets vreemds maar een onderzeeboot gaat 30 a 40 jaar mee. Ze houden dus rekening met MLU's en al met een eventuele vervanger van deze boten.

Mits de opvolger ook van Naval Group is. De 12e kan dan alvast worden voorzien van de eventuele MLU aanpassingen van de 1e  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 07/05/2019 | 17:05 uur
Op deze manier is de eerste al bijna 25 jaar in dienst. Weet niet aan wie het ligt, maar je zou denken dat Naval Group al rekening met een MLU houdt.

Naval Group maakt plannenn een samenwerking van 80 jaar, opzich niets vreemds maar een onderzeeboot gaat 30 a 40 jaar mee. Ze houden dus rekening met MLU's en al met een eventuele vervanger van deze boten.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 07/05/2019 | 16:58 uur
Langzame planning van de Frans-Australische onderzeeboten... :silent:

Op deze manier is de eerste al bijna 25 jaar in dienst. Weet niet aan wie het ligt, maar je zou denken dat Naval Group al rekening met een MLU houdt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Langzame planning van de Frans-Australische onderzeeboten... :silent:

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 05/05/2019 | 17:59 uur
Ach, je kunt net als Nederland in de jaren 30 van vorige eeuw en tussen 1991 - ca. 2018 ook gaan voor een grote onderverzekering van je nationale UGV (Uitgebreide Gevaren Verzekering).
Om dan vervolgens in 1944 / 45 een hongerwinter voor je kiezen te krijgen met als resultaat 22.000 doden.

Vietnam had nooit een Onderzeedienst, totdat ze in april 2009 besloten om Russische 6 Kilo-boten aan te schaffen, waarvan de eerste in november 2013 arriveerde.
Malaysia had vanaf de jaren 80 tot in het eerste decennium helemaal geen onderzeeboten, in 2007 / 2008 ontvingen zij 2 Scorpene boten uit Frankrijk.
Indonesia had vanaf 1981 ruim 37 jaar lang 2 Cakra (spreek uit als Tjakra) klasse subs in dienst, een variant van de Duitse Type 209 (1.300 ton).
Per 2017 werden de Cakra's vervangen door 3 in Zuid-Korea gebouwde Nagapasa klasse boten, waarvan de laatste 11 april jongstleden te water werd gelaten.
Officieel is de Nagapasa een verbeterde variant op de Chang Bogo klasse, die weer gebaseerd is op het Type 209 / 1.400 ton.  Maar de Nagapasa is wel 61,30 meter lang en heeft een diameter van 7,60 meter.  Geeft een uitstekende lengte / diameter verhouding van 8,07, die van de Walrus bedraagt 8,06, welke goed is voor de prestaties.
TKMS geeft voor haar Type 209 / 1.400 ton echter een lengte van 62,0 meter, bij een diameter van 6,20 en een tonnage van 1.611 ton.  Daewoo geeft voor haar Chang Bogo's een lengte op van 56 - 61 meter en een diameter van 6,30 meter.
De Nagapasa's hebben een bereik van 10.300 nm (nautic miles) / 19.076 km bij een gemiddelde snelheid van 6 knopen / 11 km/u, een vergelijkbaar bereik dus als de Walrus en Australische Collins klasse.  En dat is meer dan voldoende om de van West naar Oost 5.120 km lange archipel te bestrijken.
12 April jongstleden werd ook bekend dat Indonesia in november 2018 bij Daewoo een extra order had geplaatst voor nog eens drie Nagapasa boten, af te leveren in 2026.
De Indonesische economie groeit jaarlijks met ruim 5 % en is qua omvang de 16de economie van de wereld.  Haar delfstof rijkdommen liggen echter hoofdzakelijk in de afgelegen eilanden en zeebodem.
Indonesia heeft plannen om hun onderzeedienst in 2035 te willen uitbreiden naar 12 boten.  Australia gaat haar 6 Collins boten vervangen door 12 Shortfinned Barracuda / Attack klasse subs.
En ook de Filippijnen denken na over een eventuele aanschaf van onderzeeboten.

Deze trend heeft hoofdzakelijk te maken met een steeds assertiever en agressiever wordend China.

De Chinezen denken en werken niet met de term "bondgenoten", maar "cliĆ«nten".  Velen in Europa hebben dat nog steeds niet door.

Ben je er ooit geweest?
Ik wel, en het land heeft evenhard duikboten nodig als Elon Musk zelfvertrouwen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 05/05/2019 | 12:08 uur
Echt, dat land (Birma / Myanmar) heeft nog niet eens genoeg geld om de bevolking te voeden..
Ga toch eens wat nuttigs doen met je geld.
Ach, je kunt net als Nederland in de jaren 30 van vorige eeuw en tussen 1991 - ca. 2018 ook gaan voor een grote onderverzekering van je nationale UGV (Uitgebreide Gevaren Verzekering).
Om dan vervolgens in 1944 / 45 een hongerwinter voor je kiezen te krijgen met als resultaat 22.000 doden.

Vietnam had nooit een Onderzeedienst, totdat ze in april 2009 besloten om Russische 6 Kilo-boten aan te schaffen, waarvan de eerste in november 2013 arriveerde.
Malaysia had vanaf de jaren 80 tot in het eerste decennium helemaal geen onderzeeboten, in 2007 / 2008 ontvingen zij 2 Scorpene boten uit Frankrijk.
Indonesia had vanaf 1981 ruim 37 jaar lang 2 Cakra (spreek uit als Tjakra) klasse subs in dienst, een variant van de Duitse Type 209 (1.300 ton).
Per 2017 werden de Cakra's vervangen door 3 in Zuid-Korea gebouwde Nagapasa klasse boten, waarvan de laatste 11 april jongstleden te water werd gelaten.
Officieel is de Nagapasa een verbeterde variant op de Chang Bogo klasse, die weer gebaseerd is op het Type 209 / 1.400 ton.  Maar de Nagapasa is wel 61,30 meter lang en heeft een diameter van 7,60 meter.  Geeft een uitstekende lengte / diameter verhouding van 8,07, die van de Walrus bedraagt 8,06, welke goed is voor de prestaties.
TKMS geeft voor haar Type 209 / 1.400 ton echter een lengte van 62,0 meter, bij een diameter van 6,20 en een tonnage van 1.611 ton.  Daewoo geeft voor haar Chang Bogo's een lengte op van 56 - 61 meter en een diameter van 6,30 meter.
De Nagapasa's hebben een bereik van 10.300 nm (nautic miles) / 19.076 km bij een gemiddelde snelheid van 6 knopen / 11 km/u, een vergelijkbaar bereik dus als de Walrus en Australische Collins klasse.  En dat is meer dan voldoende om de van West naar Oost 5.120 km lange archipel te bestrijken.
12 April jongstleden werd ook bekend dat Indonesia in november 2018 bij Daewoo een extra order had geplaatst voor nog eens drie Nagapasa boten, af te leveren in 2026.
De Indonesische economie groeit jaarlijks met ruim 5 % en is qua omvang de 16de economie van de wereld.  Haar delfstof rijkdommen liggen echter hoofdzakelijk in de afgelegen eilanden en zeebodem.
Indonesia heeft plannen om hun onderzeedienst in 2035 te willen uitbreiden naar 12 boten.  Australia gaat haar 6 Collins boten vervangen door 12 Shortfinned Barracuda / Attack klasse subs.
En ook de Filippijnen denken na over een eventuele aanschaf van onderzeeboten.

Deze trend heeft hoofdzakelijk te maken met een steeds assertiever en agressiever wordend China.

De Chinezen denken en werken niet met de term "bondgenoten", maar "cliĆ«nten".  Velen in Europa hebben dat nog steeds niet door.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Flyguy

Citaat van: Parera op 03/05/2019 | 17:47 uur
George V bedoel je? Dit is het eerste schip met de naam George VI, wel was het plan volgens mij om de King George V klasse eerst VI te noemen maar de toen zittende koning George VI vond dat niet gepast en heeft dit geweigerd hij wilde dat de naam king George V werd naar zijn vader.
Whoops, even in de war idd. Nog steeds een net stel namen.

Parera

#373
Citaat van: Huzaar1 op 05/05/2019 | 12:08 uur
Echt, dat land heeft nog niet eens genoeg geld om de bevolking te voeden..
Ga toch eens wat nuttigs doen met je geld.

Geen geld voor de bevolking maar het land maar een zeer onstabiel land en daar houden de Russen van. Makkelijk om bepaalde invloeden te kopen en het land is rijk aan edelstenen, dus ook daar zitten voor de Russen mogelijkheden. Als het land het niet meer kan betalen in cash dan nemen ze gewoon de edelstenen mee naar Moskou.

Het is opvallend dat de Russen (en Chinezen) bijna altijd zaken doen met landen waar dit soort dingen te vinden zijn; goud, olie of andere artikelen van hoge waarde. :silent:

De onderzeeboot op de afbeelding lijkt op een Kilo klasse, voor hun marine een hele grote onderzeeboot die eigenlijk niet past binnen de vloot.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 05/05/2019 | 12:08 uur
Echt, dat land heeft nog niet eens genoeg geld om de bevolking te voeden..
Ga toch eens wat nuttigs doen met je geld.

Het junta verdient anders genoeg met drugs.

Huzaar1

Echt, dat land heeft nog niet eens genoeg geld om de bevolking te voeden..
Ga toch eens wat nuttigs doen met je geld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Geruchten ; Myanmar gaat Russische onderzeeboten kopen of heeft interesse in de aankoop van Russische onderzeeboten.





Parera

Citaat van: Flyguy op 03/05/2019 | 17:40 uur
Nette namen. Conqueror was ook gaaf geweest, maar de George VI's waren ook legendarische schepen.

George V bedoel je? Dit is het eerste schip met de naam George VI, wel was het plan volgens mij om de King George V klasse eerst VI te noemen maar de toen zittende koning George VI vond dat niet gepast en heeft dit geweigerd hij wilde dat de naam king George V werd naar zijn vader.

Flyguy

Nette namen. Conqueror was ook gaaf geweest, maar de George VI's waren ook legendarische schepen.

Parera

#367
Via @AdmPhilipJones

CitaatToday I am pleased to announce that the 4th of our future Dreadnought Class ballistic missile submarines will be named HMS King George VI.



Vervolg twitter draadje;
CitaatNotwithstanding the long tradition of naming @RoyalNavy capital ships after our country's monarchs, to-date no previous warship has been named King George VI; it was not appropriate to do so during His reign as the battleship King George V was still in service.

CitaatThe then Prince Albert, who would later become King George VI, had particularly strong naval connections.  Having entered the Royal Naval College, Osborne in 1909 and progressed to Dartmouth in 1911 he commissioned as a Midshipman in the Battleship HMS Collingwood.

CitaatStill serving in HMS Collingwood as a turret officer during the Battle of Jutland, Prince Albert earned a Mention in Despatches; it made him the only British Sovereign to have seen action since King William IV over a century earlier.

CitaatTogether with her sister submarines, HMS Dreadnought, HMS Valiant and HMS Warspite, HMS King George VI will represent the cutting edge of underwater capability and will meet the awesome challenge of continuous at sea deterrence into the second half of the 21st century.