Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 09/11/2022 | 10:55 uur
Ja klinkt goed, al heb ik mijn twijfels over 2x 48 cellen (niet of het zou moeten maar of het gaat gebeuren) en die LRASM die zie ik er ook niet komen met de Tomahawk plannen die er nu liggen.
NSM + Tomahawk is naar mijn idee waar men voor wil gaan op dit moment.


Tomahawk is in zijn huidige vorm prima om op afstand iets tegen landdoelen te ondernemen, de variant die ook tegen schepen kan worden ingezet is leuk maar op korte termijn kansloos (niet stealth en niet echt bewegelijk).  Ik blijf bij mij mening dat NSM (vooralsnog) een te kort bereik heeft,

Parera

#407
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2022 | 10:47 uur
Aangepast Omega 2030 ontwerp, iets groter, stel 7K ton. 48 VLS cellen op de bak, en 48 midscheeps. ASuW:'s (LRASM) vanuit VLS.

Ja klinkt goed, al heb ik mijn twijfels over 2x 48 cellen (niet of het zou moeten maar of het gaat gebeuren) en die LRASM die zie ik er ook niet komen met de Tomahawk plannen die er nu liggen.
NSM + Tomahawk is naar mijn idee waar men voor wil gaan op dit moment.

48 + 32 VLS cellen is naar mijn idee helemaal niet verkeerd voor ons kleine landje.

Wat ik nog wil toevoegen op mijn vorige reactie:

Het F-126 ontwerp heeft onder het helidek een Slipway voor 12m RHIB's en 4 (missie) containers, om die reden zou ik een deel van de midscheepse missie bay /Rhib bays opofferen voor extra VLS cellen zoals ik aangaf. Duitsland kijkt naar opties voor o.a. gesleepte sonar en eventueel ook zware torpedo's in de container posities. Voor het vLCF zou ik een alternatieve slipway (voor USV's en RHIB's) overwegen + 1 doorlopende missiebay midscheeps voor 12m Rhib's / USV's. Eventueel de midscheepse bay en container posities achterop voorzien van ''The Cube '' systemen.

De bays op F-126's worden voorzien van Rhibs vergelijkbaar met onze FRISC's, deze worden geleverd door MST in opdracht van Damen.




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Aangepast Omega 2030 ontwerp, iets groter, stel 7K ton. 48 VLS cellen op de bak, en 48 midscheeps. ASuW:'s (LRASM) vanuit VLS.

Parera

#405
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2022 | 09:55 uur
'Spannende maanden' Nederlands-Duitse fregattensamenwerking

https://marineschepen.nl/nieuws/Spannende-maanden-Nederlands-Duitse-fregattensamenwerking-091122.html#.Y2tqxnSqdLE.twitter

Dit is natuurlijk iets waar we langer ''bang voor zijn'', het samenwerken met de Duitsers is ook lastig i.v.m. haar grote defensie industrie. Een land als Noorwegen of Denemarken is daarin veel makkelijker voor ons, ondanks dat die landen ook redelijke industrie?n hebben zijn ze maar klein op maritiem defensie gebied. In deze landen ligt de focus meer op systemen en de ontwikkeling van schepen dan de bouw zelf. Zweden is dan wel weer een ander verhaal, die hebben de reus Saab waar men eigenlijk ook alles zelf kan doen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2022 | 10:09 uur
Wellicht moet DMO toch maar eens geen kijken naar een vergroot Omega concept, je voelt immers wederom een mislukte samenwerking tussen NL en Dld aankomen.

Daar zou ik me wel in kunnen vinden, een aangepast (niet perse groter) ontwerp op basis van de Omega series (is ook F-126 basis). We weten dat er impressies zijn (verouderd) waarbij er een 32 cells VLS op de boeg van het Omega ontwerp ligt, dit aangevuld met midscheepse VLS cellen zoals de Deense fregatten dit hebben geeft ruimte voor 64 VLS cellen (of meer). Waarbij de ASuW's opgesteld kunnen worden zoals men dat nu doet bij de F-126's schuin naast de achterste mast. Ik zou graag een mix van het basis Omega en het F-126 willen zien in de basis voor het vLCF, beide ontwerpen hebben goede opties maar ook minder goede keuzes.







En misschien is het Duitse F-126 ontwerp juist wel iets waar we wat mee kunnen in de basis, als ik zo kijk (zonder al te veel scheepsbouw kennis) dan zou ik het VLS deel verbreden op de boeg over de gehele breedte waardoor er ruimte is voor 32 - 48  VLS cellen. De container ruimte midscheeps en de Rhib bays (deels) opofferen voor extra VLS ruimte (24 -32 cellen). Verder zullen de masten en sensoren moeten worden aangepast, en een Sovraponte op de hangaar i.p.v. de RAM. Dan ben je naar mijn idee al een heel eind met het vLCF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2022 | 09:55 uur
'Spannende maanden' Nederlands-Duitse fregattensamenwerking


Wellicht moet DMO toch maar eens geen kijken naar een vergroot Omega concept, je voelt immers wederom een mislukte samenwerking tussen NL en Dld aankomen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ace1

#402
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2022 | 19:31 uur
De oude GW's gingen helaas rechtstreeks naar de sloop.

Z-Amerika zou nog wel kunnen (Peru? Chili?) en Indonesi? zou wellicht nog een optie zijn.

Het is dat een scheur in de rompen van de GW's zaten anders waren deze verkocht geweest aan indonesi? , daar had men wel interesse.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 05/11/2022 | 19:08 uur
Ach die kun je nog altijd wel kwijt aan landen in Zuid-Amerika of in Afrika of in Azie.

De oude GW's gingen helaas rechtstreeks naar de sloop.

Z-Amerika zou nog wel kunnen (Peru? Chili?) en Indonesi? zou wellicht nog een optie zijn.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2022 | 19:00 uur
Zal er wel een volgende eigenaar zijn?

Als het eerste AWWF de Nieuwe Haven binnen vaart zijn de oudste 2 LCF ruim 30 jaar oud en ze zijn niet volgens militaire standaard gebouwd.

Ach die kun je nog altijd wel kwijt aan landen in Zuid-Amerika of in Afrika of in Azie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/11/2022 | 17:29 uur
Dat is natuurlijk een optie voor de volgende eigenaar, eventueel kunnen we de niet ge?pgrade schepen natuurlijk ook verkopen inclusief modernisering. Het is maar wat de volgende eigenaar er mee wil.

Zal er wel een volgende eigenaar zijn?

Als het eerste AWWF de Nieuwe Haven binnen vaart zijn de oudste 2 LCF ruim 30 jaar oud en ze zijn niet volgens militaire standaard gebouwd.

Parera

Citaat van: Thomasen op 05/11/2022 | 16:42 uur
Dat is misschien ook wel iets om te bespreken met degene die ze overneemt?

Dat is natuurlijk een optie voor de volgende eigenaar, eventueel kunnen we de niet ge?pgrade schepen natuurlijk ook verkopen inclusief modernisering. Het is maar wat de volgende eigenaar er mee wil.

Parera

Citaat van: Master Mack op 05/11/2022 | 11:43 uur
Nu het geld tegen de klippen klotst kunnen we misschien alle 4 de LCF's in iedergeval van de scooter capaciteit en 2 GK's voorzien. Ook goed voor evt verkoop in de toekomst. Dat we niet het hele pakket op alle 4 LCF'en zetten snap ik maar de AWWF's liggen voorlopig nog niet in DH.

Ik zou persoonlijk de capaciteit volledig richten op de 2 te moderniseren schepen, zoals te lezen is in de kamerstukken zullen de andere 2 (volgens huidige planning) slechts 2 a 3 jaar gebruik maken van de nieuwe systemen. Dat vind ik zonde van het geld dat het kost, bouw ze dan direct in de nieuwe schepen in en koop van het over te blijven budget extra middelen.

Ik hoop ook dat voor (minimaal) de 2 te volledig moderniseren schepen de extra Mk41 VLS cellen gekocht worden zodat ook de SM-3 fatsoenlijk ge?ntegreerd kan worden.

Master Mack

Nu het geld tegen de klippen klotst kunnen we misschien alle 4 de LCF's in iedergeval van de scooter capaciteit en 2 GK's voorzien. Ook goed voor evt verkoop in de toekomst. Dat we niet het hele pakket op alle 4 LCF'en zetten snap ik maar de AWWF's liggen voorlopig nog niet in DH.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/11/2022 | 14:08 uur
Dat worden straks dus 2 LCF MLU schepen en 2  LCF MLU+ schepen.

Een ding is wel positief aan de kamerbrief waar naar gerefereed word en dat is dat alle 4 de LCF's uitgerust worden met Tomahawks (of zoals het daar heet Martitime Strike capaciteit).
Verder vind ik het vaag doen over dezelfde EW systemen voor de ASWF's ook maar niks, zorg er gewoon voor dat we 1 standaard systeem gebruiken voor EW op onze fregatten. Als de Belgen het niet willen (wat ik me niet kan voorstellen) dan zoeken ze zelf maar wat anders uit.

Met het vooruitzicht op 2 volwaardig geupgrade LCF's word het ook wel tijd om die 2 uit te rusten met de voorziene 8 extra VLS cellen om zo de SM-3 en Tomahawk's voldoende te kunnen vullen.

Het geeft ook aan dat de plannen voor AWWF ook nog op schema liggen, want dat is de reden waarom maar 2 van de 4 schepen een upgrade zullen krijgen.


Parera

#394
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/11/2022 | 13:29 uur
Nieuw systeem 'elektronische oorlogvoering' voor fregatten

https://marineschepen.nl/nieuws/Fregatten-krijgen-nieuwe-systemen-voor-elektronische-oorlogvoering-011122.html#.Y2EQ6ZAcaCI.twitter

Dat worden straks dus 2 LCF MLU schepen en 2  LCF MLU+ schepen.

Een ding is wel positief aan de kamerbrief waar naar gerefereed word en dat is dat alle 4 de LCF's uitgerust worden met Tomahawks (of zoals het daar heet Martitime Strike capaciteit).
Verder vind ik het vaag doen over dezelfde EW systemen voor de ASWF's ook maar niks, zorg er gewoon voor dat we 1 standaard systeem gebruiken voor EW op onze fregatten. Als de Belgen het niet willen (wat ik me niet kan voorstellen) dan zoeken ze zelf maar wat anders uit.

Met het vooruitzicht op 2 volwaardig geupgrade LCF's word het ook wel tijd om die 2 uit te rusten met de voorziene 8 extra VLS cellen om zo de SM-3 en Tomahawk's voldoende te kunnen vullen.