De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Mourning

Citaat van: StrataNL op 01/11/2021 | 09:40 uur
Laat die wil er nou vooral net niet zijn.

Ja, dat is wel heel duidelijk aan het worden. Ik verwacht dat Defensie er structureel echt wel wat bij gaat krijgen tijdens de volgende kabinetsperiode, maar ik verwacht dat dat zeker niet de gevraagde en als noodzakelijk geachte 4 miljard zal zijn. Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen als het de helft wordt en ook dat moet ik echt nog maar eens zien met wie we nu in Politiek Den Haag hebben rondlopen en de cadeautjes welke ik vooral richting D66 verwacht te zien gaan om ze binnenboord te houden. Dat gaat geld, veel geld kosten voor bijv. een waarschijnlijk extra assertieve impuls voor klimaatbeleid en onderwijs.

En zoals we allemaal verwachten is Defensie voor D66 op zijn allerbest van onderschikt belang waar je af en toe wat extra aandacht aan moet geven en waar je goede sier mee kunt maken naar de achterban door Europese samenwerking (en waar men ongetwijfeld en hoe achterlijk ook besparingen mee verwacht te halen...) en als het economisch wat minder gaat kun je er vooral geld vandaan halen...

Het zou mooi zijn ALS men een paar eenmalige uitgaven wil doen om bepaalde problemen op te lossen, iets wat een paar weken terug rondging, Defensie daar ook een bedrag in krijgt toegespeeld. Zou bijzonder terecht zijn en het is iets wat Defensie naast nieuwe structurele gelden zeer goed zou kunnen gebruiken om bijv. het vastgoed meer van deze tijd te maken.

Maar ik verwacht zonder meer dat Defensie weer "keuzes" zal moeten gaan maken, lees: moet bezuinigen, de volgende kabinetsperiode. En ik verwacht dat men meer en meer zich zal gaan richten op de Klu. Dus vervanging Cougar en verbetering en begin vervanging Patriot, uitbreiding wapenpakket F35's, mogelijk extra MALE's en evt. bewapening er onder. Puur speculatie en ik heb er geen bewijs voor, maar ik denk dat ik redelijk in de goede richting denk.

Ik verwacht geen nieuwe MBT's de komende periode. Op zijn best wel evt. een raketartilleriesysteem waarmee dan een batterij zou worden uitgerust om de NATO ook enigszins op "afstand" te kunnen houden en te kunnen claimen dat de vuurkracht van de KL (een speerpunt welke de NATO aanstipte) wordt verbeterd en er zal wel iets gebeuren op SHORAD ofzo, maar ik verwacht niets substantieels.

Ik moet nog zien dat de LPD's door twee nieuwe schepen worden vervangen.

Het is super prematuur en speculatief, maar de politiek heeft nou ook licht gezegd niet echt reden gegeven tot ook maar enig echt vertrouwen en een geschiedenis van het tegenovergestelde is ruimschoots aanwezig. Ik laat me graag positief verrassen, maar tot die tijd ga ik uit van een redelijk donker scenario.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

StrataNL

Citaat van: Harald op 01/11/2021 | 07:04 uur
Waar een wil is, is een weg.....
Laat die wil er nou vooral net niet zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Lex op 31/10/2021 | 22:11 uur
Dank voor het vertrouwen. De vraagstelling is duidelijk en geen gebazel.
Ik zou dat ook kunnen stellen van het antwoord.
nog meer gebazel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald


Lex

Citaat van: Huzaar1 op 31/10/2021 | 16:26 uur
Ik weet niet wat je allemaal bazelt hier maar ten eerste zijn opbrengsten van Defensie materieel niet voor de schatkist maar voor Defensie. Ten tweede is dit een interim minister van een demissionair kabinet dat buiten haar ELOT zit. Stelt geen fluit voor deze post en hij gaat al helemaal geen richtlijnen zetten of iets naar zijn hand zetten.
Dank voor het vertrouwen. De vraagstelling is duidelijk en geen gebazel.
Ik zou dat ook kunnen stellen van het antwoord.

StrataNL

Citaat van: Harald op 30/10/2021 | 21:51 uur
2)  interim schepen via Damen
Ik heb daar een sterke voorkeur voor een XO ontwerp. In mkjn vorige posting al uitgelegd.
haha wat?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Lex op 30/10/2021 | 23:14 uur
Met het bewind van de  huidige MINDEF en zijn verleden zou het zelfs mogelijk kunnen zijn dat er een heel ander gebeuren ter wereld komt.
Gezien de problemen op P-gebied, het opleggen van schepen als gevolg, de belangstelling voor een eventuele verkoop: De verkoop is goed voor de schatkist. Er is een aanbesteding voor vervanging Mijnenjagers, de vervanging van overige eenheden KM zijn reeds verschoven in tijd en kunnen nog steeds verschoven worden, waardoor fondsen voor diversiteit uitgevoerd kunnen worden.

Ik weet niet wat je allemaal bazelt hier maar ten eerste zijn opbrengsten van Defensie materieel niet voor de schatkist maar voor Defensie. Ten tweede is dit een interim minister van een demissionair kabinet dat buiten haar ELOT zit. Stelt geen fluit voor deze post en hij gaat al helemaal geen richtlijnen zetten of iets naar zijn hand zetten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Marine over verkoop aan Griekenland: 'dringend behoefte aan fregatten'

http://disq.us/t/42fovwr

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 30/10/2021 | 23:14 uur
Met het bewind van de  huidige MINDEF en zijn verleden zou het zelfs mogelijk kunnen zijn dat er een heel ander gebeuren ter wereld komt.

Hier til ik niet zo zwaar aan, een interim minister in een demissionair kabinet zonder ambitie om een rol te spelen in het eerstvolgende missionaire kabinet.

Lex

Citaat van: Harald op 30/10/2021 | 21:51 uur
Ik denk dat dat scenario best reëel is.
En idd ... en dan ?
Er ontstaat dan zo wie zo een gat
1) aswf project versnellen, kans is klein, denk ik
2)  interim schepen via Damen
Ik heb daar een sterke voorkeur voor een XO ontwerp. In mijn vorige posting al uitgelegd.
Met het bewind van de  huidige MINDEF en zijn verleden zou het zelfs mogelijk kunnen zijn dat er een heel ander gebeuren ter wereld komt.
Gezien de problemen op P-gebied, het opleggen van schepen als gevolg, de belangstelling voor een eventuele verkoop: De verkoop is goed voor de schatkist. Er is een aanbesteding voor vervanging Mijnenjagers, de vervanging van overige eenheden KM zijn reeds verschoven in tijd en kunnen nog steeds verschoven worden, waardoor fondsen voor diversiteit uitgevoerd kunnen worden.

Harald

Citaat van: Lex op 30/10/2021 | 21:08 uur
Stel dat de Grieken deze asap willen overnemen. Wat dan?
Ik denk dat dat scenario best reëel is.
En idd ... en dan ?
Er ontstaat dan zo wie zo een gat
1) aswf project versnellen, kans is klein, denk ik
2)  interim schepen via Damen
Ik heb daar een sterke voorkeur voor een XO ontwerp. In mkjn vorige posting al uitgelegd.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/10/2021 | 13:21 uur
Verkoop M-fregatten en mijnenjagers aan Griekenland: intentieverklaring getekend
http://disq.us/t/42duzp1
Stel dat de Grieken deze asap willen overnemen. Wat dan?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 29/10/2021 | 19:28 uur
Zal mij niks verwonderen als de Rotterdam ook aan een Zuid Europees land of Chili verkocht gaat worden o.a Portugal wilde ook al langer een LPD!

Prima, als ze maar vervangen wordt (uiteraard geen oude schoenen weggooien voordat er nieuwen zijn).

Ace1

Citaat van: silvester herc op 29/10/2021 | 19:28 uur
Zal mij niks verwonderen als de Rotterdam ook aan een Zuid Europees land of Chili verkocht gaat worden o.a Portugal wilde ook al langer een LPD!

Chili heeft al een LPD van Frankrijk overgenomen.

silvester herc

Zal mij niks verwonderen als de Rotterdam ook aan een Zuid Europees land of Chili verkocht gaat worden o.a Portugal wilde ook al langer een LPD!