De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Lex

Viceadmiraal Rob Kramer draagt commando over. 'Marine maakt stappen maar niet snel genoeg'

Olof van Joolen 02-09-2021, 12:00

DEN HELDER
Viceadmiraal Rob Kramer wilde in zijn periode als Commandant Zeestrijdkrachten de door de bezuinigingen aangetaste marine weer op orde krijgen. De marine maakte stappen op het gebied van personeel en materieel, maar het gaat de vertrekkend commandant niet snel genoeg.
Een grotendeels lege haven ziet de viceadmiraal vanuit zijn kantoor op de zevende verdieping van de admiraliteit in Den Helder. De meeste oorlogsbodems die er liggen, maken zich klaar voor een uitzending of oefening. Goed nieuws wat betreft de viceadmiraal die 9 september het commando overdraagt aan René Tas. Marineschepen horen wat hem betreft zoveel op zee te zijn.

Tegelijkertijd was er afgelopen maanden veel minder positief nieuws voor de Koninklijke Marine. Schepen moeten langs de kant blijven omdat er onvoldoende bemanning voor is. Of kunnen alleen met moeite in de vaart worden gehouden omdat ze in de herfst van hun technische bestaan verkeren, terwijl er nog geen contract is getekend voor de bouw van hun opvolgers. Met wat voor gevoel maakt de viceadmiraal de stap naar ambteloos burger?

,,Ik kan mezelf in de spiegel aankijken", zegt Kramer. ,,Ik heb gedaan wat ik beloofde: de medewerkers centraal stellen. Er zijn mooiere vaarprogramma's gekomen richting de West, Azië, New York. We hebben meer kunnen aansluiten bij de filosofie: ga bij de marine en zie de wereld. Ik wilde iets doen aan de hoge uitstroom. Die is minder geworden, maar er zijn nog steeds problemen. Met name wat betreft technisch personeel."

Meer in het oog springend is dat er nog steeds geen contracten zijn getekend voor nieuwe fregatten en onderzeeboten. Frustreert u dat?

,,Dat klopt, waarbij er wel een verschil is tussen de onderzeeboten en de fregatten waarover volgend jaar hopelijk een contract wordt getekend. Die order is gegund maar er lopen nog gesprekken over de contractvoorwaarden. Voor de onderzeeboten is besloten tot een competitie tussen drie aanbieders. Die kost tijd omdat zo'n aanpak complex is."

Ondertussen worden de onderzeeboten er niet jonger op. De eerste nieuwe boten moeten in 2028 in het water liggen. Wordt de urgentie in Den Haag wel gevoeld?

Na een stilte: ,,Laat ik het erop houden dat we het complex hebben gemaakt. Misschien wel iets te complex. Dat is helaas iets wat ik meer heb gezien. Als defensie hebben we intern geprobeerd bureaucratie terug te dringen. Daarin zijn we succesvol geweest. Tegelijkertijd lopen we tegen externe bureaucratie aan die het proces van herstel vertraagt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar aanbestedingsregels en de rol van vakbonden waardoor ook kleine veranderingen zoals het verplaatsen van vijf mensen een twee jaar durende reorganisatie vereisen; dat helpt niet om de organisatie klaar voor de toekomst te maken."

Wat u wel wist te bereiken, is dat de verhuizing van het Korps Mariniers naar Vlissingen werd ingetrokken. Het korps verhuist nu naar Nieuw Milligen. Ziet u dat als een persoonlijk succes?

,,Ik heb me daar met mijn toenmalige plaatsvervanger Frank van Sprang hard voor gemaakt omdat we zagen dat vanwege de verhuizing het korps leegliep. Het einde van het korps daardoor was een realistisch risico. Gelukkig hadden de bewindspersonen oren voor die argumenten en is het besluit gewijzigd. We zien nu dat de uitstroom bij de mariniers vermindert."

De toenmalige korpscommandant Jeff Mac Mootry sprak zich in een column openlijk tegen de verhuizing uit. Het kwam hem in Den Haag op kritiek te staan. Was u gelukkig met die column?

,,Dat kan ik nu wel zeggen, er was sprake van afstemming... Ik wist van die column en ondersteunde Jeffs initiatief."

Aan het eind van uw periode bleek de kas leeg en kwam herstel in het geding.

,,We hebben met de anderhalf miljard euro die er deze kabinetsperiode bij kwam een stap kunnen zetten, maar het is niet genoeg gebleken. De minister heeft niet voor niks gevraagd om 4 miljard euro structureel meer."

Als u terugkijkt, domineert dan toch niet de teleurstelling? U gaat niet weg met het huis compleet op orde.

,,Er is ook veel wel gelukt. De contracten voor mijnenbestrijdingsvaartuigen zijn getekend, onlangs is de kiel gelegd voor ons nieuwe bevoorradingsschip en als de trajecten voor de fregatten en onderzeeboten worden afgerond zoals ik verwacht krijgt de marine een compleet nieuwe ruggengraat. Dat is ook hard nodig, want de wereld wordt er niet stabieler op en crises verlopen in steeds hoger tempo. Kijk maar naar wat we in Afghanistan hebben zien gebeuren."

Is er in Nederland voldoende besef van die dreiging?

,,Binnen de marine in ieder geval wel. Toen er op de knop werd gedrukt voor Kabul stonden onze MARSOF-mariniers binnen een paar uur klaar. Bestuurlijk zie je dat het soms ingewikkelder ligt. Daar is er wel de stroperigheid waar ik het eerder over had. We zullen daar echt wat aan moeten doen willen we een krijgsmacht krijgen die klaar is om snel en flexibel in te spelen op de dreigingen. Ook de dreigingen waarvan we nu nog niet eens beseffen dat ze op ons af komen."

NHD

Harald

Saab to Showcase New Combat Boat 90 Next Generation   ( das interessant ! ...  :big-smile: )

Saab will be demonstrating for the first time outside of Sweden a new generation of the Combat Boat 90 (CB90) fast assault craft. It will be shown from 14-17 September at the DSEI exhibition in London, where visitors will have the opportunity to go aboard to learn more about its new capabilities.


Saab press release

This CB90 Next Generation (CB90 NG) features new capabilities as well as many of the features that the original CB90 is famous for. Designed to swiftly transport marines and other forces, CB90 is renowned for the ease by which troops can rapidly get on-shore and depart again, be it a beach or an awkward, elevated rocky shore. CB90 NG builds on that capability and, depending on the mission, can take on different roles in the sensor and combat chain. CB90 NG includes a new combat management system and sensors for surveillance, ballistic protection, as well as further improved stealth, manoeuvrability and speed.  By providing amphibious forces with multi-mission capabilities, CB90 NG is an even more potent means by which to project force from the sea.

Citaat"This is not an ordinary model-upgrade: it is the result of 30 years of experience from the user's side from across the world, combined with continuous technical development. The result in CB90 NG is a new platform ready to take on multiple roles."

Anders Hellman, Vice President and Head of business unit Docksta within Saab's business area Kockums. 

CB90 Next Generation will put on a display as part of the twice-daily DSEI waterborne demonstrations outside the main hall. Saab welcomes visitors to come along to where the craft will be docked at the marina section outside the main hall to see CB90 NG for themselves.

The example of CB90 NG to be shown at DSEI was recently delivered to the Swedish Navy, with the designation Docksta CB 90HSM. It is representative of how CB90 Next Generation is customised to meet a customer's requirement, and DSEI gives armed forces the chance to see and learn more about this adaptability in person.

https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2021/2021/08/dsei-2021-saab-to-showcase-new-combat-boat-90-next-generation/?nowprocket=1

Parera

Fregattensamenwerking met Duitsland lastiger na keuze voor radar Hensoldt in plaats van Thales

De Duitse marine gaat in zee met radarbouwers Hensoldt en Elta voor sensoren waarmee ballistische raketten in de ruimte kunnen worden gedetecteerd. Daarmee wordt de samenwerking tussen Nederland en Duitsland op het gebied van de ontwikkeling van fregatten verder ingeperkt. De buurlanden werken samen voor de ontwikkeling van de vervanging van de Duitse F124-fregatten en de Nederlandse LCF'en. Nederland koos al eerder voor radars met deze capaciteit van Thales.

https://marineschepen.nl/nieuws/Fregattensamenwerking-met-Duitsland-lastiger-na-kauze-voor-Hensoldt-in-plaats-van-Thales-300821.html

Nu is wat mij betreft het hoogst haalbare nog slechts de aankoop van eenzelfde vuurleiding (APAR 2.0 / 3.0) en/of bewapening samen aanschaffen. Het tot een gezamenlijk romp ontwerp komen was al lastig omdat de Duitse eisen compleet anders zijn dan die van ons (voor zover bekend) maar die optie ligt natuurlijk nog wel op tafel maar dat gaat geen makkelijke deal zijn.

Parera

#1410
Uit de nieuwste Materieelgezien (06-2021) (nieuwe) beelden van een ruw ontwerp voor de vervanger van de verschillende hulpschepen.

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2021/06/06_mvocongres






https://www.maritiemland.nl/wp-content/uploads/2021/03/5-maart-sessie-Maritiem-Masterplan.pdf



StrataNL

#1408
Citaat van: Parera op 06/07/2021 | 06:08 uur

Je kan een CB-90 stijl vaartuig op 2 manieren zien:
- Als vervanging van de LCVP's waarbij je de voertuig/vracht transport functie laat vervallen in ruil voor de extra vuurkracht. Dit kan je opvangen door extra LCU's/ LCM's.
- Als aanvulling op de huidige soort LCVP's waarbij je een kleinere groep troepen afzet maar met meer vuurkracht.
In principe vervult de FRISC nu die tweede rol op de LPD's. Maar op langere tochten klaagt men behoorlijk over het comfort van crew en passagiers.

Citaat van: Harald op 06/07/2021 | 08:51 uur
Zo naast elkaar lijkt het wel dat een LCVP nog hoger is dan een CB90 ?
Voor de davits moet je naar het profiel kijken, de LCVP heeft z'n hoogste punt aan de achterkant, bij het stuurhuis. De CV90 heeft z'n stuurhuis (en RWS) in het midden. in het midden van de davit zitten ook de hijsblokken, daar moet je onderdoor dus is je hoogte beperkt.

Als je inzoomt op onderstaande foto zie je hoe krap het is met de stuurhut van de LCVP.

Foto: Allan Wright (https://www.wrightys-warships.com/)


En met de nieuwe ESB.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald



Persoonlijk vind ik dat je een CB-90 niet als vervanging moet zien van een LCVP
CB90 is echt een aanvals- / SF ondersteuning vaartuig, waarbij ik een LCVP meer een transport-/landings vaartuig vind.

Zo naast elkaar lijkt het wel dat een LCVP nog hoger is dan een CB90 ?

Dan zo een plaatsing van een 0.5 (12,7mm) RWS lijkt me, ook minder een probleem worden.
Een RWS is eigenlijk onmisbaar voor zo'n type vaartuig, een flinke boost in aanvals - en verdedigingscapaciteit.

Parera

#1406
Citaat van: Huzaar1 op 06/07/2021 | 00:22 uur
Helemaal prima als die dingen vanaf Rdam en Jwitt worden gelanceerd?

Dat moet is geen probleem alleen verlies je dan wel (waardevolle) ruimte voor je LCU's die het zware materieel moeten afzetten. Als je dat voor een bepaalde operatie niet nodig hebt is het een goede oplossing.

Een ander ''nadeel'' aan de CB-90 is dat het minder personen mee kan nemen dan de LCVP's, 21 koppen met volle bepakking i.p.v. 35 op de LCVP. Daar tegenover staat dan wel weer dat de CB-90's sneller zijn (74 km/h i.p.v. 46 km/h) en dat de CB-90 HSM beschikt over veel meer vuurkracht dan een LCVP.

De LCVP die we in gebruik hebben heeft de ruimte voor 2 MAG's op de voorkant, de CB-90 HSM beschikt over de RWS met 1x .50 + 1x MAG en daarnaast heeft het vaartuig nog 5 punten op een .50 / MAG of 40 mm AGL op te plaatsen.

Je kan een CB-90 stijl vaartuig op 2 manieren zien:
- Als vervanging van de LCVP's waarbij je de voertuig/vracht transport functie laat vervallen in ruil voor de extra vuurkracht. Dit kan je opvangen door extra LCU's/ LCM's.
- Als aanvulling op de huidige soort LCVP's waarbij je een kleinere groep troepen afzet maar met meer vuurkracht.

Daarnaast is het bootje niet alleen inzetbaar voor het uitvoeren van landingen maar bijvoorbeeld ook voor patrouille taken en eventueel ook boardings en onderscheppingen. Uiteraard is ook de CB-90 met daarop het 120 mm mortier concept interessant maar past dit mogelijk niet binnen onze stijl van operaties. Wel zijn ze inzetbaar als mijnenlegger of het afwerpen van diepte bommen tegen onderzeeers/duikers. 

Huzaar1

Helemaal prima als die dingen vanaf Rdam en Jwitt worden gelanceerd?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 05/07/2021 | 19:06 uur
Voor een boot als de CV90 kun je beter kijken naar en FN Seadefnder of de Hitrole/Lionfish Ultralight.

Ja waarschijnlijk zijn die wel logischer dan de Lionfish inner reload. De simpelste manier is natuurlijk de CB-90's met RWS in het dok te laden maar dan verlies je ook waardevolle ruimte voor LCU's.
De Zweden lopen niet tegen dit probleem aan omdat ze de bootjes inzetten in de kustwateren maar niet vanaf andere schepen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 05/07/2021 | 18:39 uur
Dit is de Saab Trackfire, volgens de info op de site van Saab weegt het RWS +/- 280 kg zonder de wapens en munitie.

Mogelijk is (voor NL) een RWS van Leonardo zoals het Lionfish + inner reload wel een compacter systeem. Dit is eigenlijk gewoon de nieuwe naam van de Hitrole, met 100 rounds in het wapen maar het kan vanuit binnen worden herladen (nadeel is wel dat het systeem door het dak moet).
Voor een boot als de CV90 kun je beter kijken naar en FN Seadefnder of de Hitrole/Lionfish Ultralight.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 05/07/2021 | 18:33 uur
Hoe zwaar is die RWS dan, kun je niet een soort mini stanflex systeem  bedenken om dit systeem eruit te halen als men in de davits zit?
Nee dat ga je met elk .50 RWS niet redden als je dat elke keer moet doen. Daarnaast zit je dan ook met de stijfheid en sterkte van de fundatie, die heeft ook invloed op de nauwkeurigheid van je wapen.

Denk dat het klapbaar maken door middel van sterke gasveren of een hydraulisch cilinder(tje) nog de meest plausibele oplossing is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1401
Citaat van: Ace1 op 05/07/2021 | 18:33 uur
Hoe zwaar is die RWS dan, kun je niet een soort mini stanflex systeem  bedenken om dit systeem eruit te halen als men in de davits zit?

Dit is de Saab Trackfire, volgens de info op de site van Saab weegt het RWS +/- 280 kg zonder de wapens en munitie.

Mogelijk is (voor NL) een RWS van Leonardo zoals het Lionfish + inner reload wel een compacter systeem. Dit is eigenlijk gewoon de nieuwe naam van de Hitrole, met 100 rounds in het wapen maar het kan vanuit binnen worden herladen (nadeel is wel dat het systeem door het dak moet).


Ace1

Citaat van: StrataNL op 05/07/2021 | 15:03 uur
Hijspunten ja, maar met een RWS is het ding gewoon te hoog.

Hoe zwaar is die RWS dan, kun je niet een soort mini stanflex systeem  bedenken om dit systeem eruit te halen als men in de davits zit?

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 03/07/2021 | 23:48 uur
Dat is inderdaad een dingetje maar waren die CB90's ook niet aangepast door de fabrikant om in de davits te passen?
Hijspunten ja, maar met een RWS is het ding gewoon te hoog.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation