Embraer KC-390

Gestart door andré herc, 04/09/2010 | 20:03 uur

Sparkplug

First KC-390 landed in Hungary

Published: 12 April 2024    Last Updated: 12 April 2024


Credit photo: Hungarian Air Force (via Honvédelmi Minisztérium)

On 11 April 2024, the first KC-390 Millennium for the Magyar Légierö (HuAF, Hungarian Air Force) landed at Kecskemét Air Base.

All markings, including roundels, serials, and titles, were taped over, with only the Brazilian test registration PT-ZHP noted. The aircraft will remain in Hungary for three weeks for additional ground and air testing. Additionally, specific NATO communication features will be installed and verified.

Following this test period, the Millennium will return to Brazil to complete final work. The Hungarian government signed a contract for the purchase of two KC-390s with air-to-air refueling (AAR) capability in November 2020. The contract includes pilot and technician training, as well as other services and support to bolster the Hungarian Defence Forces. Both aircraft are expected to be delivered this year.

https://www.scramble.nl/military-news/first-kc-390-landed-in-hungary
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 10/04/2024 | 20:49 uurEr komen MPA's ,want een eis van de NATO, er is geen alternatief voor, onderzeeboot bestrijding is de hoofdtaak van de Marine en wordt alleen maar moeilijker met de nieuwe generatie subs.  Ik zet mijn geld op nieuw MPA's van Embrear. Minstens zes stuks.

Nee, de NATO eist inzicht in toegewezen AOI's. De Noordzee en wat daar vaart. Hoe we dat verkrijgen is aan ons. Daarbij vind de NAVO de Noordzee niet interessant, dat is nationale aangelegenheid voor Denemarken, Gb, NL, en BE.

MPA's zie ik op geen enkele lijst voorbij komen. En het gaat toch echt wat op de wensenlijstjes staat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 19:26 uurEr komen geen MPA's, zijn ook overbodig. Kunnen drones ook.
Er komen MPA's ,want een eis van de NATO, er is geen alternatief voor, onderzeeboot bestrijding is de hoofdtaak van de Marine en wordt alleen maar moeilijker met de nieuwe generatie subs.  Ik zet mijn geld op nieuw MPA's van Embrear. Minstens zes stuks.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 10/04/2024 | 19:54 uurAls je dat allemaal echt wil, moet je een MPA aanschaffen. Een Reaper is echt te weinig om de MPA-taak over te nemen. Zie bijvoorbeeld het aantal sonoboeien die een Reaper kan meenemen. En te sloom, en geen wapens. Goedkoper wel denk ik.

Mee eens. Reapers zouden een fantastische aanvulling zijn maar bij lange na niet een volwaardige vervanger van MPA.

Parera

Citaat van: Ace1 op 10/04/2024 | 19:54 uurAls je dat allemaal echt wil, moet je een MPA aanschaffen. Een Reaper is echt te weinig om de MPA-taak over te nemen. Zie bijvoorbeeld het aantal sonoboeien die een Reaper kan meenemen. En te sloom, en geen wapens. Goedkoper wel denk ik.

Wapens is nog wel op te lossen, Mk54's zullen niet mogelijk zijn i.v.m. het gewicht (276 kg). Maar bijvoorbeeld iets zoals de Leonardo Black Scorpion mini torpedo met een gewicht van 11 kg (2.8 kg warhead) behoort zeker tot de mogelijkheden. Of het effectief gaat zijn tegen grote bemande onderzeeboten dat betwijfel ik, maar juist tegen de nieuwe XLUUV's /UUV's is dit wel eens een mogelijkheid. Als je dan per MQ-9 2 Sonobuoy dispensers + 2 tot 4 mini torpedo's mee kan nemen is dat wel interessant.

Een grote SSK/SSN zinken zullen ze niet, maar misschien brengt het genoeg schade toe aan een grote boot om deze naar de oppervlakte te dwingen.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 19:26 uurEr komen geen MPA's, zijn ook overbodig. Kunnen drones ook.

Als je dat allemaal echt wil, moet je een MPA aanschaffen. Een Reaper is echt te weinig om de MPA-taak over te nemen. Zie bijvoorbeeld het aantal sonoboeien die een Reaper kan meenemen. En te sloom, en geen wapens. Goedkoper wel denk ik.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 18:50 uurJa, ik vind het wel een erge ''low budget oplossing''. Dit word natuurlijk nooit een echte MPA vergelijkbaar met de P-8. Ik zou dan liever zien dat we investeren in een handje vol Dash-8 basis MPA's of C-295 MPA's die zijn net zo capabel of zelfs capabeler.

Er komen geen MPA's, zijn ook overbodig. Kunnen drones ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/04/2024 | 18:38 uurIk zie mogelijkheden...
Idd...nog geen raar idee. Eventueel een RORO pallet oplossing om toch ook je transport mogelijkheid te behouden.
En ligt eraan of bijvoorbeeld Brazilië zelf ook deze MPA dan gaat aanschaffen.

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 18:50 uurJa, ik vind het wel een erge ''low budget oplossing''. Dit word natuurlijk nooit een echte MPA vergelijkbaar met de P-8. Ik zou dan liever zien dat we investeren in een handje vol Dash-8 basis MPA's of C-295 MPA's die zijn net zo capabel of zelfs capabeler.

Ik zou wel liever 1 type hebben en kiezen  voor C-390MPA.

Maar eens afwachten wat de ontwikkelingen zijn.

Ace1

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 18:50 uurJa, ik vind het wel een erge ''low budget oplossing''. Dit word natuurlijk nooit een echte MPA vergelijkbaar met de P-8. Ik zou dan liever zien dat we investeren in een handje vol Dash-8 basis MPA's of C-295 MPA's die zijn net zo capabel of zelfs capabeler.

Waarom niet? Er is ook een Sea Hercules met de apparatuur van de P-3C Orion erin. Alleen zijn de gebruikskosten van een KC-390 veel goedkoper dan van een C-130.



Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/04/2024 | 18:38 uurIk zie mogelijkheden...

Wat zijn de vliegkosten per uur van KC-390 per uur tegenover een P-8 Poseidon?

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/04/2024 | 18:38 uurIk zie mogelijkheden...

Ja, ik vind het wel een erge ''low budget oplossing''. Dit word natuurlijk nooit een echte MPA vergelijkbaar met de P-8. Ik zou dan liever zien dat we investeren in een handje vol Dash-8 basis MPA's of C-295 MPA's die zijn net zo capabel of zelfs capabeler.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 18:30 uurVia X/Twitter
@embraer and @fab_oficial announced the start of studies for the joint development of a C-390 Millennium multi-mission transport aircraft for maritime patrol missions. This configuration will include the ability to launch anti-ship missiles.



https://twitter.com/Defence360/status/1778077105986699683

Ook iets voor Nederland? 2 varianten op 1 basis  :silent:  Ook zou Brazilië werken aan een ISR variant.



Ik zie mogelijkheden...

Parera

#241
Via X/Twitter
@embraer and @fab_oficial announced the start of studies for the joint development of a C-390 Millennium multi-mission transport aircraft for maritime patrol missions. This configuration will include the ability to launch anti-ship missiles.



https://twitter.com/Defence360/status/1778077105986699683

Ook iets voor Nederland? 2 varianten op 1 basis  :silent:  Ook zou Brazilië werken aan een ISR variant.

https://www.defesaaereanaval.com.br/aviacao/embraer-e-fab-iniciam-estudos-para-c-390-armado-para-patrulha-maritima

Benji87

Citaat van: Ace1 op 05/03/2024 | 19:38 uurHet is Embraer en geen Ambrear.

Jawel dan heb je niet goed geluisterd.  1.min 10.


Ja dat was letterlijk:

Oh en die maken we ook, door naar het volgende onderwerp. Ik had gehoopt op een wat diepgaandere podcast over de C390 maar dit was voor bijna 99% over de civiele tak.