Zr.Ms. Mercuur

Gestart door Elzenga, 21/02/2015 | 12:15 uur

Harald

Zr.Ms. Mercuur voor het eerst sinds 2014 weer naar zee

Torpedowerkschip Zr.Ms. Mercuur is vanmiddag voor het eerst na een reparatie en het instandhoudingsprogramma gaan proefvaren. De A900 is voor het eerst sinds het schip in september 2014 aan de ketting werd gelegd zelfstandig op zee.

.../...

http://marineschepen.nl/nieuws/Mercuur-weer-naar-zee-130417.html



Zeewier

Bron: CDT Zr.Ms. Mercuur ‏@RikWoertman


Harald

Werkzaamheden aan Zr.Ms. Mercuur in volle gang

Het instandhoudingsprogramma van torpedowerkschip Zr.Ms. Mercuur is in volle gang. Op de werf van Damen in Harlingen wordt groot onderhoud aan het schip uitgevoerd en wordt de 29 jaar oude A900 gemoderniseerd. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

http://marineschepen.nl/nieuws/Instandhoudingsprogramma-Mercuur-in-volle-gang-080416.html

Dennis123


StrataNL

Refit and maintenance of RNLN torpedo ship Zr Ms Mercuur
21 May 2015

Damen Shiprepair & Conversion has recently won the contract for the life-prolonging maintenance and refit project of the Royal Netherlands Navy torpedo ship Zr Ms Mercuur.

Scope of Work
The ship, originally built at Damen Schelde Naval Shipbuilding in 1987, will be refitted in order to make her suitable for a range of new tasks and assignments. The aim of the maintenance project is to keep the ship operational until 2025.

The bridge layout will be reconfigured with new communications equipment. Furthermore, the bow will be reinforced and several areas will receive a 'facelift' – for example, a completely new and fully equipped kitchen will be installed.

During the refit/maintenance project the vessel will be berthed at Damen Shipyards Den Helder, the Netherlands, from the 7th of September 2015 until the beginning of 2016, when the ship will towed to Damen Shiprepair Harlingen for dry-docking and painting. The Zr Ms Mercuur needs to be fully operational within 12 months.

http://www.damenshiprepair.com/news/refit-and-maintenance-of-rnln-torpedo-ship-zr-ms-mercuur
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zeewier

Citaat van: Elzenga op 22/02/2015 | 11:07 uur
zal wel weer maatwerk worden...misschien in samenwerking met andere landen..net als bij de onderzeeboten vervanging. Al lijkt me dit ook wel een aardige basis..als snelheid ook meespeelt...http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel/offshore-patrol-vessel-1400
Jep. Asbest verwijderen. De Mercuur nu nog in zeewaardige staat brengen zou je enkel nog doen om haar verkoopbaar te maken. Voor die paar jaar in de vaart is het amper nog de moeite.

Jouw voorgestelde basis lijkt me een plausibel startpunt voor een torpedowerkschip. Al heeft het wel een zijn voor en nadelen. Het schip krijgt meer vermogen, nadeel is dat ze groter en duurder wordt in vergelijking met een goedkoper alternatief, een kopie van de Snellius en Luymes. De bemanning zal toenemen. Een voordeel zou zijn dat ze met haar toegenomen vermogen en dus snelheid mee zou kunnen draaien als schip van de wacht. Waarbij dus flexibiliteit en capaciteit vrijgemaakt wordt binnen de huidige omvang van het vlootbestand. Er komt wat minder druk op de rotaties van de Holland klasse. Maar dit alles hangt een beetje af van of er urgentie zit achter de vervanging mijnenvegers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 10/05/2015 | 18:22 uur
Het zou mij in ieder geval niets verbazen als het zo is.

Goed voor de werkgelegenheid, heeft Damen ook weer een klusje.

Flyguy

Het zou mij in ieder geval niets verbazen als het zo is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 10/05/2015 | 16:59 uur
Ik hoorde laatst kombuispraat over dat de ZrMs Mercuur nooit meer in de vaart komt. Weet iemand hier meer over?

Nog niets over opgevangen maar vreemd zou het niet zijn als zij  "vervroegt" vervangen zou worden, immers (volgens Wikipedia)

Kiellegging 6 november 1985
Tewaterlating 16 oktober 1987
In dienst gesteld 21 augustus 1987

Al weer bij 28 jaar trouwe dienst, dan rijst de vraag of nieuwbouw niet aantrekkelijker is versus groot onderhoud met daarna een beperkte levensverwachting.

Flyguy

Ik hoorde laatst kombuispraat over dat de ZrMs Mercuur nooit meer in de vaart komt. Weet iemand hier meer over?

Elzenga

#47
Citaat van: Ace1 op 22/02/2015 | 12:17 uur
Je snap het niet, met andere taken bedoelt men vaartuigen voor Hydrografische opnemingsvaartuigen  en ondersteuningsvaartuig in de west, daar heb je geen hoge snelheid daarvoor nodig.
...
Nee ik snap het prima..lees nog eens de reacties van Poleme terug zou ik zeggen. De Mercuur heeft al een keer een patrouilletaak uitgevoerd...en dat zou nog wel eens kunnen gebeuren. En het zou handig zijn als het een eskader kan bijhouden..als het bijvoorbeeld onder dreiging naar een operatiegebied van de Walrussen elders moet. Vandaar de wens tot mogelijk iets grotere snelheid en iets meer en bredere capaciteiten.

(ik heb het dus niet over het vervangen van alle genoemde soorten schepen door 1 model. Want die zijn immers nog niet zo lang in dienst).

Ace1

#46
Citaat van: Elzenga op 22/02/2015 | 11:48 uur
Als je de Mercuur ook voor andere taken wilt kunnen inzetten..en dat is het idee...is wat meer snelheid geboden.

Je snap het niet, met andere taken bedoelt men vaartuigen voor Hydrografische opnemingsvaartuigen  en ondersteuningsvaartuig in de west, daar heb je geen hoge snelheid daarvoor nodig.

Uit een presentatie van KTZ Eugene Pel van DMO tijdens de Themadag Nederland Radarland bleek dat er voorzichtig wordt nagedacht over een vervanger van Zr.Ms. Mercuur. DMO kijkt naar de mogelijkheid om de hydrografische opnemingsvaartuigen van de Snelliusklasse, Zr.Ms. Pelikaan en de Mercuur te vervangen door een klasse multifunctionele schepen die geschikt zijn voor alledrie de taken. Dat is wel een uitdaging gelet op de specifieke eigenschappen die een torpedowerkschip moet hebben.

Let even op de maximale snelheid van de 3 verschillende vaartuigen

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/materieel/schepen/torpedowerkschip

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/materieel/schepen/ondersteuningsvaartuig

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/materieel/schepen/hydrografische-opnemingsvaartuigen

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 22/02/2015 | 11:24 uur
Niet nodig de Mercuur heeft een maximale snelheid van 14 knopen.

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/materieel/schepen/torpedowerkschip
Als je de Mercuur ook voor andere taken wilt kunnen inzetten..en dat is het idee...is wat meer snelheid geboden.

dudge

Citaat van: mikemans op 22/02/2015 | 11:04 uur
Ik denk dat dit niet het laatste bericht zal zijn dat een schip niet meer kan uitvaren dit jaar. De zaak gaat instorten, we zijn verder dan te ver gegaan.

Het is te hopen dat we dit kunnen voorkomen. Maar als je te ver bent gegaan, in een neerwaardse spiraal terecht komt, dan kan het zeer lastig worden om weer op die stijgende lijn te komen. Ook ik ben bang dat we daar in zitten, bij de KL staat het meeste materieel gewoon met gebreken aan de kant en de gevolgen zijn aan alle kanten zichtbaar.

sterfhuis.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 22/02/2015 | 11:07 uur
zal wel weer maatwerk worden...misschien in samenwerking met andere landen..net als bij de onderzeeboten vervanging. Al lijkt me dit ook wel een aardige basis..als snelheid ook meespeelt...http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel/offshore-patrol-vessel-1400

Niet nodig de Mercuur heeft een maximale snelheid van 14 knopen.

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/materieel/schepen/torpedowerkschip