Defensie stopt steun 5-meiviering

Gestart door -Peter-, 25/09/2009 | 23:23 uur

KapiteinRob

Appels en peren. Onafhankelijksheidsdagen e.d. vieren is m.i. sowieso wat anders en laten we even niet vergeten dat Nederlanders, althans in mijn ogen, een stuk minder chauvinistisch en patriottisch zijn dan vele buitenlanden. Onze nationale feestdag (als je dat al zo kan noemen) is het van oorsprong vieren van een verjaardag en nog komen we niet verder dan zaken als koekhappen, zaklopen en een volksdansje maken.......

V.w.b. 5 mei is men wat mij betreft van het oorspronkelijk doel afgeweken door het tevens herdenken van slachtoffers van andere oorlogen/missies/conflicten. Dan is die viering technisch gesproken niet meer waar het voor bedoeld is (zelfde probleem deed zich voor met het Wageningen-defilé). Ik denk dat dan ook met recht de vraag gesteld kan worden of ook nog een veteranendag, hoewel "anders" van opzet, inderdaad niet dubbel op is. Ik vind van wel.

boekje_pienter

Citaat van: Cigarz op 26/09/2009 | 13:57 uur
De vraag is wat we eigenlijk herdenken op 5 mei. Is dat de bevrijding op de Duitsers, die steeds minder mensen in real life hebben meegemaakt?

Ik hoop niet dat de afwezigheid van tenminste nog één levende ziel een argument is om een herdenking van iets belangrijks als de bevrijding dan maar af te schaffen.

In Frankrijk kent men tot op de dag van vandaag een nationale feestdag op Quatorze Juillet, die viert/herdenkt wat in 1789 begon. Dat is dit jaar 220 jaar geleden.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 26/09/2009 | 14:36 uur
Ik weet het goed gemaakt..........4/5 mei zowel als de Nationale Veteranendag gewoon afschaffen  :devil:

Volgens mij, en daarom support ik de posting van Cigarz, stelt hij gewoon 3 hout snijdende vragen en geeft (nog?) geen expliciete mening..... ;)

Ros

Ik weet het goed gemaakt..........4/5 mei zowel als de Nationale Veteranendag gewoon afschaffen  :devil:

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 26/09/2009 | 13:57 uur
De vraag is wat we eigenlijk herdenken op 5 mei. Is dat de bevrijding op de Duitsers, die steeds minder mensen in real life hebben meegemaakt?

Waarom herdenken we dan niet ook de veldtocht tegen België, de overwinning op de Spanjaarden, alle oorlogen tegen Engeland, de val van het Romeinse rijk, etc, etc?

Of is de herdenking op 5 mei in Wageningen er een voor alle militairen die zich wereldwijd voor de vrijheid in het algemeen hebben ingezet? Als dat zo is, wat herdenken we dan op de Nationale Veteranendag?

Jemig, ik kan me vinden in deze m.i. keurig geformuleerde posting van forumlid Cigarz......

Elzenga

#8
Citaat van: Cigarz op 26/09/2009 | 13:57 uur
De vraag is wat we eigenlijk herdenken op 5 mei. Is dat de bevrijding op de Duitsers, die steeds minder mensen in real life hebben meegemaakt?

Waarom herdenken we dan niet ook de veldtocht tegen België, de overwinning op de Spanjaarden, alle oorlogen tegen Engeland, de val van het Romeinse rijk, etc, etc?

Of is de herdenking op 5 mei in Wageningen er een voor alle militairen die zich wereldwijd voor de vrijheid in het algemeen hebben ingezet? Als dat zo is, wat herdenken we dan op de Nationale Veteranendag?
Ik heb de wikipedia er maar weer eens op nageslagen...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Veteranendag

En dan lees ik dat de Veteranendag pas sinds 2005 georganiseerd wordt en sedert 2006 officieel verheven tot nationaal Evenement...

Nu wordt daar gerept over de Veteranendag in andere landen. En laten die nu allemaal plaats vinden rond 11 november..de dag dat er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog....en vervolgens zijn uitgegroeid tot een meer algemene veteranendag.

Als je het dus zo bekijkt was 5 mei voor de Nederlandse situatie het ideale moment geweest om ook de Veteranen te herdenken en bedanken. Zo had 5 mei in de toekomst mooi kunnen uitgroeien tot een algemene dag waarin oorlog en vrede en vrijheid en offers daarvoor het thema zijn. Ook al zijn op een gegeven moment alle mensen die de Tweede Wereldoorlog nog hebben meegemaakt overleden.

Ik kan me dus niet zo vinden in het besluit van Defensie en vind een aparte veteranendag naast 5 mei dus ergens onwenselijk. Nu ik er meer over heb gelezen en nagedacht. Men had dit mijns inziens beter kunnen samenbrengen op 5 mei.

boekje_pienter

Citaat van: Elzenga op 26/09/2009 | 13:34 uur
ordinaire bezuiniging of echt principe-kwestie?

Ordinaire bezuinigingen, dat maakt het allemaal nog onbegrijpelijker. Een totaal gebrek aan respect :mad:

Cigarz

De vraag is wat we eigenlijk herdenken op 5 mei. Is dat de bevrijding op de Duitsers, die steeds minder mensen in real life hebben meegemaakt?

Waarom herdenken we dan niet ook de veldtocht tegen België, de overwinning op de Spanjaarden, alle oorlogen tegen Engeland, de val van het Romeinse rijk, etc, etc?

Of is de herdenking op 5 mei in Wageningen er een voor alle militairen die zich wereldwijd voor de vrijheid in het algemeen hebben ingezet? Als dat zo is, wat herdenken we dan op de Nationale Veteranendag?

Elzenga

ordinaire bezuiniging of echt principe-kwestie?

Enforcer

Het is dan 65 jaar geleden, dus dan is het de pensioensgerechtigde leeftijd....  :(

boekje_pienter

Citaat van: Gozo op 26/09/2009 | 10:25 uur
stop er dan mee op een chic moment, na 75 jaar ofzo.

Geen enkel moment is "chic" als het gaat om het stoppen met herdenken van de bevrijding  ;)

Gozo

Als men dan toch van mening is dat WO2 niet meer genoeg aandacht (en dus geld verdient), stop er dan mee op een chic moment, na 75 jaar ofzo.

-Peter-

25 September 2009

Defensie stopt na 2010 met de steun aan de herdenking van de bevrijding in Wageningen. Het is dan 65 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 2011 wil Defensie niet meer meewerken aan de viering van 5 mei in Wageningen.

Het ministerie wil zich voortaan louter richten op de Veteranendag in Den Haag. Die is niet alleen voor veteranen uit de Tweede Wereldoorlog, maar voor alle veteranen. Het besluit betekent dat militairen volgend jaar voor het laatst meedoen aan het defilé in Wageningen.

Het comité dat de viering in Wageningen organiseert, zegt dat hierdoor het doek valt voor de herdenking

bron: www.nos.nl
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...