Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik had het over het hoofdgezien, maar het vaarbereik van de Saab-Damen C718 is indrukwekkend: >13.000nm. (>24.000km).

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/12/2023 | 17:14 uurHoe minder franse afhankelijkheid hoe beter,  nog beter is geen Franse betrekkingen.

Daarnaast is de Nederlandse partner werf van Naval Group ook een flink risico in dit project, waardoor bij keuze voor NG met optie 2 (bouw in Nederland) dit project alleen maar meer risco gaat lopen.

Het bedrijf heeft in de afgelopen 10 jaar een groot deel van haar personeelsbestand ontslagen. In 2020 is het de Nederlandse staat die 400 miljoen uittrekt om het bedrijf te redden van faillissement, en in 2023 heeft de staat weer geld gestoken in het bedrijf.

Ik heb zo het idee dat als men kiest voor NG met de optie van de bouw in Nederland dat dit zoals Harald al aangeeft (veel) duurder gaat zijn dan nodig. En dan nog bestaat het risico dat IHC straks omvalt en we de boten alsnog tegen een (nog) hogere prijs in Frankrijk moeten laten bouwen omdat het contract dan aangepast moet worden.

Nee laten we maar kiezen voor de veilige optie met onze eigen marinebouw reus in het middelpunt: Saab-Damen.

Huzaar1

#7202
Citaat van: Kornet43 op 14/12/2023 | 19:21 uurMee eens, maar dan zul je uit de EU moeten. NEXIT AUB

Geen nexit natuurlijk. Heb het ook over militaire. Roepen om een nexit getuigt niet van enige economisch en politiek begrip.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 14/12/2023 | 17:14 uurHoe minder franse afhankelijkheid hoe beter,  nog beter is geen Franse betrekkingen.
Mee eens, maar dan zul je uit de EU moeten. NEXIT AUB

Huzaar1

Hoe minder franse afhankelijkheid hoe beter,  nog beter is geen Franse betrekkingen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 14/12/2023 | 16:40 uurNaval Group Offering Barracuda Family Submarine To The Netherlands
The French naval shipbuilding, systems and support contractor is offering the Royal Netherlands Navy (RNLN) a conventionally-powered submarine design from its Barracuda family.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/naval-group-offering-barracuda-family-submarine-to-the-netherlands/

CitaatNaval Group is understood to be proposing two options. The baseline offer assumes construction being focused on the company's submarine building facility in Cherbourg, northwest France; the second option envisages the production, outfit and integration of submarine modules in The Netherlands (Royal IHC and Naval Group have worked together to develop an understanding of how this could be achieved).

De eerste optie is waarschijnlijk de goedkope offerte en de 2de de duurdere, denk ik. Modules samen te voegen in NL zal denk ik ook duurder zijn.
Wel vergelijkbaar met de Saab/Damen optie, maar of Royal IHC dit kan ? .. dat weet ik niet.
Heb dan wel een beter gevoel bij Damen/SAAB.

En daarbij als er wel voor de eerste optie gekozen zou worden ... wordt dan niet goedkoop, uiteindelijk duurkoop. In verband met onze inzet van eigen industrie in het maken van de onderzeeboten in relatie met het onderhoud van de boten in een later stadium... of moeten de boten dan naar Cherbourg voor onderhoud ?

Parera

Naval Group Offering Barracuda Family Submarine To The Netherlands
The French naval shipbuilding, systems and support contractor is offering the Royal Netherlands Navy (RNLN) a conventionally-powered submarine design from its Barracuda family.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/naval-group-offering-barracuda-family-submarine-to-the-netherlands/


jurrien visser (JuVi op Twitter)

VLS is geen NL eis en is niet opgenomen in de offerte aanvraag.

Parera

#7196
Citaat van: Harald op 13/12/2023 | 17:55 uurAls je op de foto kijkt in mijn posting en dan rechts onderaan. Daar staat die module met VLS. Zodoende denk ik dat het geen VLS-en zijn.
Al ben ik wel voorstander van zo'n systeem.

Ik denk dat die 2 luiken op het bovenaanzichts foto van beurs NEDS2023 misschien wel voor SOF middelen en duikers. Multi mission locks.
Deze was bij de A26 bij de torpedo buizen gesitueerd en had een diameter van 1,5 meter.

Die kans is aanwezig, al denk ik persoonlijk niet dat het diezelfde locks zijn maar eerder gewoon opslag ruimte voor materiaal. Op de foto's zijn ze namelijk ook zichtbaar op de boeg van de boot.

Het Multi Mission Portal is nog steeds een optie binnen de C71 serie, en deze was ook zichtbaar op 1 van de 3 boeg varianten. Op NEDS werden 3 boeg varianten getoond :
- 4 Torpedo buizen + een mijn detectie sonar
- 4 Torpedo buizen + Multi Mission Portal
- 6 Torpedo buizen


Harald

Citaat van: Parera op 13/12/2023 | 17:23 uurDat klopt, het zijn niet dezelfde luiken, maar op de NEDS beurs was een model te zien waarbij een VLS zichtbaar was (los van het grote model). Hiervan heb ik geen goede beelden kunnen vinden, dus ik kan ook niet 100% zeker zeggen of dit VLS luiken zijn of iets heel anders. Ik ben ook uitgegaan van het meest positieve scenario qua capaciteit.

Daarnaast zijn die oude beelden die je deelt al enkele jaren oud, dus mogelijk is er gekozen voor een ander systeem of andere afsluiting. Alles is mogelijk, we zullen nog enkele maanden moeten wachten tot er duidelijkheid komt over de winnende werf.
Als je op de foto kijkt in mijn posting en dan rechts onderaan. Daar staat die module met VLS. Zodoende denk ik dat het geen VLS-en zijn.
Al ben ik wel voorstander van zo'n systeem.

Ik denk dat die 2 luiken op het bovenaanzichts foto van beurs NEDS2023 misschien wel voor SOF middelen en duikers. Multi mission locks.
Deze was bij de A26 bij de torpedo buizen gesitueerd en had een diameter van 1,5 meter.

Huzaar1

Dacht ook VLS te zien. En natuurlijk wordt niet voor een licht bewapende boot gekozen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#7193
Citaat van: Harald op 13/12/2023 | 17:07 uurOver die VLS-en, daar heb ik ook al naar zitten kijken, maar zijn afwijkend van de eerder getoonde opstelling met luik aan de bovenzijde dan die van het laatste model. Zie hieronder.  Ik weet niet of er wel VLS-en inzitten .. :hrmph:

Dat klopt, het zijn niet dezelfde luiken, maar op de NEDS beurs was een model te zien waarbij een VLS zichtbaar was (los van het grote model). Hiervan heb ik geen goede beelden kunnen vinden, dus ik kan ook niet 100% zeker zeggen of dit VLS luiken zijn of iets heel anders. Ik ben ook uitgegaan van het meest positieve scenario qua capaciteit.

Daarnaast zijn die oude beelden die je deelt al enkele jaren oud, dus mogelijk is er gekozen voor een ander systeem of andere afsluiting. Alles is mogelijk, we zullen nog enkele maanden moeten wachten tot er duidelijkheid komt over de winnende werf.

Toevoeging:

Ik heb nog eens gezocht en de beelden wel gevonden, het lijkt er op dat dit  geen VLS buizen zijn. Hieronder zie je de officiële VLS module van Saab-Damen.
Daar zien we duidelijk een (veel) groter luik, dus ik durf nu wel met zekerheid te zeggen dat mijn vorige bericht niet klopte.

Harald

Citaat van: Parera op 13/12/2023 | 16:48 uurJa, afhankelijk van de eisen van Nederland is dit potentieel een boot met veel vuurkracht. Het lijkt er zelfs op dat het boven aanzicht van dit model 2 VLS buizen heeft met daarin ruimte voor ieder 6 Tomahawk kruisraketten. Dit gecombineerd met een 4 tal torpedo buizen en zichtbaar op andere beelden van de NEDS 23 een torpedo opslag van 16 wapens (een combinatie van Mk48 torpedo's, SL-NSM's of Tomahawks) nog eens 20 wapens. Dit zijn er als ik het goed heb evenveel als de huidige Walrus klasse zonder de VLS tomahawks meegerekend.

Uiteraard weet ik niet of dit de variant is die aan NL is aangeboden, er is ook een mogelijkheid dat er geen VLS in zit maar wel 6 torpedobuizen of 4 torpedobuizen + 1 multimission portal.

In de meest eenvoudige variant is de boot slechts uitgerust met 4 torpedobuizen + 16 wapens in de opslag.

Over die VLS-en, daar heb ik ook al naar zitten kijken, maar zijn afwijkend van de eerder getoonde opstelling met luik aan de bovenzijde dan die van het laatste model. Zie hieronder.  Ik weet niet of er wel VLS-en inzitten .. :hrmph:

Laatste getoonde model Saab/Damen (2023)

https://www.navalnews.com/wp-content/uploads/2023/12/Saab-Damen-C71-3-scaled.jpg

eerder getoond model van een A26 ER


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2023 | 12:02 uurMooie sigaar

Ja, afhankelijk van de eisen van Nederland is dit potentieel een boot met veel vuurkracht. Het lijkt er zelfs op dat het boven aanzicht van dit model 2 VLS buizen heeft met daarin ruimte voor ieder 6 Tomahawk kruisraketten. Dit gecombineerd met een 4 tal torpedo buizen en zichtbaar op andere beelden van de NEDS 23 een torpedo opslag van 16 wapens (een combinatie van Mk48 torpedo's, SL-NSM's of Tomahawks) nog eens 20 wapens. Dit zijn er als ik het goed heb evenveel als de huidige Walrus klasse zonder de VLS tomahawks meegerekend.

Uiteraard weet ik niet of dit de variant is die aan NL is aangeboden, er is ook een mogelijkheid dat er geen VLS in zit maar wel 6 torpedobuizen of 4 torpedobuizen + 1 multimission portal.

In de meest eenvoudige variant is de boot slechts uitgerust met 4 torpedobuizen + 16 wapens in de opslag.

Zeewier

Vanaf 8:25 gaat het over export van Li-Ion technologie aan Nederland. Kant en klaar van de plank. Ik weet dat er ook Nederlandse bedrijven geïnteresseerd waren dit voor de marine te ontwikkelen maar Hanwa heeft dus al een brandveilig getest systeem. Bekijk gerust de gehele video.