Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 22/05/2013 | 14:31 uur
Het wordt de hoogste tijd voor een grondwettelijke bescherming van de krijgsmacht.
offtopic: "Gewoon" koppelen aan de staatsveiligheid. Bedrag x is minimaal nodig om de staatsveiligheid te kunnen garanderen, iedereen die daaronder gaat aanklagen vanwege het in gevaar brengen van Nederland.  
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 22/05/2013 | 14:28 uur
Dat is verreweg de meest voor de hand liggende optie. Ik vermoed dat de OZD wel behouden blijft in de visie, maar het is de vraag of die visie ook standhoudt bij toekomstige (linkse?) kabinetten.

Het wordt de hoogste tijd voor een grondwettelijke bescherming van de krijgsmacht.

dudge

Citaat van: Strata op 22/05/2013 | 14:28 uur
Dat is verreweg de meest voor de hand liggende optie. Ik vermoed dat de OZD wel behouden blijft in de visie, maar het is de vraag of die visie ook standhoudt bij toekomstige (linkse?) kabinetten.

en rechtse.......en midden kabinetten....

StrataNL


Citaat van: Elzenga op 22/05/2013 | 13:56 uur
Ik blijf voorlopig voorstander van samenwerking met de Duitsers... en het type 216.

Citaat van: Harald op 22/05/2013 | 14:09 uur
Budgetair moeten we ook samenwerken, en met de Duiters het type 216 ontwikkelen lijkt me de enigste goede optie.

Dat is verreweg de meest voor de hand liggende optie. Ik vermoed dat de OZD wel behouden blijft in de visie, maar het is de vraag of die visie ook standhoudt bij toekomstige (linkse?) kabinetten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 22/05/2013 | 14:02 uur
Maar eerst de (vrees ik) "strijd" om de OZD überhaupt in stand te houden.... :annoyed:

Die vrees deel ik.

Harald

Citaat van: Elzenga op 22/05/2013 | 13:56 uur
Ik blijf voorlopig voorstander van samenwerking met de Duitsers... en het type 216.

Budgetair moeten we ook samenwerken, en met de Duiters het type 216 ontwikkelen lijkt me de enigste goede optie.

Elzenga

Maar eerst de (vrees ik) "strijd" om de OZD überhaupt in stand te houden.... :annoyed:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 22/05/2013 | 13:56 uur
Ik blijf voorlopig voorstander van samenwerking met de Duitsers... en het type 216.

Volledig mee eens!

Elzenga

Ik blijf voorlopig voorstander van samenwerking met de Duitsers... en het type 216.

Harald

Samenwerking met Australie lijkt me niet de optie worden als vervanger van de Walrussen

May 2/13: Australia out. The Labor government's 2013 defense white paper rejects the safer and quicker options of buying or modifying an existing class from abroad. Instead, they'll focus on options #3 & 4: an evolved design of the Collins Class, or a completely new Australian design.

https://www.defenseindustrydaily.com/s80-a-sub-for-spain-to-sail-out-on-the-main-02517/


May 16/13: IP deal. Australia's government signs a deal with Sweden's FMV procurement agency, Intellectual Property rights for submarine design and technology. As RAND's 2011 report had noted, this was a major stumbling block for any sort of Evolved Collins design.

The agreement covers use of Collins Class submarine technology for the Future Submarine Program. It also creates a framework and principles for the negotiation of Intellectual Property rights, if Australia wants to be able to use and disclose other Swedish submarine technology for an Evolved Collins solution. Disclosure is included because there are sub-contractors and such, who require some level of disclosure in order to work on the project.

https://www.defenseindustrydaily.com/australias-next-generation-submarines-05917/

Lex

Verbouwing brengt onderzeebootvloot bij de tijd

Zr. Ms. Zeeleeuw ondergaat vanaf vandaag een ingrijpende verbouwing. Dit instandhoudingsproject Walrusklasse maakt de 4 Nederlandse onderzeeboten wereldwijd nog beter inzetbaar, bijvoorbeeld bij antipiraterijmissies.
Het levensverlengend onderhoud brengt de uit begin jaren '90 in dienst gestelde onderzeeboten weer helemaal bij de tijd. Ze ondergaan zowel uiterlijk als innerlijk een flinke make-over. De onderzeebootvloot is daarmee inzetbaar tot tenminste 2025. De 4 belangrijkste modificaties:optronische mast;vernieuwde sonar;verbeterde satellietcommunicatie;operationele software (modern combat management system).   

21e eeuw

"Dit project betekent een enorme vooruitgang voor de onderzeedienst", zegt groepsoudste kapitein-ter-zee Marc Elsensohn. "We stappen over van Koude Oorlogtechnologie gebaseerd op Commodore 64's en Atari's naar de modernste 21e eeuwse systemen."

Heimelijk

Heimelijk inlichtingen vergaren is een van de primaire taken van de onderzeedienst. Door de nieuwe optronische mast kan de onderzeeboot snel 360 graden om zich heen kijken, met een minimale kans op ontdekking. Elsensohn: "De commandant krijgt de ongekend scherpe foto's direct op zijn beeldscherm. En dankzij de warmebeeldcamera kunnen we piratenkampen voortaan ook 's nachts in de gaten houden."

Verzamelen en delen

Nederland kan met zijn dieselelektrische onderzeeboten als enige NAVO-land wereldwijd in ondiepe kustwateren opereren, zoals bij Somalië. De vernieuwde sonar maakt het ondermeer mogelijk dat de onderzeeboten de kust nog dichter kunnen naderen om inlichtingen te verzamelen. Inlichtingen die de boot via het gemoderniseerde satellietcommunicatiesysteem voortaan bijna direct kan delen met bondgenoten.
Optimaal benutten

De bemanning kan door de moderne operationele software de grotere kracht van alle hardware optimaal benutten. Elsensohn: "Deze modernisering verbetert onze capaciteiten echt enorm. We kunnen hierdoor een veel groter zeegebied in de gaten houden."

Verbouwing

Het Marinebedrijf in Den Helder neemt de verbouwing van de onderzeebootvloot ter hand. De totale kosten bedragen € 94 miljoen. De Zeeleeuw is in 2015 volledig gemodificeerd.

MINDEF,
13 mei 2013, 16.25 uur

Harald

Citaat van: Thomasen op 10/05/2013 | 21:40 uur
En dat is dan de vraag. Hoe exportwaardig is dat product? Hoeveel zijn we bereid om op te geven zodat we zelf wat subs kunnen ontwerpen. Wat is echt het voordeel van onze sub? Hoe groot is de kans dat we het kunnen exporteren. Trouwens, exporteren, als het grotendeels niet in NL gebouwd wordt, en de koper wil het ding zelf of in eigen land afbouwen, tja, dan exporteren we dus niks. Ik ben heel benieuwd, waar zie je export potentieel.

Nee, wat mij betreft laten we dit varen, en bestellen we ze lekker in/samen met ons buurland.

Om vandaag voor de 2e keer wat uit deze brief te halen:

In alles lijkt het mij beter om gewoon samen met Duitsland de Type 216 als grote broer van de Type212/Dolphin te ontwikkelen.


+1, lijkt me het meest voor de handliggend.  Het type 216 is (zoals ik het kan bepalen) zeer geschikt als Walrus klasse vervanger en laten we dan in de ontwikkeling instappen en samenwerken met de Oosterburen.

Ontwerp, bouwen en afbouwen en daarna exporteren ... opzich een prima gedachte. Maar ... de politiek moet hier ook 100% achterstaan, zodat er ook verkocht en geexporteerd kan worden. Zodat het niet gaat zoals het ging in de jaren 90.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/416080/1996/07/27/Kabinet-dreigt-verkoop-drie-duikboten-aan-Indonesie-te-blokkeren.dhtml

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/376676/1994/08/03/Rotterdamse-werf-zit-in-tijdsklem-met-ontwerp-nieuwe-onderzeeer-RDM-richt-een-klein-sterfhuisje-op.dhtml

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/586902/2001/07/26/Nederland-doet-niet-mee-aan-duikboot-voor-Taiwan.dhtml

Tevens

Flyguy

Citaat van: onderofficier op 10/05/2013 | 22:22 uur
Tata Steel Europe heet het tegenwoordig, wel blijven opletten.
Het zijn nog steeds hoogovens.

onderofficier

Citaat van: Ace1 op 10/05/2013 | 21:50 uur
Het staal kan gewoon bij Hoogovens in IJmuiden worden gewalst,

Tata Steel Europe heet het tegenwoordig, wel blijven opletten.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 10/05/2013 | 21:40 uur
In alles lijkt het mij beter om gewoon samen met Duitsland de Type 216 als grote broer van de Type212/Dolphin te ontwikkelen.


Ik heb zo het vermoeden dat dit er van gaat komen, het zou geen slechte optie zijn, wellicht zelfs de beste.