Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers

Gestart door delarey, 25/09/2020 | 18:13 uur

Zander

People are sheep

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 16/12/2020 | 19:52 uur
Vent knip je toetsenbord kabel door. Minimaal.

Pas op hè, tis wel z'n werk
Citaat van: Kornet43 op 09/11/2020 | 19:32 uur
en ik heb mij zeker ingelezen want dat is mijn werk
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 16/12/2020 | 19:23 uur
Oshkosh JLTV met 30MM erop graag!

Vent knip je toetsenbord kabel door. Minimaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: ridivek op 28/09/2020 | 21:29 uur
Als eerst een link waar de FLATM BV ontwikkeling goed beschreven word. finabel.org/
Ik denk dat 'wij' (noordelijk Europa) vaker materieel projecten op deze manier moeten opzetten. Een voorbeeld project dus.

Ik vind het kamerstuk verwarrend.
Het schijnt een MOTS voertuig te zijn. Is dit nu de vervanging van de licht/on- gepantserde BV206. Of is het varvanging van beide voertuigen BV206 & BvS10?
Indien het alleen BV206 varvanging is, kan het de BvS10 Beowulf zijn.
Meest verwarrend is dat er meer (rups)voertuigen zijn na dit project.



Voor de patroulevoertuigen; denk ik dat het ook Iveco MTV met snorkel kunnen worden. Of gemodificeerde Iveco Daily 4x4s (AnacondA).
Oshkosh JLTV met 30MM erop graag!





Huzaar1

Nieuwe  arctic eqiipment voor korps mariniers.

Sleeën  8)

Nieuwe 'transport slee' voor het Korps Mariniers

Tijdens de komende Joint Arctic Training op de Noordflank in Noorwegen worden op squadron niveau de eerste nieuwe Pulks ingezet. Pulk is de Engelse term voor een korte laaghangende kleine slee en wordt uitgesproken als 'poeluk'. De Pulk biedt voor mariniers goede mogelijkheden om hun uitrusting mee te nemen.

Arctic
Eenheden van het Korps Mariniers nemen in arctische omstandigheden veel uitrusting mee zoals (extra) kleding, brandstof en tenten. Deze artikelen hebben ze nodig om te kunnen overleven bij lage temperaturen. Het gevolg is dat mariniers nu nog een zware rugzak meedragen terwijl ze zich op ski's voortbewegen in besneeuwde gebieden. Een bijkomend nadeel van een volledige bepakking op de man is dat de functie van de gedragen kleding niet volledig wordt benut (ademend vermogen).

Trials
Na diverse testen, tijdens eerdere wintertrainingen met Pulks, is er gekozen voor 4 verschillende typen. De 'General Purpose Machine Gun Pulk' van 120 cm is direct geschikt als wapenplatform. De 135 cm is de operator Pulk en geschikt voor iedere siërra-operator, een 150 cm Pulk voor iedere MAG helper en een 170 cm variant voor algemeen gebruik van de diverse troops van een squadron.

Samenwerking en borging
In samenwerking met de afdeling Wapensysteem Management (WSM) van de Groeps Commandant Operationele eenheden Mariniers (GC-OEM), het bureau Kleding en Uitrusting (KL&UIT), en de Assortimentsmanager, zijn nu voor een squadron Pulks aangekocht. Volgend jaar zullen nog twee uitleveringen volgen, zodat een volledig Marine Combat Group vanaf dat moment is voorzien van nieuwe Pulks.

#QPO #Kracht #JAT2021
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ridivek

#27
Als eerst een link waar de FLATM BV ontwikkeling goed beschreven word. finabel.org/
Ik denk dat 'wij' (noordelijk Europa) vaker materieel projecten op deze manier moeten opzetten. Een voorbeeld project dus.

Ik vind het kamerstuk verwarrend.
CitaatInleiding
Met deze brief informeer ik u over de behoeftestelling van het project Future Littoral All Terrain Mobility Band Vagn (FLATM BV). Dit project voorziet in een deel van de vervanging van de huidige, binnenkort verouderde BV206D en Viking voertuigen. Het betreft dat deel van de voertuigen dat een ondersteunende taak heeft. Daarmee realiseert het project een toekomstbestendige, licht gepantserde, all-terrain en over-snow mobiliteit voor de ondersteuning van de inzet van lichte amfibische expeditionaire eenheden. De resterende behoefte aan vervanging van de V206D en Viking voertuigen wordt ingevuld met kleinere all-terrain patrouillevoertuigen gericht op manoeuvre voor dergelijke eenheden en krijgt vorm in een separaat project. Over dit project wordt uw Kamer in 2021 geïnformeerd.

CitaatHet beoogde totaal aantal ondersteunende- en patrouillevoertuigen is samen groter dan het huidig aantal BV206D en Viking voertuigen. Het nieuwe aantal voertuigen is gebaseerd op de inzetbaarheidsdoelstellingen volgens de Defensienota en de NATO capability targets. De kwantitatieve behoefte van het project FLATM BV is gebaseerd op de behoefte aan ondersteunende voertuigen en bedraagt 124 stuks. Daarnaast wordt een optie voor het afroepen van extra ondersteunende voertuigen opgenomen in het contract.

Het schijnt een MOTS voertuig te zijn. Is dit nu de vervanging van de licht/on- gepantserde BV206. Of is het varvanging van beide voertuigen BV206 & BvS10?
Indien het alleen BV206 varvanging is, kan het de BvS10 Beowulf zijn.
Meest verwarrend is dat er meer (rups)voertuigen zijn na dit project.

Voor de patroulevoertuigen; denk ik dat het ook Iveco MTV met snorkel kunnen worden. Of gemodificeerde Iveco Daily 4x4s (AnacondA).

Parera

#26
Citaat van: Sparkplug op 28/09/2020 | 16:34 uur
De standaard doorwaaddiepte van de LaRo is minder dan een aangepaste LaRo zoals die van KMarns en de Royal Marines. De Vector zou qua doorwaaddiepte ook misschien kunnen worden aangepast.

Citaat van: StrataNL op 28/09/2020 | 16:35 uur
Klinkt leuk maar dat gebeurt in de praktijk amper met Laro's.

Een Ford fiesta kan het ook.


Dit is natuurlijk afhankelijk van de eisen van het korps maar inderdaad als het nodig is kan dit waarschijnlijk wel aangepast worden. Maar als het geen ''must'' is voor het korps dan is misschien die 0,86 m al voldoende en kan men gewoon het standaard Vector ontwerp gebruiken wat natuurlijk een hoop geld scheelt in R&D. Ik weet niet wat er specifiek aangepast moet worden maar als het enkel de ''snorkel'' is dan moet het geen probleem zijn. Het voertuig zelf is al geschikt voor operaties tot -32 graden Celsius dus kan prima mee in de arctic.

StrataNL

Citaat van: Parera op 28/09/2020 | 16:30 uur
Een klein nadeel aan de vector is dat het tot 0,75 m door het water kan rijden (maximaal 0,86 m) terwijl de LaRo's dat tot 1,50 m kunnen.
Klinkt leuk maar dat gebeurt in de praktijk amper met Laro's.

Een Ford fiesta kan het ook.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Parera op 28/09/2020 | 16:30 uur
Een klein nadeel aan de vector is dat het tot 0,75 m door het water kan rijden (maximaal 0,86 m) terwijl de LaRo's dat tot 1,50 m kunnen.

De standaard doorwaaddiepte van de LaRo is minder dan een aangepaste LaRo zoals die van KMarns en de Royal Marines. De Vector zou qua doorwaaddiepte ook misschien kunnen worden aangepast.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#23
Citaat van: ridivek op 28/09/2020 | 13:41 uur
I.p.v. mega zware, inhoudsloze brandstof slurpende Amerikaanse meuk, kan je ook Nederlands materieel laten ontwikkelen.
Zoals de Vector voor het KCT. Dat lijkt mij beter.

De vraag is of het Korps Mariniers de gehele vloot moet vervangen door gepantserde 4x4's. Het deel wat ter vervanging van de Vikings komt natuurlijk wel maar als er ook gekeken word naar de LaRo's dan zou er een serie Vector's of een vergelijkbaar voertuig in gebruik genomen kunnen worden.

Een klein nadeel aan de vector is dat het tot 0,75 m door het water kan rijden (maximaal 0,86 m) terwijl de LaRo's dat tot 1,50 m kunnen.

Dit is overigens een discussie voor een ander topic  ;)

Sparkplug

Maar heeft KMarns alleen de JLTV op het oog of ook nog andere modellen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

Alleen de Thales Hawkei komt in de buurt bij de JLTV! Verder niets! De JLTV is ook op prijs niet te verslaan wegens massaproductie!

Oorlogsvis


StrataNL

Citaat van: ridivek op 28/09/2020 | 13:41 uur
I.p.v. mega zware, inhoudsloze brandstof slurpende Amerikaanse meuk, kan je ook Nederlands materieel laten ontwikkelen.
Zoals de Vector voor het KCT. Dat lijkt mij beter.
"Mega zware inhoudsloze meuk"

Heb je er ervaring mee of waar baseer je dit allemaal op?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: ridivek op 28/09/2020 | 13:41 uur
I.p.v. mega zware, inhoudsloze brandstof slurpende Amerikaanse meuk, kan je ook Nederlands materieel laten ontwikkelen.
Zoals de Vector voor het KCT. Dat lijkt mij beter.
Zie hier @1:00


Wist je dat je met al die superlatieven en vooroordelen je je punt enorm doet afzwakken. Ik vind persoonlijk dat je de grootste onzin hier neerzet namelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"