Defensie gaat mitrailleurs vervangen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/02/2013 | 20:31 uur

JdL

Citaat van: Marskramer op 04/07/2015 | 15:10 uur
In de brief aan de Tweede Kamer van feb. 2013 werd gesproken over 2100 zware en 840 middelzware mitrailleurs.
Het zijn er uiteindelijk 2050 en 840 geworden!!

Waarom een verschil van -50 zware mitrailleurs? Was aankoopprijs uiteindelijk toch hoger dan ingeschat en/ of zijn tussen 2013 en 2015  operationele eenheden weggesaneerd "in het belang van NL" zullen we maar zeggen en is hierop het quotum aangepast?

En wat zijn de operationele consequenties van minder zware mitrailleurs?


het is 840 ZWARE en 2050 MIDDELZWARE en niet andersom
bewijs vind je onder andere hier:https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/06/12/nieuwe-mitrailleurs-voor-defensie
waarom het er 50 minder zijn geworden zal wel met bezuinigingen te maken hebben
de NATRES is in die tijd in gekrompen maar die gebruikt de MAG volgens mij niet
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Marskramer

In de brief aan de Tweede Kamer van feb. 2013 werd gesproken over 2100 zware en 840 middelzware mitrailleurs.
Het zijn er uiteindelijk 2050 en 840 geworden!!

Waarom een verschil van -50 zware mitrailleurs? Was aankoopprijs uiteindelijk toch hoger dan ingeschat en/ of zijn tussen 2013 en 2015  operationele eenheden weggesaneerd "in het belang van NL" zullen we maar zeggen en is hierop het quotum aangepast?

En wat zijn de operationele consequenties van minder zware mitrailleurs?


A.J.

Citaat van: Ros op 14/06/2015 | 12:26 uur
Ja...je moet nu eenmaal vernieuwend bezig zijn om erbij te horen. Neem aan de vele deskundigen onderdeel van de besluitvorming om deze versie te kopen zijn geweest ? Neem aan de M2 nog steeds leverbaar is, kom het op de site van FN niet tegen ?

Weet ik niet of de M2 nog leverbaar is. Ik denk zelf dat we nog genoeg M2's hebben liggen.

De QCB is natuurlijk met een prachtig verkooppraatje naarbinnen gewinkeld, niet meer afstellen, veiliger voor de gebruiker en weet ik veel wat. Dat eventuele problemen bij de M2 over het algemeen altijd gebruikersfouten (foute afstelling, loopborgveer niet controleren etc) waren is aan de kant geschoven.

Maar de problemen met de QCB zijn wel tijdens het gebruik in de praktijk naar boven gekomen, op papier zag het er allemaal prima uit.

dudge

#78
Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2015 | 12:35 uur
Mag ging er toch uit bij inf groepen?
Allemaal 5,56 :)

Dus qua gewicht maakt het allemaal niet meer uit, ding is hartstikke prima.

Niet bij LMB. En al zou het zo zijn, ik verwacht dat deze wapens langer in dienst zullen zijn dan genoemd beleid.
7.62 is gewoon king.

Huzaar1

Mag ging er toch uit bij inf groepen?
Allemaal 5,56 :)


Dus qua gewicht maakt het allemaal niet meer uit, ding is hartstikke prima.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Sparkplug op 14/06/2015 | 11:51 uur
Een middelzware mitrailleur is nu eenmaal zwaar (dat vertelde mijn vader al over zijn diensttijd in 1966/67).

De Negev en de Minimi kunnen geleverd worden in kaliber 7,62 mm, maar zijn in de basis nog steeds een lichte mitrailleur (ze zijn ontworpen met kaliber 5,56 mm).

De HK121 (MG5) heeft diverse uitvoeringen met dito gewichten:
http://www.heckler-koch.com/en/products/military/machine-guns/mg5/mg5/technical-data.html

De FN MAG blijft op 11,8 kg:
http://fnherstal.com/primary-menu/products-capabilities/machine-guns/technical-data/product/306/233/306/2/_/fn-magR-standard.html

M240L(ight) gaat naar 10.1 kg.
Zo'n MG5 neemt de munitie ook gewoon mee in een box of tas.
Een MAG is gewoon niet heel makkelijk om mee te lopen, of om vanuit de heup mee te vuren.

Mja, t moet goedkoop he.

Ros

#75
Citaat van: A.J. op 14/06/2015 | 12:01 uur
Dan logisitiek, bij de M2 was alleen de kast genummerd en je kon naar hartelust onderdelen uitwisselen van andere wapens, als bv je afsluiter kapot was dan schoof je er 1 van een ander wapen in, afstellen en doorgaan met vuren. Datzelfde geldt voor de lopen, het boeide gewoon niet wat voor loop je in het wapen schroefde (ongenummerd) je stelde hem af en doorgaan. Bij de QCB is alles genummerd en hoort alles bij dat wapen. Je kunt dus geen loop/ onderdelen van een ander wapen gebruiken. Als bv de afsluiter kapot is moet je een compleet ander wapen gaan gebruiken.

Ja...je moet nu eenmaal vernieuwend bezig zijn om erbij te horen. Neem aan de vele deskundigen onderdeel van de besluitvorming om deze versie te kopen zijn geweest ? Neem aan de M2 nog steeds leverbaar is, kom het op de site van FN niet tegen ?

A.J.

Citaat van: Zander op 14/06/2015 | 10:56 uur
Welke problemen zijn er volgens jou met de QCB dan?
Ik heb er nooit problemen meer gehad.

Je kunt als gebruiker het wapen niet meer afstellen wat zich vertaalt in storingen door slijtage met in het slechtste geval een veel te ruime vrijslag waardoor je een explosie buiten de kamer krijgt (zelf meegemaakt). Met de M2 was slijtage een minder groot probleem want de "fout" corrigeerde de gebruiker zelf door afstelling.

Na een shitload aan problemen zijn er sinds een jaar of wat speciale schietsets (groene mantel) in omloop die je dient te gebruiken als je wil gaan schieten. Ook moet je een terzake kundige wapenhersteller meenemen naar de schietbaan die om de zoveel schoten (ik ga verder niet op de details in) dat hele wapen naloopt, je bent dat wapen dan dus voor een bepaalde periode kwijt.

Dan logisitiek, bij de M2 was alleen de kast genummerd en je kon naar hartelust onderdelen uitwisselen van andere wapens, als bv je afsluiter kapot was dan schoof je er 1 van een ander wapen in, afstellen en doorgaan met vuren. Datzelfde geldt voor de lopen, het boeide gewoon niet wat voor loop je in het wapen schroefde (ongenummerd) je stelde hem af en doorgaan. Bij de QCB is alles genummerd en hoort alles bij dat wapen. Je kunt dus geen loop/ onderdelen van een ander wapen gebruiken. Als bv de afsluiter kapot is moet je een compleet ander wapen gaan gebruiken.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 14/06/2015 | 11:34 uur
Nee, voor de .50 is er ook niet veel keuze.
Ik doelde dan ook vooral op de MAG. Het is een prima wapen hoor. Maar om mee rond te hobbelen is het gewoon verouderd. De Amerikanen hebben van hun M240 al een wat draagbaardere versie gemaakt, HK121 is nog in testfase maar zou ook zeker een mooi ding kunnen worden. De Israeli's lopen met een IMI Negev, dat ding is iets van 7,5kg! 
Een middelzware mitrailleur is nu eenmaal zwaar (dat vertelde mijn vader al over zijn diensttijd in 1966/67).

De Negev en de Minimi kunnen geleverd worden in kaliber 7,62 mm, maar zijn in de basis nog steeds een lichte mitrailleur (ze zijn ontworpen met kaliber 5,56 mm).

De HK121 (MG5) heeft diverse uitvoeringen met dito gewichten:
http://www.heckler-koch.com/en/products/military/machine-guns/mg5/mg5/technical-data.html

De FN MAG blijft op 11,8 kg:
http://fnherstal.com/primary-menu/products-capabilities/machine-guns/technical-data/product/306/233/306/2/_/fn-magR-standard.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 14/06/2015 | 11:22 uur
Want? De FN MAG had door de H&K HK121 kunnen worden vervangen. In het kaliber 12,7 mm is er niet zoveel keuze.

Nee, voor de .50 is er ook niet veel keuze.
Ik doelde dan ook vooral op de MAG. Het is een prima wapen hoor. Maar om mee rond te hobbelen is het gewoon verouderd. De Amerikanen hebben van hun M240 al een wat draagbaardere versie gemaakt, HK121 is nog in testfase maar zou ook zeker een mooi ding kunnen worden. De Israeli's lopen met een IMI Negev, dat ding is iets van 7,5kg! 

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 14/06/2015 | 10:44 uur
Het was te verwachten natuurlijk. Maar ik heb niet het idee dat we heel blij moeten zijn met deze keuze.
Want? De FN MAG had door de H&K HK121 kunnen worden vervangen. In het kaliber 12,7 mm is er niet zoveel keuze.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

Citaat van: A.J. op 12/06/2015 | 14:33 uur
En de .50 nog wat langer, jaren 50 volgens mij. En dat ding is al aan het einde van WW1 ontwikkeld.
Overigens zou ik liever zien dat ze van de QCB afstappen en teruggaan naar de oldskool M2, dan maar afstellen (wat feitelijk geen ruk voorstelt) maar vele malen betrouwbaarder en logistiek gezien veel eenvoudiger.

Welke problemen zijn er volgens jou met de QCB dan?
Ik heb er nooit problemen meer gehad.
People are sheep

dudge

Citaat van: Sparkplug op 12/06/2015 | 14:10 uur
Kwalitatief gezien kunnen de Browning M2 en de FN MAG alleen door zichzelf worden vervangen  8) Kun je nagaan dat de MAG al sinds 1963 in Nederlandse dienst is.

http://fnherstal.com/primary-menu/products-capabilities/machine-guns.html

Het was te verwachten natuurlijk. Maar ik heb niet het idee dat we heel blij moeten zijn met deze keuze.

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 12/06/2015 | 14:10 uur
Kwalitatief gezien kunnen de Browning M2 en de FN MAG alleen door zichzelf worden vervangen  8) Kun je nagaan dat de MAG al sinds 1963 in Nederlandse dienst is.

http://fnherstal.com/primary-menu/products-capabilities/machine-guns.html



En de .50 nog wat langer, jaren 50 volgens mij. En dat ding is al aan het einde van WW1 ontwikkeld.
Overigens zou ik liever zien dat ze van de QCB afstappen en teruggaan naar de oldskool M2, dan maar afstellen (wat feitelijk geen ruk voorstelt) maar vele malen betrouwbaarder en logistiek gezien veel eenvoudiger.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/06/2015 | 14:02 uur
Nieuwe mitrailleurs voor Defensie

Nieuwsbericht | 12-06-2015

Defensie koopt bijna 3000 nieuwe mitrailleurs. Het gaat om 2050 middelzware MAG's en 840 zware M2-QCB's die de huidige wapens vervangen.  Namens Defensie tekende de directeur van de Defensie Materieel Organisatie, viceadmiraal Matthieu Borsboom, hiervoor vandaag het contract met de Belgische firma Fabrique National.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/06/12/nieuwe-mitrailleurs-voor-defensie?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Kwalitatief gezien kunnen de Browning M2 en de FN MAG alleen door zichzelf worden vervangen  8) Kun je nagaan dat de MAG al sinds 1963 in Nederlandse dienst is.

http://fnherstal.com/primary-menu/products-capabilities/machine-guns.html

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.