Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 20/11/2008 | 09:32 uur
Er gaat iets van de plank gekocht worden.

Citaat van: De Telegraaf op 19/11/2008 | 13:56 uur
De vaartuigen worden speciaal voor Defensie ontworpen.

???

Enforcer

Wat is realistisch?! Er gaat iets van de plank gekocht worden. Dus er zijn gewoon mogelijkheden, ook al geeft men aan dat men bij DMO al wel iets op het oog heeft. Er moeten wel 10 man opkunnen; 2 waterpiloten en 8 "infanteristen".

KapiteinRob

Ik stel voor ons te beperken tot het project FRISC en dat we nu niet allerlei links gaan plaatsen naar al dan niet realistische alternatieven.

BVD,

Rob
Forumbeheerder

gvg


Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 19/11/2008 | 16:54 uur
en lijjkt me ook zinloos deze uitgave.

Ik zeg niet dat ik de uitgave voor dergelijke "bootjes" zinloos vind; ik vind het zinloos ze "ter bescherming" in een haven in te zetten en zie geen directe link met "terroristenbestrijding", tenzij je er een stuk of wat met een LPD meeneemt naar de Golf van Aden.....

hudinie

Is wel veel geld ja, en lijjkt me ook zinloos deze uitgave. Als je dan kijkt dat een HPD maar 120 miljoen ofzoiets duurder is
dan een JSS tja...dan hebben we hier al 30 miljoen daarvoor gevonden.

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 19/11/2008 | 14:12 uur
Ronddobberen en schieten als het nodig is...?

Daar heb je geen snelle landingsbootjes van bijna € 600.000,00 per stuk voor nodig. Daarbij bescherm je volgens mij geen havens door van dit soort bootjes te laten ronddrijven met 8 militairen voorzien van handvuurwapens.


Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 19/11/2008 | 14:07 uur
Citaat van: De Telegraaf op 19/11/2008 | 13:56 uur
Negentien bootjes zijn bestemd voor terrorismebestrijding en bescherming van havens

Wat moet ik me daar in vredesnaam bij voorstellen?  ???

Ronddobberen en schieten als het nodig is...?

Ben benieuwd, nog geen foto's  of schetsen van beschikbaar zeker?
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: De Telegraaf op 19/11/2008 | 13:56 uur
Negentien bootjes zijn bestemd voor terrorismebestrijding en bescherming van havens

Wat moet ik me daar in vredesnaam bij voorstellen?  ???

Ton de Zwart

DEN HAAG, woensdag
Defensie wil 48 zogeheten Friscs kopen – snelle, nieuwe bootjes waarmee troepen en materieel aan land kunnen worden gebracht. Staatssecretaris De Vries (Defensie) trekt er 28,2 miljoen voor uit, schrijft hij aan de Tweede Kamer.
De Friscs (Fast Raiding Interception and Special Forces Craft) moeten naast de twee bestuurders acht militairen kunnen vervoeren bij manshoge golven en een snelheid van 40 knopen (72 kilometer per uur). Ze moeten bovendien terroristen, piraten en drugssmokkelaars op volle zee kunnen onderscheppen.

Negentien bootjes zijn bestemd voor terrorismebestrijding en bescherming van havens, zeventien zijn voor amfibische operaties door mariniers en twaalf gaan naar de Antillen en Aruba. De vaartuigen worden speciaal voor Defensie ontworpen.

Bron: de Telegraaf van 191108
       




Lex

Project Fast Raiding, Interception, and Special Forces Craft (FRISC)

Ondertekenaar: Staatssecretaris van Defensie

Met deze brief informeer ik u over het project Fast Raiding, Interception, and Special Forces Craft (FRISC). Het betreft de verwerving van kleine vaartuigen ten behoeve van het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK). Defensie gebruikt momenteel  kleine Landing Craft Rubber Motorised (LCRM) voor Amphibious Raids en Pre Landing operaties en Rigid Raiding Craft (RRC) voor de ondersteuning van humanitaire, counter drugs en infanterieoperaties in het Caribisch gebied. Deze vaartuigen zullen worden vervangen door 48 FRISC's.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

drs. J.G. de Vries

MINDEF, 18-11-2008