Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

RN to begin Type 83 concept work in early 2022

The future destroyer was first announced in the UK's March Defence Command Paper as part of RN's shipbuilding plans.

The UK MoD has confirmed that concept work on the replacement for the Daring-class Type 45 destroyer, the future Type 83, will begin in early 2022.

Confirming the date for the concept phase in response to a written Parliamentary question, Minister for Defence Procurement Jeremy Quin wrote: 'On current plans, Navy Command intends to formally commence the concept phase for Type 83 in early 2022 with the assessment phase to follow in due course.'

The Type 83 is expected to begin replacing the RN's Type 45 destroyers in the late 2030s.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/rn-to-begin-type-83-concept-work-in-early-2022/

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 08/11/2021 | 12:03 uur
Ik weet niet zoveel van maritiem ontwerp. Zeg maar nada..vind het er ook goed uitzien hoor. Maar ik bekeek het even vanuit hufterproof gedachtegoed. Die luiken wegen ook wel wat?

Die zwarte dozen op dat drone dek? Ook wat raar geplaatst. Als dat vlak zou worden gemaakt kun je er heli's landen?
Intrekbaar 76mm kanon lijkt me inderdaad geen goed idee en een flinke / dure engineeringsuitdaging.
Luiken voor het VLS zijn vrij simpel te realiseren, hoeft ook geen staal te zijn. Maar zie het nut er niet zo van in.

Citaat van: ARM-WAP op 08/11/2021 | 11:40 uur
Wat ik niet snap is dat ze twee TEUs of twee dubbele TEUs plaatsen op dat UAV-dek... Ofwel plaatsen ze een lift die deze een dek (of twee laten zaken in een "mission deck"... Ofwel plaatsen ze die gewoon niet. Die containers zijn zo ongeveer het ergste wat je kan zien op dat model die de RCS opblazen
Gezien de belijning denk ik dat dat een soort lifts zijn idd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Een video van de Zuid Koreaanse marine waarin men vooruitkijkt naar 2030 de introductie van het eerste vliegkampschip van de ROK Navy.


Huzaar1

Ik weet niet zoveel van maritiem ontwerp. Zeg maar nada..vind het er ook goed uitzien hoor. Maar ik bekeek het even vanuit hufterproof gedachtegoed. Die luiken wegen ook wel wat?

Die zwarte dozen op dat drone dek? Ook wat raar geplaatst. Als dat vlak zou worden gemaakt kun je er heli's landen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Ik vind het model er wel goed uit zien.
Men streeft naar al die stealth eigenschappen met schuine wanden, zo weinig mogelijk rechte en uitstekende stukken... En idd wat lijkt op een intrekbare 76mm op het voordek.
Dat kanon op zich zal niet zo veel verschil uitmaken, indien men de koepel zelf degelijk aanpakt. Kan men zich de kosten (én massa) van die intrek-constructie uitsparen.
Die VLS-luiken zou men zelfs volledig kunnen weglaten.

Wat ik niet snap is dat ze twee TEUs of twee dubbele TEUs plaatsen op dat UAV-dek... Ofwel plaatsen ze een lift die deze een dek (of twee laten zaken in een "mission deck"... Ofwel plaatsen ze die gewoon niet. Die containers zijn zo ongeveer het ergste wat je kan zien op dat model die de RCS opblazen

Huzaar1

Die luiken naast het schip voor lanceerinrichting lijken me echt onwerkbaar kwetsbaar. Kan wel makkelijker worden opgelost. Hetzelfde voor het kanon.. dat lijkt te zinken in de constructie. Vraag me af hoe fijn die plek is om te vuren met een nogal vewegende boot..en hoe goed alle mechanica zich houdt na b.v. een onbedoelde aanvaring met iets. Zit daar al snel klem.

Verder best innovatief ontwerp.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

SMART 4000: Navantia looks at the future

A double innovation was visible in the Navantia stand at FEINDEF, in the form of a model of what might be defined as a "concept ship" paraphrasing the "concept car" definition used in the automotive world. Twice innovative, because the model itself was produced using a 3D printer, the Spanish shipyard aiming at developing that technology in order to allow ships to produce spares on board when needed, reducing the logistic footprint.



Back to the model of what is known as SMART 4000, the number being the approximate displacement of what is the first of a series of designs that will range from smaller platforms of around 2,000-2,500 tonnes, up to 8,000-10,000 tonnes vessels.

"This is our vision of what might be a future surface combatant vessel in 10-15 years time," Juan Antonio Clemente Fernández tells EDR On-Line; he is part of the Engineering Digital Transformation, Ship Concept Design Office within the Digital Transformation and Technology Directorate. "This model is that of an escort vessel that will be fitted with a hybrid diesel-electric propulsion, although we are also looking at different kind of propulsion, that will have a maximum speed of around 25 knots," he adds. The model shows the adoption of Voith Linear Jets (VLJ); this solution has a number of advantages according to its manufacturer, among which the limited number of moving parts, which makes the system robust and easy to maintain, while the nozzle and rotor profile, which are specially adapted to the ship, generate extremely low noise and vibration emissions, Mr. Clememte adding that they are also suited for electric propulsion. Alternatively pod propulsion might be adopted, should manoeuvrability become a priority, the current design being fitted anyway a double bow thruster. All electric propulsion is being considered for different types of mission profiles, mostly those at low speed, while to reach full speed hybrid propulsion will be used.

Key design parameters were stealthness, which as far as radar cross section is concerned is ensured by the shape of the unit, and the capacity to deploy unmanned systems operating in the air, on the surface and underwater, which will extend the reach of the ship itself in terms of sensors and effectors. "All the rear of the ship is dedicated to this multi-mission role," Mr. Clemente explains. What should be a flight deck is occupied by two containers, one possibly containing UAVs while the second might host additional missile launchers, a ramp for a tactical UAV being also visible. A huge hatch on the starboard side will allow to launch Unmanned Surface Vehicles, while according to Mr. Clemente a further opening, located under the waterline, will be used to deploy unmanned underwater vehicles.

The centre of the ship hosts the operational heart of the vessel, the combat information centre and other operational rooms being in and under the superstructure, Navantia aiming at integrating information as much as possible. Currently the estimated complement of the SMART 4000 is of around 70 people; "however we are studying where functions can be replaced by autonomous systems working under human supervision, which can be developed thanks to the most recent technologies, and this should allow us to further reduce the number of people on board", the Navantia representative says.

The superstructure is fitted with flat panel AESA antennas, the aim being to have only a few non flat-panel antennas on board, among them some for electronic warfare systems installed on the ship mast.

Moving towards the bow, the section ahead of the superstructure host the berthing and living areas, the ship weaponry being located forward of the crew accommodations. A 76 mm gun is located at the extremity of the ship which length is around 120 meters, while just before it we find four 16-cell vertical launch systems, "however we should not forget that those are complemented by the effectors carried by unmanned systems," Mr. Clemente underlines.

The hull shape was designed by Navantia hydrodynamic engineers with speed as a priority, and features a wave-piercing bow. "We will certainly build a ship that will be used as a technology demonstrator," Juan Antonio Clemente concludes, "however there is not yet a fixed timeline for this, although we might assume that it should become reality in a 5-10 years timeframe."

https://www.edrmagazine.eu/smart-4000-navantia-looks-at-the-future








Harald

(dit artikel maar even in dit topic gezet, maritiem gerelateerd )

A Japanese Seaplane Could Be the Difference-Maker for the U.S. Military

https://warontherocks.com/2021/11/a-japanese-seaplane-could-be-the-difference-maker-for-the-u-s-military/


Harald

New Delays for Finland' Squadron 2020 Pohjanmaa Corvette Program

Two years ago, the Finnish Defense Ministry selected Rauma Marine Constructions (RMC) and Saab for the building of four new Pohjanmaa-class corvettes within the Squadron 2020 program. It appears now that the program is facing a new, 6 to 12 months, delay because of extra design work.

....../.....

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/11/new-delays-for-finland-squadron-2020-pohjanmaa-corvette-program/?nowprocket=1

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/11/2021 | 15:45 uur
Korvet

Tja ... wat is tegenwoordig een Korvet en wat een fregat, onze OPV is heeft nog meer tonnage dan het M fregat

EPC => lengte ca. 110 meter en tonnage van 3000
Ik ben benieuwd naar de definitieve bewapening, wat ik gezien/gelezen heb o.a. 76mm en 8x VLS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 03/11/2021 | 13:42 uur
Daar ben ik ook erg benieuwd naar
Heeft denk ik wel veel overeenkomsten met onze ASWF
al is onze ASWF in principe een ASW fregat en die EPC een Multi Purpose Fregat

Korvet

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 03/11/2021 | 11:07 uur
Als we van F127 een single class kunnen maken, en dan ook nog twee voor Denemarken ofzo, ja zeker. Dat is logisch en zou goed haalbaar moeten zijn. Maar dat vereist compromissen en die zie ik niet gemaakt worden.

Op gebied van een OPV. Echt wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Thomasen op 03/11/2021 | 11:03 uur
Ben benieuwd hoe het EPC zich straks gaat verhouden tot het ASWF......

Daar ben ik ook erg benieuwd naar
Heeft denk ik wel veel overeenkomsten met onze ASWF
al is onze ASWF in principe een ASW fregat en die EPC een Multi Purpose Fregat

Parera

Was de tomahawk al bevestigd voor de Type 26? Volgens mij niet, slechts Geruchten.

Harald

Raytheon integrates mid-course and terminal guidance for Maritime Strike Tomahawk

Raytheon obtains Tomahawk Block Va contract modification from NAVAIR.

Raytheon Technologies is to integrate, produce, qualify, test and field Tomahawk Block Va (Maritime Strike Tomahawk - MST) seeker suites and all subsystems required to provide mid-course and terminal guidance, under a $19.59 million contract modification from US Naval Air Systems Command (NAVAIR).

'The procured quantity of seeker suites will be installed in recertified Tomahawk missiles for the Navy,' the DoD announced on 29 October, adding that work is expected to be completed by October 2024.

All Tomahawk Block IVs in USN service are being upgraded to the Block V/Va/Vb configuration with a longer range, dynamic targeting and (in the case of MST) the capability to hit vessels at sea.

In this context, MST was name-checked by ADM Philip Davidson, head of the US Indo-Pacific Command (INDOPACOM) during a Senate Armed Services Committee appearance in March 2021 as one of the crucial weapon systems required for US forces in the region.

The UK RN is also installing the missile on its Type 26 (City-class) frigates and MST is also earmarked for the future Canadian Surface Combatant.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/raytheon-integrates-mid-course-and-terminal-guidan/