Ineos Grenadier

Gestart door Ace1, 23/08/2020 | 22:56 uur

Ace1


Ace1


Ace1

Citaat van: StrataNL op 23/08/2020 | 23:36 uur
Leuke bak, maar wat heeft het met defensie te maken?

Gezien het potentieel van de Ineos Grenadier , sluit ik niet uit dat er in de toekomst een militaire versie van komt.

StrataNL

Leuke bak, maar wat heeft het met defensie te maken?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#2











Ace1

Voordat ik deze topic hebt geopend heb ik overleg gehad met A.J. of ik over de Ineos Grenadier een topic kon beginnen en hij heeft hier toestemming voor geven.


Ineos Grenadier: voor als je geen afscheid van de oude Defender kunt nemen.

Voor wie geen afscheid kan nemen van de oude Land Rover Defender, staat er nu een nieuw Brits merk op: Ineos. Het start volgend jaar met de bouw van een ruige offroader, de Grenadier.

Ineos is voor velen waarschijnlijk al een bekende naam. Het gaat hier namelijk om het automerk van het gelijknamige chemiebedrijf van de Britse Jim Ratcliffe. Hij is een groot liefhebber van de oude Defender en liep jaren terug al met het idee om een 'nieuwe oude' te gaan bouwen. Land Rover stemde daar niet mee in, dus moest Ratcliffe met een eigen auto komen. De basis voor dat model werd door Ratcliffe en een aantal collega's gelegd in een pub genaamd The Grenadier. Je raadt het al: dat is de reden waarom Ineos die naam op de auto plakt.

Iconische heuplijn
Wat is het dan precies? De Ineos Grenadier is een rasechte, compromisloze 4×4. Hij moet doen waar de oude Defender ook goed in was: je hoe dan ook door elk type terrein heen loodsen. In de basis lijken beide modellen dan ook heel erg op elkaar. Dat begint met het koetswerk, dat bijna identiek is aan die van de oude Defender. Let bijvoorbeeld op de iconische heuplijn, de rechte achterdeur met daarop het reservewiel en de gebogen ruiten in het dak.



Onderhuids gaan de overeenkomsten verder, want de Grenadier heeft eveneens een ladderchassis, gebouwd door Gestamp. De krachtpatser heeft mede daardoor een maximaal trekgewicht van 3500 kilogram. Maar waar de oude Defender niet meer meekon met z'n tijd, is de Ineos Grenadier een product voor nu en de toekomst. In de neus hangt een 3,0-liter zes-in-lijn (diesel of benzine) van BMW, gekoppeld aan een automatische transmissie van ZF en vierwielaandrijving met sperdifferentieel. De ophanging en de assen komen van respectievelijk Magna en Carraro. Het interieur geven de Britten nog niet prijs, maar ze benadrukken dat we daar alles vinden wat in de huidige tijd past. Verwacht dus digitale schermen en allerlei connectiviteit.

Spartaans
Verder is de Ineos Grenadier een spartaanse auto. Dat betekent dat het merk eerst basisuitvoeringen gaat produceren. Er zit volgens de fabrikant niets op of aan de Grenadier dat overbodig is. Ineos nodigt andere fabrikanten uit om accessoires te leveren die makkelijk aan te brengen zijn, zodat kopers hun auto's wel (en gemakkelijk) kunnen personaliseren. Maar zoek je in de toekomst dus een rasechte terreinauto zonder poespas, dan moet je aankloppen bij Ineos.



Prijs Ineos Grenadier
Ineos verwacht vooral auto's in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zuid-Afrika, Australië en de VS te verkopen via een eigen distributienetwerk. Voor een prijs-indicatie is het nog te vroeg. Door het gebruik van hoogwaardige materialen van bekende en gerenommeerde leveranciers wordt de Grenadier – ondanks z'n 'naakte' karakter – geen koopje, maar ook 'zeker geen auto met het prijskaartje van een Mercedes-Benz G-Klasse', zo verzekert Ineos aan Autovisie. Volgend jaar start de productie, in 2022 rollen de eerste auto's van de band in het Britse Bridgend. Meerdere carrosserievarianten en modellen volgen in een later stadium.





https://www.autovisie.nl/nieuws/ineos-grenadier-voor-als-je-geen-afscheid-van-de-oude-defender-kunt-nemen/