Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Kornet43

Citaat van: Harald op 21/10/2020 | 11:56 uur
Nice paint job, gelijk doen ...  ;)
Maar dan wel die mast er af halen en vervangen door de gele staalmast van de U.S. Coast Guard; anders vind Donald hem lelijk! 😂

Harald


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 21/10/2020 | 10:33 uur
Dat had je nu niet moeten schrijven, want nu zie ik ze ineens voor mij in het wit met de bekende oranje en blauwe band  ;)  ;D
Niks mis mee.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 21/10/2020 | 10:33 uur
Dat had je nu niet moeten schrijven, want nu zie ik ze ineens voor mij in het wit met de bekende oranje en blauwe band  ;)  ;D

Het zou ze niet misstaan :)

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 21/10/2020 | 10:26 uur
OPV's hoeven ook niet vervroegd uit dienst genomen te worden, die dingen doen het prima in de West etc.
Men moet er gewoon bij nadenken dat het kustwacht schepen zijn en geen oorlogsschepen.

Dat had je nu niet moeten schrijven, want nu zie ik ze ineens voor mij in het wit met de bekende oranje en blauwe band  ;)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Parera op 21/10/2020 | 08:08 uur
Het gehele OPV project is fout gegaan aangezien het in het originele plan gewoon korvetten waren tot dat Den Haag zich er mee ging bemoeien en er gesneden werd in de plannen. Maar goed die discussie hebben we al vaak gevoerd en dat is ook niet meer terug te draaien.
Het is nog steeds mogelijk maar niet wenselijk zoals ik ook al aan geef. Investeren in extra (ASW) fregatten hebben we nu meer aan en dan ook z.s.m. de OPV's (vervroegd) uit dienst nemen en vervangen door een korvet / fregat klasse.
Als je zo gaat redeneren zou je ook het JSS kunnen voorzien van een towed array...

OPV's hoeven ook niet vervroegd uit dienst genomen te worden, die dingen doen het prima in de West etc.
Men moet er gewoon bij nadenken dat het kustwacht schepen zijn en geen oorlogsschepen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1203
Early Italy's EPC design concept revelead



https://www.edrmagazine.eu/early-italys-epc-design-concept-revelead

The French Navy Long-Range version
https://www.edrmagazine.eu/the-french-navy-long-range-version

The Spanish Navy vision for future OPVs based on the EPC design
https://www.edrmagazine.eu/the-spanish-navy-vision-for-future-opvs-based-on-the-epc-design

En ook de Portugezen zijn nu aangesloten bij het EPC project als ''observers''.

Interessant om de verschillende visies te lezen op het EPC en waarbij blijkbaar ook elk land uit eindelijk een ander soort schip krijgt maar waarbij samengewerkt word waar het kan. Het lijkt er dus op dat het niet 1 gezamenlijk ontwerp gaat worden maar eerder een basis hull met meerdere lokale varianten en ook lokale systemen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 20/10/2020 | 22:36 uur
Nee. Nee. Nee, begin nou niet weer  :'(

Niks fout, het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 op de OPV's is een bewuste keuze want HET IS EEN OPV!!! Als een OPV op onderzeeboten moet gaan jagen is er heel, heel veel mis gegaan.

Het gehele OPV project is fout gegaan aangezien het in het originele plan gewoon korvetten waren tot dat Den Haag zich er mee ging bemoeien en er gesneden werd in de plannen. Maar goed die discussie hebben we al vaak gevoerd en dat is ook niet meer terug te draaien.

Citaat van: StrataNL op 20/10/2020 | 22:36 uur

Ja en dan? PING!! Hier ben ik! Een lekker tussendoortje voor elke Chinese/Russische sub.
Het is nog steeds mogelijk maar niet wenselijk zoals ik ook al aan geef. Investeren in extra (ASW) fregatten hebben we nu meer aan en dan ook z.s.m. de OPV's (vervroegd) uit dienst nemen en vervangen door een korvet / fregat klasse.

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/10/2020 | 16:29 uur
Ik heb dit al vaker gepost maar en dit al vaker gezegd; De grootste fout bij de OPV's (in mijn ogen)  is het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 helikopter dan had het OPV veel makkelijker gebruikt kunnen worden als ASW basis platform voor ASW taken met behulp van de NH90's.
Nee. Nee. Nee, begin nou niet weer  :'(

Niks fout, het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 op de OPV's is een bewuste keuze want HET IS EEN OPV!!! Als een OPV op onderzeeboten moet gaan jagen is er heel, heel veel mis gegaan.

CitaatEen sonar onder de boeg is volgens mij niet al te lastig te installeren, ik kan me herinneren dat zo een systeem origineel ook gepland was voor de OPV's. Een simpele upgrade als ASW sensor capaciteit is in mijn ogen nog steeds mogelijk maar ik zie het niet gebeuren en ik denk ook dat we dat geld beter kunnen investeren in extra ASW fregatten.
Ja en dan? PING!! Hier ben ik! Een lekker tussendoortje voor elke Chinese/Russische sub.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Parera op 20/10/2020 | 16:29 uur
Ik mis de clue niet, de Denen hebben er nu voor gekozen om hun support ships (met de uitstraling van een fregat) nu ''om te vormen'' naar een fregat. Dat is begonnen door het wijzigen van de pennants maar de VDS moet nog aangekocht worden.

De rest van de ''upgrades'' zaten al op het schip:
- Boeg sonar Atlas ASO 94 sonar
- MH-60R
- 2 × Mk32 Mod 14 met MU-90 torpedo's

Ik heb dit al vaker gepost maar en dit al vaker gezegd; De grootste fout bij de OPV's (in mijn ogen)  is het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 helikopter dan had het OPV veel makkelijker gebruikt kunnen worden als ASW basis platform voor ASW taken met behulp van de NH90's. Een sonar onder de boeg is volgens mij niet al te lastig te installeren, ik kan me herinneren dat zo een systeem origineel ook gepland was voor de OPV's. Een simpele upgrade als ASW sensor capaciteit is in mijn ogen nog steeds mogelijk maar ik zie het niet gebeuren en ik denk ook dat we dat geld beter kunnen investeren in extra ASW fregatten.



Grootse probleem van de Absalon klasse is de maximale snelheid van 23 of 24 knopen. Het is wel meer dan de OPV's.

https://www.naval-technology.com/projects/absalon/

https://en.wikipedia.org/wiki/Absalon-class_support_ship

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/10/2020 | 12:53 uur
Je mist de clue.

'New'  ships staat er. Is niet zo.

Ik mis de clue niet, de Denen hebben er nu voor gekozen om hun support ships (met de uitstraling van een fregat) nu ''om te vormen'' naar een fregat. Dat is begonnen door het wijzigen van de pennants maar de VDS moet nog aangekocht worden.

De rest van de ''upgrades'' zaten al op het schip:
- Boeg sonar Atlas ASO 94 sonar
- MH-60R
- 2 × Mk32 Mod 14 met MU-90 torpedo's

Ik heb dit al vaker gepost maar en dit al vaker gezegd; De grootste fout bij de OPV's (in mijn ogen)  is het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 helikopter dan had het OPV veel makkelijker gebruikt kunnen worden als ASW basis platform voor ASW taken met behulp van de NH90's. Een sonar onder de boeg is volgens mij niet al te lastig te installeren, ik kan me herinneren dat zo een systeem origineel ook gepland was voor de OPV's. Een simpele upgrade als ASW sensor capaciteit is in mijn ogen nog steeds mogelijk maar ik zie het niet gebeuren en ik denk ook dat we dat geld beter kunnen investeren in extra ASW fregatten.


Harald

France to Develop New Aircraft Carrier and Next-Gen SSBN

France will build a new aircraft carrier to replace the Charles de Gaulle presently in service in 2038, French Armed Forces Minister Florence Parly said Monday is her opening speech to the Euronaval virtual show.

France will develop and build a new aircraft carrier to enter service in 2038 to replace the Charles de Gaulle now in service, French Armed Forces Minister Florence Parly announced Monday.

In a video speech marking the opening of the Euronaval online exhibition, Parly said "Regarding the new generation aircraft carrier, I can confirm that this program will be launched to give a successor to the Charles de Gaulle in 2038," adding that "it will offer an operational framework that will be perfectly adapted, from the outset, to our future combat aircraft, known under the name of SCAF."

Parly did not provide any additional details, notably on whether the new carrier will be conventionally or nuclear-powered, but proceeded to recap the major modernization of the French Navy that her government is completing. "Never in the past 30 years has the Navy seen such a renewal of its assets," she noted.

Observing that the current 2019-2023 military program law has earmarked 110 billion euros for equipment procurement, a significant part of which benefits the Navy, Parly also announced that, "in the coming months, I will launch construction work on third-generation ballistic missile submarines."

Again, she provided no details, but in itself the announcement is very significant as it confirms the long-term modernization of France's fleet of four Le Triomphant-class ballistic missile submarines, presently armed with the M51 ballistic missile which will also have to be replaced to equip the next-generation of "boomers."

Surface combatant programs

As the FREMM multi-mission frigate program winds down, with the final two air-defense variants Alsace and Lorraine due to be delivered in 2021 and 2022 respectively, construction will shift to the Defense and Intervention Frigates (FDI).

These frigates "are stealthy, enduring and versatile: they are the symbol of a naval industry at the forefront of modern technology," Parly said, adding that "In 10 years, the Navy will have received eight new first-rank frigates – a remarkable" achievement.

To follow the FREMM class, France plans to build five new FDI frigates, which are among the most heavily armed and technologically advanced designs now available. The lead ship, "Admiral Ronarc'h," is now under construction and is to be delivered in 2023, with the second to follow in 2025.

France has also launched two naval programs in cooperation with her European allies, but these fall short, in both size and cost, of the ambition voiced by several European governments for a consolidation of naval programs.

The first two fleet logistic ships being built by Italy's Fincantieri in cooperation with France's Naval Group, are to be delivered by 2025. For mine warfare France is developing the SLAMF program, integrating drone systems, in cooperation with Britain.

Two new classes of OPVs 

To support the French Navy's security missions, France in July launched the construction of ten offshore patrol vessels known as "patrouilleurs océaniques" and displacing 2,000 tonnes, which will be stationed in France; the first two are to be delivered by 2025.

For France's overseas possessions, France has ordered six overseas patrol vessels (Patrouilleurs Outre Mer, or POM) that will be delivered in 2024 and 2025 and will be stationed in La Réunion, Tahiti and New Caledonia. Parly last week cut the first steel on the first of these boats, that will displace about 1,200 tonnes. The ships, Parly noted, will "protect the 10 million square kilometers of sea that make up our exclusive economic zone."

France is also renewing its fleet of six attack submarines, with the Barracuda-class nex-generation boats replacing the Rubis submarines now in service. The lead boat, the Suffren, is completing her sea trials and is due to be delivered by the end of the year, Parly confirmed.

After having lauded naval manufacturers and the Directorate-General of Armaments which manages French defense procurement, Parly finished her speech on an optimistic note.

"My final message will be one of resilience and optimism. Together we must resist. We have unique, known and recognized skills and know-how. I am not saying that going through the economic and health crisis will be easy or without uncertainty, but we have assets and resources."

https://www.defense-aerospace.com/article-view/release/213883/france-to-develop-new-aircraft-carrier%2C-next_gen-ssbn%3A-minister.html

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/10/2020 | 10:15 uur
Er zijn van de OPV's ook diverse opties uit gewerkt (door leveranciers) voor ASW paketten.

Je mist de clue.

'New'  ships staat er. Is niet zo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 20/10/2020 | 11:28 uur
De Absalon klasse heeft behoorlijk veel opwaardeer mogelijkheden, veel meer ruimte. Vergelijk ze aub niet met de Holland klasse opv's.
Qua constructie, redundancy, compartimentering etc. zijn ze echter fregat-onwaardig imho.

Desalniettemin een goede zet van de Denen.

Niet te vergelijken maar het is bekend dat o.a. Thales en Damen meerdere opties bekeken hebben wat betreft de OPV's. Zoals een captas op de plek van de stern slipway.