Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Mourning

Citaat van: Ros op 17/03/2014 | 14:32 uur
En jahaaaa.........deze landen hebben ook zelfmoordneigingen......maak dat de kat wijs.

Wie heeft het over zelfmoord? Het is m.n. afschrikking richting Moskou. Die lui in het Kremlin gedragen zich dan wel redelijk achterlijk, maar zijn het zeer zeker niet. Wij zitten niet op een oorlog met de Russische Federatie te wachten, maar zij net zomin. Als er een beperkt aantal Europese eenheden naar de Oekraine zouden gaan om bijv. het grensgebied te observeren n.a.v. een uitnodiging van de regering in Kiev dan wil ik nog weleens zien dat Vladimir de grens met (grof geweld) overtrekt.

Ik zeg niet dat dit gebeurt, maar er zijn meerdere mogelijkheden van ingrijpen zonder dat je meteen direct begint te bombarderen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 17/03/2014 | 14:18 uur
Ik kan me zomaar voorstellen dat er nog meer spanningen ontstaan in het oosten van de Oekraine, onder meer aangewakkerd vanuit Rusland. Stel er vallen nog een paar doden. Wat gaat Rusland dan doen? Weer leuk haar "burgers beschermen"?



Ja, ook voorspel een twee deling en niemand die er wat aan kan/gaat/wil doen (anders dan foei roepen en een sanctie of 2 instellen die nauwelijks pijn gaan doen)

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 17/03/2014 | 14:20 uur
Zoals de Mindef duidelijk in haar stuk aangeeft is dat vooral landen in Europa die onder het JUK van communisme hebben geleden graag een harder optreden richting Rusland zien.  En jahaa.. er zitten in de Europese landen nogal wat landen die vroeger onder beheer van Rusland vielen, en hoe ze dat vonden kun je vast aan wat kameraden vragen bij een SP vergadering.

En jahaaaa.........deze landen hebben ook zelfmoordneigingen......maak dat de kat wijs.

Ros

Citaat van: Mourning op 17/03/2014 | 13:33 uur
Ik begin me overigens steeds meer af te vragen wat jij nou eigenlijk vind dat er moet gebeuren? Je bent wat dat betreft net een raadsel dan wel een typische SP-'er, echt overal op afgeven en met verschillende maten meten, maar met wat jij als de oplossing ziet komen, ho maar. Is wel lekker makkelijk natuurlijk, hoef je nooit stelling te nemen ergens voor.

Afgeven of onderbouwd kritiek......zit verschil tussen. Ik geef met regelmaat ook wel aan hoe ik denk hoe het anders kan. En soms, zoals nu met Rusland, ligt de uitkomst al vast en wil men voor de goede sier dit niet toegeven. En daar kan ik niet goed tegen. Zeg het zoals het is en draai er geen politiek correcte doekjes omheen.

Huzaar1

#4015
Citaat van: Ros op 17/03/2014 | 11:03 uur
"Andere landen zijn voor militair ingrijpen" aldus Hennis. Welke landen dan ?.  Bij mijn weten zit geen enkel land te wachten op een militaire botsing met de Russen.

Misschien kun je bij het volgende SP congres voorstellen dat 'de kop in het zand steken' niet de beste oplossing is, dan krijg je namelijk wat meer informatie mee want ook in dit geval wordt er gewoon duidelijk uiteengezet waarom bepaalde landen andere oplossingen willen dan bijvoorbeeld Nederland of België.


Zoals de Mindef duidelijk in haar stuk aangeeft is dat vooral landen in Europa die onder het JUK van communisme hebben geleden graag een harder optreden richting Rusland zien.  En jahaa.. er zitten in de Europese landen nogal wat landen die vroeger onder beheer van Rusland vielen, en hoe ze dat vonden kun je vast aan wat kameraden vragen bij een SP vergadering.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: ARM-WAP op 17/03/2014 | 13:32 uur
July ?
Da's nog ver in de toekomst...
Zie hoe snel het zaakje in de Krim door de Russen aangepakt werd...
Indien Putin nog wat in het Oosten van Oekraine wil inpalmen hoeft ie zich niet eens te haasten.

En dan kunnen de Amerikanen hun oefening gepland voor juli gewoon annuleren.

De Russen - of toch zeker Putin en zijn aanhang - willen geen uitbreiding van de EU en/of NATO naar het Oosten zien.
Zoveel is duidelijk.
Met zijn actie in de Krim is deze alvast veilig gesteld en is er meteen geen gevaar meer dat de Oekrainers de lease-deal omtrent de basissen aldaar niet meer verlengen. Nu nog de Oekrainse soldaten laten vertrekken naar het vasteland, zonder militair materiaal en "mission accomplished".

Ik kan me zomaar voorstellen dat er nog meer spanningen ontstaan in het oosten van de Oekraine, onder meer aangewakkerd vanuit Rusland. Stel er vallen nog een paar doden. Wat gaat Rusland dan doen? Weer leuk haar "burgers beschermen"?

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zeewier

#4013
Citaat van: jurrien visser op 15/03/2014 | 10:21 uur
Staatsvrouw Merkel wijst Nederland ook de weg

door Marc Chavannes / 15 maart 2014
Een matig verhaal. Gemakzuchtig elitair-cynisch van toon. Effe snel aanwijzen wie het allemaal niet begrepen hebben, ook wel salonpopulisme geheten. Het NRC grossiert er in (zie ook Youp van 't Hek en Bas Heijne).

Dat verhaal van de drones klopt van geen kant. De drones waar Nederland beschikking over krijgt kunnen heel wat surveilleren, maar geen oorlog voeren. Sowieso zou de in de column aangehaalde Christ Klep het als militair historicus zich meer bij de veld- en zeeslagen moeten houden. Hij heeft al vaker bij Pauw & Witteman beweert dat de F-16 hoger en sneller kan dan de F-35. Tja, die F-35 was in testvlucht nog niet hoger gekomen van 50.000 voet, maar daar is hij wel op ontworpen. En de F-16 in schone configuratie kan inderdaad sneller dan de F-35 maar wanneer hebben jullie voor het laatst een F-16 zonder external tanks zien vliegen? En met wapenbelasting neemt de parasitaire luchtweerstand nog verder toe. Deze "kenners" die de burger uitleggen wat ze zogenaamd niet zouden mogen weten dragen alleen maar bij aan meer cynisme. Nee, ik ben juist mijn geloof in meer transparantie-richting-de-burger verloren door de manier waarop media er mee omspringen. Overheid-bashing. Geen waarheidsvinding maar effectbejag is telkens het resultaat.

Ik hoorde van de week ook al 'Rusland-kenner' Jelle Brandt Corstius beweren: 'waar was Frans Timmermans toen Georgië door Rusland werd binnen gevallen? Toen hoorden we niks.' En Nederland had nooit zoveel gas uit Rusland moeten importeren.
1. Ja nogal wiedes toen hadden we nog Maxime Verhagen als minister BZ. Timmermans was Kamerlid en stelde wel degelijk vragen aan de minister maar stuurde niet aan op militair optreden. Sowieso is de invloed van een Nederlandse minister BZ vrij klein in dit soort geopolitieke conflicten, mits ze Nederland nodig hebben voor een meerderheid.
2. Georgië heeft nooit om aansluiting bij de EU gevraagd of had überhaupt iets westers in gedachte.
3. Dat was de Nederland-Rusland gasrelatie voordat de Oekraïense burger het genoeg vond. We kunnen gas uit andere landen importeren maar dat is duurder [lees: de burger en cynische media maken je dan ook af als incompetente politicus].

Mourning

Citaat van: Ros op 17/03/2014 | 13:06 uur
Ik zou het zeker proberen...een aantal militaire EU eenheden  richting Oekraine sturen   ;D  Het enige wat de EU mag sturen is straks een paar zakken gevluld met heel geld.

Een dergelijke militaire EU actie zal ook nog voor aanvang door de VS worden terug gefloten.

Ik begin me overigens steeds meer af te vragen wat jij nou eigenlijk vind dat er moet gebeuren? Je bent wat dat betreft net een raadsel dan wel een typische SP-'er, echt overal op afgeven en met verschillende maten meten, maar met wat jij als de oplossing ziet komen, ho maar. Is wel lekker makkelijk natuurlijk, hoef je nooit stelling te nemen ergens voor.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser op 17/03/2014 | 13:13 uur
U.S Army Europe to hold exercise in July in Ukraine

http://www.militarytimes.com/article/20140316/NEWS/303160016/U-S-Army-Europe-hold-exercise-July-Ukraine
July ?
Da's nog ver in de toekomst...
Zie hoe snel het zaakje in de Krim door de Russen aangepakt werd...
Indien Putin nog wat in het Oosten van Oekraine wil inpalmen hoeft ie zich niet eens te haasten.

En dan kunnen de Amerikanen hun oefening gepland voor juli gewoon annuleren.

De Russen - of toch zeker Putin en zijn aanhang - willen geen uitbreiding van de EU en/of NATO naar het Oosten zien.
Zoveel is duidelijk.
Met zijn actie in de Krim is deze alvast veilig gesteld en is er meteen geen gevaar meer dat de Oekrainers de lease-deal omtrent de basissen aldaar niet meer verlengen. Nu nog de Oekrainse soldaten laten vertrekken naar het vasteland, zonder militair materiaal en "mission accomplished".

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 17/03/2014 | 13:06 uur
Ik zou het zeker proberen...een aantal militaire EU eenheden  richting Oekraine sturen   ;D  Het enige wat de EU mag sturen is straks een paar zakken gevluld met heel geld.

Een dergelijke militaire EU actie zal ook nog voor aanvang door de VS worden terug gefloten.

U.S Army Europe to hold exercise in July in Ukraine

http://www.militarytimes.com/article/20140316/NEWS/303160016/U-S-Army-Europe-hold-exercise-July-Ukraine

Ros

Ik zou het zeker proberen...een aantal militaire EU eenheden  richting Oekraine sturen   ;D  Het enige wat de EU mag sturen is straks een paar zakken gevluld met heel geld.

Een dergelijke militaire EU actie zal ook nog voor aanvang door de VS worden terug gefloten.

Mourning

Ze wijst in dezelfde alinea toch min of meer naar een aantal Oost-Europese landen. Ik vraag me overigens af of deze landen ook voor militair ingrijpen zijn. Wat ik me kan voorstellen is dat een aantal landen mogelijk troepen zou willen sturen naar Oekraine bijv. om de Russen af te schrikken dan wel het signaal te geven dat het conflict zich internationaliseerd indien het Russissche leger continentaal Oekraine binnentrekt. Puur speculatie uiteraard. Ik denk daarbij m.n. aan Polen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

"Andere landen zijn voor militair ingrijpen" aldus Hennis. Welke landen dan ?.  Bij mijn weten zit geen enkel land te wachten op een militaire botsing met de Russen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Hennis: meer samenwerking tussen Europese legers

Nationale parlementen zullen zich in de toekomst minder kunnen bemoeien met militaire beslissingen en minder voorwaarden kunnen stellen. Dat is het gevolg van de keuze voor internationale samenwerking. Dat zei Defensieminister Jeanine Hennis – Plasschaert tijdens een masterclass op Tilburg University, georganiseerd door het Outreaching Honors Program en Fractie Sam.

Promovendus Wiljan Hendrikx en studente Eline Balvert ondervroegen haar over verschillende zaken, onder meer de situatie op de Krim en de machocultuur in het Nederlandse leger. Hennis sprak ook uitgebreid over Europese militaire samenwerking.

"We hebben de NAVO als waardevaste veiligheidsverzekering. Maar binnen de NAVO zijn de verhoudingen totaal scheef. Amerika draait op voor het leeuwendeel van de risico's en de operatiekosten. Europa zou goed evenwicht kunnen bieden, maar opereert totaal versnippert. Ik pleit niet voor één groot Europees leger, maar als we in Europa meer samenwerken, kunnen we de betrouwbare partner zijn die Amerika verwacht."

Binnen Europa komt die samenwerking langzaam op gang. Zo werkt Nederland in Beneluxverband heel nauw samen met de Belgen in een geïntegreerde Marine en kijkt ze naar samenwerking met de luchtmacht. Ook met de Duitsers zijn vergaande afspraken over Landmachtsamenwerking. Samenwerking met de luchtmobiele brigades moet volgen. "Er worden stappen gezet. Afgelopen december heeft voor het eerst een Europese top plaatsgevonden van regeringsleiders over Europese defensiesamenwerking. Ook zie je dat wapensystemen, vliegtuigen en boten gezamenlijk worden aangekocht en gebruikt. Maar internationalisering vraagt wel iets van de nationale parlementen. Ze willen zich vergaand bemoeien met internationale missies. Maar als je ja zegt tegen internationale samenwerking, zeg je ook ja tegen internationale inzet. Het past dan niet als lidstaten en nationale parlementen allemaal eigen voorwaarden gaan stellen."

De Minister van Defensie ging ook in op het conflict rondom schiereiland De Krim. Een nieuwe oorlog dreigt. Nederland waakt voor militair ingrijpen en kiest voor de dialoog met Rusland en de Oekraïne.

Andere landen zijn voor militair ingrijpen. Hennis: "Er zijn grote verschillen van mening. Dat komt door de geschiedenis. Veel Europese lidstaten hebben te maken gehad met jarenlange Sovjetoverheersing. De dreigingsperceptie in die landen is van een totaal andere orde dan in Nederland. Landen die onder het Sovjetjuk hebben geleden staan op dit moment op scherp. Ze zullen veel eerder de neiging hebben om te escaleren."

Hennis is de eerste vrouwelijke minister van Defensie van Nederland. De interviewers Hendrikx en Balvert vroegen haar daarom naar de machocultuur binnen het leger. Volgens Hennis klopt dit beeld niet. "De wijze waarop wordt getraind wordt wel verward met een testosteronbommetje of machocultuur. Bij de militaire training gaat het er hard aan toe. Dat is nodig omdat je heel gedisciplineerd moet werken en heel strak georganiseerd moet zijn, wil je onder moeilijke oorlogsomstandigheden goed kunnen opereren. Maar die training en de trots op het werk mag niet verward worden met machocultuur. Het aantal vrouwen is ook groeiende, Defensie is geen mannenbolwerk meer. Het is echter een illusie dat we straks een krijgsmacht krijgen die voor de helft uit vrouwen bestaat. Simpelweg omdat vrouwen op jonge leeftijd al een ander pad gaan bewandelen. "

Voordat Hennis minister werd, was ze zes jaar lang actief als Europarlementariër voor de VVD. Toch is ze kritisch op Europa, blijkt bij het gesprek. "Niet alle goeds komt uit Europa, maar ook niet uit Den Haag. Elke bureaucratie, dus ook Europa, heeft de neiging om taken naar zich toe te trekken waar ze zich eigenlijk niet mee zou moeten bemoeien. Daar moet je de overheid op aanspreken. Je moet heel goed kijken wat Europa je kost en wat het oplevert. Milieuproblematiek en terrorisme zijn bijvoorbeeld zaken die je internationaal moet aanpakken. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij in Europa wetten bedacht zijn voor zaken die ook nationaal konden worden geregeld."

Waar Hennis als Europarlementariër relatief veel vrijheid had, ligt ze als minister onder een vergrootglas. Zowel binnen haar eigen ministerie als in de pers. Deze maand ontstond een kleine rel nadat Hennis carnaval vierend op de foto was gezet, terwijl Rusland op de voet van oorlog staat. "Ik ben 24/7 minister, maar ik ben ook een mens. En ik wil ook weleens iets anders doen. Ik was uitgenodigd voor de sleuteloverdracht in Maastricht, dat duurt drie uurtjes. Er was een lied voor me geschreven en ik moest tijdens dat lied dansen met de carnavalsprins. Die foto is de hele wereld overgegaan waarbij de indruk ontstond dat ik hele nachten in de kroeg had liggen dweilen. In werkelijkheid heb ik drie uur op een bankje gezeten en geen druppel gedronken. Dat kon ook niet, ik moest de volgende dag in Afghanistan zijn."

Geplaatst door: Malini Witlox
Gepubliceerd op: 17-03-2014

http://universonline.nl/2014/03/17/hennis-meer-samenwerking-tussen-europese-legers/


KapiteinRob