Defensie wil af van gebruik fossiele brandstoffen

Gestart door Sparkplug, 15/02/2016 | 14:54 uur

A.J.

Kortom, omdat er gigantisch bezuinigd is op oa de logistiek is de log aanvoer in gevaar gekomen en moet er iets nieuws verzonnen worden... Eea verpakt in een mooi verhaal en vooral geen geld erbij om je logistieke lijnen weer op orde te krijgen...

Dit is allemaal wel erg doorzichtig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 15/02/2016 | 16:54 uur
Ik dacht dat Defensie al een aardig eind op weg was met het verlagen van het  gebruik van fossiele brandstoffen door alle bezuinigingen  :devil: Gewoon mee doorgaan.....kom je er vanzelf  :cute-smile:

Tja, draconische afname van zo'n beetje alles wat vliegt, rijd en vaart heeft al bergen brandstof bespaard, tel daarbij het teruggeven aan de natuur van diverse defensielocaties dan kan je de club aardig groen noemen al gaat tegenwoordig een deel van het groene naar onze oosterburen wat op zich ook al een besparing oplevert... kortom...

Ros

Ik dacht dat Defensie al een aardig eind op weg was met het verlagen van het  gebruik van fossiele brandstoffen door alle bezuinigingen  :devil: Gewoon mee doorgaan.....kom je er vanzelf  :cute-smile:

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 15/02/2016 | 16:33 uur
Wederom, het is een compliment dat politici m.i. Niet verdienen. Daarbij, waarom dat en voorwaarde maken? Als defensie er sterker, dwz minder kwetsbaar wordt, is dat toch sowieso een win?
compliment??? waar??

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 15/02/2016 | 16:09 uur
No no no no no alles wat door de mens gemaakt is heeft een andere hitte/infrarood signatuur dan de omgeving.
Het zal ik ieder geval makkelijker te camoufleren zijn.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/02/2016 | 15:03 uur
Ik zie een F35A met verlengsnoer en een Leo3 incl. oplaadpaal.  8)

Maar uitstekend als er geld bespaard kan worden met meer aandacht voor het milieu zonder dat het komt tot een vermindering van het totaalbudget en kwaliteit van opereren.
Denk dat je vooral aan de infrastructuur moet denken, geeft de brief ook aan. Waarom lawaaiige generatoren neerzetten in Mali, als de zon daar ruim voldoende energie levert? En eigenlijk, idem in Nederland.

dudge

Citaat van: Elzenga op 15/02/2016 | 14:59 uur
Zolang het geld dat zo bespaard wordt maar wel binnen Defensie blijft!!

Wederom, het is een compliment dat politici m.i. Niet verdienen. Daarbij, waarom dat en voorwaarde maken? Als defensie er sterker, dwz minder kwetsbaar wordt, is dat toch sowieso een win?

Huzaar1

Citaat van: Zeewier op 15/02/2016 | 15:33 uur
Hehe... zouden ze meelezen op het forum? Ze beantwoord deels mijn vraag.
http://www.defensieforum.nl/Forum/zeewier_wil_het_begrijpen_of_iets_weten-t27033.0.html

Als we toch sci-fy denken: (effe alle tekortkomingen van 'elektrisch' aan de kant zettend) een elektrische MBT is qua infrarood uitstraling een koude MBT.

No no no no no alles wat door de mens gemaakt is heeft een andere hitte/infrarood signatuur dan de omgeving.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Hehe... zouden ze meelezen op het forum? Ze beantwoord deels mijn vraag.
http://www.defensieforum.nl/Forum/zeewier_wil_het_begrijpen_of_iets_weten-t27033.0.html

Als we toch sci-fy denken: (effe alle tekortkomingen van 'elektrisch' aan de kant zettend) een elektrische MBT is qua infrarood uitstraling een koude MBT.

peroxidetim

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/02/2016 | 15:03 uur
Ik zie een F35A met verlengsnoer en een Leo3 incl. oplaadpaal.  8)

Maar uitstekend als er geld bespaard kan worden met meer aandacht voor het milieu zonder dat het komt tot een vermindering van het totaalbudget en kwaliteit van opereren.

Haha en toch denk ik dat de gemiddelde vijand raar staat te kijken wanneer er een rijtje Leo's  geluidloos tot op 100m nadert en ze dan verrast!

Dus serieuzer:  men had bij de aanbesteding vervanging MB's  prima duurzaamheid mee kunnen nemen. het is gek idee om hybide voertuigen te gebruiken!
in vrdestijd, en op korte afstanden op elecriciteit. op lange afstanden of met 'haast' op benzine! en wanneer het echt menis is, zijn hybride voertoegen erg erg erg krachtig en bruikbaar. Ik gok dat de meeste kilometers gemaakt worden over wegen en korte verplaatsingen.  dan is 20%  besparing echt een peuleschil!

En denk dat je ergens op missie in een warm en zonnig land idd wel gebruik kan maken van zonnieenergie IPV een ouderwetsche generator.

Gewoon de tijd voor nemen. en dan hoeve  we misschien over 30 jaar geen oorlog meer te voeren om de laatste oliebronnen ;-)
Nil volentibus arduum

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3
Citaat van: Elzenga op 15/02/2016 | 14:59 uur
Zolang het geld dat zo bespaard wordt maar wel binnen Defensie blijft!!

Ik zie een F35A met verlengsnoer en een Leo3 incl. oplaadpaal.  8)

Maar uitstekend als er geld bespaard kan worden met meer aandacht voor het milieu zonder dat het komt tot een vermindering van het totaalbudget en kwaliteit van opereren.

Elzenga

Zolang het geld dat zo bespaard wordt maar wel binnen Defensie blijft!!

Sparkplug

Defensie wil af van gebruik fossiele brandstoffen

ANP, NU.nl | Gepubliceerd: 15 februari 2016 13:48 Laatste update: 15 februari 2016 14:42

Defensie wil het gebruik van fossiele brandstoffen zoals olie en gas flink afbouwen. 

Het militair materieel heeft steeds meer brandstof nodig en dat zorgt voor problemen tijdens operaties, schrijft minister Jeanine Hennis (Defensie) in haar maandag gepubliceerde Operationele Energiestrategie.

De afhankelijkheid van deze brandstof beperkt de langdurige inzet van de eenheden. Het transport ervan kost verder veel mankracht en inspanning.

De aanvoerlijnen van brandstof zijn bijvoorbeeld relatief makkelijke doelwitten en grote aantallen militairen zijn nodig voor de beveiliging.

Hennis streeft ernaar de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in 2030 met zeker 20 procent te verminderen ten opzichte van 2010. Twintig jaar later moet dat percentage zelfs gestegen zijn tot 70 procent en moeten kampementen van het leger volledig duurzaam zijn op energiegebied.

86,8 miljoen

In 2010 gaf het ministerie 86,8 miljoen euro uit aan diesel, vliegtuig- en scheepsbrandstof bedoeld voor onder meer training en inzet van eenheden. Dit bedrag zou nog veel hoger zijn geweest als ook zaken als beveiliging en opslag meegerekend zouden worden.

Op korte termijn denkt Hennis de grootste winst te kunnen boeken door duurzame energie in kampementen te gaan gebruiken. Verder richt ze zich op besparende maatregelen, efficiënter gebruik van fossiele brandstoffen en moet het defensiepersoneel bewuster met energie omgaan.

De grootste besparing moet toch komen door technologische vernieuwingen waardoor wapensystemen veel minder brandstof nodig hebben of op duurzame energie gaan draaien. Dat zal pas na 2030 ,,structureel zichtbaar'' worden, denkt Defensie.

http://www.nu.nl/algemeen/4215080/defensie-wil-af-van-gebruik-fossiele-brandstoffen.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.