Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Huzaar1

Ik denk dat Dedonder ambitie heeft. De belgische ministerpost van Defensie moet ongeveer op dezelfde waarde liggen van NLD (zal inmiddels wel wat belangrijker zijn)

Maar het is over het algemeen geen post voor de toppers, het is vooral een uitvoerend ministerie waar je wat aan knopjes kunt draaien zonder echte betekenis.

De hoofdposten zijn minfin, minbuza en minbiza. Ik denk dat op het hoofdkwartier van de socialisten heel blij zijn met het werk van dedonder. Wat wij er ook van vinden, ze heeft meerdere crissisen bezworen en doorstaan, keuzes gemaakt en defensie belgie een beetje richting kunnen geven.

Wat ze vooral niet heeft gedaan is het ministerie centraal zetten binnen de belgische overheid en maatschappij, en het is haar niet gelukt belgische defensie te voorzien van een budget waarmee de organisatie naar nieuwe doelen moet groeien zoals in Nld ( Nederlandse defensiebudget is inmiddels meer dan 3x zo groot als dat van Belgie) Maar dat is denk ik ook nooit haar uitgangspunt geweest. Het 1e wel.

Al met al heeft ze voor elkaar gekregen dat het (ogenschijnlijk) allemaal wat strakker is geworden met een schoenveterbudget. Lijkt me dat we haar terugzien op een andere plek als de socialisten er de volgende keer weer bijzitten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Benji87 op 18/10/2023 | 12:56 uurVanuit Duitsland sluit Airbus zich aan als primaire partij. Die hebben flinke ervaring met de Eurofighter opgedaan. Het is misschien wel de beste Europese partij die zich kan aansluiten bij de FCAS/SCAF. Samen met Dassault kun je echt wel een sterk product op de markt zetten.

Airbus is deels Duits en er blijft weinig over voor een hoofdzakelijk Frans-Duits project als BAE Systems en Leonardo al op het Tempest project zitten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Benji87

Citaat van: ARM-WAP op 18/10/2023 | 12:10 uurDat Belgisch FCAS-gedoe is tijd- en geldverspilling.

Volgend jaar zijn het federale verkiezingen... jammer genoeg is de PS (Parti Socialiste) al zeker van een coalitieplaats (die behalen zoveel zetels dat je hen nodig hebt om een regering te vormen. In Vlaanderen zal dat een pak moeilijker liggen)
Zou dus goed kunnen dat Ludivine op haar MinDef postje kan blijven zitten.
En komt er iemand van een andere partij, dan is deze ook afhankelijk van de rest van de regering voor de begroting en dus het Defensiebudget.

Vanuit puur financiele optiek zitten we vast aan de F-35 (wat ik toejuich).
Die F-35 wordt idd de backbone van Europese NAVO-luchtmachten. Zelfs onze Oosterburen hebben ervoor gekozen.
De Fransen blijven natuurlijk stug vasthouden aan hun Dassault-producten, maar het zou me niet verbazen mochten ze ook hier 'alleen' eindigen. De Bundeswehr heeft dan wel een groot budget, me dunkt dat ze genoeg posten hebben om dat te besteden, zonder FCAS.

Met nog geen drie dozijn toestellen is er weinig marge.
Een "Batch II" is dus zeker nodig, ongeacht hoe groot deze zou worden.

Vanuit Duitsland sluit Airbus zich aan als primaire partij. Die hebben flinke ervaring met de Eurofighter opgedaan. Het is misschien wel de beste Europese partij die zich kan aansluiten bij de FCAS/SCAF. Samen met Dassault kun je echt wel een sterk product op de markt zetten.

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 18/10/2023 | 10:29 uurTe hopen voor Frankrijk en Duitsland dat de FCAS/SCAF een succes wordt. Zoals het er nu naar uitziet, is de F-35  over een paar jaar de ruggengraat van jachtvliegtuigen op het Europees continent.
Dat Belgisch FCAS-gedoe is tijd- en geldverspilling.

Volgend jaar zijn het federale verkiezingen... jammer genoeg is de PS (Parti Socialiste) al zeker van een coalitieplaats (die behalen zoveel zetels dat je hen nodig hebt om een regering te vormen. In Vlaanderen zal dat een pak moeilijker liggen)
Zou dus goed kunnen dat Ludivine op haar MinDef postje kan blijven zitten.
En komt er iemand van een andere partij, dan is deze ook afhankelijk van de rest van de regering voor de begroting en dus het Defensiebudget.

Vanuit puur financiele optiek zitten we vast aan de F-35 (wat ik toejuich).
Die F-35 wordt idd de backbone van Europese NAVO-luchtmachten. Zelfs onze Oosterburen hebben ervoor gekozen.
De Fransen blijven natuurlijk stug vasthouden aan hun Dassault-producten, maar het zou me niet verbazen mochten ze ook hier 'alleen' eindigen. De Bundeswehr heeft dan wel een groot budget, me dunkt dat ze genoeg posten hebben om dat te besteden, zonder FCAS.

Met nog geen drie dozijn toestellen is er weinig marge.
Een "Batch II" is dus zeker nodig, ongeacht hoe groot deze zou worden.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/10/2023 | 10:17 uurDe eerste 8 toestellen zullen in de VS gestationeerd worden bij 312 Fighter Squadron, later zullen er een aantal de overtocht maken naar België. De eerste 4 toestellen worden in 2025 verwacht op Florennes en 2027 volgt Kleine-Brogel met haar eerste toestellen. Volgens de verwachting krijgt België jaarlijks 4 tot 5 F-35 afgeleverd tot 2030.

Wat ik al dacht v.w.b. de opleiding/conversie hoeveelheid. Is in feite een kopie van wat wij nu bij 308th FS op Luke AFB met 8 stuks (F-001 t/m F-008) doen.

Citaat van: Parera op 18/10/2023 | 10:17 uurEen eventuele extra order hangt wel in de lucht, maar aangezien er politiek gekozen is voor de FCAS is het ook goed mogelijk dat men het laat bij deze aantallen en onder politieke druk de overstap maakt naar de FCAS eind jaren 40.

Te hopen voor Frankrijk en Duitsland dat de FCAS/SCAF een succes wordt. Zoals het er nu naar uitziet, is de F-35  over een paar jaar de ruggengraat van jachtvliegtuigen op het Europees continent.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 18/10/2023 | 09:23 uurFlorennes en Kleine Brogel heeft op dit moment elk één wing met twee squadrons. Lijkt mij dat je als squadron minimaal 12 stuks wilt en het liefst iets meer. De Koninklijke Luchtmacht geeft elk squadron 15 stuks. Of België laat squadrons vervallen of squadrons gaan F-35's delen.

Waarschijnlijk zal eerst een groot deel in de VS gestationeerd zijn om zoveel mogelijk F-16 vliegers de F-35 conversie te geven. Later kan dat aantal in de VS weer kleiner worden.

De eerste 8 toestellen zullen in de VS gestationeerd worden bij 312 Fighter Squadron, later zullen er een aantal de overtocht maken naar België. De eerste 4 toestellen worden in 2025 verwacht op Florennes en 2027 volgt Kleine-Brogel met haar eerste toestellen. Volgens de verwachting krijgt België jaarlijks 4 tot 5 F-35 afgeleverd tot 2030.

Een eventuele extra order hangt wel in de lucht, maar aangezien er politiek gekozen is voor de FCAS is het ook goed mogelijk dat men het laat bij deze aantallen en onder politieke druk de overstap maakt naar de FCAS eind jaren 40.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 18/10/2023 | 08:59 uurDat zijn volledige sqdrns? Naast de trainingstoestellen in de VS?

Florennes en Kleine Brogel heeft op dit moment elk één wing met twee squadrons. Lijkt mij dat je als squadron minimaal 12 stuks wilt en het liefst iets meer. De Koninklijke Luchtmacht geeft elk squadron 15 stuks. Of België laat squadrons vervallen of squadrons gaan F-35's delen.

Waarschijnlijk zal eerst een groot deel in de VS gestationeerd zijn om zoveel mogelijk F-16 vliegers de F-35 conversie te geven. Later kan dat aantal in de VS weer kleiner worden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 18/10/2023 | 08:51 uur... netjes verdeeld over de twee gewesten (Vlaams en Waals)...

Dat zijn volledige sqdrns? Naast de trainingstoestellen in de VS?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 17/10/2023 | 22:47 uurEr wordt gesproken over 1 squadron voor vliegbasis Florennes en 1 squadron voor vliegbasis Kleine Brogel.
... netjes verdeeld over de twee gewesten (Vlaams en Waals)...

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 17/10/2023 | 22:37 uurMet het aantal Belgisch te verwerven F-35's, hoeveel squadrons kunnen ze daarmee bemannen?

Er wordt gesproken over 1 squadron voor vliegbasis Florennes en 1 squadron voor vliegbasis Kleine Brogel.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Met het aantal Belgisch te verwerven F-35's, hoeveel squadrons kunnen ze daarmee bemannen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 17/10/2023 | 18:26 uurVlag op de tail gemist ;) ?

Dat heeft de schrijver van Piloot en Vliegtuig blijkbaar over het hoofd gezien  :angel: 
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 17/10/2023 | 13:44 uurMotor voor eerste Belgische F-35A

12 oktober 2023

FORT WORTH – Bij Lockheed Martin neemt de eerste F-35A voor de Belgische luchtmacht steeds vastere vormen aan. Na het plaatsen van de kap en het installeren van de elektronica is ook de Pratt & Whitney F135-motor gemonteerd.

Naar verwachting zal het toestel tegen het einde van het jaar officieel worden gepresenteerd. Maar België neemt niet zoals gepland dit jaar nog twee F-35A-gevechtsvliegtuigen in ontvangst. De levering van de eerste toestellen wordt geweigerd, omdat ze nog niet kunnen worden geleverd met de nieuwste software.

België heeft 34 F-35A's besteld, die op dit ogenblik bij Lockheed Martin in productie zijn.

Foto's: Belgian Air Force.





Het vlaggetje op de plek waar de neus komt, verraadt de nieuwe eigenaar.
Citaat van: Sparkplug op 17/10/2023 | 13:44 uurMotor voor eerste Belgische F-35A

12 oktober 2023

FORT WORTH – Bij Lockheed Martin neemt de eerste F-35A voor de Belgische luchtmacht steeds vastere vormen aan. Na het plaatsen van de kap en het installeren van de elektronica is ook de Pratt & Whitney F135-motor gemonteerd.

Naar verwachting zal het toestel tegen het einde van het jaar officieel worden gepresenteerd. Maar België neemt niet zoals gepland dit jaar nog twee F-35A-gevechtsvliegtuigen in ontvangst. De levering van de eerste toestellen wordt geweigerd, omdat ze nog niet kunnen worden geleverd met de nieuwste software.

België heeft 34 F-35A's besteld, die op dit ogenblik bij Lockheed Martin in productie zijn.

Foto's: Belgian Air Force.





Het vlaggetje op de plek waar de neus komt, verraadt de nieuwe eigenaar.



Vlag op de tail gemist ;) ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Motor voor eerste Belgische F-35A

12 oktober 2023

FORT WORTH – Bij Lockheed Martin neemt de eerste F-35A voor de Belgische luchtmacht steeds vastere vormen aan. Na het plaatsen van de kap en het installeren van de elektronica is ook de Pratt & Whitney F135-motor gemonteerd.

Naar verwachting zal het toestel tegen het einde van het jaar officieel worden gepresenteerd. Maar België neemt niet zoals gepland dit jaar nog twee F-35A-gevechtsvliegtuigen in ontvangst. De levering van de eerste toestellen wordt geweigerd, omdat ze nog niet kunnen worden geleverd met de nieuwste software.

België heeft 34 F-35A's besteld, die op dit ogenblik bij Lockheed Martin in productie zijn.

Foto's: Belgian Air Force.





Het vlaggetje op de plek waar de neus komt, verraadt de nieuwe eigenaar.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2023/10/12/dit-wordt-de-eerste-f-35a-voor-belgie/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace