Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Flyguy

Citaat van: Strata op 29/11/2012 | 16:08 uur

Ligt eraan. OPV vaart ook met 50 man. Fregat is iets groter met meer wapensystemen, dus meer technich personeel. Misschien gasturbines. Maar alles is geautomatiseerd waar dat bij de LCF's nog niet is. 100 man incl helicrew is de toekomst.

Vergeet niet dat Nederland op het gebied van automatisering een van de koplopers is in de wereld.
Als we doordraaien wordt een fikkie in de prullenbak straks al te veel voor de kleine crew. We moeten wel oppassen  he? ;D

Lex

Citaat van: Strata op 29/11/2012 | 16:08 uur
OPV vaart ook met 50 man.
Neen. Uit de eerste bedrijsvoering is gebleken, dat het ietwat te weing is. Derhalve is het aantal opgeschroefd naar 54.

StrataNL

#593
Citaat van: Flyguy op 29/11/2012 | 14:31 uur
50-70 voor een fregat acht ik te weinig.

Ligt eraan. OPV vaart ook met 50 man. Fregat is iets groter met meer wapensystemen, dus meer technich personeel. Misschien gasturbines. Maar alles is geautomatiseerd waar dat bij de LCF's nog niet is. 100 man incl helicrew is de toekomst.

Vergeet niet dat Nederland op het gebied van automatisering een van de koplopers is in de wereld.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

50-70 voor een fregat acht ik te weinig.

StrataNL

Kwam nog een presentatie tegen. Voor het fregat 2022 probeert men een zo groot mogelijke bemanningsreductie te krijgen.

Ontwikkeling bemanningen
› LCF 2000: 175
› Patrouilleschip 2010: 50
› Fregat 2022: 50-70

Ook de gecombineerde commandocentrale-brug is overgenomen van de opv's.

http://www2.fhi.nl/marineoffshoreautomation/media/Presentaties/defensie_rinzegeertsma.pdf
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: Ace1 op 14/11/2012 | 19:50 uur
Iedereen heeft het steeds over om aan Belgie te 2 Fregatten te verkopen als opvolging van de M Fregatten, Ik vraag me dan af hoe Belgie dat gaat betalen er is daar op Defensie gebied nauwelijks geld in na 2015 zal er toch eerst een opvolger voor de A960 Godetia  te dienen komen dat is hard nodig is omdat de Godetia meer als 40 jaar oud is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/A960_Godetia

Daarom zeg ik ook 'als'. Het is daarbij maar de vraag of de belgen de M fregatten überhaupt gaan vervangen door (nieuwe) fregatten. Maar het is te hopen dat we ze erin mee kunnen krijgen.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 14/11/2012 | 19:24 uur
Canada zou een hele toffe partner zijn. Als we Canada en Belgie binnenhalen moet dat verdere export mogelijkheden bieden. Ben benieuwd.

Iedereen heeft het steeds over om aan Belgie te 2 Fregatten te verkopen als opvolging van de M Fregatten, Ik vraag me dan af hoe Belgie dat gaat betalen er is daar op Defensie gebied nauwelijks geld in na 2015 zal er toch eerst een opvolger voor de A960 Godetia  te dienen komen dat is hard nodig is omdat de Godetia meer als 40 jaar oud is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/A960_Godetia

dudge

Canada zou een hele toffe partner zijn. Als we Canada en Belgie binnenhalen moet dat verdere export mogelijkheden bieden. Ben benieuwd.

Chrisis

Canada heeft een project op stapel staan om haar 'Tribal' klasse air-defence destroyers en ook haar Halifax class 'Canadian Patrol Frigates' te vervangen. Het gaat in totaal om zo'n 15 schepen. En het concept van de LCF word ook genoemd.

CitaatThe future destroyer replacement will be dubbed the Area Air Defence and Task Group Command and Control variant. These would be built first. A more distant Halifax class CPF replacement will referred to as the General Purpose variant.


To date, several firms have shown unofficially interest – among them, BAE Systems with a rejected joint frigate development proposal, ThyssenKrupp Marine, and DCNS with a French FREMM AD variant.

Other potential candidates for CSC have been mentioned including the De Zeven Provinciën class from the Netherlands and the Danish Iver Huitfeldt class from Denmark. These Dutch and Danish designs, like ThyssenKrupp's F124 Sachsen class frigates, have the advantage of having already integrated DND's preferred sensor suites (combining Thales' APAR and SMART-L radars). FREDA, the FREMM air defence derivative, will have French systems.

The British Type 26 is still in the planning stage but no air defence variant is planned. Radar has yet to be selected but, one possible choice is a SMART-L derivative (S1850M) from the Type 45 Daring class destroyer. [1] Two other classes mentioned in relation to CSC are both Spanish-built: the Norwegian Nansen class and Spain's Alvaro de Bazan class. Both of the Navantia frigates are Aegis Combat System types with Lockheed Martin's AN/SPY-1D radar.
http://www.casr.ca/doc-loi-navy-csc-project.htm

Lijkt mij een goede zaak als de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking EN Minister van Defensie hier heel sterk op inzetten om DSNS zo goed als mogelijk. te ondersteunen.

Wellicht kan de ontwikkeling van de MP-Fregatten vervangers hier ook onderdeel van zijn? En is het misschien zelfs waard (als we de opdracht van Canada binnenhalen om deze met voorrang te laten bouwen.?)

Chrisis

Citaat van: Harald op 14/11/2012 | 15:04 uur
Citaat van: Chrisis op 14/11/2012 | 14:45 uur
Geen MK41 VLS? lijkt me ongeschikt, ook alle strakke lijnen van SIGMA (Stealth) en LCF zijn weg. En wel heel veel ruimte over tussen eerste en tweede mast. Volgens mij heeft IMAST 400 concept toch niet meerdere masten nodig? Kortom, bij dit ontwerp is dat allemaal niet in gebruik. verbaast me behoorlijk.

Dit lijk tmij dus echt niks.

Dat ben ik met je eens, deze miste ik ook al.
Tevens de kosten van deze type 180 moet 55% zijn van de kosten van het F125 type, dus moet er wel ergens bezuinigd worden en dat zal zeker ook op de wapensystemen zijn. 

Nou sorry hoor maar dan weet ik het helemaal zeker, gewoon een DSNS standaard romp van SIGMA voldoende waterverplaatsing. Basis sensoren pakket Mag goedkoper dan de IMAST400 mits datalink sharing met andere schepen (bijvoorbeeld LCF of AEGIS etc, mogelijk is)

Gewoon standaard TACTICOS van Thales


  • 76mm
  • VLSMK41 voornamelijk ESSM (mag minder aantal silos dan de Destroyer LCF basis)
  • passende CIWS
  • Harpoon of RBS15
  • Torpedo systeem (ASW
  • 1 a 2 NH90 type heli's


Harald

Citaat van: Chrisis op 14/11/2012 | 14:45 uur
Geen MK41 VLS? lijkt me ongeschikt, ook alle strakke lijnen van SIGMA (Stealth) en LCF zijn weg. En wel heel veel ruimte over tussen eerste en tweede mast. Volgens mij heeft IMAST 400 concept toch niet meerdere masten nodig? Kortom, bij dit ontwerp is dat allemaal niet in gebruik. verbaast me behoorlijk.

Dit lijk tmij dus echt niks.

Dat ben ik met je eens, deze miste ik ook al.
Tevens de kosten van deze type 180 moet 55% zijn van de kosten van het F125 type, dus moet er wel ergens bezuinigd worden en dat zal zeker ook op de wapensystemen zijn. 

Chrisis

Citaat van: Harald op 14/11/2012 | 13:44 uur
Onze Oosterburen bij druk bezig met toekomstige ontwikkelingen en de ontwikkeling van een Multi-purpose klasse.

Artikel te downloaden (pdf) via LINK (wel in het Duits)

Mehrzweckkampfschiff MKS 180 - Das zukünftige "Schweizer Armeemesser" Der Deutschen Marine

Im Mai dieses Jahres hat der Inspekteur der Marine entschieden, die bisher unter dem Arbeitsbegriff »Korvette 131« durchgeführten Arbeiten für eine neue Kampfschiff klasse der Deutschen Marine unter der treffenderen Bezeichnung Mehrzweckkampfschiff 180 (MKS 180) fortzuführen. Dieser folgerichtige Schritt ref lektiert die Tatsache, dass die neue Schiffsklasse nicht den etablierten Vorstellungen einer klassischen Korvette entspricht, sondern vielmehr einen neuen Weg einer f lexibleren Aufgabenerfüllung darstellt.

...........

http://www.dmkn.de/meerestechnik/Mehrzweckkampfschiff-MKS-180-Das-zukuenftige-Schweizer-Armeemesser-Der-Deutschen-Marine

Een eerste schetsidee van MKS 180 / MRCS 180 :
http://images.google.com/imgres?q=mrcs+180&start=218&hl=nl&lr=&safe=off&sa=N&biw=1212&bih=759&tbm=isch&tbnid=pjqdlgxq4LDWdM:&imgrefurl=http://warships1discussionboards.yuku.com/reply/264810/Re-Germany-orders-4-new-frigates-and-other-news&docid=-p5PK0RtmHpooM&imgurl=http://www.abload.de/img/mks180-1jqkks.jpg&w=922&h=349&ei=pJGjUOHPLeeP0AWH1IHYCw&zoom=1&iact=hc&vpx=116&vpy=450&dur=86&hovh=138&hovw=365&tx=236&ty=109&sig=114549660656534057211&page=7&tbnh=106&tbnw=280&ndsp=38&ved=1t:429,r:34,s:200,i:106

Geen MK41 VLS? lijkt me ongeschikt, ook alle strakke lijnen van SIGMA (Stealth) en LCF zijn weg. En wel heel veel ruimte over tussen eerste en tweede mast. Volgens mij heeft IMAST 400 concept toch niet meerdere masten nodig? Kortom, bij dit ontwerp is dat allemaal niet in gebruik. verbaast me behoorlijk.

Dit lijk tmij dus echt niks.

Harald

Onze Oosterburen bij druk bezig met toekomstige ontwikkelingen en de ontwikkeling van een Multi-purpose klasse.

Artikel te downloaden (pdf) via LINK (wel in het Duits)

Mehrzweckkampfschiff MKS 180 - Das zukünftige "Schweizer Armeemesser" Der Deutschen Marine

Im Mai dieses Jahres hat der Inspekteur der Marine entschieden, die bisher unter dem Arbeitsbegriff »Korvette 131« durchgeführten Arbeiten für eine neue Kampfschiff klasse der Deutschen Marine unter der treffenderen Bezeichnung Mehrzweckkampfschiff 180 (MKS 180) fortzuführen. Dieser folgerichtige Schritt ref lektiert die Tatsache, dass die neue Schiffsklasse nicht den etablierten Vorstellungen einer klassischen Korvette entspricht, sondern vielmehr einen neuen Weg einer f lexibleren Aufgabenerfüllung darstellt.

...........

http://www.dmkn.de/meerestechnik/Mehrzweckkampfschiff-MKS-180-Das-zukuenftige-Schweizer-Armeemesser-Der-Deutschen-Marine

Een eerste schetsidee van MKS 180 / MRCS 180 :
http://images.google.com/imgres?q=mrcs+180&start=218&hl=nl&lr=&safe=off&sa=N&biw=1212&bih=759&tbm=isch&tbnid=pjqdlgxq4LDWdM:&imgrefurl=http://warships1discussionboards.yuku.com/reply/264810/Re-Germany-orders-4-new-frigates-and-other-news&docid=-p5PK0RtmHpooM&imgurl=http://www.abload.de/img/mks180-1jqkks.jpg&w=922&h=349&ei=pJGjUOHPLeeP0AWH1IHYCw&zoom=1&iact=hc&vpx=116&vpy=450&dur=86&hovh=138&hovw=365&tx=236&ty=109&sig=114549660656534057211&page=7&tbnh=106&tbnw=280&ndsp=38&ved=1t:429,r:34,s:200,i:106

Lex

Citaat van: Thomasen op 06/11/2012 | 22:11 uur
Zeer zeker. Nu weet ik inderdaad niet hoe het bij de manschappen zit, maar een CCO is toch of AAW of ASW opgeleid? Of verschillen die taken van dag tot dag?
Vwb de CCO klopt dat. De taken kunnen verschillen, afhankelijk van de dreiging die men verwacht. Maar gemiddeld genomen is er genoeg menskracht & kennis aanwezig tijdens het varen. Mocht de dreiging zich uitdiepen, dan is het "alle hens" op post en zijn alle specialismen ter plekke aanwezig.

dudge

Citaat van: Lex op 06/11/2012 | 22:30 uur
Ik kom daar later vandaag cq morgen op terug als je het niet erg vindt. Moet nu eerst enige juridische zaken behandelen.

Alle tijd Lex, ik waardeer je antwoord morgen netzoveel als vandaag  ;)