Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 04/12/2012 | 19:42 uurWel opvallend dat ze een heli dek wilden waar Chinooks op konden landen. Misschien een leuke extra, maar de echte meerwaarde zie ik niet.
Kun je wat sneller (en massaler) de aan boord meegenomen eenheid mariniers oppikken en elders afzetten.

dudge

Citaat van: Poleme op 04/12/2012 | 18:52 uur
Dit is geen fantasie Type 26 upgrade.  Het betreft het oorspronkelijke 6.850 ton metende concept ontwerp van het Type 26.
Nu gaat men uit van een 5.400 ton metend schip, dit kleiner tonnage moet zorgen voor een kosten reductie.

Wel opvallend dat ze een heli dek wilden waar Chinooks op konden landen. Misschien een leuke extra, maar de echte meerwaarde zie ik niet.

Poleme

Citaat van: Harald op 04/12/2012 | 17:26 uur
fantasie type 26 upgarde :

http://2.bp.blogspot.com/-ZL_P-B_iQRw/TaMs-1QCB-I/AAAAAAAAAFE/HJ84EFh-5EE/s1600/Type+26+Frigate_Data.JPG

interessant plaatje, ook met de achtersteven en de RHIB of eventueel een CB90.
Dit is geen fantasie Type 26 upgrade.  Het betreft het oorspronkelijke 6.850 ton metende concept ontwerp van het Type 26.
Nu gaat men uit van een 5.400 ton metend schip, dit kleiner tonnage moet zorgen voor een kosten reductie.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

fantasie type 26 upgarde :

http://2.bp.blogspot.com/-ZL_P-B_iQRw/TaMs-1QCB-I/AAAAAAAAAFE/HJ84EFh-5EE/s1600/Type+26+Frigate_Data.JPG

interessant plaatje, ook met de achtersteven en de RHIB of eventueel een CB90.

of een fantasie ontwerp genaamd Venator :

http://3.bp.blogspot.com/-DVVJzLMwN9M/TaMzG9oiP7I/AAAAAAAAAFc/zdm4DW4Y0OY/s1600/MHPC+Venator_data.JPG

alleen de helescoop hangar, vervangen door een vaste hangar.

dudge

Automatisering is het toverwoord. Dan gaat dus gewgewwooon de sprinklerinstallatie aan :)

Flyguy

Citaat van: Strata op 29/11/2012 | 16:08 uur

Ligt eraan. OPV vaart ook met 50 man. Fregat is iets groter met meer wapensystemen, dus meer technich personeel. Misschien gasturbines. Maar alles is geautomatiseerd waar dat bij de LCF's nog niet is. 100 man incl helicrew is de toekomst.

Vergeet niet dat Nederland op het gebied van automatisering een van de koplopers is in de wereld.
Als we doordraaien wordt een fikkie in de prullenbak straks al te veel voor de kleine crew. We moeten wel oppassen  he? ;D

Lex

Citaat van: Strata op 29/11/2012 | 16:08 uur
OPV vaart ook met 50 man.
Neen. Uit de eerste bedrijsvoering is gebleken, dat het ietwat te weing is. Derhalve is het aantal opgeschroefd naar 54.

StrataNL

#593
Citaat van: Flyguy op 29/11/2012 | 14:31 uur
50-70 voor een fregat acht ik te weinig.

Ligt eraan. OPV vaart ook met 50 man. Fregat is iets groter met meer wapensystemen, dus meer technich personeel. Misschien gasturbines. Maar alles is geautomatiseerd waar dat bij de LCF's nog niet is. 100 man incl helicrew is de toekomst.

Vergeet niet dat Nederland op het gebied van automatisering een van de koplopers is in de wereld.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

50-70 voor een fregat acht ik te weinig.

StrataNL

Kwam nog een presentatie tegen. Voor het fregat 2022 probeert men een zo groot mogelijke bemanningsreductie te krijgen.

Ontwikkeling bemanningen
› LCF 2000: 175
› Patrouilleschip 2010: 50
› Fregat 2022: 50-70

Ook de gecombineerde commandocentrale-brug is overgenomen van de opv's.

http://www2.fhi.nl/marineoffshoreautomation/media/Presentaties/defensie_rinzegeertsma.pdf
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: Ace1 op 14/11/2012 | 19:50 uur
Iedereen heeft het steeds over om aan Belgie te 2 Fregatten te verkopen als opvolging van de M Fregatten, Ik vraag me dan af hoe Belgie dat gaat betalen er is daar op Defensie gebied nauwelijks geld in na 2015 zal er toch eerst een opvolger voor de A960 Godetia  te dienen komen dat is hard nodig is omdat de Godetia meer als 40 jaar oud is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/A960_Godetia

Daarom zeg ik ook 'als'. Het is daarbij maar de vraag of de belgen de M fregatten überhaupt gaan vervangen door (nieuwe) fregatten. Maar het is te hopen dat we ze erin mee kunnen krijgen.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 14/11/2012 | 19:24 uur
Canada zou een hele toffe partner zijn. Als we Canada en Belgie binnenhalen moet dat verdere export mogelijkheden bieden. Ben benieuwd.

Iedereen heeft het steeds over om aan Belgie te 2 Fregatten te verkopen als opvolging van de M Fregatten, Ik vraag me dan af hoe Belgie dat gaat betalen er is daar op Defensie gebied nauwelijks geld in na 2015 zal er toch eerst een opvolger voor de A960 Godetia  te dienen komen dat is hard nodig is omdat de Godetia meer als 40 jaar oud is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/A960_Godetia

dudge

Canada zou een hele toffe partner zijn. Als we Canada en Belgie binnenhalen moet dat verdere export mogelijkheden bieden. Ben benieuwd.

Chrisis

Canada heeft een project op stapel staan om haar 'Tribal' klasse air-defence destroyers en ook haar Halifax class 'Canadian Patrol Frigates' te vervangen. Het gaat in totaal om zo'n 15 schepen. En het concept van de LCF word ook genoemd.

CitaatThe future destroyer replacement will be dubbed the Area Air Defence and Task Group Command and Control variant. These would be built first. A more distant Halifax class CPF replacement will referred to as the General Purpose variant.


To date, several firms have shown unofficially interest – among them, BAE Systems with a rejected joint frigate development proposal, ThyssenKrupp Marine, and DCNS with a French FREMM AD variant.

Other potential candidates for CSC have been mentioned including the De Zeven Provinciën class from the Netherlands and the Danish Iver Huitfeldt class from Denmark. These Dutch and Danish designs, like ThyssenKrupp's F124 Sachsen class frigates, have the advantage of having already integrated DND's preferred sensor suites (combining Thales' APAR and SMART-L radars). FREDA, the FREMM air defence derivative, will have French systems.

The British Type 26 is still in the planning stage but no air defence variant is planned. Radar has yet to be selected but, one possible choice is a SMART-L derivative (S1850M) from the Type 45 Daring class destroyer. [1] Two other classes mentioned in relation to CSC are both Spanish-built: the Norwegian Nansen class and Spain's Alvaro de Bazan class. Both of the Navantia frigates are Aegis Combat System types with Lockheed Martin's AN/SPY-1D radar.
http://www.casr.ca/doc-loi-navy-csc-project.htm

Lijkt mij een goede zaak als de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking EN Minister van Defensie hier heel sterk op inzetten om DSNS zo goed als mogelijk. te ondersteunen.

Wellicht kan de ontwikkeling van de MP-Fregatten vervangers hier ook onderdeel van zijn? En is het misschien zelfs waard (als we de opdracht van Canada binnenhalen om deze met voorrang te laten bouwen.?)

Chrisis

Citaat van: Harald op 14/11/2012 | 15:04 uur
Citaat van: Chrisis op 14/11/2012 | 14:45 uur
Geen MK41 VLS? lijkt me ongeschikt, ook alle strakke lijnen van SIGMA (Stealth) en LCF zijn weg. En wel heel veel ruimte over tussen eerste en tweede mast. Volgens mij heeft IMAST 400 concept toch niet meerdere masten nodig? Kortom, bij dit ontwerp is dat allemaal niet in gebruik. verbaast me behoorlijk.

Dit lijk tmij dus echt niks.

Dat ben ik met je eens, deze miste ik ook al.
Tevens de kosten van deze type 180 moet 55% zijn van de kosten van het F125 type, dus moet er wel ergens bezuinigd worden en dat zal zeker ook op de wapensystemen zijn. 

Nou sorry hoor maar dan weet ik het helemaal zeker, gewoon een DSNS standaard romp van SIGMA voldoende waterverplaatsing. Basis sensoren pakket Mag goedkoper dan de IMAST400 mits datalink sharing met andere schepen (bijvoorbeeld LCF of AEGIS etc, mogelijk is)

Gewoon standaard TACTICOS van Thales


  • 76mm
  • VLSMK41 voornamelijk ESSM (mag minder aantal silos dan de Destroyer LCF basis)
  • passende CIWS
  • Harpoon of RBS15
  • Torpedo systeem (ASW
  • 1 a 2 NH90 type heli's