Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Kevon

Defenture was tweede in de aanbesteding dus laat ze maar om tafel gaan voor contractondertekening.

Jankel was derde maar heeft volgens mij problemen met een levering aan België als ik het goed heb begrepen/gehoord, dus lijkt mij ook niet echt goed.... Daar zat volgens mij het onderstel van de Mercedes in verwerkt....

Citaat van: Parera op 18/11/2021 | 19:07 uur
Defensie ontbindt contract met Mercedes over levering 515 wagens

DEN HAAG - Defensie heeft een contract met Mercedes-Benz voor de levering van een partij legervoertuigen ontbonden. Mercedes kan het contract namelijk niet nakomen, schrijft demissionair minister Henk Kamp van Defensie donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De Duitse autobouwer zou 500 voertuigen leveren aan de Luchtmobiele Brigade, maar die deal is van de baan. De bedoeling was dat Mercedes vanaf dit jaar al een combinatie van gevechtsvoertuigen, logistieke voertuigen en voertuigen voor het vervoer van gewonden zou leveren. Onderdeel van de afspraak was dat Mercedes samen met Defensie verantwoordelijk zou zijn voor het onderhoud ervan.

Volgens het contract zou Mercedes voertuigen ontwikkelen die zowel in een Chinook zouden passen, als er onder zijn te hangen. Ook moesten de voertuigen voldoende lading kunnen dragen en beschermd zijn tegen bijvoorbeeld artilleriedreiging, schrijft Kamp. Die ,,complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier."

Defensie vroeg Mercedes-Benz vorige maand nog om een bevestiging dat de voertuigen alsnog geleverd zouden worden tegen de afgesproken prijs, maar die bevestiging kwam niet. Daarom maakt het ministerie nu een einde aan het contract.

Duitse jeeps
Het ministerie moet nu ergens een nieuwe deal afsluiten, en gaat daarvoor in gesprek met Duitsland. Die samenwerking is logisch omdat de Luchtmobiele Brigade onderdeel uitmaakt van een Duitse divisie. Critici zetten eerder kanttekeningen bij de bestelling van de Duitse jeeps, omdat Defensie zegt Nederlandse leveranciers voorrang te geven en er destijds ook een aanbieder uit Tiel in de race was. Het winnende aanbod zou net zo goed zijn als die van de concurrent, maar dan 40 procent goedkoper, liet Defensie destijds weten.

Het project liep in mei al vertraging op. Toen hadden de eerste voertuigen geleverd moeten worden. Nu gaat het nog langer duren dan verwacht. De nieuwe jeeps worden niet voor 2027 verwacht.

Defensie laat weten in de tussentijd naar een manier te zoeken waarop de Luchtmobiele Brigade toch over passende voertuigen kan beschikken. Over die oplossing moet nog voor het einde van het jaar duidelijkheid komen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/92149604/defensie-ontbindt-contract-met-mercedes-over-levering-515-wagens


Ik zeg : Hup laat Defenture het voertuig bouwen! Ze waren in de race voor de aanbesteding en defensie kent de kwaliteit van het bedrijf.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

Defensie ontbindt contract met Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Nederland gaat geen 12kN Air Assault voertuigen leveren aan Defensie. Beide partijen waren in oktober 2018 overeengekomen dat de autobouwer 515 voertuigen zou leveren, met name voor 11 Luchtmobiele Brigade. Mercedes-Benz kan het contract echter niet nakomen. Defensie heeft de overeenkomst daarom ontbonden. Dat meldt minister Henk Kamp vandaag aan de Kamer.

Het project had al te kampen met vertraging. Mercedes-Benz zou volgens het contract voertuigen ontwikkelen die zowel in een Chinook passen, als er onder zijn te hangen. Daarnaast moesten de voertuigen voldoende lading kunnen dragen en ook voldoende beschermd zijn tegen bijvoorbeeld artilleriedreiging. Deze complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier. 

Beide partijen waren in de afgelopen periode in gesprek over een oplossing. Deze was binnen de gemaakte financiële afspraken echter niet mogelijk.

Laatste kans
Defensie heeft Mercedes-Benz vorige maand een laatste kans geboden om te bevestigen dat zij alsnog voertuigen zal leveren conform de gestelde eisen en de overeengekomen prijs. De gevraagde bevestiging bleef echter achterwege. De overeenkomst is daarom ontbonden.

De bedoeling was dat Mercedes-Benz vanaf dit jaar 515 nieuwe voertuigen zou leveren. Deze zouden in verschillende varianten komen: gevechtsvoertuig, logistiek voertuig en een versie voor het vervoer van gewonden. Ook zou Mercedes-Benz de voertuigen samen met Defensie gaan onderhouden.

Nieuwe oplossing
Doordat de huidige deal van de baan is, moet Defensie een nieuwe oplossing zoeken. De luchtmobiele brigade moet voertuigen krijgen, die aansluiten op de operationele behoefte.

Defensie gaat hiervoor in gesprek met Duitsland. Een samenwerking waarbij Nederland aansluit bij een Duits programma levert mogelijk niet alleen schaalvoordeel op, maar versterkt ook de interoperabiliteit. Desondanks gaat het langer duren voor de nieuwe voertuigen er zijn. Ze worden niet voor 2027 verwacht.

In de tussenliggende periode moet de Luchtmobiele Brigade over voertuigen kunnen blijven beschikken. Defensie onderzoekt hiervoor de mogelijkheden en geeft voor het eind van het jaar meer duidelijkheid over een interim-oplossing.


https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/11/18/defensie-ontbindt-contract-met-mercedes-benz

Parera

Defensie ontbindt contract met Mercedes over levering 515 wagens

DEN HAAG - Defensie heeft een contract met Mercedes-Benz voor de levering van een partij legervoertuigen ontbonden. Mercedes kan het contract namelijk niet nakomen, schrijft demissionair minister Henk Kamp van Defensie donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De Duitse autobouwer zou 500 voertuigen leveren aan de Luchtmobiele Brigade, maar die deal is van de baan. De bedoeling was dat Mercedes vanaf dit jaar al een combinatie van gevechtsvoertuigen, logistieke voertuigen en voertuigen voor het vervoer van gewonden zou leveren. Onderdeel van de afspraak was dat Mercedes samen met Defensie verantwoordelijk zou zijn voor het onderhoud ervan.

Volgens het contract zou Mercedes voertuigen ontwikkelen die zowel in een Chinook zouden passen, als er onder zijn te hangen. Ook moesten de voertuigen voldoende lading kunnen dragen en beschermd zijn tegen bijvoorbeeld artilleriedreiging, schrijft Kamp. Die ,,complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier."

Defensie vroeg Mercedes-Benz vorige maand nog om een bevestiging dat de voertuigen alsnog geleverd zouden worden tegen de afgesproken prijs, maar die bevestiging kwam niet. Daarom maakt het ministerie nu een einde aan het contract.

Duitse jeeps
Het ministerie moet nu ergens een nieuwe deal afsluiten, en gaat daarvoor in gesprek met Duitsland. Die samenwerking is logisch omdat de Luchtmobiele Brigade onderdeel uitmaakt van een Duitse divisie. Critici zetten eerder kanttekeningen bij de bestelling van de Duitse jeeps, omdat Defensie zegt Nederlandse leveranciers voorrang te geven en er destijds ook een aanbieder uit Tiel in de race was. Het winnende aanbod zou net zo goed zijn als die van de concurrent, maar dan 40 procent goedkoper, liet Defensie destijds weten.

Het project liep in mei al vertraging op. Toen hadden de eerste voertuigen geleverd moeten worden. Nu gaat het nog langer duren dan verwacht. De nieuwe jeeps worden niet voor 2027 verwacht.

Defensie laat weten in de tussentijd naar een manier te zoeken waarop de Luchtmobiele Brigade toch over passende voertuigen kan beschikken. Over die oplossing moet nog voor het einde van het jaar duidelijkheid komen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/92149604/defensie-ontbindt-contract-met-mercedes-over-levering-515-wagens


Ik zeg : Hup laat Defenture het voertuig bouwen! Ze waren in de race voor de aanbesteding en defensie kent de kwaliteit van het bedrijf.

Parera

Citaat van: ridivek op 28/10/2021 | 23:47 uur
De DMV AthenA is niet de het homeland security concept. Niet de YPR vervangers.
Het worden mobiele werkplekken. Het voertuig lijkt gebaseerd op standaard enkele kabine Iveco Daily 2x4. Nu is het de vraag of ze een opbouw op het voertuig gaan plaatsen. Of dat het een trekker wordt voor een werkplaats trailer.
De huidige Meldkamer op Locatie raken op leeftijd, en worden waarschijnlijk  vervangen door de AthenA's.

Ik mijn onderstaande reactie staat een bericht van de project manager van DMV. Hij bevestigd hierin dat de voertuigen een opbouw krijgen. En ik betwijfel of deze voertuigen de mobiele meldkamer gaan vervangen. Ik heb het idee dat het extra capaciteit is die flexibeler inzetbaar is.

ridivek

De DMV AthenA is niet de het homeland security concept. Niet de YPR vervangers.
Het worden mobiele werkplekken. Het voertuig lijkt gebaseerd op standaard enkele kabine Iveco Daily 2x4. Nu is het de vraag of ze een opbouw op het voertuig gaan plaatsen. Of dat het een trekker wordt voor een werkplaats trailer.
De huidige Meldkamer op Locatie raken op leeftijd, en worden waarschijnlijk  vervangen door de AthenA's.

Ace1


Parera

Citaat van: ridivek op 28/10/2021 | 16:54 uur
Niet helemaal dit onderwerp maar ik denk toch dat dit de beste plek is.
Op de linkedin pagina van DMV (Dutch Military Vehicles) staat dat ze vanochtend de kickoff meeting hebben gehad voor de AthenA. Ze mogen 11sets van twee voertuigen mogen leveren aan de Marechaussee.
Weinig info dus meer vragen bij mij dan antwoorden. Zoals:
Het Homeland security concept?
De vervanging van de YPR-KMAR?
Op Iveco Daily 4x4 all terrein?

Dit is de kleine voertuig vijfde opdracht voor Iveco Schouten / DMV.
- Iveco Eurocargo 33x t.b.v. Caribisch gebied.
- Anaconda Carib (Iveco Daily 4x4) 46x t.b.v. Caribisch gebied.
- Anaconda AAT (Iveco Daily 4x4) 14x t.b.v. Mariniers (14de Combat Support Squadron)
- AnurA 4x (Iveco S-way) t.b.v. Marine duik groepen
En ze zijn ook betrokken bij de 12kN Iveco MTV

De uitzondering dat de Scania Gryphus 8x8HO de weg op mag geldt toch voor onderzochte trajecten voor een periode van minder dan een kwartaal !? Zullen ze meerdere keer aan moeten vragen schat ik in.
Mijn mening is gedraaid, hopelijk kunnen de personeelskosten bij Defensie en RDW hiervoor, verhaald worden op Scania. Als werkpakketten (modificaties / onderhoud) lijkt mij de beste oplossing.

Ik heb slechts een klein beetje info kunnen vinden over het voertuig ''Athena''

Via LinkedIn @ Xander Zonligt | Project (Development) Manager at Dutch Military Vehicles
Citaat
Een nieuwe dag, een nieuwe week, een nieuwe maand én de start van een nieuw project ! De eerste van 22 IVECO Daily's voor de Koninklijke Marechaussee is binnen. De komende 12 maanden gaan we bouwen aan de AthenA.

Eenmaal ingezet gaan ze bij de Koninklijke Marechaussee dienst doen als mobiele communicatie en controle posten. Helemaal van deze tijd, met een modern voertuig en een opbouw die voorzien is van de nieuwste technieken.

Nieuwsgierig naar dit of één van onze andere projecten?

Volg ons op Dutch Military Vehicles of www.dmv4x4.com voor het laatste nieuws.

#DMV, #IVECO, #MINDEF, #ATHENA





Het gaat dus om mobiele communicatie / controle posten op basis van de Iveco Daily.

delarey

Citaat van: ridivek op 28/10/2021 | 16:54 uur
Niet helemaal dit onderwerp maar ik denk toch dat dit de beste plek is.
Op de linkedin pagina van DMV (Dutch Military Vehicles) staat dat ze vanochtend de kickoff meeting hebben gehad voor de AthenA. Ze mogen 11sets van twee voertuigen mogen leveren aan de Marechaussee.
Weinig info dus meer vragen bij mij dan antwoorden. Zoals:
Het Homeland security concept?
De vervanging van de YPR-KMAR?
Op Iveco Daily 4x4 all terrein?

Dit is de kleine voertuig vijfde opdracht voor Iveco Schouten / DMV.
- Iveco Eurocargo 33x t.b.v. Caribisch gebied.
- Anaconda Carib (Iveco Daily 4x4) 46x t.b.v. Caribisch gebied.
- Anaconda AAT (Iveco Daily 4x4) 14x t.b.v. Mariniers (14de Combat Support Squadron)
- AnurA 4x (Iveco S-way) t.b.v. Marine duik groepen
En ze zijn ook betrokken bij de 12kN Iveco MTV

De uitzondering dat de Scania Gryphus 8x8HO de weg op mag geldt toch voor onderzochte trajecten voor een periode van minder dan een kwartaal !? Zullen ze meerdere keer aan moeten vragen schat ik in.
Mijn mening is gedraaid, hopelijk kunnen de personeelskosten bij Defensie en RDW hiervoor, verhaald worden op Scania. Als werkpakketten (modificaties / onderhoud) lijkt mij de beste oplossing.
11 Mobiele Coordinatie Centrums (MCC's) en 11 Mobiele Klant Kantoren (MKK's) met Iveco Daily-trekkers.

ridivek

#1133
Niet helemaal dit onderwerp maar ik denk toch dat dit de beste plek is.
Op de linkedin pagina van DMV (Dutch Military Vehicles) staat dat ze vanochtend de kickoff meeting hebben gehad voor de AthenA. Ze mogen 11sets van twee voertuigen mogen leveren aan de Marechaussee.
Weinig info dus meer vragen bij mij dan antwoorden. Zoals:
Het Homeland security concept?
De vervanging van de YPR-KMAR?
Op Iveco Daily 4x4 all terrein?

Dit is de kleine voertuig vijfde opdracht voor Iveco Schouten / DMV.
- Iveco Eurocargo 33x t.b.v. Caribisch gebied.
- Anaconda Carib (Iveco Daily 4x4) 46x t.b.v. Caribisch gebied.
- Anaconda AAT (Iveco Daily 4x4) 14x t.b.v. Mariniers (14de Combat Support Squadron)
- AnurA 4x (Iveco S-way) t.b.v. Marine duik groepen
En ze zijn ook betrokken bij de 12kN Iveco MTV

De uitzondering dat de Scania Gryphus 8x8HO de weg op mag geldt toch voor onderzochte trajecten voor een periode van minder dan een kwartaal !? Zullen ze meerdere keer aan moeten vragen schat ik in.
Mijn mening is gedraaid, hopelijk kunnen de personeelskosten bij Defensie en RDW hiervoor, verhaald worden op Scania. Als werkpakketten (modificaties / onderhoud) lijkt mij de beste oplossing.

Lex

Te hoge vrachtwagens Defensie mogen weer de weg op

DEN HAAG - Zo'n 550 nieuwe vrachtwagens van de krijgsmacht die enkele centimeters te hoog zijn, mogen weer de openbare weg op. De RDW heeft een ontheffing gegeven, meldt het ministerie van Defensie.

Begin vorige maand kwam naar buiten dat de combinatie van de Scania Gryphus-vrachtwagen en de ISO-standaard 8 voetcontainer net iets hoger is dan de 4 meter die is toegestaan op de openbare weg. De combinatie moest daarna in de garage blijven.

Als Defensie nu de weg opgaat, moet het wel steeds controleren of de gekozen route van de vrachtwagen is vrijgegeven door de RDW. Ook moet er meer rekening worden gehouden met zaken als wegwerkzaamheden.

De leverancier van de vrachtwagens is inmiddels bezig het probleem te verhelpen, aldus Defensie.

Telegraaf, 13-10-2021, 19:59

Lex

Kamervragen: Antwoord op vragen van het lid Belhaj over de aanbestedingsprocedure van de 515 terreinwagens voor de luchtmobiele brigade bij Mercedes-Benz in het programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW)

De antwoorden

Kamerstuk, 11-10-2021

Lex

Antwoord op vragen van het lid Jansen over de Scania Gryphus

Het antwoord

Kamerbrief, 06-10-2021

Kevon

Even terugkomende op het probleem bij Mercedes AALST verhicle: Hoe kan het toch zijn dat ze een probleem hebben met het gewicht met betrekking tot de bepantsering? Het is toch maar level 1 bepantsering? Of heb ik het helemaal mis?

"9.2 Protection level – system
9.2.1 The personnel compartment, with mine protection, protects the occupants against the mine threats associated with 'more severe surrogate, DM31 AP' in accordance with STANAG 4569.
9.2.2 The personnel compartment28, with KE protection, protects the occupants against the KE/artillery threats of level 1 in accordance with STANAG 4569.
9.3 Material – non-transparent parts
9.3.1 The personnel compartment with KE protection can withstand multiple ballistic impacts (Z-pattern) in conformance with AEP-55 Volume 1.
9.3.2 The hits, effects or secondary fragmentation effects of small caliber weapon fire, artillery grenades or mines do not penetrate into the personnel compartment with KE protection. AEP-55 Volume 1 defines the penetration of projectiles and fragments.
"

Volgens mij weegt dit helemaal niets.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

#1128
Citaat van: Kevon op 16/09/2021 | 17:32 uur
Nu begrijp ik waarom je bij DMO werkt en niet in het bedrijfsleven.... Daar zitten ze niet te wachten op mensen met dit soort uitdrukkingen.....

Lekker belangrijk. Welkom op het internet waar je de stellige onzin van lui zonder enige kennis van zaken moet pareren die daar zelf heel anders over denken. Sluit maar aan in de rij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2021 | 23:43 uur
.....En heb je enig idee wat kwaliteitscontroles inhouden? je hebt nul verstand van WSM, nul begrip.
......niet gehinderd door enige kennis.

Nu begrijp ik waarom je bij DMO werkt en niet in het bedrijfsleven.... Daar zitten ze niet te wachten op mensen met dit soort uitdrukkingen.....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven