Verschil rangen/bezoldiging CZSK vs CLAS/CLSK/Kmar

Gestart door mikemans, 05/06/2020 | 21:44 uur

Lex

Krijgsmachtsadjudant en Defensieonderdeelsadjudanten onterecht beloond met bindingspremie?

De Commandant der Strijdkrachten (CDS) wil bewerkstelligen dat de Krijgsmachtsadjudant en Defensieonderdeelsadjudanten bovenop hun reguliere salaris (op officiersniveau) nóg een bonus ontvangen in de vorm van een bindingspremie van 30%. De VBM ziet geen enkele grond voor deze oneigenlijke, verkapte salarisverhoging. De bond neemt nadrukkelijk afstand van deze regeling en van het proces dat tot deze uitkomst geleid heeft.

De Krijgsmachtadjudant en Defensieonderdeelsadjudanten ontvangen een beloning die gelijkstaat aan een kapiteinssalaris. Deze financiële beloning volgt onder meer uit de opvatting dat deze stafadjudanten werkzaamheden verrichten die de reguliere adjudantstaken overstijgen. De CDS wil bovenop deze reeds bestaande financiële erkenning, een extra salarisverhoging toewijzen van 30%. Daarvoor moet de bindingspremie, een instrument om ongewenst vertrek van defensiemedewerkers te voorkomen, ingezet worden.

Forse weerstand

In het verleden zijn er meerdere pogingen gedaan om de beloning van de Krijgsmachtadjudant en Defensieonderdeelsadjudanten additioneel te verhogen. Voor het laatst is daartoe een poging gedaan in november 2018. De CDS wilde toen komen tot 'maatwerk voor de salariëring [voor] de Krijgsmachtadjudant en de onderdeeladjudanten'. In maart 2020 maakte hij echter middels een nota bekend dat deze constructie, na overleg met de Hoofddirecteur Personeel (HDP), niet kon. Dit besluit kwam mede tot stand omdat 'de nota uit 2018 tot forse weerstand van de bonden leidde'.

Zoeken naar alternatieven

Het voornemen om de stafadjudanten alsnog extra te compenseren, was daarmee allerminst van de baan. In de genoemde 'intrekkingsnota' wordt zelfs gemeld: 'Gelet op de intrekking [...] wijs ik u op bestaande rechtspositionele instrumenten om de onderdeelsadjudant(en) die sinds 1 oktober 2018 door u zijn aangewezen alsnog te waarderen en/of te erkennen' (met 'u' richt de CDS zich tot de commandanten van de defensieonderdelen; de geadresseerden van zijn brief). Een alternatief werd gevonden in een wel heel bijzondere hoek: de bindingspremie.

Maandelijkse bijschrijving

De bindingspremie is, zoals gezegd, een instrument dat in het leven is geroepen om een – volstrekt – ander doel te dienen dan waarvoor het nu wordt aangewend. Daarnaast wordt een bindingspremie normaliter jaarlijks of meerjaarlijks uitgekeerd. De Krijgsmacht(deel)adjudanten kunnen echter rekenen op een maandelijkse bijschrijving, zo kunnen we lezen in een bijzinnetje in de brief van de CDS.

Kraakhelder

Wat speelde zich allemaal achter de schermen af? De VBM kan niet anders dan concluderen dat er een schimmig spel gespeeld is. Vooropgesteld; de CDS gaat helemaal niet over de toekenning van bindingspremies. Daarnaast gold voor niet één Krijgsmacht(deel)adjudant dat 'ongewenst vertrek voorkomen diende te worden', waarvoor de premie in het leven is geroepen. Het is kraakhelder dat het hier om een truc gaat die extra belonen mogelijk maakt. Tevens valt de boodschap van de CDS, die verpakt wordt als een verzoek (om de premie toe te kennen), te zien als een bevel van een militaire meerdere. Dat blijkt bijvoorbeeld als 'het voorstel' door de medezeggenschap besproken wordt: hun advies werd al gauw in de wind geslagen.

De VBM kan zich niet vinden in de oneigenlijk toegepaste procedure en regeling en heeft een Wet openbaarheid van bestuur (Wob)-verzoek ingediend. De bond doet nader onderzoek en schroomt eventuele vervolgstappen niet.

VBM, 16-06-2020, 15:45



Ik heb dit bericht hier geplaatst, omdat er sprake is van bezoldiging.

Lex
Algeheel beheerder

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 21:33 uur
Kom maar, ga maar lekker los. Graaf maar diep en gooi het er uit.

;D

Ik hoop voor je dat je op die schuit van je beter te pruimen bent want dit gaat helemaal nergens meer over. Misschien moeten we het er eens over hebben in de Raaf of het Caf bij Rene ofzo.

Anyway, heeft iemand anders nog slimme argumenten voor of tegen de rangharmonisatie inclusief bezoldiging? Daarom heb ik dit topic geopend nl.

@Thomasen, wil jij nog reageren op mijn antwoord aan jou?

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 21:00 uur
Zie je, welles nietes welles nietes, je komt gewoon niet verder dan dat. al die ervaring en op het eind gewoon stampen met de voetjes op internet.

Moet ik jou nou echt gaan wijzen op je eigen uitspraken?

Citaat van: mikemans op 29/04/2019 | 07:30 uur

Ononderbouwde gegevens door jou hier op het internet geschreven zjn geen informatie.

Dat kunnen we hier op het forum niet checken he. En dus blijft het vanuit ons perspectief jouw data.

Dit kon ik mij nog herinneren van een tijdje geleden dus ik ben niet bijzonder hard wezen zoeken.

Anyway, je herhaalt je "welles nietes" afleidende retoriek steeds weer maar jij wil zelf ook bronnen zien als iemand met cijfers komt. Andersom mogen we het zelf weer uitzoeken, je bent wel een enorm hypocriet baasje he?

Edit: Ik ben nog steeds wachtende op een onderbouwing van dit verhaal van je:

Citaat van: mikemans op 05/06/2020 | 22:35 uur
Vooralsnog loopt de marine in bezoldiging/loopbaan ver ver vet achter en betekent een gelijktrekken van de salaristabel een verdere achterstelling

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 20:31 uur
jeetje en ik ben degene die boos is? Allemaal uitingen van de standaard hautaine neerbuigende stokoude onderofficier. We zijn het gewend. Neem een valium voordat het schuim op je mondje komt.

Ah, nu begrijp ik hem. We hebben hier te maken met een gefrustreerd lid van de onderste regionen die vanwege persoonlijke issues niet hogerop kan komen.

Heb je aan boord ook van dit soort babbels tegen de "stokoude onderofficier"?

Citaat
Dat heb ik nu al een paar keer aangegeven waar je dat kan lezen. Maar je gaat het nooit begrijpen gok ik.

Ik begrijp het prima, deze "stokoude onderofficier" weet nl. precies hoe het werkt en diep in je hart weet je zelf ook wel dat je de plank finaal mis geslagen hebt.

Citaat
jij voelt je gewoon slachtoffer. opportunistisch calimero complexje.

Nee hoor,  jij ben het slachtoffer van de organisatie want jij hebt het slechter dan de rest en iedereen is tegen je. En jij hebt recht op meer en jij verdient meer en iedereen krijgt meer...

Dit klinkt als een millenial/ genexer... Hou er gewoon mee op voordat je jezelf nog meer voor schut gaat zetten.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 06/06/2020 | 18:22 uur
Ben uiteindelijk wel groot voorstander van dat harmoniseren.
vwb kpl/kpl1 kan dat ook bij de KM prima ingevoerd worden. Zeker nu, want waar vroeger inderdaad alle KPL's eerst matroos geweest waren, heb je nu ook steeds meer hori's. KPL of zelfs sgt strepen betekenen dus niet automatisch dat iemand ervaring heeft. Een sgt1 heeft in ieder geval een tijdje als sgt rondgelopen. Overstappen tussen krijgsmachtdelen moet ook gewoon veel makkelijker en natuurlijker worden. Wordt allemaal veel te krampachtig aan eilandjes gedacht m.i.

Correct, heel ingewikkeld is het allemaal niet.

Citaat
Nee. bedoelde het huidige personeel.
Klopt niet helemaal, maar stel dat de KM exact een periodiek extra krijgt betaald. Dan krijgt de hele krijgsmacht bij een gelijktrekking dus eigenlijk een gratis periodiek. Je kunt prima het systeem gelijk trekken en de KM een gratis extra periodiek geven, dan gaat iedereen er op vooruit, en kunnen we met nieuw personeel bouwen op een loongebouw.

Hoe je dat verder in zijn totaliteit met geld doet is iets waar je over na kan denken. Uitgangspunt moet wel zijn dat iedereen er op vooruit gaat. Maar er mag zeker geen achteruitgang in salaris plaatsvinden.

Citaat
Overigens, stel je bent kort model kapitein/LTZ2OC met 10 dienstjaren.
Een KL Kapitein is aangesteld als SLD3 in trap 11, een KM officier als Matr1 in trap 7. De KL kapitein zit dan nu in trap 21, en de 2OC zit dan ongeveer op 17 (je kunt een bonus pakken als je snel 2OC wordt).

Hoe bereken jij dit? Die stappen staan in principe (een commandant kan een ander salarisnummer toekennen maar dan heb je weer die uitzonderingen) in direct verband met je leeftijd. T/m 19 jaar begin je initieel op nul en elk jaar ga je 1 omhoog. Kom je op je 20e binnen dan begin je op een, op je 21e op twee etc. Dus stel dat iemand op zijn 17e begint die zit op zijn 20e dus op drie.

Zie ook de uitleg op de site van de VBM:

Citaat
Als je collega een ander salaris heeft, dan kan dat te maken hebben met leeftijd, óf met ervaring/opleiding. In het 'Inkomstenbesluit militairen' staat: "De 'commandant operationeel commando' kent de militair bij aanstelling een salarisnummer (...) toe op basis van kennis en ervaring van de militair. Aan de militair van 20, 21, 22 of 23 jaar en ouder wordt bij aanstelling respectievelijk ten minste salarisnummer 1, 2, 3 of 4 toegekend." Ben je 19 of jonger, dan begin je in principe met salarisnummer 0. Dus stel, jij bent een soldaat 1e klas van 20 jaar. Je kwam 2 jaar geleden als 18-jarige in dienst zonder ervaring. Dus kreeg je toen salarisnummer 0. Dat betekent dat je nu, 2 jaar later, salarisnummer 2 krijgt. Je collega is 24 jaar. Hij kwam als 22-jarige in dienst en kreeg daarom salarisnummer 3. Nu, 2 jaar later, zit hij op salarisnummer 5.

Dus stel dat dit verhaal "SLD3 in trap 11, een KM officier als Matr1 in trap 7" zo is heeft dat of met leeftijd te maken, de KL kapitein is op zijn 30e begonnen op de KMA en de LTZ2OC is op zijn 26e begonnen op het KIM. Of er zijn afspraken gemaakt met de commandant die iemand extra periodieken heeft toegekend.

Citaat
Bij manschappen is er geloof ik een formule op basis van levensjaren. Dus dan speelt dat niet.

Zie de uitleg van de VBM.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 17:47 uur
oh ja en je eigen trukendoos natuurlijk.

- "Het zit je wel hoog he?"

- "Als het je niet zint kun je ook gewoon weggaan hoor"

Als je jezelf zo enorm achtergesteld voelt tov de rest moet je daar wat aan gaan doen. Mij zit nl. helemaal niks hoog. Mij hoor je niet janken dat een sgtmaj KM meer geld krijgt dan mij dat interesseert me geen fluit. Ik hoor jou echter wel janken dat iedereen het beter heeft en dat jij enorm achtergesteld wordt. En als je dat echt zo voelt moet je je spullen pakken en wat anders gaan doen, ga lekker naar de KL of Klu dan krijg je het ook "beter" aangezien die clubs een, volgens jou overigens nergens aangetoonde, bevoorrechte positie tov de KM hebben...

Jij lijkt wel zo'n BLM figuur. De hele wereld is tegen je, iedereen heeft het beter en dat is iedereens schuld.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 17:43 uur
je marchandeert met de jaren. het is bij de km een snel slinkende groep en het gaat om 8 jaar en een beetje, niet tien jaar. En tegen dat voordeel stonden nogal wat nadelen die diezelfde groep in ruil daarvoor ondervond en die we hier maar weer vergeten.

Wat zwam je nou weer? Dat het bij de KM een sneller slinkende groep vanwege regelegeving welke in het voordeel was van de KM  maakt niet dat ik meer ongelijk heb he? Het is niet dat het andere personeel er plotseling op vooruit is gegaan ten faveure van de KM.

Citaat
Net zoals bij het overige onderwerp selectief gesjopt wordt. je stijl verraadt dat je het eigenlijk wel weet maar dat het je niet uit komt. Wees maar lekker boos.

Er is hier maar 1 verschrikkelijk boos aan het reageren en dat ben jij. Verder shop ik niet selectief in de regelgeving dat ben je toch echt zelf aan het doen met je eigen niet kloppende uitleg van regelgeving. En als ik dan vraag hoe zit en waarom de KM zo enorm benadeeld wordt mag ik zelf de MP-bundels induiken... Ja, zo werkt het niet vriendelijke vriend.

Citaat
als harmoniseren uitgelegd wordt als een grote groep bevoordelen dan is per definitie de uitgesloten groep benadeeld.

Waar kan ik lezen dat iemand bevoordeeld wordt? Waar heb ik dat gezegd? Of vind jij een reguliere salarisverhoging (want het is gewoon onderdeel van een nieuwe CAO) ook iets wat een nadeel voor een bepaalde groep is?

Citaat
Als nu besloten zou worden om bij de marine iedereen te bevorderen in het kader van het gelijktrekken van de som-score - rang. alle sergeanten smjr en alle smjrs Aoo en alle Aoo LTZ enzovoort.

"Som-score - rang"... Waar kan ik lezen dat een aoo KM feitelijk een officier is? Waar kan ik lezen dat de sgtmaj KM hetzelfde is als een aoo rest? Hoe kom je aan die wijsheid? Kom nou gewoon eens een keer met bronnen beste man.

Citaat
En het overige gelijk blijft dan gaat er ook niemand op achteruit. Toch weet ik dan dat het huis te klein is en dat hele volksstammen zich achtergesteld zullen voelen. malievelden vol (maar wel op 1,5 meter natuurlijk) Dat kun je bij dit plan qua salarisschaal zonder verdere harmonisatie ook verwachten (exclusief het malieveld want bij czsk stemt men met de voeten)

Jij bent gewoon van mening dat de KM meer is als de rest. Je kunt het totaal niet staven met bewijs maar het is gewoon een gevoel, niks meer niks minder.

Citaat
precies. jij stelt dat het niet zo is, dus bewijs maar. ..welles...nietes...welles..nietes...welles..nietes. De grote mensenwereld op het internet.

Nu heb je jezelf dus definitief gediskwalificeerd, je weet dat je klem zit en je probeert je er nu onderuit te wezelen zieltje. Ik begon er niet over he.

Dit is waar ik een onderbouwing van wil zien en waarom dat zo is:

Citaat van: mikemans op 05/06/2020 | 22:35 uur
Vooralsnog loopt de marine in bezoldiging/loopbaan ver ver vet achter en betekent een gelijktrekken van de salaristabel een verdere achterstelling

Jij begint er over dus je mag gaan bewijzen waarom dat zo is, punt. En als je dat niet kan moet je die diaree die uit je onderbuik loopt gewoon bij je houden.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 15:38 uur
Selecte groepen deden niet meer mee toch? Een selecte groep met salarisstap is verwaarloosbaar en een uitstervende kleine groep met afwijkend flo doet dan ook niet meer mee. tegen elkaar weggestreept als ik de score goed heb bijgehouden.

T/m bouwjaar '74 is de KM ruim in het voordeel, period. En nee dat is marginaal klein groepje. Ja, het worden er steeds minder maar de eerste 10 jaar zullen ze er nog zijn dit itt de rest van de krijgmacht in dat cohort die nog pak hem beet een kleine 20 jaar mag dienen...

Citaat
'Vanwege die stap' doet niet meer mee in het spel.

Wat ik vind is dat je niet rechtstreeks rang salarisnummer met rang salarisnummer kunt vergelijken omdat er meer factoren meespelen in de totale geldelijke waarde van een loopbaan van zeg 36 jaar bij defensie, als je opco's met elkaar vergelijkt. En dat die vermeende achterstelling van Klu/KL/Kmar als aanleiding om enkel en alleen de salaristabel aan te passen, wat de bonden nu voorstellen, niet valide is.

Wie heeft het over een achterstelling gehad? Het plan is om bij de harmonisering de KM bezoldigingstabel als ondergrens aan te houden dan gaat er nl. helemaal NIEMAND op achteruit. Dat betekent niet dat de rest zich achtergesteld voelt he.

Citaat
Dat hoef ik niet te vinden, dat kun je uitrekenen. Ik stel dat gewoon, kom jij maar met uitvoerig bewijs dat dat niet zo is. Tot die tijd is het gewoon welles nietes.

Wie stelt, bewijst.
Zo werkt dat in de grote mensenwereld.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 15:05 uur
nee , hebt uitgelegd hoe jij VIND dat het zit. En ik VIND gewoon wat anders.

Dus jij vindt nog steeds dat de KL/Klu/Kmar allemaal een salarisstap hoger zitten? Dus jij vindt nog steeds dat een sgt KM minder krijgt dan een sgt rest vanwege die stap? Dus jij bent echt van mening dat de KM enorm achtergesteld is vwb bezoldiging?

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 15:00 uur
Waar ik op aansloeg is dat de bonden inzetten op het alleen gelijktrekken van de salaristabel en dat ze het echte moeilijke stuk, de harmonisatie, wederom uit de weg gaan. Zie "GESPREKKEN OVER BEZOLDIGINGSSTELSEL VASTGELOPEN"

Zucht...

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 15:01 uur
vwb het amar heb ik de tekst gequoted. Het fuwadef ga ik hier niet quoten, ik hou van mijn baan en inkomsten.

Ja en ik heb je nou al 10 keer uitgelegd hoe het wel zit maar daar weiger je verder op in te gaan.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 14:57 uur
Ik heb je verwezen naar AMAR en Fuwadef. Dat jij er voor kiest om daar niet te gaan kijken daar kan ik dan niets aan doen he.

Juist ja, zo werkt het dus niet he.

Nieuws=>Bron?=>Zoek maar op in de Telegraaf...

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 14:54 uur
omdat de breuk manschap onderofficier bij de Km tussen Matr1 en KPL zit. Als je wil vergelijken is iedere SMJR bij de Kl/Klu/Kmar ook SGT geweest. maar goed dat was de aanleiding van het punt niet.

Hoho, jij was van mening dat iedereen bij de andere KMD'n een salarisstap hoger zat omdat jij dacht dat iedereen Kpl1 was geweest, daar ging het om. Wanneer men nou onderofficier of manschap is staat daar compleet los van.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 14:50 uur
om het welles nietes maar kort te sluiten:

Ik ben voor een harmonisatie over de Gehele lijn, dus niet shoppen en meer disbalans.

Alle functies herwaarderen, herleid naar een Som score, zoals dat beleid is bij de overheid.
Vervolgens over geheel defensie bij gelijke som scores gelijke rang of burger schaal.
1 rangensysteem qua aantal (of ze bij Km er bij komen of bij de rest er af gaan maakt mij niet uit, het is om het even)
1 loontabel die gelijk is qua rang/salarisnummer over de gehele breedte van de krijgsmacht.

daarmee is dan alles gelijk qua bezoldiging. En dan kunnen we gaan zien hoe de gaten zich herverdelen.

Even hoor, dat is toch exact wat ik zeg? Alleen hanteer ik als ondergrens de KM salaristabel aangezien niemand er dan op achteruit kan gaan.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:15 uur
Wel goed om vast te stellen dat de aanvangsrang bij KL Klu en Kmar dus sgt is

Uh nee. Hoe verzin je dit nou weer?

Sgt word je na het afronden van de KMS(L), de dedicated onderofficiersopleiding die dus ook openstaat voor spijkerbroeken, VeVa ed.
Iedereen die zonder die opleiding instroomt wordt gewoon manschap en gaat nooit onderofficier worden. Tenzij later de KMS(L) gevolgd wordt.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:03 uur
Ehm nou nee. Een enkeling misschien.

Nikehercules noemt per ongeluk KPL1 maar bedoelt KPL.

Iedere SGT en hoger bij de KM is KPL geweest, simpel zat. En lang niet iedere SGT en hoger bij de KL/Klu/Kmar is KPL1 geweest. Dat is het verschil.

A.J.


Aangezien deze discussie groter begon te worden dan gedacht heb ik hier een apart topic voor aangemaakt. Ik ben ergens wel benieuwd hoe dit "leeft" onder het KM personeel.

A.J. Forumbeheer

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:53 uur
Ah dus ik moet precies, onderbouwd met bronvermelding zijn maar jij mag ongeveer met wisselgeld om en nabij onderbuik.

Ik heb nog geen enkele bron van je gezien grapjas.

Citaat
Ik stel vast dat iemand van jouw (zelf geschreven) bouwjaar bij de KM dezelfde regeling heeft dan jij zelf. Of zit je eigenlijk een beetje te jokken over je bouwjaar en komt dat nu even niet uit in de betoog?
Ik stel vast dat niet de komende 15 jaar iedereen bij de km vuul eerder met flo gaat.
Ik stel vast dat de groep bouwjaar 73 en eerder bij de marine beperkt is in omvang. (bron: peoplesoft) en snel kleiner wordt en dat wat voor hun geldt niet meer bepalend is voor het gros van de marine die met de voorgenomen wijzigingen in de avw te maken gaan krijgen.

T/M bouwjaar 1974 it is.

Daarbij zei ik: "Iedereen die de komende 10/ 15 jaar bij de KM met FLO gaat" dus zover zit ik niet van de waarheid af he.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:03 uur
Ehm nou nee. Een enkeling misschien.

Ook deze stelling lijkt me niet waar. Jij beweerd dat de doorstroom van manschap naar OO bij de overigen 0 is.

Dat zou bij KM betekenen dat er geen enkele Matr1 voor een loopbaan als OO zou gaan.

Ah dus toch niet nooit. Wel gek, dat er zo weinig na een manschappenbestaan nog trek hebben om door te gaan.

Ik ga hem nog 1 keer voor je posten:

Even terugkomen op dat salarisnummer, ik zie nu wat je bedoelt maar die vlieger gaat maar beperkt op he. Dat geldt alleen voor zittende militairen (Kpl1!) die doorstromen de (onder)officiersopleiding in... Het gros blijft dus hangen op Kpl1 salaris en gaat voor hun 35e de dienst uit. De lui die eventueel naar de KMS/KMA gaan zullen dat salarisnummer meenemen. De spijkerbroeken stromen in op het reguliere salarisnummer wat bij de leeftijd hoort. Het is dus totaal niet zoals jij dat uitlegt dat iedereen standaard een stap extra heeft gekregen. Dit is gedaan om de leidinggevende korporaals tegemoet te komen.

En om dat even aan te vullen en te verduidelijken, ik en de rest van het reeds zittende bestand heeft die stap dus ook NIET gekregen. Ook alles beneden Kpl1 wat de onderofficiers/ officiersopleiding in gaat of ging heeft die stap dus ook NIET gekregen.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 12:33 uur
maar je baksmaatjes bij de KM gingen toch allemaal veel eerder met FLO? dat pas dan niet helemaal op elkaar toch? Jouw baksmaatjes van dezelfde leeftijd +/- 1 jaar hebben precies dezelfde flo leeftijd als jij.

39a geldt als laatste voor mensen die in 2024 50 zouden worden, die zijn/worden dit jaar 46 (of ouder) en zijn dan in uiterlijk 2029 verdwenen. de laatste restjes. Dus niet de komende 15 jaar nog zoals jij stelde maar een beperkte (kleine) groep mensen de komende 8 jaar en een beetje. Ik kan je uit de droom helpen, het zijn er geen duizenden. nagenoeg iedereen bij de marine valt in precies dezelfde AMAR regelgeving aangaande flo als de rest van de krijgmacht. Dat argument is dus vervallen.

T/M bouwjaar 1973 of 1974, dat weet ik niet zeker meer kon (kan?) KM personeel nog oder/nder kiezen, dit itt de rest daar lag de grens op ergens bouwjaar in de '60. Dus vooruit, degenen die dit jaar 46 worden... Mijn baksmaten zitten allemaal rond die leeftijd en of ze nou 45 atm zijn en dit jaar 46 worden is wisselgeld.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 11:31 uur
Dat is dus niet zo, het is niet alleen bij sgt->kpl en sgt1->sgt. Het is over de gehele curve van laag tot hoog, het is structureel.

Ik ga wat voorbeelden noemen, de Cde op een schip zouden wij een CSM noemen. Bij de KM is dat een aoo bij de KL/Klu/KMar is dat een sm. En als ik de werkzaamheden zie van een Cde zou dat bij ons nog eerder onder de HID (Hoofd Inwendige Dienst, vaak een sm of zelfs sgt1) vallen. Maar goed, stel dat je hem gelijktrekt naar een BA (bataljons adjudant) dan krijgt de Cde alsnog meer salaris in zijn aoo KM rang.

Instructeurs op Erfprins, heb ik mee samen gewerkt in mijn Den Helder periode. De KM collega's sgt ik sgt1. De KM collega's kregen dus meer salaris voor hetzelfde werk en vwb rang waren we voor dezelfde werkzaamheden exact gelijk gesteld als je de verdeling kpl=sgt en sgt=sgt1 maakt. En met de huidige salaristabel zou de sgt KM zelfs meer salaris hebben dan de sm rest... (2600,64 vs 2599,47 in stap 10 om maar even een voorbeeld te noemen).

In mijn paarse functies op een bureau, 3 verschillende KMD'n (KL, Klu en KM), dezelfde werkzaamheden, allen dezelfde rang (sgtmaj/ sm)... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Natuurlijk zijn er situaties te verzinnen waar het anders is maar dat geldt andersom ook. Een sm op en functie terwijl de collega KM aoo is voor exact dezelfde werkzaamheden.

Maar goed, daarom zeg ik ook dat het een mythe is die de KM graag in stand houdt. Als er sowieso een grote ongelijkheid was geweest hadden de bonden al tientallen jaren moord en brand lopen schreeuwen.

Citaat
Dat is ook te makkelijk. CZSK moet zich aan de regelgeving van fuwadef houden. Het fuwadef wordt helemaal niet vastgesteld door CZSK, dat wordt centraal gedaan en bij een aanpassingswens van het fuwadef gaat dat ook langs de bonden. En daar komt het niet door heen blijkt want dat is die rangsharmonisatie die jij noemt en die telkens niet door gaat want: te duur OF alle landmacht, luchtmacht en marechassee gedegradeerd. De SOM score systematiek is rijksbreed, die gaat helemaal niet aangepast worden voor een niche als defensie, dus het moet komen uit de vertaling naar stand/rang.

Dus? Iedereen doet het verkeerd behalve de KM? Dat is wat je zegt?

Citaat
Bij CZSK stroom je niet door. Bij CZSK is er geen enkele automatische bevordering na tijd. Je kunt alleen maar bevorderd worden indien je na sollicitatie aangenomen wordt op een functie met naasthogere rang. Voordat je mag solliciteren op een functie met naasthogere rang zijn er minimale criteria als aantal operationele/ondersteunende functies bekleedt en looptijd in stand/rang. Er is geen enkele functie bij de KM met twee rangsindicaties op dezelfde stoel kan dus niet de ene keer een KPL zitten en de andere keer een SGT, tenzij de aard van de functie wijzigt en herwaardeerd wordt middels een fuwadef audit. Bij de KM is er geen enkele bevordering op tijd. Niemand wordt bijvoorbeeld na 6 jaar automatisch bevorderd bij gelijkblijvende functie.

Wat wil je nou zeggen dan? Kun je zonder een soort KMS (dedicated onderofficiersopleiding) nou kpl worden bij de KM of niet? Bij de KL/Klu/Kmar moet je gewoon een dedicated onderofficiersopleiding volgen die ook openstaat voor spijkerbroeken.

En bij de KL/Klu en Kmar zijn er ook maar een paar "blokbevorderingen" die van kpl naar kpl1, die van sgt naar sgt1 (beide na vier jaar) en daarna kom je in de officiersrangen, die van tlnt naar elnt na twee jaar en volgens mij is dat bij bak1 KM exact gelijk. En voor de rest is het gewoon solliciteren en het juiste CV opbouwen.

En de manschappen laat ik verder buiten beschouwing want dat werkt hetzelfde als bij de matrozen.

Citaat
Bij de overgang van manschap naar onderofficier moet eerst een verzoek ingediend worden, indien toegestaan volgt een voortgezette vakopleiding, pas bij goed gevolg wordt er een functie toegekend met naasthogere rang. Die persoon blijft dus niet hetzelfde werk doen.

Nee, natuurlijk niet. Net zoals bij de rest he. Bij ons doet een sgt ook geen kpls of manschappen werk.

Citaat
Dat is het dus niet, blijkt uit de gedocumenteerde  feiten. Te zot voor woorden maar toch waar. Bizar dat het gevoel bij de meeste is dat CLAS/CLSK/Kmar achter gesteld zijn tov CZSK en dat dat nodig geharmoniseerd moet worden terwijl het eigenlijk andersom is en dat die harmonisatie telkens gestopt wordt omdat die tot gevolg heeft dat de gehele Marine bevorderd wordt. (ook dat kun je gerust navragen bij je desbetreffende bond en zelf nazoeken in de documentatie over fuwadef.)

Heb je mijn edit nou gelezen of niet? Dat die "extra" stap echt maar voor een beperkt clubje is?

En ben je er ondertussen al achter dat een sgt KM meer salaris heeft dan een SM rest bv? Dus hou toch alsjeblieft op dat de KM achtergesteld zou zijn.

En nog maar een keer, een fuwadef komt niet uit de lucht vallen daar moeten allerlei instanties een plasje over doen. Ga jij nou echt met droge ogen beweren dat men de KM bewust een rang lager inschaalt "omdat het kan"?

Nikehercules

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:15 uur
Wel goed om vast te stellen dat de aanvangsrang bij KL Klu en Kmar dus sgt is met na verloop van tijd automatisch bevordering naar SGT1. Bij KM is dat Matr1 zonder automatische bevordering.

En dat is exact de reden waarom jouw extra periodieken verhaal niet klopt.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:15 uur
Dat zegt al weer iets meer over de ongelijkheid.

Dat is een keuze van de KM. Veranderen zal een probleem worden want historie. Ik hoor ze bij het Korps Mariniers als stijgeren wanneer de volgende lichting onderofficieren opkomt als spijkerbroek.

Nikehercules

#10
Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:03 uur
Ehm nou nee. Een enkeling misschien.

Dan zit ik daar fout.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:03 uurOok deze stelling lijkt me niet waar. Jij beweerd dat de doorstroom van manschap naar OO bij de overigen 0 is.

Dat beweer ik niet, ik beschrijf de norm. En de norm is dat wanneer je opkomt als manschap, onderofficier of officier je in die catogorie blijft. Onderofficieren hebben dus niet standaard een extra periodiek zoals jij beweert. Dat klopt gewoon niet. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar zoals je zelf al schreef: "exoten zijn er altijd".

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 13:03 uurWel gek, dat er zo weinig na een manschappenbestaan nog trek hebben om door te gaan.

Dat is niet zozeer een gebrek aan animo. Onderofficieren komen op als spijkerbroek en worden niet geworven onder de manschappen, dat is het systeem. Manschappen met ambitie hebben het systeem tegen, VEVA heeft vaak voorang.

Nikehercules

#9
Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 11:02 uur
Je leest niet. bekijk het regeltje artikel 8 inkomstenbesluit. Bij gelijke leeftijd zit CLSK/CLAS 1 salarisnummer hoger, die extra periodiek krijgen ze bij bevordering van KPL naar KPL1, voor altijd.

KM:
Een SGT was ooit KPL1.

KL/KLu/KMar:
Een SGT was nooit KPL1.

Onderofficieren bij de overige KMD's zijn nooit bevorderd KPL->KPL1 en krijgen dus ook niet die extra periodiek voor het leven.

Uitgezonderd zij die van manschap, onderofficier zijn geworden maar dat is niet de norm.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 11:02 uur
Je leest niet. bekijk het regeltje artikel 8 inkomstenbesluit. Bij gelijke leeftijd zit CLSK/CLAS 1 salarisnummer hoger, die extra periodiek krijgen ze bij bevordering van KPL naar KPL1, voor altijd. CZSK militairen krijgen bij geen enkele bevordering zo'n extra ophoging van het salarisnummer.

Ik heb een edit geplaatst aangezien ik mobiel zat had ik dat eerste deel van je gemist:

Edit: Even terugkomen op dat salarisnummer, ik zie nu wat je bedoelt maar die vlieger gaat maar beperkt op he. Dat geldt alleen voor zittende militairen die doorstromen de (onder)officiersopleiding in... Het gros blijft dus hangen op Kpl1 salaris en gaat voor hun 35e de dienst uit. De lui die eventueel naar de KMS/KMA gaan zullen dat salarisnummer meenemen. De spijkerbroeken stromen in op het reguliere salarisnummer wat bij de leeftijd hoort. Het is dus totaal niet zoals jij dat uitlegt dat iedereen standaard een stap extra heeft gekregen. Dit is gedaan om de leidinggevende korporaals tegemoet te komen.

En om dat even aan te vullen, ik en de rest van het reeds zittende bestand heeft die stap dus ook NIET gekregen. Ook alles beneden Kpl1 wat de onderofficiers/ officiersopleiding in gaat of ging heeft die stap dus ook NIET gekregen.

Citaat
exoten zijn er altijd, het gaat om wat gemiddeld de norm is. Die is zoals ik aangeef.

Correct, maar daar ben je zelf een groot deel verantwoordelijk voor. Er zijn legio lui die het wel prima vinden in die rang, bij de Klu (hoewel minder) en de KL word je gewoon gepushed om door de rangen te stromen. Je kunt niet meer net als vroeger een beetje soepel korporaal blijven tot je FLO, die tijd is geweest.

Citaat
Zoek op intranet eens naar fuwadef en kijk dan eens naar de toekenningsregels van Rang aan som-score brackets. Daar zul je in regelgeving zien staan dat CZSK structureel een rang lager inschaalt.

Dat kan en snap ik als je het over sgt => kpl hebt en sgt1 => sgt want dat zijn net de rangen die de KM mist. Maar goed, vanaf sgtmaj/ sm loopt het gewoon in de pas. En als de KM van mening is dat een bepaalde functie voor een sgtmaj is en de rest vindt het een aooi stoel dan is dat een KM probleem en moet de KM de functiewaardering anders invullen.

Citaat
Kortom, in salaris vergelijking bij gelijke leeftijd krijgt een Kmar, CLAS, CLSK militair vanaf KPL-1 1 salarisnummer extra en krijgt daarmee een hogere bezoldiging dan een CZSK militair van gelijke leeftijd.

In het functiewaarderingssysteem van defensie ligt vast dat CZSK structureel 1 rang lager inschaald op een gegeven soms score bracket ten opzichte van andere krijgsmacht onderdelen.

Helderder en feitelijker dan dit is het niet weer te geven.

Niet dus, zie mijn edit. Bij de KL, Klu, en Kmar stroom je niet door van kpl naar sgt zoals ze dat bij de KM wel kennen.

Citaat
Alleen maar het gelijktrekken van de salaristabel is op basis van bovenstaande oneerlijk voor de CZSK militair die toch al minder betaald kreeg voor gelijk werk. De hoofdreden waarom rangs harmonisatie telkenmale sneuveld is dat die harmonisatie betekend dat ofwel de gehele marine 1 rang, soms twee  wordt bevorderd ofwel dat de rest deinovereenkomstig wordt gedegradeerd. Dat is geen onderbuik, dat verschil is gewoon officieel gedocumenteerd en vastgelegd.

Je krijgt niet minder betaald voor hetzelfde werk, dat is echt enorme onzin.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 10:22 uur
Nee hoor, dat was het eerste wat sneuvelde, te duur.

Dat gaan we dan wel zien.

Citaat
Als je bij fuwadef de somscore versus rang tabel opvraagt dan zul je het daar gewoon onderbuikloos zien hoe dat verschilt tussen de kmd. En omdat je niet echt overkomt als een ingelicht iemand, de som score is bij de overheid de objectieve maat voor de zwaarte van een functie. In die  tabel zul je zien dat bij de KM tegenover een functie met dezelfde somscore structureel 1 rang lager wordt ingeschaald. Gewoon op officieel papier, zonder onderbuik.

Alsof de andere KMD'n de fuwadef van de KM maken... En als de KM sommige functies anders heeft gewaardeerd dan bv de KL is dat een probleem van de KM en niet andermans probleem. Maar goed, ook hier wil ik wel eens een bron van zien aangezien het altijd gezegd wordt en nooit aangetoond. Daarom noem ik het ook een mythe die graag in stand gehouden wordt door de KM. En als de KM er toch zo mee in de maag zit gaan ze zelf de fuwadef maar aanpassen, daar heb je de Klu of iemand anders niet voor nodig.

Citaat
Het gaat niet om jou en de restjes van je maatjes van vroeger. Het gaat om hoe het is voor mensen van 45 en jonger, zeg maar de lui die de komende decennia nog blijven om de klus te klaren. En daarvoor geldt dat verschil in datum niet meer, dat hebben jij en je baksmaten verkwanseld. Op dezelfde manier zoals je dat nu doet.

Grapjas, hoe oud denk je dat ik ben? Ik ben 45... Ik mag dus nog een hele lange tijd ik heb helemaal niks verkwanseld dus lul niet zo dom uit je nek.

Citaat
kijk nog eens, niks feitenvrij maar met bronvermelding.

En zoals ik in mijn eerdere post zei, ik zie geen achterstelling van de KM. Dat jij vindt dat de overige KMDn een stap hoger zitten is prima maar zo werkt het natuurlijk niet. Een sgt KL, Klu, KMar in stap 15 is net zo oud/ zelfde dienstjaren dan een kpl KM in stap 15.

Citaat
Als er hier iemand los gaat in emotie ben jij het wel, met niet meer argument dan NIETES!! :(

Wat een grappige pax ben je ook. ;D

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 09:29 uur
maar goed:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0007816/2020-01-01
AMAR, inkomstenbesluit militairen.

Artikel 8. Salarisnummer bij bevordering
4Het salarisnummer van de korporaal van de Koninklijke Landmacht of van de Koninklijke Luchtmacht, die wordt bevorderd tot korporaal der eerste klasse, wordt met één verhoogd. Deze verhoging is niet van invloed op de datum van de jaarlijkse verhoging van het salarisnummer, bedoeld in artikel 7, vierde lid.

https://ambtenarensalaris.nl/wp-content/uploads/2019/08/19.00426-bijlage1_SOD_AV-akkoord2018-2020_salaristabellen-enz.pdf

Bijlage A (IBM, artikel 4)
Salarisschalen voor militairen met ingang van 1 juli 2020
Voorbeeld.
KPL-KM   SGT-rest

4 2261     2215
5 2316     2284
6 2357     2319

Het lijkt alsof de SGT-rest er slecht af komt MAAR om bij gelijke leeftijd het salaris te vergelijken moet je bij SGT-rest bij een salarisnummer hoger kijken. In de praktijk krijgen land/luchtmacht militairen meer betaald dan KM militairen met gelijke leeftijd en vergelijkbare rang. Als de tabel gelijkgetrokken wordt maar de KM militairen geen salarisnummer erbij krijgen loopt die achterstand dus verder op.

Nu komen we ergens. Bij gelijke leeftijd zit je in dezelfde stap dus waarom zou er een stap hoger gekeken moeten worden bij de de andere kmdn? Waar komt die rare gedachtekronkel vandaan?

Citaat
Dat verschil is nog groter omdat bij de km gemiddeld later in leeftijd bevorderd wordt. Dat kun je in de demografietjes zien in Peoplesoft maar dat is niet iedereen gegeven. En dus kun je ook gewoon de poort uit gaan en naar de klutsen kijken.

Zo heb je bij de Klu ook kpl1's van 45... Dus dat bevorderen icm leeftijd is niet een heel sterk argument . Dat is oolk een groot deel eigen verantwoording en wat de persoon zelf wil.

Citaat
laatste wat ik er over zeg hier want ik realiseer mij dat de meesten hier deze keer bij de bevoorrechte groep horen.

Wat jij wil. Maar ik heb nog steeds niet helder waarom de KM er tov de rest bekaaid vanaf komt. Ik zou daar echt wel wat meer uitleg van willen zien. Anderen mogen wmb ook aanhaken om dat uit te leggen.

Edit: Even terugkomen op dat salarisnummer, ik zie nu wat je bedoelt maar die vlieger gaat maar beperkt op he. Dat geldt alleen voor zittende militairen die doorstromen de (onder)officiersopleiding in... Het gros blijft dus hangen op Kpl1 salaris en gaat voor hun 35e de dienst uit. De lui die eventueel naar de KMS/KMA gaan zullen dat salarisnummer meenemen. De spijkerbroeken stromen in op het reguliere salarisnummer wat bij de leeftijd hoort. Het is dus totaal niet zoals jij dat uitlegt dat iedereen standaard een stap extra heeft gekregen. Dit is gedaan om de leidinggevende korporaals tegemoet te komen.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/06/2020 | 09:29 uur
Zozo we zijn al snel beland bij het eindpunt. 'Als het je niet zint, ga je toch lekker weg' een van de hoofdredenen van deze lege krijgsmacht. Het is hoe men het voor elkaar heeft gekregen om het gehele avw pakket uit te kleden tot op het bot. Telkens een groep aanpakken en de rest er tegen op zetten. Goed bezig AJ!

Leer eens lezen kleuter. Rangharmonisatie gaat er komen met het nieuwe loongebouw en de KM salaristabelllen gaan als basis dienen. Dat is het uitgangspunt en dat is wat ik zeg. Hoe jij dat dan plotseling ziet als een enorm onrecht voor het KM personeel is mij een volstrekt raadsel. Maak van de sgt een sgt1 en van de kpll een kpl1 en feitelijk ben je klaar. En kom nou niet aan met bullshit dat het KM personeel een veel ingewikkeldere baan heeft dan de rest van het defensiepersoneel met je sgt, sgtmjr km vs aoo rest opmerking. Dat is ook zo'n mythe welke de KM zelf graag in stand houdt.

Citaat
Waar zeg ik dan dat het niet gaat veranderen? Ik ga er van uit dat het wel gaat veranderen, en telkens met een verslechtering voor ongeveer 1/3 zodat men tegen elkaar opgezet wordt. Na drie slagen zijn we dan allemaal weer lekker slechter af. Beproeft concept. En deze keer is de marine weer aan de beurt klaarblijkelijk.

Rangharmonisatie =/= verslechtering. Wacht eerst de uitwerking maar eens uit voordat je begint te janken.

En voorlopig gaan mijn KM collega's van ongeveer dezelfde lichtting/ leeftijd nog fijn jaren eerder met FLO...

Citaat
Dat kun je gewoon zien in het AMAR op intranet. Maar het wordt maar weer eens een welles nietes en daar pas ik voor. De feiten staan en als de veranderingen zoals nu voorgesteld doorgezet worden dan zullen de gevolgen er logischerwijs in lijn mee zijn.

Juist ja, lekker feitenvrij vanuit de onderbuik lullen dat je tov de rest van de krijgsmacht enorm uitgebuit wordt en als er dan om cijfers en feiten gevraagd wordt blijft het stil... Toon nou maar gewoon eens aan waar de pijn zit in de huidige salaristabellen.

Bottomline, betalen naar functie ipv rang gaat nog vele malen funester voor de krijgsmacht in zijn geheel worden. Jouw emotionele reactie hier is daar al het lichtende voorbeeld van want jij als KM hebt toch echt wel recht op meer salaris dan de rest van de ranggenoten want jij wordt achtergesteld omdat je het enorm veel zwaarder hebt...

A.J.

Citaat van: mikemans op 05/06/2020 | 23:00 uur
Je begrijpt gewoon niet waar je over lult. Op elke gemeten leeftijd/looptijd is in de meeste gevallen iemand van de marine 1 salarisnummer en 1 rang(loonschaal) lager dan de rest. En nog steeds vind die rest dat ze te kort wordt gedaan.


Wederom bewijs dat je uit je nek lult. Al sinds het fps is dat verschil afgeschaft. Zie wederom het AMAR. er is nog een enkeling in een overgangsbeleid maar iedereen van 46 jaar of jonger is in flo leeftijd geen verschil. Kortom ook daar zijn we bij de marine al flink meer gekort dan de rest. Maar by al means graai lekker verder.

Citaat van: mikemans op 05/06/2020 | 23:06 uur
Lol, maar erg in pas op dit forum, kudo's. 

Maar het gaat om flo gangers per rang gedeeld door het totaal. Dat kun je turven per kmd. Dan kom je achter een verschil tussen de kmd. Dat zijn onpersoonlijke feiten. Kun je proberen op de man te spelen maar daar gaat het niet mee weg, hoe slecht dat jou ook uit komt in je betoog AJ.

Voor jouw beeldvorming, flo duurt nog een eeuwigheid voor mij. Als het uberhaupt nog bestaat tegen die tijd.



Een gevoelig snaartje zie ik, je kunt ook overstappen naar een ander kmd he. Misschien is het gras daar echt groener, of niet...

Maar goed, wat begrijp je niet aan "vooralsnog" mbt het FLO? Iedereen die de komende 10/ 15 jaar bij de KM met FLO gaat gaat eerder dan de rest van de KMD'en. En als jij denkt dat er de komende 15 jaar niks gaat veranderen omtrent de salarissen ben je nog simpeler dan ik dacht.

En ik wil van jouw de berekening wel eens zien waar dat grote onrecht in zit mbt de verschillen in salarissen tussen de KM en de rest. Toon maar aan met bronnen en berekeningen. Maak het eens concreet. Want met boude uitspraken komem dat mensen met gelijke dienstjaren een ander salarisnummer hebben dan heb je echt niet begrepen hoe die tabellen werken.

A.J.

Citaat van: mikemans op 05/06/2020 | 22:35 uur
Dat doet enorm ter zake als het doel gelijk belonen bij gelijk werk is. En dat zou het moeten zijn, anders kun je de zaak laten zoals hij is. Of je moet nog meer ondervulling willen natuurlijk.

Negat. Je bent pas klaar als de som score versus rang versus salaris , versus looptijd gelijk is. Vooralsnog loopt de marine in bezoldiging/loopbaan ver ver vet achter en betekent een gelijktrekken van de salaristabel een verdere achterstelling


Negat. Som score versus rang is niet gelijk. 1 rang verschil.

Dat hebben we niet laten liggen hoor. Maar daar was het ministerie tegen want dan moest de gehele marine 1 rang bevorderd worden en dat was te duur. En nu onder harde lobby gaan we nog verder uit de pas lopen. Resultaat: Marine leeg.


Dat zeg ik. Bij de rest aoo, bij de marine sgt of smjr.

Specialisten hebben we bij de KM gelukkig niet..........

Je kunt er wel een heel verhaal van maken maar het is gewoon een feit dat de KM slechts twee rangen uit de pas loopt. (7 vs 9). Plus een kpl1 en sgt1 bij en klaar ben je. En verder gaat de KM vooralsnog eerder met FLO dan de rest. Die moet je ook even meenemen met je negat, negat en negat.

En het zou je sieren om niet selectief te quoten met je "rest is aoo" behalve ik...

A.J.

Citaat van: mikemans op 05/06/2020 | 21:44 uur
Bij de marine wordt men structureel een rang lager ingeschaald irt functiescore, bij de andere opco's wordt bij bevordering van kpl naar kpl1 een salarisnummer extra toegekend ( niet marine heeft dus 1 salarisnummer hoger dan mensen bij de marine irt leeftijd/ looptijd. Zie AMAR.), de looptijden bij de marine zijn vele malen hoger dan bij de overige opco's. Slechts enkelen gaan als aoo met flo. Marine is de slechtste keuze binnen defensie. En wordt nu dus nog slechter.

Citaat van: mikemans op 05/06/2020 | 21:39 uur
Loon marine en rest gelijk getrokken. Worden dan ook de looptijden in rang, rang versus functie en de extra salarisstap van kpl naar kpl 1 gelijk getrokken? Of wordt het wederom fuck de marine?

De KM salarissen worden de norm en daar wordt alles op gebasseerd. En of de looptijden in rang etc. nou wel of niet in de pas lopen doet niet bijzonder veel terzake. Gewoon de NATO rangen eraan plakken (OR systematiek) en klaar ben je. Vwb de officieren loopt alles al gelijk bij de kmd'en. Maar goed, dit is ook iets wat de KM zelf heeft laten liggen, ze hadden jaren geleden (heb ik volgens mij al meerdere keren voor lopen pleiten) over kunnen stappen naar het rangsysteem zoals gehanteerd wordt bij de rest van de krijgsmacht, drie van de vier KMD'en zijn vwb rangen exact hetzelfde ingericht dus de enige die uit de pas loopt past zich maar aan. Dan zijn we ook meteen van dat geouwehoer omtrent verblijven en legering af.

Daarnaast heb ik nu ik overgestapt ben naar de Klu gezien dat looptijden in rang daar helemaal niet gehanteerd worden, ik ken adjudanten van halverwege 30 zoiets zou ook bij de KL nooit voorkomen. En of je dat nou moet zien als verdienste van de Klu en dat de rest het heeft laten liggen is een tweede. Maar daar zit ook een stukje personeelsbeleid inclusief behoud achter... Daarbij zijn het bij de Klu wel allemaal specialisten, dit itt bv. de KL.

mikemans

#1
Citaat van: A.J. op 05/06/2020 | 21:38 uur
Dan heb je toch weer ongelijkheid? Je zegt gelijktrekken en daarna bij de KM weer een stap bijplussen...

Bij de marine wordt men structureel een rang lager ingeschaald irt functiescore, bij de andere opco's wordt bij bevordering van kpl naar kpl1 een salarisnummer extra toegekend ( niet marine heeft dus 1 salarisnummer hoger dan mensen bij de marine irt leeftijd/ looptijd. Zie AMAR.), de looptijden bij de marine zijn vele malen hoger dan bij de overige opco's. Slechts enkelen gaan als aoo met flo. Marine is de slechtste keuze binnen defensie. En wordt nu dus nog slechter.