NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Parera

Ook de NH90 ontwikkeling stopt niet, op Eurosatory 2022 staat ook een mockup van de NH90 SOF waar de Fransen aan werken.
Indien het voldoet aan alle eisen, helemaal geen verkeerde vervanger voor onze SOF Cougars.




Harald

Citaat"No matter how many hours the personnel work, and no matter how many parts we order, NH90 will not be able to meet the needs of the Armed Forces," says defence minister Bjørn Arild Gram. #Norway will now examine options for another maritime helicopter type

Citaat#Norway is to permanently halt operations with its #NH90 fleet immediately, citing fleet availability problems. The type is flying just 700 hours of the expected 3,900 hours a year, the Norwegian MoD has announced this morning.

https://twitter.com/GarethJennings3/status/1535183741315960833?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1535183741315960833%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Enforcer

Citaat van: Thomasen op 10/06/2022 | 18:02 uur
Niet per definitie. Geen direct nut, klopt absoluut. Maar gezien de tijd die over dit soort dingen heen gaat, op termijn kan het wel. Maar dan moet er de ijzers nu in het vuur.

Het vlieger probleem is niet voorbehouden aan NH-90. De prio zal liggen (via DN22) bij het vullen van het 3e F35 Squadron en de 4 extra MQ-9's. En waarschijnlijk zijn er extra vliegers nodig voor de heli die de Cougar gaat vervangen.

Parera

Citaat van: Thomasen op 10/06/2022 | 18:02 uur
Niet per definitie. Geen direct nut, klopt absoluut. Maar gezien de tijd die over dit soort dingen heen gaat, op termijn kan het wel. Maar dan moet er de ijzers nu in het vuur.

Net als met de extra fregatten. Vier aswf lijkt mij echt niet gek. Maar zelfde probleem -> personeel. Personeel kunnen we voor 2030 oplossen, maar als we dan extra schepen willen moeten die nu op de lijst. Bedenk dat de eerste ASWF in 2024 in de haven zou moeten liggen.

Ik kan me herinneren dat bij het ASWF ook ooit de bedoeling was om 2 NH90's of 1 NH90 + 1 UAV mee te kunnen nemen. Ik weet niet hoe dat op dit moment staat met de ontwerpen.

Even een kleine zijsprong:

Het is bekend geworden dat de OPV's en LPD's vervangen moeten gaan worden door 1 klasse schepen (Crossovers), maar aangezien er ook de wens is voor meer fregatten lijkt het mij dat we dat kunnen combineren. 2 OPV's + 2 LPD's vervangen door 6 ''Crossovers'' & 2 OPV's (vervroegd) vervangen door 2 extra ASWF's. Uitgaande van 2 NH90's per Crossover & 1 per ASWF / FuAD & 2 op zowel het JSS als CSS. Dan kom ik op een ruimte voor 24 NH90's uit in totaal, nu is niet alles tegelijkertijd op zee dus met een 20 tal NH90's moeten we een eind komen. Uiteraard is 22 a 24 NH90's altijd beter zodat er meer reserve capaciteit is, maar hiervoor zullen we ook meer bemanningen moeten opleiden en in dienst nemen.

Parera

Citaat van: Enforcer op 10/06/2022 | 17:33 uur

Volgens mij zijn er verschillende NFH versies, dus of die overeenkomen is nog maar de vraag qua configuratie.

Uiteraard moet het wel gelijk zijn aan onze NFH of voor een redelijk bedrag naar ons model aan te passen zijn  ;)

Enforcer

Citaat van: Parera op 10/06/2022 | 16:49 uur
Misschien zij de 4 extra kisten niet mogelijk op dit moment. Maar de Noren hebben op dit moment 8 NFH's ontvangen, hiervan kunnen we er makkelijk 1 overnemen ter vervanging van het gecrashde toestel. We hadden er 20 dus dat moet geen probleem vormen.

Volgens mij zijn er verschillende NFH versies, dus of die overeenkomen is nog maar de vraag qua configuratie.

Parera

Citaat van: Enforcer op 10/06/2022 | 16:06 uur
Met die opmerking is duidelijk dat extra aankoop van NH-90's geen nut heeft.

Misschien zij de 4 extra kisten niet mogelijk op dit moment. Maar de Noren hebben op dit moment 8 NFH's ontvangen, hiervan kunnen we er makkelijk 1 overnemen ter vervanging van het gecrashde toestel. We hadden er 20 dus dat moet geen probleem vormen.

Enforcer

Citaat van: Thomasen op 10/06/2022 | 13:20 uur
Wij worden minder beperkt door lage inzetbaarheid doordat we toch te weinig vliegers en tacco's hebben.

Met die opmerking is duidelijk dat extra aankoop van NH-90's geen nut heeft.

Parera

Nou misschien onze gouden kans om 5 extra NFH's aan te kopen uit de Noorse orders.

1 kist ter vervanging van het gecrashde toestel en 4 extra kisten.

Flyguy

Wij zijn wel redelijk tevreden met de NH90 in de rol van ASW-heli. Voor SAR-doeleinden weet ik het niet zeker.

artemivanov


CitaatIssue 2: Poor reliability. Even in final config, failures/flight hours on Norwegian NH90s is more than 40 times too high, with components wearing out/breaking much too fast
Issue 4: Systems/components have become obsolete, and contractor has not found replacement components for some critical systems, including some that are necessary for the NH90s anti-submarine warfare capability

Ervaren wij ook nog zulke problemen met de NH90?

Sparkplug

Jammer, maar soms houdt het een keer op.

Is het dan niet de vraag of Kongsberg alsnog de NSM of JSM integratie op de NH90 NFH zal uitvoeren?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DvdW

Mooi zo, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen  :heart:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Via Twitter 10/6/22

Endre Lunde@endrelunde
BREAKING: Norway has terminated its contract for the NH90, and will return all helicopters while demanding full refund

https://twitter.com/endrelunde/status/1535136345739370496

Harald

CitaatSweden is also considering replacing its NH90s with SEAHAWKs and expanding its BLACKHAWK fleet, according to Swedish media reports

https://euro-sd.com/2022/04/articles/exclusive/25781/rotary-wing-faster-further-and-more-assertive/