De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Ros

#453
Citaat van: A.J. op 24/09/2018 | 15:34 uur
Hoe vaak moet jou nog uitgelegd worden dat de nota 2018 hier volkomen los van staat?

Dit is mij nog nooit getracht op uit te leggen. Los van wat ?

De nota is toch de fundering voor alles wat Nederland wil en gaat doen met de krijgsmacht ?

A.J.

Citaat van: Ros op 24/09/2018 | 15:31 uur
Het feit dat wij bijvoorbeeld (nog steeds) lak hebben aan de 2% norm spreekt dit m.i. volledig tegen.  Defensie Nota 2018 zal ook niet de goedkeuring van de NAVO hebben, onvoldoende en het duurt te lang. En wij claimen de vrijheid om deze plannen naar eigen keuze aan te passen in positieve of negatieve zin.

Hoe vaak moet jou nog uitgelegd worden dat de nota 2018 hier volkomen los van staat?

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/09/2018 | 15:02 uur
Dat is niet helemaal waar Ros, zie het feit dat de KL een door de NAVO afgedwongen aandachtspunt is geworden.

Het feit dat wij bijvoorbeeld (nog steeds) lak hebben aan de 2% norm spreekt dit m.i. volledig tegen.  Defensie Nota 2018 zal ook niet de goedkeuring van de NAVO hebben, onvoldoende en het duurt te lang. En wij claimen de vrijheid om deze plannen naar eigen keuze aan te passen in positieve of negatieve zin.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 24/09/2018 | 14:57 uur
En daar heeft Den Haag geen boodschap aan, Met de mond wel maar tussen de oren....val maar te pletter.

Dat is niet helemaal waar Ros, zie het feit dat de KL een door de NAVO afgedwongen aandachtspunt is geworden.

Ros

Citaat van: StrataNL op 23/09/2018 | 22:43 uur
De NAVO zou héél graag meer dan vier stuks zien namelijk.

En daar heeft Den Haag geen boodschap aan, Met de mond wel maar tussen de oren....val maar te pletter.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/09/2018 | 16:21 uur
Uitbreiding met 2 vMFF staat in ieder geval op het wensenlijstje van de KM, weliswaar niet op 1 (daar staan de huidige vervangingstrajecten en het CSS) maar toch.
Dat begrijp ik..6 Fregatten is belachelijk weinig.

Parera

Citaat van: Master Mack op 23/09/2018 | 22:33 uur
Denk dat 6 OZB ook een utopie is omdat de KM heel lang heeft bewezen dat ze het prima af kan met 4. Nee ik denk dat we onze handen mogen dicht knijpen als er 4 M vervangers komen en inderdaad 8x MCM.

6 onderzeeboten zou makkelijk kunnen maar in 2 stappen ; nu 4 stuks als walrus vervangers en later (2040) een batch II waarna de huidige 4 bij een MLU ook geupgrade kunnen worden naar de nieuwe status. Mocht de keuze op Damen vallen kan de Zweedse methode worden toegepast ; openslijpen en nieuwe dingen er in plaatsen en weer dicht. Eventueel kan de 2e batch dan ook uitgerust worden met VLS sectie mochten de huidige vervangers dit niet krijgen.

En dat ze het prima met 4 kunnen is natuurlijk ook alleen omdat ze er geen 2 bijkregen nadat de politiek de walrus affaire achter zich wilde laten. Zo kan je ook zeggen ; de KL red het zonder MBT's want dat lukt ze nu ook al enkele jaren of de KLU kan prima zonder RPA's want die hebben ze ook nu niet. Nee die reden is onzin, het lukt de KM omdat ze geen andere keuze hebben net zoals dat geld voor de andere 2 voorbeelden die ik gaf.

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 23/09/2018 | 22:33 uur
Denk dat 6 OZB ook een utopie is omdat de KM heel lang heeft bewezen dat ze het prima af kan met 4.
Waar is die stelling op gebaseerd? Ben je op de hoogte van de vraag naar onderzeeboten en wat we met vier boten kunnen aanbieden?

De NAVO zou héél graag meer dan vier stuks zien namelijk.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Master Mack

Denk dat 6 OZB ook een utopie is omdat de KM heel lang heeft bewezen dat ze het prima af kan met 4. Nee ik denk dat we onze handen mogen dicht knijpen als er 4 M vervangers komen en inderdaad 8x MCM.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 22/09/2018 | 20:33 uur
Ook in 2020 zal de marine niet meer schepen gaan krijgen. Enige wat er kan gebeuren is dat er bv nog 2 nieuwe M's kunnen worden bijgebouwd. Maar die kans acht ik echt heel erg klein tot niet aanwezig. Ik weet niet wat de langere termijn plannen van de marine zijn zoals ik die wel van de Klu en KL weet. Of athans..meer inzichtelijk heb.

Ik wel. De KM breidt idd niet uit, ze mogen de goden bedanken dat de ozd blijft voortbestaan. KL en KLu zijn aan de beurt, de marine hoor ik wel weer tegen 2035.

Huzaar1

Ook in 2020 zal de marine niet meer schepen gaan krijgen. Enige wat er kan gebeuren is dat er bv nog 2 nieuwe M's kunnen worden bijgebouwd. Maar die kans acht ik echt heel erg klein tot niet aanwezig. Ik weet niet wat de langere termijn plannen van de marine zijn zoals ik die wel van de Klu en KL weet. Of athans..meer inzichtelijk heb.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/09/2018 | 15:32 uur
Ik ben het met je eens opties kosten niets in de B-brief maar ook niet in de contracten als het goed is. Ik zou het erg jammer vinden als dat niet gebeurd, dat het nu niet kan betekend niet dat het voor de vMFF's niet kan in bij de herijking van de nota.

Uitbreiding met 2 vMFF staat in ieder geval op het wensenlijstje van de KM, weliswaar niet op 1 (daar staan de huidige vervangingstrajecten en het CSS) maar toch.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/09/2018 | 15:28 uur
Ik verwacht voor de KM, helaas, tot de defensienota 2020 geen uitbreidingsplannen, al kost een optie in de B brieven natuurlijk niets.

4 vMFF zou al een hele verbetering zijn, net als 6 nieuwe onderzeeboten. Persoonlijk  ben ik pas tevreden met een marine bestaande uit 12 fregatten, 8 MCM schepen en 6 onderzeeboten. De OPV's kunnen naar de (Europese) kustwacht (2) en naar de west (2).
Ik ben het met je eens opties kosten niets in de B-brief maar ook niet in de contracten als het goed is. Ik zou het erg jammer vinden als dat niet gebeurd, dat het nu niet kan betekend niet dat het voor de vMFF's niet kan in bij de herijking van de nota. En voor de onderzeeboten zou het zelfs nog bij de herijking erna kunnen. van de vMCM's verwacht ik niet dat het er in komt maar die 6 zijn toch net te weinig maar ik ben bang dat ze de 3x vierslag samen met Belgie berekenen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/09/2018 | 15:12 uur
Natuurlijk moeten 2 extra vMFF's geen probleem zijn op gebied van geld maar de regering kan/wil dit bedrag op dit moment niet uit trekken. En er word vanuit gegaan dat er 2 schepen komen maar de B-brief met daarin (volgens mij) ook de kwantiteit word bepaald en hier zou dus in theorie nog een aanpassing kunnen komen als men besloten heeft dat er meer dan 2 schepen nodig zijn. Voor de vMFF's ligt de B-brief gepland in 2019.

Als je de vMCM's zou kunnen uitbreiden van 6 naar 8 stuks heb je twee keer de vierslag en dat is dus voldoende anders moet je eigenlijk naar 12 stuks en dat is wel overdreven voor nu.
Verwacht bij de OPV MLU niet al te veel het is in de defensienota een project van 100 tot 250 miljoen euro dus zijn er tot op heden geen grote veranderingen gepland.

Ideaal gezien zou je (in mijn ogen) een 4x vMFF + 4x vLCF + 8x vMCM krijgen voor oppervlakte schepen en voor onderzeeboten 6 stuks vOZB.
Van de vOZB zou je nog kunnen denken aan een 4 tal in contract en 2 optioneel voor 2030-2040.

Ik verwacht voor de KM, helaas, tot de defensienota 2020 geen uitbreidingsplannen, al kost een optie in de B brieven natuurlijk niets.

4 vMFF zou al een hele verbetering zijn, net als 6 nieuwe onderzeeboten. Persoonlijk  ben ik pas tevreden met een marine bestaande uit 12 fregatten, 8 MCM schepen en 6 onderzeeboten. De OPV's kunnen naar de (Europese) kustwacht (2) en naar de west (2).

Parera

#439
Citaat van: Master Mack op 22/09/2018 | 15:01 uur
Natuurlijk hebben alle OPCO's een enorme extra geld injectie nodig maar voor de KM moeten 2 extra nieuwe MFF's mogelijk zijn en de vervanging Alkmaar klasse zou toch minimaal uit 9 schepen moeten kunnen bestaan. Als dan de OPV's bij hun MLU kunnen worden versterkt met iets meer snelheid en slagkracht heb je voor de nabij toekomst een 12 main ship navy. En in de verdere toekomst OPVs vervangen door 6 korvetten kom je uiteindelijk weer op 16 met behoud van investeringen in andere OPCOs

Natuurlijk moeten 2 extra vMFF's geen probleem zijn op gebied van geld maar de regering kan/wil dit bedrag op dit moment niet uit trekken. En er word vanuit gegaan dat er 2 schepen komen maar de B-brief met daarin (volgens mij) ook de kwantiteit word bepaald en hier zou dus in theorie nog een aanpassing kunnen komen als men besloten heeft dat er meer dan 2 schepen nodig zijn. Voor de vMFF's ligt de B-brief gepland in 2019.

Als je de vMCM's zou kunnen uitbreiden van 6 naar 8 stuks heb je twee keer de vierslag en dat is dus voldoende anders moet je eigenlijk naar 12 stuks en dat is wel overdreven voor nu.
Verwacht bij de OPV MLU niet al te veel het is in de defensienota een project van 100 tot 250 miljoen euro dus zijn er tot op heden geen grote veranderingen gepland.

Ideaal gezien zou je (in mijn ogen) een 4x vMFF + 4x vLCF + 8x vMCM krijgen voor oppervlakte schepen en voor onderzeeboten 6 stuks vOZB.
Van de vOZB zou je nog kunnen denken aan een 4 tal in contract en 2 optioneel voor 2030-2040.