Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

Damen Naval verwelkomt Japans Maritime Self Defense Force

Damen Naval verwelkomde onlangs een bijzondere delegatie van het Japanse Maritime Self Defense Force (JMSDF). De Japanse Defensie-attaché, Kolonel Tanimura Yuya, Director of Ship Systems Planning Division, Captain Tatsuro Yoshida, Commander to the Logistic System Project Team Yoshida Yuichi en TFD Global CEO Allan Goody brachten een bezoek aan het hoofdkantoor in Vlissingen.

"Het bezoek bood een unieke gelegenheid om kennis te maken met de expertise van Damen Naval", vertelt Dan Moerdijk, Senior Design Engineer ILS die namens Damen Naval optrad als een van de gastheren. De dag begon met een ontvangst door Ric Dekkers, die de delegatie meenam in de geschiedenis van Damen Naval, de huidige projecten en de plannen voor de toekomst.

Dan gaf een presentatie over de innovaties op het gebied van maritieme logistiek en Damen Navals vooruitstrevende benadering van data. "JMSDF heeft interesse in onze expertise op het gebied van Integrated Logistics Support (ILS) en datastandaardisatie. Mijn presentatie illustreerde hoe Damen Naval een cruciale brug slaat tussen de verschillende schakels van de maritieme supply chain en haar klanten op het gebied van data-uitwisseling."

Daarna volgde een presentatie over de A2M (Autonomous Asset Management) Solution die Damen Naval samen met Ilias Solutions heeft ontwikkeld. "A2M wekte belangstelling bij de JMSDF, aangezien dit een nieuwe dimensie van mogelijkheden biedt waar de JMSDF nog niet eerder mee in aanraking is gekomen", legt Dan uit. "A2M is een software voor het digitaal managen van het onderhoud aan boord van militaire schepen zonder dat er een connectie nodig is met de wal. Zodra de connectie met de wal mogelijk is, kan er data worden uitgewisseld. De software is al gereed voor het gebruiken van geavanceerde algoritmen om met de scheepsgegevens het benodigde onderhoud te kunnen detecteren en zelfs te voorspellen."

Het was een succesvolle dag waarin veel waardevolle informatie werd uitgewisseld, aldus Dan. "Het bezoek is tot stand gekomen als gevolg van ons strategisch partnerschip met ILIAS Solutions. Het was een inspirerende ervaring."


Harald

Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 17:06 uurDoor gebruik te maken van de standaard highcube containers heb je voldoende ruimte om de munitie toevoer te plaatsen (2,896 m i.p.v. 2,591 m)

Opgelost  ;D  :big-smile:

Parera

Citaat van: Harald op 27/03/2024 | 17:03 uurDat zou ik ook het liefst hebben, had ik ook al voorstelt maar kwam er gelijk achter dat de GK te hoog is om op een voertuig te zetten.
Daarom mijn voorstel om er een statische "container" versie ervan te maken, maar dan zal ook de munitie aanvoer veranderd moeten worden.     


Door gebruik te maken van de standaard highcube containers heb je voldoende ruimte om de munitie toevoer te plaatsen (2,896 m i.p.v. 2,591 m)

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2024 | 16:46 uurGaan we  weer: hoe diep is de dek penetratie van een GK?

Liefst zou je dat op een boxer of een G5 zetten.
Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 16:56 uur2,500 m onderdeks + 3,712 m boven dek. Daarnaast heeft de toren incl. munitie een gewicht van 6372 kg + 3530 kg buiten om de toren aan gewicht van kasten en computers.

Dat zou ik ook het liefst hebben, had ik ook al voorstelt maar kwam er gelijk achter dat de GK te hoog is om op een voertuig te zetten.
Daarom mijn voorstel om er een statische "container" versie ervan te maken, maar dan zal ook de munitie aanvoer veranderd moeten worden.     

Parera

#2140
Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2024 | 16:46 uurGaan we  weer: hoe diep is de dek penetratie van een GK?

Liefst zou je dat op een boxer of een G5 zetten.

2,500 m onderdeks + 3,712 m boven dek. Daarnaast heeft de toren incl. munitie een gewicht van 6372 kg + 3530 kg buiten om de toren aan gewicht van kasten en computers.


Huzaar1

Gaan we  weer: hoe diep is de dek penetratie van een GK?

Liefst zou je dat op een boxer of een G5 zetten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Harald op 27/03/2024 | 10:35 uurDe Goalkeepers zouden idd een 2de leven kunnen krijgen door ze te gebruiken als een soort "container" SHORAD versie om "vaste doelen" te beschermen, bijvoorbeeld belangrijke industrie, havens, knooppunten, maar dat zouden dan ook militaire installaties, gebouwen en/of tijdelijk militaire kampementen kunnen zijn.

Enigzins gelijk aan de testopstelling van de Goalkeeper


2de leven voor de GK's zou niet gek zijn.

Harald

Citaat van: Ace1 op 26/03/2024 | 23:01 uurWas dit de CIWS die gebaseerd was op de twee boord kanonnen van de Cheeta. Daar heb ik over gehoord en dat bleek geen succes te zijn.
Citaat van: Parera op 26/03/2024 | 23:21 uurNee dat was de voorganger van dit idee.


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 23:11 uurDit apparaat is uiteindelijk de goalkeeper geworden bedoelde ik.

N.m.m. nog steeds relevant en met drones misschien nog relevanter. Wellicht toepassingen voor CLAS.
De Goalkeepers zouden idd een 2de leven kunnen krijgen door ze te gebruiken als een soort "container" SHORAD versie om "vaste doelen" te beschermen, bijvoorbeeld belangrijke industrie, havens, knooppunten, maar dat zouden dan ook militaire installaties, gebouwen en/of tijdelijk militaire kampementen kunnen zijn. 

Enigzins gelijk aan de testopstelling van de Goalkeeper

Parera

Citaat van: Ace1 op 26/03/2024 | 23:01 uurWas dit de CIWS die gebaseerd was op de twee boord kanonnen van de Cheeta. Daar heb ik over gehoord en dat bleek geen succes te zijn.

Nee dat was de voorganger van dit idee.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/03/2024 | 21:08 uurDie is nog steeds goed ..  ;)
Misschien onze GK op een G5 onderstel monteren, GK SPAAG ..  :hrmph:

 :omg: oeps ... dat wordt em niet.
Hoogte van GK is al 3,71 meter bovendeks.


Dit apparaat is uiteindelijk de goalkeeper geworden bedoelde ik.

N.m.m. nog steeds relevant en met drones misschien nog relevanter. Wellicht toepassingen voor CLAS.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 26/03/2024 | 19:46 uurEen stukje terug in de tijd qua defensie industrie

The SEM-30 (Signaal-Emmerson-Mauser) was a CIWS investigated by the Netherlands for Goalkeeper that used 4 Mauser 30mm guns. It lost out to the GAU-8 solution (SGE-30) on grounds of accuracy and fire rate:

During the Assist investigation, various combinations of sensors, fire-control systems and weapons were evaluated. The easiest task, according to Signaal, was to select the radar and fire-control system.
The choice of weapon proved more difficult. Studies had shown that a gun with a calibre of at least 30mm and a high rate of fire was necessary. A twin 35mm mount was investigated at first but was found to have an insufficient firing rate: analysis had shown that a rate of at least 3,000 rounds/min, coupled with a very low dispersion, would be needed to counter the projected threat from supersonic missiles.
The second concept, designated SEM-30, was based on an Emerson Electric mount carrying four Mauser 30mm single-barrelled cannon. Problems of focussing the barrels to a single optimised aiming point, together with the relatively low MRBF (mean rounds between failure) of reciprocating guns, were however foreseen for this solution. In addition, further analysis had revealed that a firing rate even higher than 3,000 rounds/min was desirable against a manoeuvring target.
Signaal and the RNeth N therefore selected the General Electric GAU-8/A seven-barrel 30mm Gatling as the best overall weapon
for Goalkeeper, and this combination was designated SGE-30. The GAU-8/A has the advantages of a 4,200 rounds/min firing rate combined with low dispersion and high reliability.




SEM-30 is designed to 'kill' target missiles by direct hit, having a design dispersion of only 1.5 mrad. Each rigidly-mounted barrel fires at a rate of 800 rpm and a muzzle velocity of 1,400 m/sec. Mount elevation and azimuth training velocities are 80°/sec and
100°/sec, respectively, and accelerations in these axes are 125°/sec² and 200°/sec². Weight of mount is 5,416 kg and system weight totals 7,463 kg.


https://www.secretprojects.co.uk/threads/naval-gun-projects.1672/page-7#post-666257

Was dit de CIWS die gebaseerd was op de twee boord kanonnen van de Cheeta. Daar heb ik over gehoord en dat bleek geen succes te zijn.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 20:22 uurDe Goalkeeper was uiteindelijk een stuk beter ;)

Die is nog steeds goed ..  ;)
Misschien onze GK op een G5 onderstel monteren, GK SPAAG ..  :hrmph:

 :omg: oeps ... dat wordt em niet.
Hoogte van GK is al 3,71 meter bovendeks.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/03/2024 | 20:08 uur:big-smile:  cooool ding

Misschien terug in de tijd, maar in deze tijd toch weer "hot"

De Goalkeeper was uiteindelijk een stuk beter ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

 :big-smile:  cooool ding

Misschien terug in de tijd, maar in deze tijd toch weer "hot"