Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera



Parera

Hier een uitgebreidere versie van het Janes artikel

Indonesia Leans Towards Iver Huitfeldt Class for Frigate Acquisition
'
A variant of Denmark's Iver Huitfeldt class has emerged as a front-runner in Indonesia's USD720 million two-frigate acquisition programme. Development follows a defence industry co-operation agreement signed between Denmark's Odense Maritime Technology, and the Indonesian Navy's Naval Design Centre.

Defence planners from the Indonesian Ministry of Defence (MoD) are increasingly leaning towards a variant of the Iver Huitfeldt class in their quest to acquire two more frigates for the country's navy (Tentara Nasional Indonesia - Angkatan Laut: TNI-AL).

The frigates are being acquired as part of the second phase of the Minimum Essential Force (MEF) modernisation blueprint, which runs from 2015 to 2019. Indonesia acquired two SIGMA 10514 vessels from Damen that now serve as the Martadinata class as part of this programme, but the country has a requirement for at least four more hulls in the longer term as part of wider MEF requirements.

A piece of unclassified correspondence between the country's defence minister, Ryamizard Ryacudu, and the cabinet secretary of President Joko Widodo that was provided to Jane's on 13 March made the case for the Iver Huitfeldt class as one that features "reliable combat capabilities, and can operate in the extremities of Indonesia's exclusive economic zone".

"In reference to the TNI-AL's frigate acquisition programme, and how we are now approaching the final year of the 2015-19 strategic plan without a decision, we hereby would like to request for a closed meeting [with the cabinet] to further discuss an acquisition plan for these ships," the correspondence reads.

The meeting, which was originally requested for 5 March 2019, would have also been used by MoD officials to further present their case for selecting the variant of the Iver Huitfeldt class offered by Danish company Odense Maritime Technology (OMT), including its technical specifications.

[Source: Janes.com ]

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/03/2019 | 19:09 uur
Dit zijn weer 2 vreemde schepen voor de Indo marine. Waar zijn die lui toch mee bezig.

Een verzameling van zo veel mogelijk verschillende speeltjes aan te kopen om vervolgens amper operationeel inzetbaar te zijn door gebrek aan alles.  ;D
Dit zien we al jaren bij alle onderdelen van Indonesië, het is een grote collectie van allerlei verschillende vaar, vlieg en voertuigen in kleine hoeveelheden.

Huzaar1

Dit zijn weer 2 vreemde schepen voor de Indo marine. Waar zijn die lui toch mee bezig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Met 720 miljoen dollar voor 2 schepen heb je een beperkte keuze (360 miljoen dollar per schip). De Denen zelf hebben de schepen in 2008 - 2011 gebouwd voor 325 miljoen dollar per schip wat in 2019 uitkomt op 373 miljoen per schip. Maar over het algemeen is export altijd iets duurder, nu weet ik dat Indonesië aast op technologie transfer bij dit project en de bouw zelfstandig wil uitvoeren.
Daarmee is het misschien mogelijk om deze schepen te kopen met hun budget maar dan is de kans aanwezig dat ze niet alles krijgen o.a. minder VLS cellen en bijvoorbeeld geen SMART-L.


Parera

Indonesia leans towards Iver Huitfeldt class for frigate acquisition

Citaat
Key Points
* A variant of Denmark's Iver Huitfeldt class has emerged as a front-runner in Indonesia's USD720 million two-frigate acquisition programme
* Development follows a defence industry co-operation agreement signed between Denmark's Odense Maritime Technology, and the Indonesian Navy's Naval Design Centre



Defence planners from the Indonesian Ministry of Defence (MoD) are increasingly leaning towards a variant of the Iver Huitfeldt class in their quest to acquire two more frigates for the country's navy (Tentara Nasional Indonesia – Angkatan Laut: TNI-AL).

The frigates are being acquired as part of the second phase of the Minimum Essential Force (MEF) modernisation blueprint, which runs from 2015 to 2019.

[Source: Janes.com ]

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Flyguy op 12/03/2019 | 00:40 uur
Warm water beproevingen?

De Britse zusterschepen van de Tide klasse kwamen ook allemaal langs Curaçao,  vanaf de werf in Zuid-Korea door het Panamakanaal. Een tussenstop van enkele dagen op Curaçao om vervolgens de oversteek te maken naar Europa.

Mogelijk doen ze gelijk wat testen met warm water maar volgens mij is het meer veilige tussenstop en tegelijk voor de bemanning een mooie R&R locatie.

Flyguy


Parera

Zojuist gespot te Curaçao: HNOMS Maud!

Het nieuwe Noorse bevoorradingsschip ligt aan de container terminal te Curaçao. In eerste instantie dacht ik aan een Tide-class tanker maar toen zag ik de Noorse vlag wapperen :big-smile:
Een mooie onverwachte bezoeker.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#549
Citaat van: Thomasen op 08/03/2019 | 15:51 uur
Die gaat dan ook vervangen worden. In die zin meer een concurrent voor RAM.

Nee de Ram heeft maar een bereik van 19,5 km. De Mica is een Aster 15 missile zonder booster.

Parera

#548
Citaat van: Huzaar1 op 08/03/2019 | 14:57 uur
Waarom de 7 prov niet dan?
o.a. wat Ace1 schrijft,

Indonesië heeft met Damen in 2012 een contract afgesloten van $220 miljoen Dollar voor 1 SIGMA 10514, dit was alleen het fregat en de sensoren. Het complete wapen pakket is apart verworven door Indonesië zelf. Omgerekend naar 2019 is dat een bedrag van 240 miljoen Dollar (214 miljoen Euro).

De Zeven Provincien fregatten hebben voor Nederland 600 miljoen Euro per stuk gekost in 2002, dat komt nu overeen met bijna 800 miljoen Euro! De Iver Huitfeldt's van de Denen zijn gebouwd tussen 2008 - 2012 voor een prijs van 325 miljoen Dollar per schip, in 2019 een kleine 380 miljoen Dollar (340 miljoen Euro).

Je ziet nu dat het prijs verschil tussen een Iver Huitfeldt en onze Zeven Provincien gigantisch is maar op gebied van bewapening zijn ze vrijwel gelijkwaardig, de ZP's hebben 1 127 mm kanon en de IH's 2x 76 mm. Als CIWS hebben wij de goalkeeper, de Denen de 35 mm Oerlikon.

Het grootste verschil in de wapens zit hem in de VLS cellen. Waar onze ZP's 40 cellen hebben waarvan 32 gevuld met SM-2 en 8 stuks met quadpacked ESSM (32x) hebben de Denen 32 mk41 VLS cellen voor de SM-2's en gebruiken ze de mk56 VLS voor de ESSM, ze hebben hiervan 2 blokken staan van elk 12 launchers. In de mk56 VLS kunnen de ESSM's alleen niet gequadpacked worden en hebben ze ''slechts'' 24 ESSM's.

Maar voor het prijsverschil van ruim 340 miljoen Euro per schip, wat bij Indonesië waarschijnlijk nog goedkoper kan omdat ze waarschijnlijk kiezen voor Sylver VLS van de Fransen voor hun MICA en de Aster-15 / Aster-30 raketten. Het is ook niet duidelijk of ze gaan voor de combinatie SMART-L (MM/N) en APAR of dat ze een totaal ander sensoren pakket kiezen.

Een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is met de Deense ontwerpen is het Absalon klasse ondersteuningsschip, dit schip is ook gebruikt als basis voor de Iver Huitfeldt klasse.
Op dit moment is een aangepast ontwerp van de Iver Huitfeldt in de strijd voor de Britse Type 31E fregatten onder de naam Arrowhead 140. Ik zie Indonesië ook gewoon nog in gesprek gaan over een Arrowhead variant.

Absalon klasse Vs. Iver Huitfeldt klasse




[youtube width=500 height=297]https://www.youtube.com/watch?v=yNYdwxB7IsQ[/youtube]

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 08/03/2019 | 14:57 uur
Waarom de 7 prov niet dan?

Apar en Smart L zijn als radars niet goedkoop en de gasturbine is ook duur in aanschaf.