Noodlanding Apache in weiland

Gestart door Jellington, 20/02/2015 | 20:36 uur

Poleme

Citaat van: Enforcer op 22/02/2015 | 14:51 uur
Toch iets serieus?!

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/23715833/__Gestrande_Apache_terug_op_basis__.html
Een van de motoren is kaduuk, kan worden afgeschreven.  De andere motor wordt in de getoonde hangar helemaal gecontroleerd, want die heeft in zijn eentje een zware kist in de lucht moeten houden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/02/2015 | 22:36 uur
Begeef je nu niet (weer) op een terrein wat je echt gaat verliezen, zet je D66 brilletje af  :devil:

+1


Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: DvdW op 23/02/2015 | 11:37 uur
Daar leeft dit forum toch op?  :devil:
wist niet dat je je aangesproken voelde  ;) :-*

DvdW

Citaat van: Elzenga op 23/02/2015 | 10:29 uur
maar herhaling van zetten is niet altijd nodig... 8)
Daar leeft dit forum toch op?  :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/02/2015 | 22:36 uur
Begeef je nu niet (weer) op een terrein wat je echt gaat verliezen, zet je D66 brilletje af  :devil:
haha...nee verliezen ga ik niet..maar herhaling van zetten is niet altijd nodig... 8)

Elzenga

Citaat van: Poleme op 22/02/2015 | 23:22 uur
Maar hoe goed was die Tigre / Tiger in 1995 dan wel niet getest en hoeveel ervaring was er toen al mee?  ;)
Circa 3 jaar geleden sloeg een Aussie een klein gat in de romp van een ARH Tiger met een kleine houweel.
Kosten AUD 162.681,63, nu EUR 126.296 en de ARH Tiger stond 4 maanden aan de grond, vanwege de reparatie en testen van de composieten romp.
Een plaatwerker heeft heel wat minder tijd nodig om een metalen Apache romp te fixen en het kost bij lange na geen 126.296 euro.
De AH-64D Apache is een heel andere vogel dan de AH-64A Apache uit de Golf oorlog van 1991.
Klopt allemaal...maar tegenover de nadelen van gebruik van composieten staan ook weer voordelen. En het aantal mechanische onderdelen was gewoon beduidend kleiner bij een nieuwer ontworpen helikopter dan bij een ouder model..en dat scheelt ook. Maar goed..herhaling van zetten..weinig zinvol bij dit topic verder. Hoop dat de Apache weer snel beschikbaar is...zijn hard nodig these days.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 22/02/2015 | 21:49 uur
klopt ;)...maar de ene heli (heel) wat meer dan de ander. Dus er kan meer stuk. Was wat de Apache betreft ook in 1995 al onderdeel van de discussie.
Maar hoe goed was die Tigre / Tiger in 1995 dan wel niet getest en hoeveel ervaring was er toen al mee?  ;)
Circa 3 jaar geleden sloeg een Aussie een klein gat in de romp van een ARH Tiger met een kleine houweel.
Kosten AUD 162.681,63, nu EUR 126.296 en de ARH Tiger stond 4 maanden aan de grond, vanwege de reparatie en testen van de composieten romp.
Een plaatwerker heeft heel wat minder tijd nodig om een metalen Apache romp te fixen en het kost bij lange na geen 126.296 euro.
De AH-64D Apache is een heel andere vogel dan de AH-64A Apache uit de Golf oorlog van 1991.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 22/02/2015 | 22:35 uur
Als de reparatie ter plekke kan worden uitgevoerd met de standaard gereedschappen etc kan de heli op eigen kracht terug naar de basis vliegen. Is er een minimale risico dat door de storing van welke aard dan ook er nevenschade is of kan ontstaan rijden ze het terug naar de basis.....better safe than sorry. Het is geen oorlog dus het kan.

Exact.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#26
Citaat van: Elzenga op 22/02/2015 | 22:06 uur
ach ik wil het best even voor je terugzoeken hoor als je zo nieuwsgierig bent  :-* :crazy:..al heeft dit daar weinig mee te maken..

Begeef je nu niet (weer) op een terrein wat je echt gaat verliezen, zet je D66 brilletje af  :devil:

Ros

Als de reparatie ter plekke kan worden uitgevoerd met de standaard gereedschappen etc kan de heli op eigen kracht terug naar de basis vliegen. Is er een minimale risico dat door de storing van welke aard dan ook er nevenschade is of kan ontstaan rijden ze het terug naar de basis.....better safe than sorry. Het is geen oorlog dus het kan.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/02/2015 | 21:52 uur
We gaan toch niet nu al weer in de richting van EU baggercopters...  :sick:
ach ik wil het best even voor je terugzoeken hoor als je zo nieuwsgierig bent  :-* :crazy:..al heeft dit daar weinig mee te maken..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 22/02/2015 | 21:49 uur
klopt ;)...maar de ene heli (heel) wat meer dan de ander. Dus er kan meer stuk. Was wat de Apache betreft ook in 1995 al onderdeel van de discussie.

We gaan toch niet nu al weer in de richting van EU baggercopters...  :sick:

Elzenga

Citaat van: bergd op 22/02/2015 | 20:25 uur
zoals elke heli
klopt ;)...maar de ene heli (heel) wat meer dan de ander. Dus er kan meer stuk. Was wat de Apache betreft ook in 1995 al onderdeel van de discussie.