FPS Zorg of Zegen

Gestart door mikemans, 05/06/2008 | 13:27 uur

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2011 | 20:38 uur
De halve Nederlandse goegemeente zegt hetzelfde over asielzoekers die jaren bezig zijn met rekken en dan uiteindleijk niet meer weg zouden hoeven; dat dit niet aan de persoon te wijten is, maar toch zeker ook aan de organisatie (overheid). Diezelfde denktrant kun je doorzetten naar de situatie van zo lang mogelijk dienen bij defensie. En dan zeggen dat het aan defensie ligt.....  ;)

Ik behoor meer tot de ander helft  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Laurens

herstel;

Ik heb niet goed gelezen er staat in het artikel, diensttijd per rang.

dus max 8 jaar soldaat
max 8 jaar korporaal
max 10 jaar onderofficier

Laurens

Ik lees artikel 29 van de nieuwe AMAR,

Zoals ik hem lees telt het aantal dienstjaren uit fase 1 mee voor fase 2.

Als je dus als soldaat/korporaal 8 jaar in fps 1 zit en daarna overstapt op fase 2, kun je nog maximaal 2 jaar in dienst blijven. Aangezien de maximale diensttijd voor een onderofficier 10 jaar is. Vertel mij dat ik het fout lees, maar anders is dat zeer dramatisch. Nog dramatischer dan het eerder gestelde mensen eruit sturen met 44 jaar. Maar daar is dus volgens mij geen sprake van.

Hoofdstuk 4 Doorstroom naar fase drie

Artikel 29 Maximum aantal militairen in een bepaalde rang

 Onze Minister stelt het aantal militairen vast dat een bepaalde rang mag
bekleden.

Artikel 29a Soldaten

 1. Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder soldaten: bij
de Koninklijke landmacht en luchtmacht: soldaten der 1e, 2e en 3e klasse.
 2. Voor soldaten bedraagt de maximum looptijd in rang in totaal acht
jaren.
 3. Ten aanzien van soldaten wordt uiterlijk twee jaar voor het verstrijken
van de periode van de maximum looptijd in rang, door Onze Minister
besloten of hij tijdens de resterende periode kan worden bevorderd naar
een hogere rang, als bedoeld in artikel 29b en 29c.
 4. Onze Minister besluit over de bevordering naar een hogere rang,
genoemd in het derde lid, op basis van:
 a. de beschikbare functies;
 b. het aantal militairen dat de hogere rang mag bekleden, genoemd in
artikel 29 en
 c. de geschiktheid van de militair voor functievervulling in de hogere
rang.
 5. Soldaten komen niet in aanmerking voor doorstroom naar functiever-
vulling in fase drie.
 6. Bij ministeriële regeling kunnen voor specifieke functiegroepen
nadere regels worden gesteld over een afwijkende maximale looptijd in
rang. Daarbij wordt rekening gehouden met de noodzaak van een zo goed
en tijdig mogelijke bezetting van alle functies binnen die functiegroep in
samenhang met de arbeidsmarktpositie van de militairen, behorende tot
de aan te wijzen functiegroep.




Staatsblad 2011   21                                                      14
Artikel 29b Korporaals en overeenkomstige rangen

 1. Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder korporaals en
overeenkomstige rangen:
 a. bij de Koninklijke marine: matrozen der 1e klasse en mariniers der 1e
klasse;
 b. bij de Koninklijke landmacht en luchtmacht: korporaals en korporaals
der 1e klasse;
 c. bij de Koninklijke marechaussee: marechaussees der 1e en 2e klasse.
2. Voor korporaals en overeenkomstige rangen bedraagt de maximum
looptijd in rang in totaal acht jaren.

 3. Ten aanzien van korporaals en overeenkomstige rangen wordt
uiterlijk twee jaar voor het verstrijken van de periode van de maximum
looptijd in rang, door Onze Minister besloten of hij tijdens de resterende
periode kan worden bevorderd naar een hogere rang, als bedoeld in
artikel 29c.
 4. Onze Minister besluit over de bevordering naar een hogere rang,
genoemd in het derde lid, op basis van:
 a. de beschikbare functies;
 b. het aantal militairen dat de hogere rang mag bekleden, genoemd in
artikel 29 en
 c. de geschiktheid van de militair voor functievervulling in de hogere
rang.
 5. Korporaals of militairen met een overeenkomstige rang komen niet in
aanmerking voor doorstroom naar functievervulling in fase drie.
 6. Bij ministeriële regeling kunnen voor specifieke functiegroepen
nadere regels worden gesteld over een afwijkende maximale looptijd in
rang. Daarbij wordt rekening gehouden met de noodzaak van een zo goed
en tijdig mogelijke bezetting van alle functies binnen die functiegroep in
samenhang met de arbeidsmarktpositie van de militairen, behorende tot
de aan te wijzen functiegroep.

Artikel 29c Onderofficieren en officieren

  1. Voor korporaals bij de Koninklijke marine, sergeanten, wachtmeesters
alsmede sergeanten/wachtmeesters der 1e klasse bij de Koninklijke
landmacht, luchtmacht en marechaussee bedraagt de maximum looptijd
in rang in fase een en twee in totaal tien jaren.

  2. Voor officieren in de rang van luitenant ter zee der 2e klasse oudste
categorie, kapitein der mariniers of kapitein bij de Koninklijke landmacht,
luchtmacht of marechaussee bedraagt de maximum looptijd in rang in
fase een en twee negen jaren.
  3. Aan onderofficieren en officieren, genoemd in het eerste en tweede
lid, wordt uiterlijk drie jaar voor het verstrijken van de periode van de
maximum looptijd in rang,een besluit genomen over zijn mogelijkheden
tot doorstroom naar fase drie.
  4. Bij ministeriële regeling kunnen voor specifieke functiegroepen
nadere regels worden gesteld over een afwijkende maximale looptijd in
rang. Daarbij wordt rekening gehouden met de noodzaak van een zo goed
en tijdig mogelijke bezetting van alle functies binnen die functiegroep in
samenhang met de arbeidsmarktpositie van de militairen, behorende tot
de aan te wijzen functiegroep.

http://ikregeer.nl/document/stb-2011-21

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 14/02/2011 | 20:29 uur
natuurlijk zijn er mensen die gaan verwachten dat zij wel kunnen blijven.
Aan wie ligt het dan?



De halve Nederlandse goegemeente zegt hetzelfde over asielzoekers die jaren bezig zijn met rekken en dan uiteindleijk niet meer weg zouden hoeven; dat dit niet aan de persoon te wijten is, maar toch zeker ook aan de organisatie (overheid). Diezelfde denktrant kun je doorzetten naar de situatie van zo lang mogelijk dienen bij defensie. En dan zeggen dat het aan defensie ligt.....  ;)

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2011 | 18:54 uur
Okay, dan stel ik deze regeling asociaal te vinden. Ik vind het al wat om iemand met z'n 35e de laan uit te sturen, laat staan de leeftijd van 44 waar je het over had....

Er was maar 1 vakbond op tegen...........
Defensie kan dus zeggen dat het met toestemming de vakbonden is geregeld

Maar kan je wel stellen dat iemand "de laan wordt uitgestuurd"?
Die iemand heeft ook een eigen verantwoording.   
Je weet dat je voor een maximale loopduur (per rang) tekent natuurlijk zijn er mensen die gaan verwachten dat zij wel kunnen blijven.
Aan wie ligt het dan?

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Okay, dan stel ik deze regeling asociaal te vinden. Ik vind het al wat om iemand met z'n 35e de laan uit te sturen, laat staan de leeftijd van 44 waar je het over had....

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2011 | 12:49 uur

Volgens mij blijft het criterium van 35 jaar gewoon staan en is het niet zo dat je door "maximaal te blijven lopen" je uiteindelijk uiterste omslagleeftijd (ontslag of fase 3) kunt uitstellen.

Ik citeer: "Defensie was in eerste instantie van mening dat een FPS fase 2-aanstelling in elk geval eindigt op het moment dat een soldaat 30, een korporaal 32 of een (onder)officier 35 jaar wordt en er voor hem geen positief doorstoombesluit is genomen. Nu laat Defensie het leeftijdscriterium volledig vervallen."  einde citaat

http://www.vbmnov.nl/website/index.php?option=com_content&task=view&id=1041&Itemid=48
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 14/02/2011 | 09:07 uur
[Iemand is 18 jaar en is soldaat   dat doet die dus max 8 jaar, daarna wordt die korporaal,  dat doet die max  8 jaar           
en hij kan ook nog sergeant worden       voor max 10 jaar        dan is die 44 jaar als die defensie moet verlaten want er is geen plekje als fase 3

Volgens mij blijft het criterium van 35 jaar gewoon staan en is het niet zo dat je door "maximaal te blijven lopen" je uiteindelijk uiterste omslagleeftijd (ontslag of fase 3) kunt uitstellen.

Piranha

Dank voor je toelichting.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

onderofficier

Citaat van: Piranha op 14/02/2011 | 00:32 uur
Veel onduidelijkheid, allerlei verschillende beloften, personeel - voor zover ik kan nagaan - zeer loyaal, maar zonder veel ruimte om als werknemer voor zichzelf op te komen ... of vergis ik me?


Welke ruimte wil je de werknemer dan geven om voor zichzelf op te komen.
Dat er vele onduidelijkheden zijn en dat er verschillende beloftes zijn gedaan dat is gewoon niet netjes.
Er wordt nu geprobeerd die onduidelijkheden weg te werken.
Het is wel netjes dat de beloftes worden nagekomen, mits deze kunnen worden bewezen.  Daar heb ik geen moeite mee want iedereen die een tijdje mee loopt weet dat het eea op papier moet staan.  Anders kan er zo wat geroepen worden. 

De meeste BBT-ers, Fase 1 en Fase2-ers hebben het idee dat zij wel kunnen doorstromen naar (nu) fase 3.
En proberen zich in allerlei bochten te wringen om niet bij defensie weg te gaan.  Dat is loyaal te noemen maar aan de andere kant niet slim.
Men gaat een contract aan tot of een bepaalde leeftijd en nu tot een maximale looptijd.

Ook met de maximale looptijd gaan er problemen komen:
Iemand is 18 jaar en is soldaat   dat doet die dus max 8 jaar, daarna wordt die korporaal,  dat doet die max  8 jaar           
en hij kan ook nog sergeant worden       voor max 10 jaar        dan is die 44 jaar als die defensie moet verlaten want er is geen plekje als fase 3

Wordt er dan geroepen; "deze persoon heeft 26 jaar loyaal gediend, 44 jaar en wordt nu op straat gezet, belachelijk want hij kan nooit meer een andere baan vinden met die leeftijd" ?
Maar de betreffende persoon kan er nog ouder worden uitgezet als die ouder is als hij/zij bij defensie komt werken.

Ik denk ook dat de werknemers een eigen verantwoording hebben om niet te lang bij defensie te blijven:  men moet zich gaan realiseren dat er maar voor weinige een fase 3 contract in het verschiet ligt.


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Piranha

Veel onduidelijkheid, allerlei verschillende beloften, personeel - voor zover ik kan nagaan - zeer loyaal, maar zonder veel ruimte om als werknemer voor zichzelf op te komen ... of vergis ik me?
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Piranha

Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Lex

Nadat eea is opgenomen in de vigerende regelgeving.

SMI de Boer

Citaat van: Lex op 12/02/2011 | 18:29 uur
Stand van zaken bij invoering Flexibel Personeelssysteem

Over de invoering van het Flexibele Personeelssysteem (FPS) bij Defensie wordt al een behoorlijke tijd gesteggeld. Zoals het er nu bijstaat gaat het nieuwe regime in zijn volle omvang gelden voor degenen die per 1 februari 2011 bij Defensie in dienst komen.

Voor voormalige BBT-ers, die op dit moment nog bij Defensie werken - en zich als zodanig in fase 1 of fase 2 bevinden - is inmiddels een overgangsregime overeengekomen.

Garantie en afspraken

Dit strekt er toe dat deze militairen in ieder geval de garantie hebben dat zij minimaal tot de einddatum die bij hun oorspronkelijke aanstelling voorzien was in dienst van Defensie kunnen blijven. Ook overigens zijn afspraken gemaakt voor groepen personeel met specifieke aanspraken.

Hier volgt een overzicht.
In de aanloop naar de laatste wijziging van het AMAR is in de communicatie-uitingen steeds sprake geweest van maximum leeftijdsgrenzen die als sturingsinstrument zouden worden gehanteerd. Vanwege mogelijke leeftijdsdiscriminatie is in overleg met de vakbonden van het leeftijdscriterium afgestapt en overgegaan op een breder gebruik van het instrument maximum looptijden in rang.

Gewekte verwachtingen

De voortdurende publiciteit over leeftijdsgrenzen heeft echter verwachtingen gewekt. Dit te meer omdat het gebruik van maximum looptijden in rang in een aantal gevallen leidt tot een eerder ontslag dan wanneer zou zijn uitgegaan van maximum leeftijden. Op de werkvloer heeft dat tot grote onrust geleid, zoals wij als ACOM zelf hebben kunnen vaststellen.
In het licht van deze gewekte verwachtingen is derhalve alsnog een aantal specifieke overgangsbepalingen uitonderhandeld. Meer concreet ziet een en ander er als volgt uit.

Ondergrens

Voor de FPS-militair, die op 1 februari 2011 al een functie bij Defensie bekleedde, geldt het doorstroom- en ontslagregime van het nieuwe AMAR, met dien verstande dat bij de bepaling van de feitelijke datum van ontslag een ondergrens wordt vastgesteld op basis van de volgende leeftijden:

1e. voor soldaten 30 jaar
2e. voor korporaals en overeenkomstige rangen 32 jaar;
3e. voor onderofficieren en officieren 35 jaar.

Wanneer de FPS-militair, bij het bereiken van de maximum looptijd in rang, een leeftijd heeft beneden deze ondergrens, wordt het ontslagmoment uitgesteld tot de desbetreffende ondergrens is bereikt. De militair kan, wanneer hij toch eerder met ontslag wil, dit aanvragen bij zijn C-OPCO.

Na 1 februari 2011 aangesteld: géén ondergrens...

Voor de militair met een toegekende FPS-aanstelling op of na 1 februari 2011 en de FPS- militair, die op 1 februari 2011 een initiële opleiding volgde die in zijn totaliteit korter duurt dan 6 maanden, geldt onverkort het doorstroom- en ontslagregime van het nieuwe AMAR zonder dat er sprake is van een ondergrens als hierboven is beschreven.

Eind 2010 heeft een aantal militairen een brief ontvangen, waarin is meegedeeld dat zij, gelet op hun leeftijd, niet in aanmerking komen voor bevordering of doorstroom naar fase 3 en daarom zijn aangemeld bij het Dienstencentrum Externe Bemiddeling Defensiepersoneel (DCEBD). Het gaat om militairen van CZSK, CLSK en de KMar. Omdat inmiddels is afgestapt van het leeftijdscriterium zal aan deze militairen een nieuwe brief door de zorg van het OPCO worden toegezonden. Hierbij wordt ook bovenomschreven afspraak betreffende de ondergrens in acht genomen. Daarbij kunnen twee groepen worden onderscheiden:

a. de militairen die in bemiddeling bij DCEBD zijn, maar die per 1 februari 2011 hun maximum looptijd in rang op basis van de AMAR-wijziging nog niet hebben bereikt. Deze groep krijgt een correctiebrief, waarbij de oude (leeftijds)brief wordt ingetrokken. Hierbij wordt hen wel de vraag gesteld of zij toch tot einde looptijd in rang bij Defensie willen blijven of dat zij het bemiddelingsproces door DCEBD willen laten doorlopen.

b. de militairen die al een brief hebben gehad, waarin hen is meegedeeld dat zij niet in aanmerking komen voor doorstroom naar fase 3, maar die tevens de maximum looptijd in rang per 1 februari 2011 op basis van de AMAR-wijziging zijn gepasseerd of binnen een jaar passeren, krijgen een correctiebrief. Daarbij wordt gelijktijdige de 'oude' brief ingetrokken. De nieuwe brief is inhoudelijk gelijk (negatief bevorderings- of doorstroombesluit) maar zal zijn gebaseerd op het looptijdcriterium in plaats van het leeftijdcriterium.

Uitvoering regulier bevorderings- en doorstroomproces

FPS-militairen, die op 1 februari 2011 een functie bekleedden en nog niet de datum zijn gepasseerd, waarop zij volgens het AMAR duidelijkheid hadden moeten krijgen over hun mogelijkheden om bevorderd te worden vallen onder het reguliere bevorderings- dan wel doorstroomproces zoals beschreven in het AMAR maar met inachtneming van de hierboven beschreven afspraken.

Hoe met Individuele toezeggingen?

Concrete individuele toezeggingen, die afwijken van het overgangsbeleid worden gerespecteerd. Zo zijn er aan een groot aantal militaire chauffeurs toezeggingen gedaan op basis van leeftijden, die een ander, later ontslagmoment kennen dan het ontslagmoment op basis van de maximale looptijd in rang. Wanneer dergelijke afspraken kunnen worden aangetoond, worden zij gerespecteerd.

Daarnaast zal een zogenaamde 'hardheidsclausule' worden opgenomen die het mogelijk maakt in zeer uitzonderlijke gevallen die niet in het afgesproken stelsel kunnen worden ingepast, een 'maatwerk'-oplossing te bieden op basis van redelijkheid en billijkheid. Uiteindelijk zal de Hoofddirecteur Personeel over zo'n uitzonderlijk geval dienen te beslissen.

Brieven

Omwille van de leesbaarheid hebben wij niet elke afzonderlijke categorie in dit artikel de revue laten passeren. De benadering gaat immers zo veel mogelijk uit van de 'maatwerk'-gedachte.
Zoals hierboven al uiteengezet, ontvangen alle direct betrokkenen de komende periode een brief van de werkgever over hun specifieke situatie. Komt u daar ondanks de gegeven toelichting toch nog niet helemaal uit, dan kunt u uiteraard contact opnemen met de ACOM.

ACOM, 12 februari 2011


Lex, kan je dat ook anders formuleren?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend