De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Zander

Gaat het om wat we kunnen vullen of om wat er strategisch gezien noodzakelijk is?
Mits er meer aandacht komt voor personeel op het gebied van arbeidsvoorwaarden zijn 3 pantserbrigades en overigen haalbaar.
Daarnaast zou ook een deel van de eenheden mobilisabel kunnen zijn. Bijv 1 cie per bataljon. Vul deze administratief met afzwaaiend personeel dat dan verplicht nog voor x tijd oproepbaar reservist blijft.
People are sheep

StrategNL

#686
Citaat van: Parera op 15/09/2018 | 21:59 uur
Ik denk dat zoiets op de langere termijn wel mogelijk moet zijn als we weer tegen die 2% norm aan komen, dan kunnen we samen met de Duitsers 1 leger korps vormen indien dat nodig is.Naast het 1 GER/NLD korps dat slechts een aansturend onderdeel is. Ik denk ook wel dat 13 licht naast 2 gemechaniseerde brigades kan optreden in een divisie en daarnaast nog de LMB semi-geïntegreerd, dat ze samen kunnen optreden maar LMB ook zelfstandig ingezet kan worden dit zelfde geld voor het KMARNS ; alleen optreden maar wanneer nodig ook gezamenlijk optreden.

Met 2 mech. brigades + 1 wiel brigade + LMB + KMARNS kunnen we zelf ook een ''divisie'' uitzenden mocht dat nodig zijn maar dat zal nooit gebeuren.
Ik tel dan 14+ bataljons tov nu 9+ (geen rekening houdende met vacatures/leegloop!). Dat wordt een grote uitdaging qua de personeelsinvulling en dus werving! Ik denk dat met de vergrijzing in aantocht en (terechte!) onwil dat met migranten "aan te vullen" deze personeels-intensieve omvang niet meer haalbaar is. Zelfs niet bij 2% BBP. Of je moet de dienstplicht herinvoeren.

Ook de door mij tot voor kort bepleitte 12 bataljons-opzet (2x pantserinfanterie-brigades met 3 bataljons..waaronder 2 tankbataljons, 1 Luchtmobiele Brigade en 1 Korps Mariniers met ieder 3 bataljons/combat groups) was, denk ik nu, veel te ambitieus en door de grote personeelsvraag onrealistisch. Zeker als je ook de andere krijgsmachtdelen wilt uitbreiden weer. Of zoals ik, een meer maritieme oriëntatie voorsta. Met een dus nadrukkelijk sterkere en grotere Marine.

Daarbij is denk ik ook de vraag..liep ik vorige week tegenop..waarom Nederland zo'n weer grotere CLAS zou creëren als de dreiging vooral (ver) buiten Europa gaat liggen de komende decennia? Door Chinese activiteiten daar en verdere spanningen en interstatelijke en irreguliere conflicten in Afrika en het Midden-Oosten. De Russische dreiging rechtvaardigt vind ik bij lange na niet zo'n (her)opbouw voor Nederland. We zijn geen Polen en van de oude Koude Oorlog situatie is numeriek bij lange na geen sprake. Zelfs niet als de Russen en Chinezen echt heel nauw gaan samenwerken niet. Wat zo goed als uitgesloten is gezien de enorme verschillen in achtergrond, geschiedenis en doctrines en diepgewortelde wantrouwen.

Ik ben nog steeds voor een complete gereedschapskist voor het CLAS. Dus inclusief meer zware tanks, meer artillerie, MLRS, luchtdoelartillerie, drones in allerlei formaten, optimale lichte bewapening, bescherming en intel- en communicatiesystemen. Alles up to date en met goede vulling. Maar is 1 gemechaniseerde brigade van 4 gemechaniseerde bataljons dan gezien de wervingsproblematiek en die dreiging niet voldoende*? Naast een LMB van minstens 2 goed gevulde bataljons, en, net als het Korps Mariniers, nog een vaste compagnie LMB (CIDWS) op Curaçao (de LMB die ik zelf in mijn visie/opzet in een apart Commando Speciale Operaties plaats met het Korps Mariniers en Korps Commandotroepen, maar dat kan ook nagelaten worden). En dan voldoende zee- en luchttransport om deze eenheden van het CLAS naar elders op de aardbol te verplaatsen. Afrika, Midden-Oosten, Azië. Naast een langdurige beperkte inzet in Oost en Noord-Europa als onderdeel van de multinationale afschrikkingsmacht van de NAVO of EU richting Rusland.
(* Of andere mix van 2 of 3 brigades, 8 tot 9 bataljons)

Spanningsveld tussen wensen en mogelijkheden. Het blijft een lastige afweging en zoektocht naar de balans merk ik zelf.

Parera

#685
Citaat van: Zander op 15/09/2018 | 21:27 uur
Zo denk ik dat het minimale voor het CLAS een pantser divisie met ondersteunende eenheden is.
3 fatsoenlijk ingerichte goed bewapende brigades met voldoende vust, palua, genie en logistiek binnen de divisie.
Daarnaast een stevige lumbl brig met de heli's onder bevel van het CLAS.

Ik denk dat zoiets op de langere termijn wel mogelijk moet zijn als we weer tegen die 2% norm aan komen, dan kunnen we samen met de Duitsers 1 leger korps vormen indien dat nodig is.Naast het 1 GER/NLD korps dat slechts een aansturend onderdeel is. Ik denk ook wel dat 13 licht naast 2 gemechaniseerde brigades kan optreden in een divisie en daarnaast nog de LMB semi-geïntegreerd, dat ze samen kunnen optreden maar LMB ook zelfstandig ingezet kan worden dit zelfde geld voor het KMARNS ; alleen optreden maar wanneer nodig ook gezamenlijk optreden.

Met 2 mech. brigades + 1 wiel brigade + LMB + KMARNS kunnen we zelf ook een ''divisie'' uitzenden mocht dat nodig zijn maar dat zal nooit gebeuren.

Zander

Zo denk ik dat het minimale voor het CLAS een pantser divisie met ondersteunende eenheden is.
3 fatsoenlijk ingerichte goed bewapende brigades met voldoende vust, palua, genie en logistiek binnen de divisie.
Daarnaast een stevige lumbl brig met de heli's onder bevel van het CLAS.
People are sheep

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 15/09/2018 | 17:55 uur
Jep, maar dat wordt niet meer nodig geacht. Een moderne 'medium' brigade van het Westen omvat minimaal 2x een inf en 1x een heavy inf/DFP bat, en vuursteun/verkenning/ en alle CS+CSS.

De bedoeling is wel de twee brigades vol aan te kleden, en hun eigen vuursteun en logistiek terug te geven. In principe zelfvoorzienend maar dat zal nog wel even op zich laten wachten. De huidige situatie is onhoudbaar voor 13 aangezien de brigade maar 2 manoeuvre elementen telt. Dat 'mag' gewoon niet van de NAVO. Dus daar is heel doelgericht een plan voor opgetekend, zie dat dit al speelt sinds 2013/14.

Voor 43 wordt er nu valsgespeeld met 414 pzbt. Maar ik begreep dus dat dat geintje tot 2024 telt en er op lange termijn dus 2x DFP bats vereist zijn. Ik heb werkelijk geen idee hoe ze dat gaan invullen, pas als er iets moet worden aangeschaft gaat zoiets lopen bij ons, daarvoor moet het totaal uit de studiefase zijn.

Ik moet zeggen dat ik 13 licht wel interessant vind,ondanks dat het jammer is dat de CV90's nu verkocht zijn en het dus moeilijk terug te draaien is. Maar de invulling van 13 licht (gemotoriseerd)  wel doorgezet moet nu wel doorgezet worden en dat kan in mijn ogen best met alleen wielvoertuigen dus ook op gebied van DFP / vuursteun en alles. Ik zie het dan in zoals de Belgen hun medium brigade hebben, maar dan wel ingevuld zoals de NAVO dat wenst.

Dan zou ik graag zien dat als 43 mech weer compleet is ingevuld zoals de NAVO dat wil, er daarna gekeken word om een 2e mech brigade op te zetten naast 43 mech en 13 licht. Is zo een opzet op de langere termijn (2035 - 2045) realistisch of is dit niet haalbaar? Buiten om het feit of het wenselijk is om 13 licht te behouden op die termijn.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 15/09/2018 | 17:55 uur
Jep, maar dat wordt niet meer nodig geacht. Een moderne 'medium' brigade van het Westen omvat minimaal 2x een inf en 1x een heavy inf/DFP bat, en vuursteun/verkenning/ en alle CS+CSS.

Kortom, een mix tussen de oude painfbrig (2X painfbat, 1X tkbat, 1X PAATcie) en de oude ltbrig (1X painfbat, 2X verkbat, 1X tkbat). De PAATcie (pantser antitank cie, PRAT) van vroeger kun je ook aanduiden als DFP.

Citaat
De bedoeling is wel de twee brigades vol aan te kleden, en hun eigen vuursteun en logistiek terug te geven. In principe zelfvoorzienend maar dat zal nog wel even op zich laten wachten. De huidige situatie is onhoudbaar voor 13 aangezien de brigade maar 2 manoeuvre elementen telt. Dat 'mag' gewoon niet van de NAVO. Dus daar is heel doelgericht een plan voor opgetekend, zie dat dit al speelt sinds 2013/14.

Ik ben vorige week nog bij een lezing geweest, het was natuurlijk wel luchtmacht gericht maar ook daar werd er nog maar eens op gehamerd dat we aan bepaalde NATO bewapeningseisen (daar hadden ze een specifieke term voor) dienen te voldoen en dat we daar toch echt wel op geevalueerd gaan worden.

Citaat
Voor 43 wordt er nu valsgespeeld met 414 pzbt. Maar ik begreep dus dat dat geintje tot 2024 telt en er op lange termijn dus 2x DFP bats vereist zijn. Ik heb werkelijk geen idee hoe ze dat gaan invullen, pas als er iets moet worden aangeschaft gaat zoiets lopen bij ons, daarvoor moet het totaal uit de studiefase zijn.

Als de brigade dan ingevuld gaat worden met 2 painfbats en 2 DFP bats (wat dat dan ook voor systeem mag zijn) is het feitelijk een vierkante brigade.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 15/09/2018 | 14:29 uur
Als men het in wil vullen op de "oude" vierkante manier dan zou dat 2 painfbats en 2 tkbats betekenen...

Jep, maar dat wordt niet meer nodig geacht. Een moderne 'medium' brigade van het Westen omvat minimaal 2x een inf en 1x een heavy inf/DFP bat, en vuursteun/verkenning/ en alle CS+CSS.

De bedoeling is wel de twee brigades vol aan te kleden, en hun eigen vuursteun en logistiek terug te geven. In principe zelfvoorzienend maar dat zal nog wel even op zich laten wachten. De huidige situatie is onhoudbaar voor 13 aangezien de brigade maar 2 manoeuvre elementen telt. Dat 'mag' gewoon niet van de NAVO. Dus daar is heel doelgericht een plan voor opgetekend, zie dat dit al speelt sinds 2013/14.

Voor 43 wordt er nu valsgespeeld met 414 pzbt. Maar ik begreep dus dat dat geintje tot 2024 telt en er op lange termijn dus 2x DFP bats vereist zijn. Ik heb werkelijk geen idee hoe ze dat gaan invullen, pas als er iets moet worden aangeschaft gaat zoiets lopen bij ons, daarvoor moet het totaal uit de studiefase zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2018 | 22:29 uur
4 moet 3 zijn. Vierkant slaat op een extra ondersteunend element.
Een extra manouvre bataljon en eigen vuursteun.

Als men het in wil vullen op de "oude" vierkante manier dan zou dat 2 painfbats en 2 tkbats betekenen...

A.J.

Citaat van: Master Mack op 14/09/2018 | 22:15 uur
Wow Huzaar vierkante brigades betekent als ik je goed begrijp 5 extra bataljons. Of wordt het 43ste brig nu 2 Nld painfbat 1 Deu/nld Tbat en 1NLD Tbat. 13de brig 2 (pa)infbat 1 DFPbat en 1 int zeg Bel of Deu samenwerking Nld DFPbat. En 11de brig 3 lumobbats 1 Deu /Nld rangerbat. Dat is een enorme wervingsinspanning van personeel en met deze leegloop een behoefte van ergens in de 2000 man los van de CS en CSS. Maar ik ben voor hoor.

Dat rangerconcept is gelukkig al een tijdje losgelaten.

Master Mack

Ah thanks. Anders wordt de wervingsopdracht wel helemaal MI

Huzaar1

4 moet 3 zijn. Vierkant slaat op een extra ondersteunend element.
Een extra manouvre bataljon en eigen vuursteun.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Wow Huzaar vierkante brigades betekent als ik je goed begrijp 5 extra bataljons. Of wordt het 43ste brig nu 2 Nld painfbat 1 Deu/nld Tbat en 1NLD Tbat. 13de brig 2 (pa)infbat 1 DFPbat en 1 int zeg Bel of Deu samenwerking Nld DFPbat. En 11de brig 3 lumobbats 1 Deu /Nld rangerbat. Dat is een enorme wervingsinspanning van personeel en met deze leegloop een behoefte van ergens in de 2000 man los van de CS en CSS. Maar ik ben voor hoor.

Huzaar1

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 16:38 uur
Ik heb die illusie niet, antwoord is denk al vooraf bekend, dus uitbouw van 13 Lichte Brigade. Als ze Hillen al in leven en beeld houden via de NIDV post, weet je wel hoe laat het (helaas nog) is. Ook omdat ik nog weinig signalen zie bij VVD en CDA om deze mijns inziens onjuiste stap asap weer terug te draaien. Ik heb "propagandistisch" even stevig ingezet op weer terugkeer naar 2 gemechaniseerde/pantserinfanterie brigades. Maar krijg je de handen niet (meer) voor op elkaar. Nu heb ik de 13 zelfs opgeheven en alles omgezet naar een enkele 43 gemechaniseerde brigade met 4 bataljons (van ieder 1 tankcompagnie en 2 panterfanteriecompagnieen). Ook gezien wervingsproblematiek en uitzending. Met weer voldoende tanks en IGVen op rups. Ik zie zo vaak vastgelopen coalitie-wielvoertuigen in Afrika langs komen op Twitter dan ik niet meer in geloof in dat wiel-ideaal-verhaal, ook daar niet. En als je de beelden van de burgeroorlog in Jemen voorbij ziet komen..ene wielvoertuig na de ander met lek geschoten en brandende banden (en dode of weggevluchte bemanning). Twee Franse VBCI's kwamen in Mali een VBIED tegen en ook immobiel.

Maar hou het maar eens tegen...

Niemand interesseert zich voor wat jij met je wensmodel doet want dat is niet de realiteit. We gaan naar vierkant brigades. Die krijgen dus elk 4 manouvrebataljons. Dat is de bedoeling. Wijsneus niet de hele tijd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrategNL

Citaat van: Mourning op 14/09/2018 | 14:18 uur
Maar hebben wij de illusie dat dit dan ook echt serieus zal worden onderzocht, incl. de wens om aan de politieke wens (van m.n. de PvdA) tegemoet te komen om vaker in bijv. Afrikaanse landen missies uit te voeren? Ik denk zomaar van niet...
Ik heb die illusie niet, antwoord is denk al vooraf bekend, dus uitbouw van 13 Lichte Brigade. Als ze Hillen al in leven en beeld houden via de NIDV post, weet je wel hoe laat het (helaas nog) is. Ook omdat ik nog weinig signalen zie bij VVD en CDA om deze mijns inziens onjuiste stap asap weer terug te draaien. Ik heb "propagandistisch" even stevig ingezet op weer terugkeer naar 2 gemechaniseerde/pantserinfanterie brigades. Maar krijg je de handen niet (meer) voor op elkaar. Nu heb ik de 13 zelfs opgeheven en alles omgezet naar een enkele 43 gemechaniseerde brigade met 4 bataljons (van ieder 1 tankcompagnie en 2 panterfanteriecompagnieen). Ook gezien wervingsproblematiek en uitzending. Met weer voldoende tanks en IGVen op rups. Ik zie zo vaak vastgelopen coalitie-wielvoertuigen in Afrika langs komen op Twitter dan ik niet meer in geloof in dat wiel-ideaal-verhaal, ook daar niet. En als je de beelden van de burgeroorlog in Jemen voorbij ziet komen..ene wielvoertuig na de ander met lek geschoten en brandende banden (en dode of weggevluchte bemanning). Twee Franse VBCI's kwamen in Mali een VBIED tegen en ook immobiel.

Maar hou het maar eens tegen...

Huzaar1

Citaat van: Zander op 14/09/2018 | 14:35 uur
Ik denk dat men nu een stuk duurder uit is door het hebben van meerdere logistieke lijnen/voorraden etc.


Wat een onzin. Leg uit, waarom is dat vervelend? 'Meerdere' logistieke lijnen? Of dat nu meerdere soorten kogels zijn of meerdere soorten voertuig onderdelen. IK snap het niet.
Citaat
Daarnaast heeft deze stap ons behoorlijk wat voortzettingsvermogen gekost.
Het inzetten van mech eenheden en deze elkaar laten aflossen vergde altijd al veel van de KL. Nu moeten ook nog eens naast de voertuigen, ook de voorraden gewisseld worden als met word afgelost door een andere club.

Nee, het zijn geen clubs die elkaar dienen af te lossen, het is een hele andere soort capaciteit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"