Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Sparkplug

Qua grootte gaat de Caracal al richting de AW101. Denk dat het qua grootte bij de Cougar/NH90 moet blijven.

Een andere suggestie is (hoewel Amerikaans) de MH-60S Knighthawk. Ziet eruit als een UH-60 Black Hawk, maar dan de maritieme transportuitvoering. Jammer genoeg een zeer kleine kans dat deze serieus wordt overwogen.

Feit blijft dat DHC zo min mogelijk verschillende helikoptertypes in gebruik wil hebben.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

5m@sh_1up

Caracal zou een goede vervanging zijn voor de Cougar. Of gewoon de Blackhawk.
AW169 suggereren is niets meer dan lachwekkend.

CSAR gaat Nederland never nooit doen.

Chinooks zijn verreweg de meest populaire helikopter bij de klant. Maar ja, qua gebruik wel duur. Maar het is dan wel meteen de meest krachtige, flexibele, efficiente helikopter.

Kan een Chinook wel duur in gebruik zijn, als je een peloton moet vervoeren gebruik je gewoon 1 Chinook, in plaats van 3 Cougars.

Jellington

#6
Als vervanging lijkt mij altijd nog de Caracal erg geschikt, deze is namelijk ook inzetbaar vanaf schepen(LPD's, JSS). Misschien iets aan de grote kant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC725

Probleem is natuurlijk wel dat door het uitstellen van veel projecten veel investeringen zullen (moeten) plaatsvinden rond 2020-2025. Daarom lijkt het upgraden van de huidige Cougars mij juist geen goed idee, het lijkt me beter als men nu investeert in heli's die tot de jaren 30 meegaan. Maar dat hangt zoals hier onder mij al werd gezegd af van de visie en de ambitie voor de toekomst.

Harald

Diverse politieke partijen hebben gezegd en aangegeven dat de in de mottenballen en voor verkoop staande Cougars heringevoerd moeten worden om zo de helicopter capaciteit voor Nederland te waarborgen, te versterken, te vergroten. De bezuiniging van 2011 is dus terug gedraaid, maar wel gedeeltelijk, dus niet alle 17 stuks.
De politiek heeft gereageerd, waarschijnlijk ook voor een deel gebaseerd op de problemen bij de invoering van de NH90, en heeft dus A gezegd.
Maar gaat de politiek ook B zeggen ? ..    dus de Cougars voorzien van de benodigde upgrade om de komende jaren door te kunnen vliegen.

Maar wat na, zeg maar het jaar 2020, de Cougars zijn ingevoerd in de jaren 1996 en 1997 en zullen in 2020 dus 24 jaar oud zijn, en de tijd is dan rijp om na te denken om vervanging. Wat wil de Politiek ?? ... gaat deze na B ook C zeggen ?

Of gaat de politiek voor een duurzame B-keuze, geen upgrade van de Cougar, maar juist een diepte-investering en duurzame oplossing rondom de helicopter capaciteit en gaat het om invoering van een nieuw helicopter-type.

En ja, alles heeft weer te maken met visie, ambitie voor de toekomst.....

De gedachte was om, de in 2011 wegbezuinigde Cougars gedeeltelijk te vervangen door nieuwe Chinooks, dit werkt in de praktijk niet.
Ook uit financieel oogpunt lijkt me een medium-sized helicopter beter dan een Chinook, beide typen moeten elkaar aanvullen.
Mijn inziens lijkt me een nieuw helicopter type voor transporttaken, (C)SAR naast de Chinook belangrijk voor de inzetbaarheid van Nederlandse eenheden, zoals Commando's, LMB, Mariniers (MARSOF) maar ook ten behoeve van schepen zoals LPD's en JSS.

Sparkplug

Citaat van: mandaje op 16/03/2015 | 17:12 uur
Als je dit weet dan is er alsnog van alles mogelijk, zeker nu de Chinooks niet zo voordelig zijn (koers EUR/USD & monopolipositie Boeing). Hierdoor kan een minimum hoeveelheid aan Chinooks wenselijk zijn, de Australiërs hebben er bijv maar 7. De rest kan dan besteed worden aan een upgrades of nieuwe 'medium' heli's. Chinooks zijn vooral voordelig om kg's te verplaatsen, personen minder, zoniet behoorlijk ongeschikt omdat als er één neergehaald wordt of crasht er een halve compagnie uitgeschakeld is.
Vergeet niet dat de Australian Army naast de 7 CH-47 Chinooks ook ruim 30 Black Hawks heeft (wordt vervangen door 41 NH90 TTH). Dat compenseert weer.

Het is maar net met welk idee je de CH-47 Chinook wilt inzetten. Voor bijvoorbeeld de US Army is de CH-47 de primaire pelotonsvervoerder en de UH-60 de primaire sectie/squadvervoerder. Sowieso zijn transporthelikopters afhankelijk van escorte, ondanks de boordbewapening.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

mandaje

#3
Citaat van: Harald op 16/03/2015 | 11:59 uur
Gezien de ontwikkelingen omtrent het defensiebudget en de ter invoering/ indienstneming van de Cougars en hiermede ook het langer door blijven vliegen van de Cougars, zullen de Cougars een upgrade moeten ondergaan.

Om dit goed te kunnen beantwoorden zal eerst er een fatsoenlijke visie op de krijgsmacht moeten komen en daarna zal duidelijk moeten worden wat de behoeften zijn om het ambitieniveau te behalen. Daarvoor moeten moeilijke vragen beantwoord worden, bijv: Kan de Luchtmobiel opgeheven worden, omdat helikopters te makkelijk uit de lucht geschoten kunnen worden? Wat gaan we dan wel doen en wat hoeft niet?

Als je dit weet dan is er alsnog van alles mogelijk, zeker nu de Chinooks niet zo voordelig zijn (koers EUR/USD & monopolipositie Boeing). Hierdoor kan een minimum hoeveelheid aan Chinooks wenselijk zijn, de Australiërs hebben er bijv maar 7. De rest kan dan besteed worden aan een upgrades of nieuwe 'medium' heli's. Chinooks zijn vooral voordelig om kg's te verplaatsen, personen minder, zoniet behoorlijk ongeschikt omdat als er één neergehaald wordt of crasht er een halve compagnie uitgeschakeld is.

Dan wat meer on-topic.
Een upgrade van de cougars zal snel rond de 12 miljoen EUR (ex BTW) kosten. Dat is bijna hetzelfde als wat een nieuwe AW139m kost. Deze heeft ook net een upgrade gekregen (+300 kg payload) en zal toch een flink aantal jaren langer meegaan en een stukje goedkoper zijn om op safari te sturen als bijv medevac. Natuurlijk kan hij ook minder meenemen. Een AW169m heeft een nog iets kleinere cabine, maar daar kan je nog genoeg nuttige dingen mee doen. Voor het budget van 17 Cougar upgraden schat ik dat je ook ongeveer 20-21 AW169m's kunt aanschaffen. Moeilijke keuze omdat je deze ook vanaf fregatten/opv's zou kunnen inzetten en daarmee behoorlijk wat geld kan besparen.

Een upgrade is denk ik op zich zeker wel interessant, maar ik denk dat er eerst een betere helikopter-mix moet komen voordat het echt interessant is.

Sparkplug

En dan te bedenken dat de aanschaf van de AS532U2 Cougar mk II destijds verband hield met de NH90. Sikorsky bood begin jaren 90 de UH-60L Black Hawk aan.

Er is altijd behoefte aan een licht tot medium transporthelikopter. Zeven NH90 helikopters in de TNFH uitvoering is te weinig.

Als de Cougars een Mid Life Update zouden krijgen, dan zouden ze allemaal de maritieme aanpassingen moeten krijgen. Nu is dat maar voor een deel.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Gezien de ontwikkelingen omtrent het defensiebudget en de ter invoering/ indienstneming van de Cougars en hiermede ook het langer door blijven vliegen van de Cougars, zullen de Cougars een upgrade moeten ondergaan.

Deze upgrade was voor de wegbezuiniging van de Cougars in 2011 door Hillen, bepland in 2015.
Het 300 squadron DHC vanaf Gilze-Rijen met de Cougars, naar mijn weten vliegen er nu 8 stuks Cougars en zullen er extra Cougars uit de Verkooppool gehaald worden en weer in actieve dienst genomen worden.
Deze herinvoering heeft met o.a. met onderstaande 2 punten te maken :
- Gap-capaciteit in verband met verlate invoering van NH90.
- structurele Helicopter capaciteit te kort.   

Er zijn extra Chinooks aangeschaft om deze capaciteit te verkleinen, maar mijns inziens wordt juist hiermee niet gecompenseerd in het feit dat de Cougars te gebruiken zijn vanaf de KM schepen, zoals de LPD's, JSS en in mindere mate de fregatten. De Chinook kan dit niet zoals de Cougar dit wel kan. (Chinook alleen te gebruiken bij rustig water)

Hierdoor blijft er een capaciteits gat ontstaan welke niet opgevuld wordt. Ook niet door de NH90, omdat er daar al het minimale aantal van besteld hebben en ingevoerd worden. 

Ook in de Politiek is aangegeven dat er extra Cougars weer in dienst genomen moet worden. Alleen heeft dit op korte termijn een oplossing, maar voor langere termijn ontbreekt er een visie.

(Nieuwe) Visie, bijvoorbeeld :
- huidige Cougars upgraden, o.a. uitrusten met FLIR en verlening van levensduur.
- opstarten van project : Vervanging Cougar Helicopters, met als basis dat het heli-type ook te gebruiken is vanaf schepen. Pprimair voor transport capaciteit, met mogelijkheden voor (C)SAR, vuursteun.
- NH90, alleen voor SAR en ASW operaties, allemaal in NFH uitvoering. (Primaire voor gebruik vanaf fregatten en Holland-klasse)
 

De Fransen zijn hun Cougars ook aan het upgraden en uitrusten met FLIR, recentelijk hebben ze de eerste 2 geupgrade exemplaren ontvangen

http://airheadsfly.com/2015/03/13/french-cougar-upgrade-well-underway/