NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

KapiteinRob

Het maakt mij echt geen moer uit wat voor heli; hij had alleen allang moeten vliegen en hij had gewoon relatief simpel moeten zijn!

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 08/09/2009 | 01:25 uur
Dat NL van die extra eisen wil, kan ik verder niet helpen. Zoals ik al stelde hoeft een marinehelikopter helemaal niet zoveel kunstjes te kunnen. En de MH-60R Strikehawk is gewoon een nieuwe versie van de Seahawk, dus helemaal geen oud beestje. Maar wat je er ook van vindt; het is in ieder geval een beestje dat nu wel gewoon vliegt en een stukkie goedkoper is.
Een stukkie goedkoper zal dus in de praktijk tegenvallen en is voor mij dus van weinig waarde in dit dossier. Want de NH-90 is ook mede zo duur door al die eisen. En Nederland staat op dat vlak niet bekend als soepel...had men een eenvoudigere NH-90 kunnen ontwerpen/bouwen/produceren, zoals jij als voldoende acht, dan was hij en goedkoper geweest en had hij nu al bij de Marine gevlogen. De MH-90R blijft daarbij ook in de basis gebaseerd op een oud ontwerp. Hoe nieuw je hem ook bouwt. Hetzelfde zagen we bij de Apache.

KapiteinRob

Dat NL van die extra eisen wil, kan ik verder niet helpen. Zoals ik al stelde hoeft een marinehelikopter helemaal niet zoveel kunstjes te kunnen. En de MH-60R Strikehawk is gewoon een nieuwe versie van de Seahawk, dus helemaal geen oud beestje. Maar wat je er ook van vindt; het is in ieder geval een beestje dat nu wel gewoon vliegt en een stukkie goedkoper is.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 07/09/2009 | 17:51 uur
Als je bedenkt dat een MH-60R Strikehawk, die 13 passagiers mee kan nemen, "maar" 44 miljoen dollar kost.
Wie wil je hier voor de gek houden? dacht je nu werkelijk dat dat toestel zo goedkoop "blijft" als wij daar een bestelling voor zouden doen...dat is alleen om 1 ding al een utopie...namelijk de Nederlandse "extra eisen"... als die eenmaal op het toestel zijn aangebracht kost hij vrijwel net zoveel als een NH-90...en dan heb je ook nog de kas van je economisch concurrent gespekt...ben je dubbel gena...etc ect..

Elzenga

Citaat van: Lex op 07/09/2009 | 16:11 uur
Neen; zoals Kapt. Rob eerder schreef: de Seahawk.
wel nee....dat is inmiddels een oud toestel en bovendien ga je dan vooral de kas van je economische concurrent spekken...weinig slim strategisch gezien dunkt mij... dit soort "tegenslagen" zijn helaas normaal bij wapenprojecten lijkt wel...aan beide kanten van de oceaan...dus helemaal niet raar of gek...of je moet KLu heten en liever de Seahawk willen...dan wil je de media best even voeden met wat negatieve "verhalen" over Europees materiaal...

Elzenga

Citaat van: Mourning op 07/09/2009 | 12:46 uur
Eur 85mln per stuk grof gezegd en jaren te laat leveren? Lijkt me een succesvolle EUROPESE koop...  :-X

Ik weet het, ik weet het... we participeren ook mee in het project e.d. en verder logistieke ondersteuning en training, etc, etc... maar kon het even niet laten...
en dat gebeurd noooittt neeee noooittt bij Amerikaanse wapenprojecten!!!... gek toch altijd, dat als precies hetzelfde gebeurd bij een Europees project wat bij een Amerikaans project ook nogal gebruikelijk is, men zo'n project meteen tot de grond affakkelt en het allemaal bagger en slecht is...terwijl dat bij een Amerikaans project "normaal" wordt gevonden....het blijft opvallend

(geen directe "aanval" op jou hoor Mourning..meer in het algemeen bedoeld)..

Mourning

Daarom ben ik ook voor de Amerikaanse heli in dit geval  ;). "betaalbaar", vliegt al, modern, etc, etc.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

IPA NG

Citaat van: Mourning op 07/09/2009 | 21:06 uur
Ik heb liever gewoon het beste toestel voor, maar wie ben ik?  ;)

De NH90 zal best een goed toestel worden, en ook een goede opvolger voor de Cougars in de toekomst maar ik heb liever een economischer toestel die bijna net zo goed is als de dure en die ook nog eens veel eerder leverbaar is en waarvan er van hetzelfde soort type al een grote hoeveelheid rondvliegen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Mourning

Ik heb liever gewoon het beste toestel voor, maar wie ben ik?  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

IPA NG

Citaat van: Ace1 op 07/09/2009 | 16:09 uur
misschien beter Britse Merlins kopen?

Of de nieuwste versie van de Super Lynx??
Zou dat niet de beste keuze zijn als je kijkt naar de kosten die je krijgt van het overschakelen naar een nieuw type?
Is ook zwaarder te bewapenen dan de NH90 voor zover ik weet.

De Seahawk is denk ik beter maar het liefst zie ik een Lynx en Cougar vervanger gebaseerd op hetzelfde toestel en is een BlackHwak niet van dezelfde generatie?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Als je bedenkt dat een MH-60R Strikehawk, die 13 passagiers mee kan nemen, "maar" 44 miljoen dollar kost. Was je dus voor 20 kisten met minder dan 900 miljoen dollar klaar geweest. Dat is in euro's even grofweg 630 miljoen..... En had je nu gewoon 20 perfecte marinekisten gehad i.p.v. dat gehannes met de NH-90. De marinehelikopter hoeft alleen maar mensen en materieel te kunnen vervoeren, een sonar te kunnen laten zakken, een torpedo te kunnen laten vallen en op piraten te kunnen schieten. Voila!

Je schaamt je toch kapot met een Lynx-vloot van 21 waarvan maar een fractie inzetbaar is en een NH-90 die veel te laat geleverd gaat worden, waar zaken aan mankeren en die belachelijk veel geld kost. Joepi, een Europees hightech product.... Hoe onnodig!


Mourning

Citaat van: Lex op 07/09/2009 | 16:11 uur
Neen; zoals Kapt. Rob eerder schreef: de Seahawk.

Yup! Alleen krijg je dan weer dat gewauwel over dat we de Amerikanen helpen en onze eigen Euroindustrie te gronde helpen. Als die industrie nu gewoon eerst eens haar normale verplichtingen zou nakomen...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Laurens

Citaat van: Mourning op 07/09/2009 | 13:22 uur
Citaat van: Laurens op 07/09/2009 | 13:12 uur
Dit meldt Defensiewoordvoerder J.P Balkenende die de bewindsman op de reis vergezelde.

ROFL!!!  ;D ;D ;D

Ik denk, vul het maar vast in. Scheelt de telegraaf straks wat werk: Namen van bewindslieden, persvoorlichter en woordvoerders etc. onder voorbehoud natuurlijk  ;)

Lex

Neen; zoals Kapt. Rob eerder schreef: de Seahawk.

Ace1

misschien beter Britse Merlins kopen?