De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Reinier

Goed dat Bosnië bij de NAVO (en later EU) wordt betrokken. Kan het land en regio stabieler worden en wordt onwaarschijnlijker dat of Rusland of China teveel invloed daar gaat krijgen. Dat soort 'buren' / proxy staten hebben we niet nodig in de NAVO/ EU regio.

Zander

Ik ben zowieso tegen uitbreiding van zowel de NAVO als de EU.
Als men een bondgenootschap wil stichten ze er zelf maar één.
Net als bij de EU komen er steeds meer leden bij waar we nauwelijks gemeenschappelijke overeenkomsten mee hebben. Niet op het vlak van normen en waarden en zeker niet kwa politiek-militaire ambities. 
People are sheep

DvdW

Citaat van: Thomasen op 03/12/2018 | 15:18 uur
Goede stap. Maar voor lidmaatschap is toch echt een stabiele politieke situatie wenselijk, en dat land is nog steeds defunct. De oorlog is al half vergeten, maar de politieke scheidlijnen zijn nog steeds keihard.
En onderhuids rommelt het er nog (te) veel. Ik zou het zelf liever even in de ijskast zetten. Lidmaatschap schept plichten en rechten...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

Bosnië naar 'voorportaal' NAVO-lidmaatschap

BRUSSEL - De NAVO gaat Bosnië-Herzegovina uitnodigen een jaarlijks actieplan in te dienen, een stap die uiteindelijk kan leiden tot lidmaatschap van het westerse bondgenootschap. De ministers van Buitenlandse Zaken van de 29 NAVO-landen zullen volgens topman Jens Stoltenberg woensdag groen licht geven voor de uitnodiging.

Het Balkanland voldoet echter nog niet aan de voorwaarden voor toetreding. Zo moet de registratie van militaire gebouwen nog onder het gezag van de centrale regering in Sarajevo komen.

Als Bosnië de uitnodiging aanvaardt kan het meer ondersteuning krijgen van de NAVO bij hervormingen, training, defensieopbouw, veilige wapenopslag en het tegengaan van corruptie en desinformatie. ,,Het is een belangrijk instrument dat het land kan helpen politieke, economische en defensiehervormingen uit te voeren", aldus Stoltenberg.

Nederland steunt de uitnodiging, omdat de NAVO daarmee bijdraagt ,,aan de veiligheid en stabiliteit op de westelijke Balkan." Minister Stef Blok benadrukt echter dat samenwerking via een jaarlijks actieplan ,,geen automatisme richting NAVO-lidmaatschap betekent."

[Bron: Telegraaf.nl ]



Lex

Premier Rutte laat de wereld weten: Nederland is tegen Europees leger

Premier Rutte gaf op zijn wekelijkse persconferentie een nadrukkelijk signaal af, bedoeld voor de internationale gemeenschap: Nederland is tegen een Europees leger zoals Frankrijk en Duitsland willen.
Hij voelt helemaal niets voor de pleidooien van de Franse president Macron en de Duitse bondskanselier Merkel. "Europa kan zichzelf op dit moment niet verdedigen. Dat is ondenkbaar. Het zijn onverstandige voorstellen."
Rutte vindt niet alleen dat Macron en Merkel voor de troepen uitlopen, hij vindt ook dat zij ten onrechte de indruk wekken dat Europa zonder de Verenigde Staten kan.

Veiligheid
"De discussie gaat niet alleen over de soevereiniteit van landen of andere principiële inzichten", zei Rutte. "Het gaat ook om de NAVO en de samenwerking daarin met Amerika. Die heeft ons na de Tweede Wereldoorlog veel veiligheid gebracht."
Rutte zei dat Europa voor het veiligheidsbeleid is aangewezen op de NAVO. "We moeten realistisch zijn. Na de brexit komt 80 procent van de NAVO-capaciteit van landen buiten de EU."
Gisteravond liet minister van Defensie Bijleveld al weten dat Nederland geen Europees leger wil en de NAVO essentieel vindt.

NOS, 16-11-2018, 16:03

Lex

Defensieminister: Nederland wil nog steeds geen Europees leger

Nederland wil nog steeds geen Europees leger. Dit standpunt heeft minister Bijleveld van Defensie herhaald in de Tweede Kamer. Zij vindt de ambities van de Franse president Macron en de Duitse bondskanselier Merkel veel te ver gaan. "Wij gaan over onze eigen militaire inzet", zegt Bijleveld.
De ambities van Frankrijk en Duitsland met betrekking tot een Europees leger gaan veel te ver. Inzet Nederlandse militairen ergens in de wereld blijft een nationale aangelegenheid en de NAVO blijft essentieel voor onze veiligheid. #EU #NAVO

Merkel zei dinsdag in het Europees Parlement in Straatsburg dat de Europese landen het ieder te veel op eigen houtje doen en dat dat niet efficiënt is. "Ik wil een echt Europees leger, niet alleen een eenheid die we zo af en toe kunnen inzetten." Een paar dagen daarvoor pleitte Macron voor een echt leger, omdat Europa zich nu onvoldoende zou kunnen beschermen.
Premier Rutte heeft steeds gezegd dat Nederland voorstander is van vergaande samenwerking. Dat gebeurt bijvoorbeeld met België en de F-16's, en Duitsland met tankeenheden. Ook is het kabinet in bepaalde gevallen voor gezamenlijke inkoop van wapens. Maar een Europees leger kan dus niet op Nederlandse steun rekenen.

NOS, 15-11-2018, 22:21

Admiral Halsey

#681
Op "Trump zinspeelt weer eens op een vertrek uit de NAVO":

CitaatPresident Donald Trump heeft zich maandag afgereageerd op zijn Europese bondgenoten en dreigde impliciet zich terug te trekken uit de NAVO. Hij was in Parijs voor een herdenkingsbijeenkomst van de Eerste Wereldoorlog waar de Franse president Emmanuel Macron zondag openlijk de politieke filosofie van Trump bekritiseerde in een lange en veelbekeken toespraak.

Op "Merkel: Europa moet eigen Veiligheidsraad krijgen":

CitaatMerkel: Europa moet eigen Veiligheidsraad krijgen

Angela Merkel wil dat Europa een eigen veiligheidsraad krijgt met roterend voorzitterschap. Die raad zou het Europese defensie- en veiligheidsbeleid moeten stroomlijnen. Dat heeft de Duitse bondskanselier gezegd in een toespraak voor het Europees parlement. Ze haakte aan bij het voorstel dat de Franse president Emmanuel Macron dit weekend lanceerde voor de vorming van een Europese krijgsmacht.

De EU moet volgend Merkel aan een visie voor een Europees leger dat de Navo aanvult en niet ondermijnt. Zo'n gezamenlijk leger zou de wereld ook laten zien dat "er nooit meer een oorlog zal komen tussen Europese landen."

Lex

NAVO-ministers willen onbemande maritieme systemen

Nieuwsbericht | 03-10-2018 | 18:00

De ministers van Defensie van 12 NAVO-landen ondertekenden vandaag in Brussel de intentieverklaring Maritime Unmanned Systems (MUS). De bondgenoten werken de komende jaren gemeenschappelijk aan de ontwikkeling van onbemande verkenningssystemen, onder én boven water. De geavanceerde apparaten houden niet alleen de omgeving in de gaten, maar sporen ook mijnen en onderzeeboten op.

De MUS kunnen van beslissende invloed zijn voor de grootste maritieme uitdagingen van het bondgenootschap. De systematische samenwerking betekent maximale synergie en interoperatbiliteit tussen de deelnemers. De landen werken in het bijzonder aan betere mogelijkheden om hun onbemande systemen te laten samenwerken met bemande systemen.

Plaatsvervangend NAVO-secretaris-generaal Rose Gottemoeller roemde het initiatief. "De bondgenoten zetten de nieuwste technologie in voor veiligheid op zee. Ze hebben geleerd van de ervaringen met onbemande vliegtuigen en kunnen daardoor de uitdagingen op en onder water aan. Deze inspanning draagt direct bij aan de krachtigere maritieme houding van de NAVO waarop de regeringsleiders in juli van dit jaar aandrongen."

De ministers van België, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Turkije en de VS ondertekenden.

Mindef

Huzaar1

Sterkte inderdaad heren. Jullie hebben al te dealen met mij, dat leek me al genoeg  :heart:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

Citaat van: A.J. op 27/08/2018 | 20:52 uur
Aangezien ik middels DM vragen begon te krijgen omdat het lijkt alsof er een grote opruiming gehouden wordt door het forumbeheer wil ik toch even een kleine toelichting geven.

Een bepaald lid heeft gemeend om al zijn bijdrages te moeten verwijderen, het forumbeheer heeft als reactie daarop zoveel mogelijk berichten lopen verwijderen die sloegen op een eerder verwijderd bericht om zo de leesbaarheid en de samenhang van de topics in stand te houden, er was soms geen touw maar aan vast te knopen. Mochten leden het niet eens zijn dat er berichten van hun verwijderd zijn kom dan even initieel bij mij of eventueel bij Lex middels DM op de klep dan kunnen we betreffende berichten eventueel met wat aanpassingen terugzetten.

A.J. Forumbeheer

Ps. Dit bericht komt in de twee meest getroffen topics te staan.

Wat een gedoe zeg.... Sterkte ermee!
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

A.J.

Aangezien ik middels DM vragen begon te krijgen omdat het lijkt alsof er een grote opruiming gehouden wordt door het forumbeheer wil ik toch even een kleine toelichting geven.

Een bepaald lid heeft gemeend om al zijn bijdrages te moeten verwijderen, het forumbeheer heeft als reactie daarop zoveel mogelijk berichten lopen verwijderen die sloegen op een eerder verwijderd bericht om zo de leesbaarheid en de samenhang van de topics in stand te houden, er was soms geen touw maar aan vast te knopen. Mochten leden het niet eens zijn dat er berichten van hun verwijderd zijn kom dan even initieel bij mij of eventueel bij Lex middels DM op de klep dan kunnen we betreffende berichten eventueel met wat aanpassingen terugzetten.

A.J. Forumbeheer

Ps. Dit bericht komt in de twee meest getroffen topics te staan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ros

Citaat van: A.J. op 23/08/2018 | 23:41 uur
Dan zou ik toch maar even beter kijken Ros. Er is wel degelijk iets gebeurd met de door jouw gerapporteerde posts. Ze zijn nl. sinds gisteren al verdwenen.


Dan heb ik niets gezegd.......dank

Huzaar1

Citaat van: Ros op 23/08/2018 | 23:27 uur
Inmiddels een tweetal berichten van leden gemeld bij de moderator(s)  met het verzoek in te grijpen echter tot nu zonder enig resultaat  ?

Amigo, A.J heeft alles op de rails gehouden. Hij kreeg zelfs meerdere complimenten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Ros op 23/08/2018 | 23:27 uur
Inmiddels een tweetal berichten van leden gemeld bij de moderator(s)  met het verzoek in te grijpen echter tot nu zonder enig resultaat  ?

Dan zou ik toch maar even beter kijken Ros. Er is wel degelijk iets gebeurd met de door jouw gerapporteerde posts. Ze zijn nl. sinds gisteren al verdwenen.

Overigens wil dit niet zeggen dat het forumbeheer ook maar enige verplichting heeft om iets te doen nav rapportages en/ of daar feedback op te geven. Dat weet je zelf ook heel goed gezien je vroegere functie.

A.J. Forumbeheer