Militairen willen gevarengeld

Gestart door Lex, 19/12/2009 | 11:41 uur

Verstappen

Is er trouwens ooit geopperd voor een belasting verlaging op toelages (oefenen, buitenland, uitzend?) Ik hoor namelijk veel collega's klagen dat het tijd wordt voor een loonverhoging, maar vrijwel niemand klaagt over de hoge belasting die je betaald op het moment dat je extra inkomsten heb door middel van een toelage.

Het lijk mij namelijk netter om de belasting voor toelages te verlagen zodat de militair netto meer geld over houd. Op deze wijze worden de militairen die het werk doen (zij het altijd op uitzending gaan, in het buitenland zitten of op oefening zijn) meer tegemoet gekomen dan de andere militairen die deze werkzaamheden niet hebben.

Zander

Citaat van: A.J. op 17/03/2015 | 19:46 uur
Precies, maar dat schijnen de voorstanders van dit idee niet echt in te zien. Die kijken niet verder dan hun eigen wereldje en vinden dat ze recht op meer hebben omdat ze het slechter hebben. Want op het moment dat je hier aan gaat beginnen is de volgende stap natuurlijk de oefentoelage, want waarom krijgt de infanterist in zijn in de regen zelf gegraven put net zoveel als de logistiekeling die in zijn auto lekker warm bij de kachel zit? Etc. etc.

Het kan allemaal wel maar schaf dan ook de premies/functiewaardering af die men aan het einde van een zoveel jarig contract krijgt.
People are sheep

Ros

Een aantal berichten uit dit topic zijn door mij verwijderd  omdat deze in strijd zijn met de forumregels.

Ben
Forumbeheer




A.J.

Citaat van: 5m@sh_1up op 17/03/2015 | 20:58 uur
A.J.

Ik weet, voornamelijk uit persoonlijke ervaring, dat militairen nogal moeite hebben met inlevingsvermogen.
Dat is ook iets waar ik zelf mee aan de slag ben. En dit is een welgemeende tip aan jou, misschien moet jij daar ook eens over nadenken.

Dank.

Wij kennen elkaar lang genoeg (naar mijn inschatting zelfs niet eens alleen van hier ;) ) om te weten dat we er beide met de botte bijl in kunnen gaan (en dit bedoel ik niet negatief). En ik weet al jaren dat online de discussie aangaan eea soms verkeerd begrepen wordt of anders overkomt dan bedoeld. Maar jij weet denk ik ook dat het neerstorten van die Apache mij net zo aan het hart gaat als jou, het blijven twee collega's die in den vreemde sneuvelen, ook al ken ik ze niet persoonlijk, dit itt jou waarschijnlijk.

Dat dat zowel triest als toevallig dit topic doorkruist wat ook nog raakvlakken heeft met het topic zelf is een samenloop van omstandigheden. Toen ik jouw eerdere opmerking (die met de uitroeptekens) terug las met de wetenschap van nu begreep ik hem ook wat beter want op dat moment wist ik het nog niet eens.

En misschien is mijn "maakt geen hol uit voor deze discussie" opmerking idd aan de botte kant met deze gebeurtenis in het achterhoofd.


Lex

De discussie over differentiatie in beloningen/toeslagen etc. bestaat reeds meerdere decennia en zal dat in de toekomst ook blijven doen.
Het IRM, waar het hier om gaat, geeft reeds een overview van de diverse toelagen etc, die er zijn. En ja, het zijn er allengs steeds meer geworden.
Het aanpassen naar, laten we zeggen, de hedendaagse uitzendingen/missies, levert reeds de nodig discussie stof op. En dit deed het reeds in de jaren 80 van de vorige eeuw.
Er is niets mis met het feit dat deze opnieuw gevoerd wordt, maar laat het duidelijk zijn, dat [mogelijke] aanpassingen/veranderingen uit het eigen budget moeten komen en dus een sigaar uit eigen doos zijn; ergens iets weghalen om het elders te kunnen uitkeren.
Het standpunt van defensie is nog steeds dat het één team is en dat de toelagen derhalve gelijk zijn.

Lex

Geachte leden,

De vreselijke gebeurtenis in Mali heeft helaas zijn weerslag op de bijdragen in dit topic. Dat lijkt mij niet correct.
U bent allen professionals en ik verzoek ik u dan ook als zodanig te reageren en on-topic te blijven.

Lex
Algeheel beheerder

5m@sh_1up

A.J.

Ik weet, voornamelijk uit persoonlijke ervaring, dat militairen nogal moeite hebben met inlevingsvermogen.
Dat is ook iets waar ik zelf mee aan de slag ben. En dit is een welgemeende tip aan jou, misschien moet jij daar ook eens over nadenken.

Dank.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 17/03/2015 | 19:58 uur
Uiteindelijk maakt die 30 euro per dag ook weinig uit om het risico te lopen je beide benen in te moeten leveren. Vind dat risico beter afgedekt kan worden in de nazorg, en in een hoger algemeen salaris.
+1

dudge

Uiteindelijk maakt die 30 euro per dag ook weinig uit om het risico te lopen je beide benen in te moeten leveren. Vind dat risico beter afgedekt kan worden in de nazorg, en in een hoger algemeen salaris.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 17/03/2015 | 19:46 uur
Laten we de officiële berichten afwachten, vooralsnog is het enkel speculatie.

Als er een persco afgekondigd wordt dan weet ik wel hoe laat het is.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 17/03/2015 | 19:37 uur
Het neerstorten van die Apache is gewoon triest voor iedereen, sterkte voor de collega's, vrienden en nabestaanden.

Laten we de officiële berichten afwachten, vooralsnog is het enkel speculatie.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 17/03/2015 | 19:32 uur
Het brengt ook in potentie een extra scheidslijn aan, en hoewel de krijgsmacht soms ziekkelijk competitief is, moeten we het wel samen doen.  

Precies, maar dat schijnen de voorstanders van dit idee niet echt in te zien. Die kijken niet verder dan hun eigen wereldje en vinden dat ze recht op meer hebben omdat ze het slechter hebben. Want op het moment dat je hier aan gaat beginnen is de volgende stap natuurlijk de oefentoelage, want waarom krijgt de infanterist in zijn in de regen zelf gegraven put net zoveel als de logistiekeling die in zijn auto lekker warm bij de kachel zit? Etc. etc.

Enforcer

Citaat van: Thomasen op 17/03/2015 | 19:32 uur
Denk ook niet dat je risico moet afmeten aan alleen gevechthandelingen.

..en hoewel de krijgsmacht soms ziekkelijk competitief is, moeten we het wel samen doen.  

+1

dudge

Citaat van: A.J. op 17/03/2015 | 19:12 uur
Dan gaan we dat gevaar maar anders afmeten. Hoeveel NLD helikopterpiloten zijn er omgekomen/ gewond geraakt door gevechtsacties in Afghanistan?

Denk ook niet dat je risico moet afmeten aan alleen gevechthandelingen. Hoewel vlieger een relatief veilig baantje lijkt, hebben zo, ook in Afghanistan, ook nu boven Iraq en in Mali, gewoon fikse risico's gelopen.

Maar, dergelijk risico is lastig te kwantificeren, en dat is praktisch.

Het brengt ook in potentie een extra scheidslijn aan, en hoewel de krijgsmacht soms ziekkelijk competitief is, moeten we het wel samen doen.  

Nikehercules

Citaat van: Enforcer op 17/03/2015 | 19:21 uur
Helaas bij deze, maar dan in Mali:

di 17 mrt 2015, 19:14| Telegraaf.nl
Nederlandse Apache neergestort in Mali - twee doden

GAO -
In het noorden van Mali is dinsdagavond een Nederlandse Apache gevechtshelikopter neergestort. Daarbij zijn twee doden gevallen, meldt persbureau AFP.
Nederland vormt zoals Defensie het formuleert, de 'oren en ogen van de VN-missie MINUSMA. Naast Apaches zijn er onder meer Nederlandse special forces in Mali actief.

Bizar, laten we hopen dat de berichten onjuist zijn.