Hoe veteraan ben jij?

Gestart door Sproit, 22/12/2008 | 19:43 uur

Kpl1JV

sinds 1,5 jaar voel ik me veteraan, heb 2 uitzendingen gedraaid in het voormalig yoegoslavië en heb daar ptss aan overgehouden.
na jaren van wegstoppen en verschuilen heb ik toch maar de openheid opgezocht en ben hulp gaan zoeken, waarom?
Omdat mijn gezin op springen stond. Door de hulp van de ggz en mede vets van het facebook medium dutch military veterans ben ik weer op de weg terug.
Het is een lange weg maar ooit kom ik er wel.
Mijn veteraan gevoel is alleen maar sterker geworden doordat ik nu meetings bezoek en gelegenheden met andere veteranen.
17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

genie79libanon

oud unifil ,via het veteranen instituut pasje ontvangen
het v speltje ontvangen
is dus "formeel"
het draait er om wat je er mee doet
zelf ben ik aktief veteraan of te wel gewoon leuke dingen doen met het veteraan als excuus
contact onder houden met je maten, bijwonen van herdenkingen
en activiteiten defensie gerelateerd doen
dit jaar met groep oud unifillers de 4 daagse lopen, het aanwezig zijn bij uitreiken van het blauwe koord
ieder vuld dit in zo als hij of zij dat zelf wilt ,veel jongens en meiden hebben gewoon nog behoefte aan praatje pot en daar kan je alleen met gelijk gestemde mee weg

Billy Rosewood

7-1988 tot 9-1989 Nijmegen/Soesterberg  (Koude oorlog) ................. :laugh: ;) :D


Geintje natuurlijk.

DutchArmy

2007 - 2008 ISAF.

en nee, ik voel me geen veteraan :laugh:

Tanker

#10
2004: SFIR 3 Camp Smitty As Samawah - Irak (1 (NL)INFBAT
2005: REDOSTDET SFIR 5 Camp Virginia - Koeweit

Heb nog niet de behoefte om allerlei reunies af te lopen of te paraderen op een veteranen defile o.i.d.
Daarnaast heb ik last van PTSS, ben daar voor onder behandeling met andere veteranen van verschillende missies.
Moet zeggen dat het groepsgevoel op die dagen toch wel heel sterk aanwezig is, en het als een warm bad aanvoelt.

Iedereen gaat op zijn eigen manier om met het veteraan zijn, de 1 wilt graag publiekelijk in de belangstelling staan en erkenning krijgen van de samenleving en de ander zoekt de luwte op.
Het is maar hoe je er zelf in staat......

Sine Pari

Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 21:46 uur
Het ministerie van Defensie verstaat onder veteraan: alle gewezen militairen met de Nederlandse nationaliteit die het Koninkrijk hebben gediend in oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties, inclusief vredesmissies in internationaal verband. Met nadruk wordt hierbij inbegrepen het personeel van het voormalig Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL) en het vaarplichtig koopvaardijpersoneel uit de Tweede Wereldoorlog.[/i]
Dus als ik het goed begrijp zijn dan bv. de Amerikanen, Canadezen, Britten, etc. die in WWII voor ondermeer de bevrijding van Nederland hebben gevochten geen (oorlogs)veteraan?

btw vind de uitdrukkingen die hier (US) gehandteerd worden iets beter.
Veteran - een ieder die gediend heeft.
War Vetran - al die die aan een campaign hebben deelgenomen, ongeacht of zij de dienst verlaten hebben of nog dienen.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

SLDBIG

ik heb ook mijn veteraanschap gekregen. speldje in de vorm van een V. ik heb yougo 1 en 2 mee gemaakt. Bij mijn weten ben je veteraan als je 30 dagen onafgebroken in oorlogsgebied opereerd.
ik heb op deHr Ms van kinsbergen gevaren en in een boardingteam gezeten.dit heb ik lichtjes overgedaan op de Hr Ms de Ruyter.
ik voel mee geen veteraan maar ik ben wel blij met de erkenning...

Erik

De stip

Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 19:43 uur
Ik ben erg benieuwd naar hoe veteraan forum leden hier zijn.

En zie jij jezelf ook als veteraan?

In mijn geval zie:
http://www.defensieforum.nl/Forum/vraagjes-t4605.0.html;msg134586#msg134586


Lex

Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 21:46 uur
Het ministerie van Defensie verstaat onder veteraan: alle gewezen militairen met de Nederlandse nationaliteit die het Koninkrijk hebben gediend in oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties, inclusief vredesmissies in internationaal verband.
Je geeft het antwoord zelf reeds. Een Veteraan is iemand die de dienst heeft verlaten.
Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 21:46 uur
En ik ben persoonlijk erg benieuwd naar hoeveel mensen zijn uitgezonden.
Het aantal militairen wat is uitgezonden kan je terug vinden op de site van MINDEF. Dit in antwoord op de gestelde vraag.

Sproit

Citaat van: lex op 22/12/2008 | 20:48 uur
Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 19:43 uur
Ik ben erg benieuwd naar hoe veteraan forum leden hier zijn.
Wat bedoel je hier? Waarschijnlijk bedoel je : "Ik ben benieuwd naar hoeveel veteraan forum leden hier zijn?

Nee.
Citaat van: lex
Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 19:43 uur
Ik ben benieuwd waar en hoe vaak hebben jullie inmiddels al gediend, en 4 maanden ronddobberen voor de kust van Libanon telt ook hoor.
Ik zie de relatie niet met het "veteraan" zijn. Ter verduidelijking: in de BV-NL ben je pas veteraan na het verlaten van de dienst.

Lex,

Er worden in mijn ogen dan verschillende dingen met 1 term bestempeld. Ik ben in de veronderstelling dat een veteraan iemand is die op missie is geweest en nog steeds of niet meer in dienst is.

Mindef site:
Wie is Veteraan?

Het ministerie van Defensie verstaat onder veteraan: alle gewezen militairen met de Nederlandse nationaliteit die het Koninkrijk hebben gediend in oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties, inclusief vredesmissies in internationaal verband. Met nadruk wordt hierbij inbegrepen het personeel van het voormalig Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL) en het vaarplichtig koopvaardijpersoneel uit de Tweede Wereldoorlog.



En ik ben persoonlijk erg benieuwd naar hoeveel mensen zijn uitgezonden.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

Citaat van: OWMRemco op 22/12/2008 | 20:55 uur
Nee want ik zit nog in dienst 
Yep en ben je dus nog een Veteraan cf NL begrippen. Het antwoord gegeven over de plaatsingen is dus eigenlijk niet van toepassing  ::)

OWMRemco

Nou vooruit. Omdat je straks als KMar wellicht op dezelfde soort missies wordt gestuurd.
Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 19:43 uur
Ik ben erg benieuwd naar hoe veteraan forum leden hier zijn.

Ik ben benieuwd waar en hoe vaak hebben jullie inmiddels al gediend, en 4 maanden ronddobberen voor de kust van Libanon telt ook hoor. ;)


Dus waar en hoe vaak heb je in het buitenland gediend?

1999 - KFOR - Kos ofzo...
2000 - MAPE - Albanië
2004 - NTM-I - Irak Bagdad
2006 - 'geen commentaar'
2008 - ISAF - PRT Kandahar

Citaat
En zie jij jezelf ook als veteraan?

Nee want ik zit nog in dienst  :D. En dan zouzo ik doe gewoon mijn werk, veteraan is een stempel die je van andere hoort te krijgen, ik kan het mezelf niet geven. Vooral aangezien je ergens een grens moet trekken, en dat blijkt moeilijk. Er zitten nogal wat gaten tussen dingen als dobberen op een boot bij de kust van libanon en politie agentjes begeleiden in albanie, tegenover taliban opsporen in de chora vallei. Wie is nou wel veteraan en wie niet? Sommige mensen doen op schiphol gevaarlijker werk als sommige mensen op een basis in afghanistan, maar die mensen noem je toch ook geen veteraan?

Lex

Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 19:43 uur
Ik ben erg benieuwd naar hoe veteraan forum leden hier zijn.
Wat bedoel je hier? Waarschijnlijk bedoel je : "Ik ben benieuwd naar hoeveel veteraan forum leden hier zijn?
Citaat van: Sproit op 22/12/2008 | 19:43 uur
Ik ben benieuwd waar en hoe vaak hebben jullie inmiddels al gediend, en 4 maanden ronddobberen voor de kust van Libanon telt ook hoor.
Ik zie de relatie niet met het "veteraan" zijn. Ter verduidelijking: in de BV-NL ben je pas veteraan na het verlaten van de dienst.



Sproit

Ik ben erg benieuwd naar hoe veteraan forum leden hier zijn.

Ik ben benieuwd waar en hoe vaak hebben jullie inmiddels al gediend, en 4 maanden ronddobberen voor de kust van Libanon telt ook hoor. ;)


Dus waar en hoe vaak heb je in het buitenland gediend?

En zie jij jezelf ook als veteraan?
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg