Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?

Gestart door Ace1, 17/03/2010 | 19:34 uur

Ton de Zwart

Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 19:30 uur
Weer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Even een kanttekening bij dat enthousiasme: De nieuwe fokker zal in Brazilië gebouwd worden....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Weer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De Fokker 100 komt terug

Het bedrijf Next Generation Aircrafts (NGA) gaat ervoor zorgen dat de Fokker 100 opnieuw in productie gaat. De NGA, voorheen Rekkof, wil het vliegtuig wel moderniseren, meldt RTL Nieuws.
Rekkof nam de rechten om Fokker-vliegtuigen te maken over, nadat in 1996 de fabriek failliet ging. In dat jaar werd ook de laatste Fokker 'oude-stijl' geproduceerd. Rekkof kreeg in 2010 van het ministerie van Economische Zaken 20 miljoen euro subsidie. Het prototype wordt binnen twee jaar verwacht.

Fokker Spin Centennial Festival
Voor de vliegshow van Fokkertoestellen in Haarlem was vandaag beel belangstelling. De show boven de Grote Markt was het hoogtepunt van het zogeheten Fokker Spin Centennial Festival.

Het was vandaag precies honderd jaar geleden dat Anthony Fokker met zijn zelfgebouwde Spin een rondje om de Bavokerk vloog.
Een formatie van vier Fokker 4 lesvliegtuigen uit de jaren vijftig sloot de show af. De vliegtuigen vlogen net als Fokker destijds vlak langs de kerk, om daarna diverse rondjes over de markt te maken.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/2880482/2011/08/31/De-Fokker-100-komt-terug.dhtml

Lex

#9
Citaat van: Dennis123 op 17/03/2010 | 21:16 uur
Al voor de crisis was er veel interesse voor Fokkervliegtuigen met de hoge brandstofprijzen, maar volgens mij gaat de KLM al zn fokkers met ander type vervangen, dus misschien net iets te laat.
De laatste KLM Fokker zal 27/28 maart 2010 de laatste vluchten uitvoeren voor de KLM, oa voor de Stichting Hoogvliegers.
Wat er met de kisten gaat gebeuren is niet bekend.
De Fokkers zijn vervangen door de Embraer.

Dennis123

Eindelijk, zit al 2 jaar op dit bericht te wachten. Toen kwam de site van Rekkof al online.
Al voor de crisis was er veel interesse voor Fokkervliegtuigen met de hoge brandstofprijzen, maar volgens mij gaat de KLM al zn fokkers met ander type vervangen, dus misschien net iets te laat.

Weer wat Nederlandse vliegtuigbouw zou erg aan te bevelen zijn, waren toch altijd wel mooie en goede vliegtuigen.
F27 Friendship is nog altijd meest geproduceerde Europese turboprop.

Ace1

Citaat van: SMI de Boer op 17/03/2010 | 20:11 uur
Hoe moet ik dat dan interpreteren?

De rest van het verhaal klopt overigens. Het kan natuurlijk nog steeds onder de noemer "Wishful Thinking" geplaatst worden

Met het prototype van de Fokker NG wordt bedoeld het oude prototype van de Fokker 100.

Ik heb welleens naar Discovery Channel zitten kijken naar de documentaire van de Antonov An-225 dit toestel had ook meer dan 10 jaar werkeloos  aan de grond gestaan. Men stripte het toestel  deed er  nieuwe kabelbomen, nieuwe motoren, vliegtuigelektronica  in en men keek na of metaalmoeheid was in de romp. Toen dat gebeurd was begon met eerst de motoren te laten draaien daarna te taxienen en pas nadat alles 100% werkte begon met aan de eerste testvlucht en dat herhaalde de testvluchten tot dat het toestel alle benodigde luchtvaart certificaten behaald had, zodat men het toestel in kon zetten als commerciële vrachttoestel.

SMI de Boer

Citaat van: Ace1 op 17/03/2010 | 19:34 uur
Fokker nieuw leven ingeblazen
8 maart 2010 Mischa Brendel 418x gelezen

Het lijkt erop dat vliegtuigfabrikant Fokker een doorstart gaat maken.

Het bedrijf NG Aircraft wil de Fokker 100 nieuw leven inblazen met de Fokker 100 NG (Next Generation). De Nederlandse regering heeft – mits de EU goedkeuring geeft – al 20 miljoen euro ontwikkelingskrediet toegezegd. Vliegtuigfabrikant Fokker ging in 1996 failliet.

Het prototype van de 110 NG staat al op vliegveld Woensdrecht. Onder de naam Rekkof (Fokker omgekeerd) werkt NG Aircraft aan de verbeterde Fokker 100, die vooral aanpassingen aan de straalmotoren, het interieur en de besturing krijgt. Hierdoor neemt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het vliegtuig af, evenals de geluidsdruk.

De Telegraaf wist te melden dat de voorbereidingen voor de Fokker 100 NG al achttien maanden aan de gang zijn. In 2010 en 2011 wordt het prototype voltooid. Als alles goed gaat kan het eerste commerciële toestel in 2015 klaar zijn. Buiten de toegezegde 20 miljoen euro van het inmiddels demissionaire kabinet, is er nog een extra 70 miljoen euro nodig voor een succesvolle start van de Fokker 100 NG.

http://www.technischweekblad.nl/fokker-nieuw-leven-ingeblazen.82915.lynkx


Hoe moet ik dat dan interpreteren?

De rest van het verhaal klopt overigens. Het kan natuurlijk nog steeds onder de noemer "Wishful Thinking" geplaatst worden
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ace1

Nieuwe Fokker gaat oer-Hollands worden door Ronald Veerman
AMSTERDAM -  De nieuwe Fokker 100 Next Generation moet een echt Nederlands vliegtuig worden. "We gaan de ontwikkeling én de assemblage in Nederland doen. Dit is echt heel goed voor onze luchtvaartsector", aldus plaatsvervangend directeur Maarten van Eeghen van NG Aircraft dat het toestel nieuw leven wil inblazen.

Samen met Stork-dochters als Fokker Services en Fokker AS, maar ook met hulp van Philips zal het nieuwe toestel in 2010 en 2011 in Woensdrecht worden ontwikkeld. Naast de 20 miljoen euro ontwikkelingskrediet van minister Van der Hoeven (Economische Zaken) zal voor een succesvolle start nog eens 70 miljoen euro nodig zijn.

Volgens Van Eeghen moet dit geld de komende maanden bij elkaar komen, waarbij ook initiatiefnemer en NG Aircraft-eigenaar Rosen Jacobsen een flink bedrag zal bijdragen. "We gaan aan de slag met het oude originele prototype van de Fokker 100. Een model dat onlangs bijna naar het Aviodrome was verhuisd", lacht Van Eeghen.

NG Aircraft gaat vervolgens nieuwe motoren, nieuwe elektronica en nieuwe winglets op de Fokker NG zetten. "In anderhalf jaar moeten we een demonstratiemodel klaar hebben. Met voorsprong het zuinigste vliegtuig in zijn soort. Brandstofgebruik en co2-uitstoot zullen 18% lager zijn dan die van de beste concurrent en de geluidsdruk zal 70% lager zijn."

De doorstart van Fokker wordt alsnog mogelijk door de aanhoudende vraag in de markt, aldus Van Eeghen. "Luchtvaartmaatschappijen bleven naar het vliegtuig vragen. Er is echt heel veen interesse", stelt de plaatsvervangend directeur, die vooral op het doorzettingsvermogen van Rosen Jacobsen wijst. "Bij het faillissement van Fokker is hem gevraagd te kijken of er een doorstart mogelijk was en hij heeft niet opgegeven. We hebben nu ook bewust gekozen voor een strategie in twee fases. Eerst een demonstratiemodel bouwen en dan pas de markt op. Beide in een keer bleek de afgelopen jaren niet mogelijk."

Wanneer in juni gestart wordt met de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig, kan in 2012 de productie beginnen. "In 2015 kan het eerste toestel commercieel vliegen", aldus Van Eeghen, die rekent op zeker dertig tot veertig orders. "KLM zit daar voorlopig niet bij", zegt de directeur. "We praten expres niet met hen, want de combinatie Fokker/KLM levert alleen maar spanningen op."

http://www.telegraaf.nl/dft/6222194/__Nieuwe_Fokker_wordt_oer-Hollands__.html?p=14,1

SMI de Boer

Hieruit blijkt ook niet dat er al een op woensdrecht klaarstaat, maar dat ze in 2015 zover willen zijn.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ace1

Nieuw Fokker-toestel lijkt er toch te komen

Fokker lijkt nu toch echt op weg naar een wederopstanding. Met geld van Economische Zaken wordt gewerkt aan een zuinig toestel.

,,Een Fokker bouwen is net fietsen, je verleert het nooit." Die uitspraak deed een oud-Fokker-werknemer in november 2006. Op dat moment leek Fokker aan zijn zoveelste wederopstanding te beginnen. Maar het gebeurde nog niet. Maar de kans dat de Fokkerianen nu toch nog aan de bak moeten is groter dan ooit. Het ministerie van economische zaken heeft zelfs een subsidie van 20 miljoen euro toegezegd.

Eerst zien dan geloven. Dat was sinds die zwarte vrijdag 15 maart 1996, de dag dat voor de Nederlandse vliegtuigbouwer het doek viel, de meest realistische benadering van elk nieuws dat over de herrijzenis opdook. Zou Nederland weer een vliegtuigbouwer kunnen worden? De plannen van zakenman Jaap Rosen Jacobson, eigenaar van de Fokker-erfenis, werden veelal afgedaan als luchtfietserij.

Maar er zijn nieuwe feiten. Zo heeft het ministerie van economische zaken zijn bijdrage toegekend op basis van maandenlang onderzoek. Over twee tot drie maanden moet de subsidie, formeel een ontwikkelingskrediet voor een civiel vliegtuig, door Brussel zijn goedgekeurd.

Volgens Maarten van Eeghen, plaatsvervangend directeur van het nieuwe bedrijf NG Aircraft en destijds topman van de vestiging van Fokker in de Verenigde Staten, hoeft dat geen probleem op te leveren. En dan kan het echte werk beginnen.

Om de financiële risico's voor klanten en investeerders te verkleinen, wordt niet een geheel nieuw vliegtuig gebouwd. Het model van de Fokker 100 wordt voorzien van nieuwe vleugeluiteinden, nieuwe motoren en nieuwe vliegtuigelektronica. Over 18 maanden kan het demonstratietoestel klaar zijn. Met 18 procent besparing op brandstof en uitstoot van CO2 kan het dan de concurrentie aangaan met het Braziliaanse Embraer, het Canadese Bombardier en het nieuwe Russische toestel van Sukhoi.

Van het oude model van de Fokker 100 vliegen nu nog ongeveer 700. Het toestel was destijds zijn tijd ver vooruit en met verbeterde productiemethoden en technische aanpassingen moet een zuiniger, stiller en lichter toestel te bouwen zijn waarvan het eerste echte exemplaar in 2015 klaar kan zijn. Anders dan bij andere vliegtuigfabrikanten wordt eerst een toestel gebouwd en dan pas gezocht naar kopers.

Waar de vernieuwde Fokker wordt gebouwd, is nog onbekend. NG Aircraft, de rechtsopvolger van Rekkof (omgekeerd Fokker) Aircraft heeft drie opties: Woensdrecht waar nu de bestaande Fokkers worden onderhouden, vliegveld Lelystad en vliegveld Twente. De eerste twee opties zijn gelijkwaardig, de laatste maakt minder kans. Vast staat volgens Van Eeghen dat het 'denkwerk' over de Fokker en de assemblage in Nederland worden gedaan. Voor elk onderdeel van de Fokker 100 NG (NG staat voor new generation), met 120 zitplaatsen, wordt de productie uitbesteed.

Het doorontwikkelen van bestaande toestellen is niet alleen goedkoper bij de aanvang maar ook makkelijker bij de service. Het servicenetwerk van de huidige Fokker 100 kan worden gebruikt.

Als alles verloopt zoals NG Aircraft voorziet, komen er bij de herrezen vliegtuigbouwer 650 mensen te werken, van wie 400 in de productie. Rudi den Hertog, bij het oude Fokker hoofdconstructeur, krijgt die functie ook bij het nieuwe bedrijf. Den Hertog, inmiddels 65 jaar, werkte de afgelopen jaren bij Stork en mocht daar met toestemming van topman Sjoerd Vollebrecht vijftig procent van zijn tijd aan Fokker besteden. ,,Doe wat je leuk vindt, dan voelt het niet als werk" is zijn motto. Volgens hem begonnen in 2003 de klanten weer om een Fokker te vragen. Sindsdien is met een wisselende bezetting aan een doorstart gewerkt. ,,Zie het als een ui met een kern, we konden heel snel opschalen van vijf naar veertig man." Voor de echte Fokkerianen zijn dit mooie tijden. Hun geduld lijkt te worden beloond.

http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article3009076.ece/Nieuw_Fokker-toestel__lijkt_er_toch_te_komen_.html

SMI de Boer

#2
Alles, maar dan ook alles wat de F100 betreft staat in lelystad stof te verzamelen. Ik denk dat dit toch een actie is die helemaal buiten rekkof omgaat en dat dit een modificatie van een bestaande fokker is. De mallen waarmee de fokker gebouwd wordt zijn op dit moment absoluut niet geschikt om op korte termijn productief te zijn
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ace1

Fokker nieuw leven ingeblazen
8 maart 2010 Mischa Brendel 418x gelezen

Het lijkt erop dat vliegtuigfabrikant Fokker een doorstart gaat maken.

Het bedrijf NG Aircraft wil de Fokker 100 nieuw leven inblazen met de Fokker 100 NG (Next Generation). De Nederlandse regering heeft – mits de EU goedkeuring geeft – al 20 miljoen euro ontwikkelingskrediet toegezegd. Vliegtuigfabrikant Fokker ging in 1996 failliet.

Het prototype van de 110 NG staat al op vliegveld Woensdrecht. Onder de naam Rekkof (Fokker omgekeerd) werkt NG Aircraft aan de verbeterde Fokker 100, die vooral aanpassingen aan de straalmotoren, het interieur en de besturing krijgt. Hierdoor neemt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het vliegtuig af, evenals de geluidsdruk.

De Telegraaf wist te melden dat de voorbereidingen voor de Fokker 100 NG al achttien maanden aan de gang zijn. In 2010 en 2011 wordt het prototype voltooid. Als alles goed gaat kan het eerste commerciële toestel in 2015 klaar zijn. Buiten de toegezegde 20 miljoen euro van het inmiddels demissionaire kabinet, is er nog een extra 70 miljoen euro nodig voor een succesvolle start van de Fokker 100 NG.

http://www.technischweekblad.nl/fokker-nieuw-leven-ingeblazen.82915.lynkx