First F-35 For The Netherlands Rolls Out Of F-35 Production Facility

Gestart door andré herc, 04/04/2012 | 20:05 uur

walter leever

Citaat van: Poleme op 11/03/2015 | 15:53 uur
De Initial Operational Test& Evaluation zal volgens planning in 2017/2018 beginnen. Zie het laatste Director Operational Test Evaluation-report F-35 JSF pagina 71.    Zie: https://app.box.com/s/sqtjg17r3kwedzluok4xtmd195ktcjxg
Citaten:
"spin-up training for IOT&E to occur no earlier than the operational readiness review planned November 2017"
"start of IOT&E six months later in May 2018"

:(  De belasting betaler wordt teveel gefopt door het MinDef inzake het JSF.


Ben dit tegengekomen weet niet of 't al eens vertoond is hiero(daarvoor ben ik nog niet lang genoeg lid) ;)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ojPnp2hwqaE

gr,walter

ps:beloofd veel goeds(en een lekker "eerlijke" vergelijking trouwens,geheime deals en toch volhouden dat 't 't beste vliegtuig is waarvan toen nog niks bekend was)dus we worden zoals in de video gezegd wordt"genaaid"voor de komende 40 a 50 jaar(belastingbetaler.)

hier is er nog eentje(hoezo F-16 niet goed genoeg meer?lol,eigenlijk om mee te janken.

https://youtu.be/5zKaWc_43UI

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 11/03/2015 | 16:05 uur
De complete OT&E is ook in de periode 2015-2019. De Block 3F IOT&E is in 2017/2018.
Om een Operationele Test & Evaluatie fase te kunnen draaien heb je productie representatieve F-35's nodig in voldoende aantallen.
Helaas, zitten we volgens de huidige planning tot en met 2018 nog steeds in de System Development and Demonstration fase.
Met de nadruk op Development !  Want men komt al jaren van de ene 'uitdaging' in de andere 'uitdaging' terecht.
Volgens de oorspronkelijke planning zou deze SDD fase al in 2012 afgerond zijn.
Dus nu is het dus ook een vraagteken of er in Mei 2018 dan ook voldoende kisten in de juiste staat beschikbaar zullen zijn, om in mei 2019 de Initial Operational Test & Evaluation af te ronden.
Volgens de oorspronkelijke planning zou slechts 17% van alle testen in de SDD fase in het echie door middel van testvluchten met F-35's worden gedaan.  De andere 83 % van de SDD zou o.a. worden getest aan boord van de CATBird, Cooperative Avionics Test Bed, een verbouwde Boeing 737 als vliegend laboratorium.  En door simulaties, testen in grondgebonden laboratoria en bureau studies !
Men ging er vanuit dat geavanceerde simulaties heel veel echte tests overbodig zouden maken.  LockheedMartin heeft echter net als zovele andere fabrikanten kunnen ervaren dat dat niet het geval is.  Tijdens de ontwikkeling van de F-22A Raptor werd er ook van een Boeing 757 vliegend test bed gebruik gemaakt.
Apparatuur die aan boord van die Boeing 757 goed werkte, bleek in de Raptor toch problematisch te werken.  Waarom?  Heel simpel, het is vergelijkbaar met het testen van Formule 1 onderdelen in een autobus.  In een Formule 1 race auto heb je te maken met heel andere omstandigheden dan in een autobus, meer warmte of hitte, meer trillingen en schokken, meer zwaartekracht / G krachten en minder ruimte om je apparatuur koel te houden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

De complete OT&E is ook in de periode 2015-2019. De Block 3F IOT&E is in 2017/2018.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 11/03/2015 | 15:21 uur
Counter Measures kunnen granaten ook niet te foppen  ;D
In ieder geval neemt 323 Squadron deel aan de OT&E fase en ook zij zullen vast een flink aantal 25 mm munitie gebruiken. Gedurende de complete OT&E zal 22.000 stuks 25 mm munitie worden gebruikt.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=59&t=26752
.....
De Initial Operational Test& Evaluation zal volgens planning in 2017/2018 beginnen. Zie het laatste Director Operational Test Evaluation-report F-35 JSF pagina 71.    Zie: https://app.box.com/s/sqtjg17r3kwedzluok4xtmd195ktcjxg
Citaten:
"spin-up training for IOT&E to occur no earlier than the operational readiness review planned November 2017"
"start of IOT&E six months later in May 2018"

:(  De belasting betaler wordt teveel gefopt door het MinDef inzake het JSF.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 11/03/2015 | 15:28 uur
En pas in 2019......of is de software al eerder klaar ?
De benodigde Block 3F software komt al in 2017 beschikbaar. De schietproeven beginnen dit jaar.

http://www.dodbuzz.com/2015/01/08/pentagon-f-35-gun-will-fire-in-2017/


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Sparkplug op 11/03/2015 | 15:21 uur
In ieder geval neemt 323 Squadron deel aan de OT&E fase en ook zij zullen vast een flink aantal 25 mm munitie gebruiken. Gedurende de complete OT&E zal 22.000 stuks 25 mm munitie worden gebruikt.

En pas in 2019......of is de software al eerder klaar ?

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 11/03/2015 | 15:01 uur
Al dat hoog technologische geweld en toch komen er 'muizen door'.  En dan zit er niks anders op dan als 2 honden te vechten en het kanon te gebruiken.  Dit geldt zowel voor een lucht-lucht gevecht als een lucht-grond gevecht.



Counter Measures kunnen granaten ook niet te foppen  ;D

In ieder geval neemt 323 Squadron deel aan de OT&E fase en ook zij zullen vast een flink aantal 25 mm munitie gebruiken. Gedurende de complete OT&E zal 22.000 stuks 25 mm munitie worden gebruikt.

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=59&t=26752

In ieder geval zal de AIM-120B AMRAAM moeten worden vervangen, omdat de AIM-120B niet in het wapenruim van de F-35 past. Ook is er interesse voor de AIM-9X-2 Sidewinder Block II ter vervanging van de AIM-9M.

http://www.dsca.mil/major-arms-sales/netherlands-aim-9x-2-sidewinder-missiles
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: A.J. op 02/01/2015 | 16:24 uur
Daar is de JSF per definitie al niet geschikt voor.

Dogfights en dat soort geromantiseerde onzin horen tegenwoordig thuis in het museum naast de cavalerie te paard, loopgraven en voorlader.
:crazy:

De F-16 met een lichte lading van 2 Sidewinders a 86 kg en 2 AIM-120's (AMRAAM) a 152 kg kan bochten maken met 9G, 9 keer de zwaartekracht.  Hang er een 1.136 liter tank bij onder de centerline en de F-16 gaat het hoekie om met maximaal 7G.  Nu gaan we de F-16 inzetten als jachtbommenwerper.  We hangen een doelaanwijs gondel aan de romp, 2 AIM-120's aan de vleugel uiteinden, 2 2.000 ponders onder de vleugels en we doen er nog 2 1.400 liter tanks bij voor voldoende bereik /vliegduur.   Jouw F-16 gaat nu nog maar met maximaal 5,5 G de bocht om.
Dat zelfde geldt voor de acceleratie.  Een F-16 met slechts 2 Sidewinders, 2 AIM-120's en 50% peut in de interne tank kan beter versnellen dan een F-35A.   Maar in een configuratie met bommen en 'buitenboord' peut tanks aan pylons krijg je een ander verhaal, aangezien een F-35A ook in deze configuratie 'schoon' blijft, dus geen externe lasten.

Tijdens een prestaties en vaardigheden studie ten behoeve van de F-16 vervanger in de jaren 80.  Concludeerde de KLu al dat een F-16 vervanger met een zware bommen lading ook met 9G de bocht om moest kunnen in een luchtgevecht EN tijdens het uitvoeren van ontwijkende manoeuvres in een lucht-grond aanval.  De KLu concludeerde ook, dat een F-16 vervanger bij supersonische snelheid aanzienlijk wendbaarder zou moeten zijn dan de F-16.  De Typhoon voorziet in deze mogelijkheid, de F-35 helaas niet.

De F-22A Raptor is ontworpen als luchtoverwichtjager, die zijn doelen bij voorkeur op zo groot mogelijke en dus veilige afstand uitschakelt.
Toch is er veel pecunia geïnvesteerd om deze Raptor ook in dogfight zeer wendbaar te maken.  De Raptor heeft een zwaartekracht limiet van 10G, in plaats van 9G.  Daarnaast ging veel geld zitten in een goede wendbaarheid bij supersonische snelheden.  Conceptueel gezien is de Eurofighter Typhoon een 'poor man's F-22' zonder steelsheid.  Een F-16 of F-18 kan nog steeds een goede kans maken tegen de Typhoon.  Maar dan wel beneden de 10.000 voet / 3.050 meter hoogte en bij subsonische snelheid.
Bij de Russen zien we hetzelfde, ze blijven vasthouden aan een hoge wendbaarheid.  En dat doen ze echt niet om sensationele luchtshows te geven.

Ondanks enorme vooruitgang in computer, radar, infrarood en raket technologie blijft Beyond Visual Range (BVR) vechten moeilijk.
En ook hier is een kat en muis spel aan de gang tussen BVR schutters en hun tegenvoeters, die hun schoten proberen te ontwijken.
De Russen, Fransen en Israeli's investeren veel in Elektronische Oorlog Voering (EOV) tegen BVR wapens.
En daarin is zoveel vooruitgang geboekt dat diverse luchtmachten gaan voor bijna BVR, dus een groter bereik dan 18,5 km, of volledige BVR wapens.  Die niet meer radar geleid zijn, maar nu gebruik maken van infrarood geleiding.  Voorbeelden: de Britse ASRAAM; Russische AA-11 (20 - 40 km bereik); Israelische Python 5; Europese IRIS-T en de volledige BVR raket MICA-IR uit Frankrijk.
Gezien de toegenomen dreiging van infrarood geleide raketten die van de schouder worden afgevuurd en bovengenoemde dreiging.
Is men inmiddels ook al weer bezig met tegenmaatregelen tegen infrarood geleide raketten.
Die kan je aanpakken door ze met een laser in het infrarood 'oog' te verblinden, te storen of door te branden, bekend als Direct Infra Red Counter Measures.
Er is ook een andere aanpak, die werkt tegen zowel radar geleide en infrarood geleide raketten.  Met een 'vreselijk opgevoerde magnetron oven' die gericht straling kan afgeven om inkomende raketten, maar ook vliegtuigen kan storen of zelfs beschadigen of vernietigen.
Bla bla bla, science fiction.  Welnee !  De radar van de F-22A Raptor en F-35 Lightning II hebben al de mogelijkheid om als High Power Microwave wapen te worden ingezet.  En ook in Nederland beschikt men al meer dan 10 jaar over deze technologie.
Al dat hoog technologische geweld en toch komen er 'muizen door'.  En dan zit er niks anders op dan als 2 honden te vechten en het kanon te gebruiken.  Dit geldt zowel voor een lucht-lucht gevecht als een lucht-grond gevecht.


Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 02/01/2015 | 16:24 uur
Daar is de JSF per definitie al niet geschikt voor.

Dogfights en dat soort geromantiseerde onzin horen tegenwoordig thuis in het museum naast de cavalerie te paard, loopgraven en voorlader.
Waar staat dat? De F-35 moet onder andere alle taken van de F-16 en F/A-18 Legacy Hornets overnemen. Dat betekent ook WVR en BVR.

De 25 mm GAU-22/A reikt ook verder dan de 20 mm M61A1. Vervolgens wordt een lagere vuursnelheid gebruikt, zodat de met 182 granaten (F-35A) net zolang kan worden geschoten als met de 500 granaten van de F-16.

Soms kun je beter iets hebben, dan dat je erom verlegen moet zitten.

De missies in Irak en Afghanistan van de afgelopen 14 jaar hebben al aangetoond dat boordgeschut nog steeds van toepassing is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 02/01/2015 | 15:26 uur
Dat valt wel een beetje mee.

Nee. Dat valt niet mee.

De standaard load-out voor een F-16 bij lucht-grond missies is een tweetal laser/gps geleide wapens, het boordkanon is dus een meer dan welkome aanvulling. Ook gezien de colleteral dammage issues.

Zoals we weten is de voorraad kostbare precisiewapens in Europa niet fantastisch, en bij het aangrijpen van personen voldoet het kanon vaak prima.

A.J.

Citaat van: Elzenga op 02/01/2015 | 16:08 uur
Dat is de A10 inderdaad. En of het boordkanon minder relevant zal zijn zal afhangen van de AAMs en de tegenmaatregelen daartegen. Zijn die laatste effectief dan kan het zo maar eens wel weer tot een luchtgevecht met kanon komen. Die capaciteit behouden lijkt me dan ook belangrijk. Men heeft zich al eens eerder vergist as you also know.

Daar is de JSF per definitie al niet geschikt voor.

Dogfights en dat soort geromantiseerde onzin horen tegenwoordig thuis in het museum naast de cavalerie te paard, loopgraven en voorlader.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/01/2015 | 16:08 uur
Dat is de A10 inderdaad. En of het boordkanon minder relevant zal zijn zal afhangen van de AAMs en de tegenmaatregelen daartegen. Zijn die laatste effectief dan kan het zo maar eens wel weer tot een luchtgevecht met kanon komen. Die capaciteit behouden lijkt me dan ook belangrijk. Men heeft zich al eens eerder vergist as you also know.

Mee eens en vwb de AAM's, de Cuda lijkt mij een zeer wenselijk ontwikkeling (naast een Meteoor die geschikt is voor de F35)

New (still quite secret) Hit-to-Kill missile for the F-35 unveiled: the Lockheed Martin "Cuda"

http://theaviationist.com/2012/11/30/cuda/

Elzenga

Citaat van: A.J. op 02/01/2015 | 15:35 uur
Een A10 is dan ook een dedicated CAS kist.

Maar het boordkanon is bij de huidige generatie fighters steeds minder relevant.
Dat is de A10 inderdaad. En of het boordkanon minder relevant zal zijn zal afhangen van de AAMs en de tegenmaatregelen daartegen. Zijn die laatste effectief dan kan het zo maar eens wel weer tot een luchtgevecht met kanon komen. Die capaciteit behouden lijkt me dan ook belangrijk. Men heeft zich al eens eerder vergist as you also know.

A.J.

Citaat van: Enforcer op 02/01/2015 | 15:43 uur
Tja, er wordt natuurlijk alleen nog gevochten BVR en zo ver reikt het kanon niet......

Precies, het is geen Top Gun...

"Maverick: Too close for missles, I'm switching to guns."

Enforcer

Citaat van: A.J. op 02/01/2015 | 15:35 uur
Maar het boordkanon is bij de huidige generatie fighters steeds minder relevant.

Tja, er wordt natuurlijk alleen nog gevochten BVR en zo ver reikt het kanon niet......