The new "Beast" of the Marine's CH-53K is becoming alive.

Gestart door Harald, 14/02/2014 | 21:28 uur

Mourning

Citaat van: jurrien visser op 12/05/2014 | 06:49 uur
Kleinigheidje hou je altijd....

Wat kost een NH90 ook al weer..... (zeker als ze uiteindelijk functioneren waarvoor ze bedoeld zijn)

:lol: :lol: :lol: "kleinigheidje".

Hele, hele mooie kist, maar ook heel, heel  ver boven wat Nederland zich kan en wil veroorloven momenteel... Bovendien kunnen onze PLD's en JSS deze krachtpatser wel dragen? En als Nederland het zich wel kon permitteren dan nog denk ik dat er meer dan genoeg andere gaten zijn welke we beter zouden kunnen vullen, vaak voor veel minder geld, waar ik liever prioriteit aan geef.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Harald op 12/05/2014 | 10:43 uur
Ik zou me voorkunnen stellen dan onze Oosterburen hun geupgrade CH-53GA op termijn gaan vervangen door bijvoorbeeld deze K-versie "King Stallion" en niet straks afwachten op een EU-samenwerking ala NH90-prces en gewoon van de plank kopen.

http://www.defenseindustrydaily.com/germany-eur-520m-to-upgrade-40-ch53g-helicopters-03061/

en dan heb je nog andere (huidige) "Stallion"gebruikers zoals Japan en Israel

Goed punt. Echter, nalezend:
USAF: Heeft ze vervangen door V22's
Japan: Vervangt de 11 MH53E door 12 AW101
Israel: Evalueert CH53K, allemaal geupgrade, geen haast.
Duitsland: Nog geen plannen, maar optie is een deel te upgraden voor gebruik tot 2030! Een deel wordt door NH90's overgenomen.
Mexico: 4 in gebruik?
Iran: Per definitie geen optie

Het is een mooie heli, maar de CH47F/MH47G zijn zeer sterke concurrenten, tenzij het amfibische/maritieme heli's worden, maar daar is bij de meeste gebruikers geen sprake van.



Harald

Citaat van: Thomasen op 12/05/2014 | 10:28 uur
Is de vraag hoeveel meer er gaan komen. Grootste gebruiker is de USMC, dus meer dan enkele tientallen extra zijn niet te verwachten.

Ik zou me voorkunnen stellen dan onze Oosterburen hun geupgrade CH-53GA op termijn gaan vervangen door bijvoorbeeld deze K-versie "King Stallion" en niet straks afwachten op een EU-samenwerking ala NH90-prces en gewoon van de plank kopen.

http://www.defenseindustrydaily.com/germany-eur-520m-to-upgrade-40-ch53g-helicopters-03061/

en dan heb je nog andere (huidige) "Stallion"gebruikers zoals Japan en Israel

dudge

Citaat van: Harald op 12/05/2014 | 08:17 uur
Kan me voorstellen dat deze prijs in full production en na 156 stuks nog wel gaat dalen.

Is de vraag hoeveel meer er gaan komen. Grootste gebruiker is de USMC, dus meer dan enkele tientallen extra zijn niet te verwachten.

Harald

Citaat van: Kapitein Rob op 11/05/2014 | 22:36 uur
Zal best, maar onze NL-Chinooks gaan in ieder geval niet seabased opereren. Punt.

precies, en daar hebben we binnen de NL-defensie een gat, welke (mijns inziens) wel opgelost moet worden, even los van welke type helicopter !

Even de afmetingen bekeken van de CH-53K :                 
lengte met draaiende rotors                     : 26,9 meter
lengte met ingevouwen rotors + staart     : 17,2 meter
hoogte met ingevouwen rotors + staart     : 5,5 meter
hoogte met draaiende staartrotor             : 8,15 meter
hoogte van hoofdrotor                             : 5,2 meter

gewicht, leeg                                          : 15.100 kg
gewicht, max geladen                              : 38.400 kg


en hier die van de Chinook :
lengte met draaiende rotors                      : 30 meter
lengte zonder rotors (alleen romp)             : 15,6 meter
hoogte van achterste rotor (hoogste)         : 5,8 meter

gewicht, leeg                                           : 10.200 kg
gewicht, max geladen                               : 22.680 kg

Als de zo de specs en afmetingen (via Wiki) vergelijkt dan moet het kunnen om te opereren van de JSS Karel Doorman, zowel vanaf het dek als in de hangaar als via de lift (40 tons) naar het inwendige laadruim.

Ter vergelijking met een NH90, deze heeft een hoogte (draaiende staart rotor) van 5,23 meter, romp-lengte van 16,13 meter, leeggewicht van 6.400 kg en gewicht max geladen van 10.600 kg.   

Harald

Citaat van: Poleme op 11/05/2014 | 23:57 uur
Voor de US Navy begroting is de CH-53K ook een 'beast' van een kist.  USD 124 miljoen totale systeem prijs per stuk.

Kan me voorstellen dat deze prijs in full production en na 156 stuks nog wel gaat dalen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#19
Citaat van: Poleme op 11/05/2014 | 23:57 uur
Voor de US Navy begroting is de CH-53K ook een 'beast' van een kist.  USD 124 miljoen totale systeem prijs per stuk.


Kleinigheidje hou je altijd....

Wat kost een NH90 ook al weer..... (zeker als ze uiteindelijk functioneren waarvoor ze bedoeld zijn)

Poleme

Voor de US Navy begroting is de CH-53K ook een 'beast' van een kist.  USD 124 miljoen totale systeem prijs per stuk.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Citaat van: Thomasen op 11/05/2014 | 22:34 uur
Ze konden ook vliegen vanaf de Atlantic Conveyer, het kan dus wel, alleen zeer zware beperkingen.

Zal best, maar onze NL-Chinooks gaan in ieder geval niet seabased opereren. Punt.

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 11/05/2014 | 22:22 uur
Da's toch niet nodig; ik zie allerlei art-impressions en MINDEF-PR met daarin het beeld dat ons JSS met Chinooks opereert.  :P

Ze konden ook vliegen vanaf de Atlantic Conveyer, het kan dus wel, alleen zeer zware beperkingen.

dudge

Citaat van: Jellington op 11/05/2014 | 22:14 uur
Maar is er nooit over gedacht om een echte maritieme Chinook te ontwerpen?
Want lang leve de standaardisatie. Of denken de Amerikanen hier anders over?
En dan bedoel ik niet wat sommige landen zelf met hun Chinooks hebben gedaan.

De US Navy is een sterkere luchtmacht dan de meeste, misschien wel alle, luchtmachten. De diensten zijn zo groot dat het niet noodzakelijk is of altijd voordeel geeft. Al wordt er natuurlijk wel aan gedaan, maar soms lukt het gewoonweg niet. Bijvoorbeeld met de Apache, die ook niet de AH1's van USMC heeft opgevolgd, of de Blackhawk die zijn weg naar het USMC nog niet heeft gevonden, of de EA-18G, die in de USMC of USAF nog geen afnemer heeft gevonden.


KapiteinRob

Citaat van: Jellington op 11/05/2014 | 22:14 uur
Maar is er nooit over gedacht om een echte maritieme Chinook te ontwerpen?

Da's toch niet nodig; ik zie allerlei art-impressions en MINDEF-PR met daarin het beeld dat ons JSS met Chinooks opereert.  :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 11/05/2014 | 22:14 uur
Maar is er nooit over gedacht om een echte maritieme Chinook te ontwerpen?
Want lang leve de standaardisatie. Of denken de Amerikanen hier anders over?
En dan bedoel ik niet wat sommige landen zelf met hun Chinooks hebben gedaan.

Boeing Vertol CH-46 Sea Knight

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Vertol_CH-46_Sea_Knight

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#12
Citaat van: Harald op 11/05/2014 | 22:00 uur
Precies !    Zou er graag een aantal zien binnen de NL-defensie, maar ... helaas das niet haalbaar.


Haalbaar is slechts een keuze, ik kan me een aantal van dit soort apparaten goed voorstellen als meerwaarde voor het maritieme optreden. Ik weer niet of ze kunnen opereren van een LPD maar het lijkt me geen probleem vanaf het JSS en een eventuele toekomstige tweede.

Daarnaast blijf ik pleiten voor één of twee LHD als opvolger voor de huidige LPD's

Bijkomend voordeel; we kunnen ze ook snel inzetten als mijnenveger.

http://www.military-today.com/helicopters/sikorsky_sea_dragon.htm

Jellington

Citaat van: Lex op 11/05/2014 | 21:46 uur
De CH53 is gebouwd voor scheeps-/maritieme operaties en de Chinook niet.

Maar is er nooit over gedacht om een echte maritieme Chinook te ontwerpen?
Want lang leve de standaardisatie. Of denken de Amerikanen hier anders over?
En dan bedoel ik niet wat sommige landen zelf met hun Chinooks hebben gedaan.