Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

Italy to use M-346 as aggressor   (lees : Italy = Netherlands)

Italian Air Force Eurofighter pilots will fly training exercises alongside an M-346 jet trainer, which will take on the role of an "aggressor" aircraft, an Italian industrial source has said.

The use of the M-346 in air combat training at Italy's Eurofighter base at Grosseto in central Italy is designed to save money which would have otherwise been spent on flying a more expensive Eurofighter in its place,

..../....

The source said the move would free up fighters for operations that might otherwise be tied up in training. Another possible use of the trainer was in "companion" training, where pilots could keep up combat readiness by using the T-346 instead of their main fighter.

"If you have 35-50 joint strike fighters, 90 percent of those available will be used in training, while a solution covering aggressor and companion training would get that down to 50 percent," said the source.

..../....

http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/paris-air-show/2015/06/14/italy-swaps-eurofighter-with-m-346-for-training/71208020/

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 12/06/2015 | 19:31 uur
Lastig om te zien welke gunpod het is? Ook Fn Herstal heeft diverse gunpods met een .50er erin

http://www.fnherstal.com/primary-menu/products-capabilities/airborne-weapon-systems.html
Volgens mij is dit ook een 12,7 mm gun pod van FN, maar dan met een soort flash hider o.i.d.

Op deze manier opgehangen aan de romppylon ziet het er wel wat iel uit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1


Ace1

Citaat van: Sparkplug op 12/06/2015 | 10:42 uur
Is een idee. Zelfs de Cougar en NH90 zijn hiervoor gekwalificeerd.

ook de Bae Systems: Strikemaster - de Aermacchi: M- 311 - de Vodochody: L159 zijn hiervoor gekwalificeerd

http://www.nexter-group.fr/en/component/k2/item/406-nc-621-cannon-pod-for-helicopters-and-light-aircrafts

Harald


Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 11/06/2015 | 23:42 uur
Ik heb nog alternatieve pod met een 20mm kanon.

http://www.nexter-group.fr/en/component/k2/item/406-nc-621-cannon-pod-for-helicopters-and-light-aircrafts
Is een idee. Zelfs de Cougar en NH90 zijn hiervoor gekwalificeerd.

Een afbeelding van de Yak-130 met 23 mm gun pod (120 rounds)


http://www.redstar.gr/Foto_red/Eng/Aircraft/Yak_130.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Ace1 op 11/06/2015 | 23:17 uur
Een modifactie is altijd mogelijk. Leg even wat wat je bedoeld had de RAF deze indertijd voor hun Harrier GR.5 maar gekocht ?
De Harrier GR.5/7/9 is een nabijheid ondersteuning vliegtuig zonder kanon bewapening.   De Royal Ordnance Factory had destijds in de jaren 80 een 25mm ADEN revolver kanon ontwikkeld.  In 1990 ging de RAF deze kanonnen invoeren, maar toen bleek dat de ADEN 25mm's een te korte levensduur hadden.  Dit en andere problemen werd door een andere hoofd aannemer (AEI) weer opgelost.  Maar er ontstond weer een nieuw probleem met de munitie aanvoer.
Er werden uiteindelijk slecht 101 ADEN 25's gebouwd en die liggen in opslag.

In 2000 stuurde de RAF Harrier's naar Sierra Leone.  Daar werd de RAF in verlegenheid gebracht, omdat haar Harriers geen geschikt wapen hadden om (kleine) groepen guerilla's in de buurt van onschuldige burgers aan te grijpen. 
Waar een schietijzer al niet goed voor kan zijn.
Amerikaanse AV-8B Harrier II's hadden in de Golfoorlog van 1991 al duizenden schoten afgevuurd met hun 25mm Gatling kanonnen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 11/06/2015 | 20:57 uur
Het moet wel bekend zijn voor welke type wapens de T-346 is gekwalificeerd of in de toekomst kan worden gekwalificeerd.

Ik heb nog alternatieve pod met een 20mm kanon.

http://www.nexter-group.fr/en/component/k2/item/406-nc-621-cannon-pod-for-helicopters-and-light-aircrafts


Ace1

Citaat van: Sparkplug op 11/06/2015 | 23:05 uur
Houd er wel rekening mee dat deze specifiek voor de AV-8B is ontworpen (had de RAF deze indertijd voor hun Harrier GR.5 maar gekocht  :(

Een modifactie is altijd mogelijk. Leg even wat wat je bedoeld had de RAF deze indertijd voor hun Harrier GR.5 maar gekocht ?

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 11/06/2015 | 22:20 uur
Of neem deze pod.

An AV-8 Harrier II; the two pods on the underside of the fuselage hold the cannon (left-hand side of the aircraft, visible hole) and ammunition (right-hand side of the aircraft).

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-12U.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GAU-12_Equalizer

Houd er wel rekening mee dat deze specifiek voor de AV-8B is ontworpen (had de RAF deze indertijd voor hun Harrier GR.5 maar gekocht  :(
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 11/06/2015 | 20:57 uur
Als de pylon onder de romp van de T-346 zeker 1000 lbs. kan dragen, dan moet een gun pod met de GAU-22/A passen. Misschien moet het Deense Terma wel de bestaande gun pod aanpassen of een ander model ontwikkelen (kans dat die van de F-35 niet past).

Het moet wel bekend zijn voor welke type wapens de T-346 is gekwalificeerd of in de toekomst kan worden gekwalificeerd.

Of neem deze pod.


An AV-8 Harrier II; the two pods on the underside of the fuselage hold the cannon (left-hand side of the aircraft, visible hole) and ammunition (right-hand side of the aircraft).

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-12U.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GAU-12_Equalizer

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 11/06/2015 | 19:31 uur
Is het kanon van de F35B-F35C wat in een pod zit geschikt voor de M-346 of is het te zwaar? De harrier kan namelijk wel de pod dragen.

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-22A.html

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-12U.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GAU-12_Equalizer

[youtubehttp://www.youtube.com/watch?v=dTDomgJooJU][/youtube]
Als de pylon onder de romp van de T-346 zeker 1000 lbs. kan dragen, dan moet een gun pod met de GAU-22/A passen. Misschien moet het Deense Terma wel de bestaande gun pod aanpassen of een ander model ontwikkelen (kans dat die van de F-35 niet past).

Het moet wel bekend zijn voor welke type wapens de T-346 is gekwalificeerd of in de toekomst kan worden gekwalificeerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

#175
Citaat van: Sparkplug op 10/06/2015 | 10:49 uur
Wil het wel zien of Alenia Aermacchi een all-weather T-346 kan maken met WVR (AIM-9 + gun) en BVR (AIM-120 of Meteor) mogelijkheden  ;D

Ook als Nederland de T-346 zou aanschaffen, dan nog zie het gebeuren dat deze puur en alleen als lead-in fighter trainer wordt gebruikt in Italiƫ.

Is het kanon van de F35B-F35C wat in een pod zit geschikt voor de M-346 of is het te zwaar? De harrier kan namelijk wel de pod dragen.

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-22A.html

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-12U.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GAU-12_Equalizer

[youtubehttp://www.youtube.com/watch?v=dTDomgJooJU][/youtube]

Poleme

Citaat van: Zander op 10/06/2015 | 18:23 uur
Ik denk dat dit gewoon een vuil spelletje is geweest. Dit heeft de KLU leiding al jaren geleden zo in ge calculeert.
De F-35A heeft veel uitgebreidere capaciteiten / vaardigheden dan de huidige F-16AM/BM.  Al in 2003 heeft de KLu onderzocht dat om al deze F-35A vaardigheden te oefenen er een Jaarlijks Oefen Programma (JOP) nodig is van 230 vlieguren.
Ter vergelijking: een huidige F-16AM JOP haalt slechts ca. 172 vlieguren.   En aangezien een F-35A vlieguur nu geschat USD 35.500 doet en waarschijnlijk richting USD 40.000 gaat hebben we een probleem.
Om een F-35A JOP toch nog betaalbaar te kunnen houden.  De KLu concludeerde toen dat deze JOP naast een deel in het echie op het F-35A bul zelf en in full mission simulators, dus ten dele door een 'surrogaat F-35A' worden uitgevoerd.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.