MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 27/03/2024 | 11:19 uurJa, want er was een zekere club die NFP zou moeten uitdelen en dat schoot maar niet op. Iets met pot en ketel. Als je hier allemaal verder over wil discussieren, kom vooral langs op een operationeel veld, leg ik het je haarfijn uit hoe het werkt. En daarmee is er wmb nu genoeg over gezegd, de uitnodiging ligt er.
Ha, daar komt het, DMO de schuld geven.
Ga ik graag op in en dan is dat vice versa.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 22:34 uurHet is precies het punt wat je maakte...

'en toen moest commandant aan te pas komen om kleding voor personeel te kopen/budgetteren'

Dit raakt de kern. Een OPCO is zelf totaal zelf verantwoordelijk voor de kledingpakket samenstelling. En als dat niet is geregeld,  maar al die andere zaken wel.

Krijg  dan je eigen teringzooi op orde.
Ja, want er was een zekere club die NFP zou moeten uitdelen en dat schoot maar niet op. Iets met pot en ketel. Als je hier allemaal verder over wil discussieren, kom vooral langs op een operationeel veld, leg ik het je haarfijn uit hoe het werkt. En daarmee is er wmb nu genoeg over gezegd, de uitnodiging ligt er.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 26/03/2024 | 23:12 uurDat betekend dat er 1 CH-47F tekort komt & 4 AH-64E's, dan heb je nog geen rekening gehouden met toestellen die in onderhoud staan of om andere reden niet gebruikt kunnen worden.

301 Squadron had met 20 stuks AH-64D al een summiere reserve. Ook omdat niet alle vluchten zijn opgevuld. Dat is met de AH-64E v6 (jammer genoeg) niet anders. Met 24 stuks wordt de reserve uitgebreid, tenzij je naar een 100% beschikbaarheid met volledig opgetopte vluchten en externe reserve streeft. Ja, dan is er meer nodig dan het huidige totaal van 28 stuks.

Alles was een stuk makkelijker geweest als de oorspronkelijk gewenste 40 stuks uit de periode 1992/1993 daadwerkelijk waren afgeleverd. Via 33 stuks naar uiteindelijk 30 stuks.

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 23:15 uurEr lijken me sowieso meer nodig ivm logistieke en operationele reserve.

Logistieke en operationele reserve is bij CLSK al vanaf de jaren 60 een dingetje. Alles is summier.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Er lijken me sowieso meer nodig ivm logistieke en operationele reserve.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Sparkplug op 26/03/2024 | 22:22 uur302 Squadron
Citaat van: Sparkplug op 26/03/2024 | 22:22 uurVoor 24 stuks AH-64E v6 (vergelijkbaar met een U.S. Army ARB) komt 301 Squadron 'slechts' 4 stuks tekort. 302 Squadron (Fort Cavazos, Texas) heeft uiteindelijk weer 8 stuks + 5 stuks CH-47F CAAS en die blijven in de VS.


Dat betekend dat er 1 CH-47F tekort komt & 4 AH-64E's, dan heb je nog geen rekening gehouden met toestellen die in onderhoud staan of om andere reden niet gebruikt kunnen worden.

Eigenlijk zou het ideaal zijn om een mix te maken tussen het Amerikaanse model en het Britse model. Waarbij je een aantal van de 26 Britse Chinooks vervangt door (extra) H225M's.

We kunnen er vanuit gaan dat je dan werkt met 24x AH-64, 12x CH-47 & 15x H225M. Dan zou je in totaal nodig hebben:
- 36x AH-64E
- 20x CH-47F
- 24x H225M*

* Gerekend met 15 toestellen inzetbaar + 6 voor opleidingen & 3 reserve toestellen / in onderhoud.

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 26/03/2024 | 20:23 uurHoop gezeur dit, ga langs de C-LSK en uit je frustraties. Waar jouw bek als classer/ committer/ burger open van valt doet er niet toe. Feestjes heb je overal, lekker belangrijk. En bovendien, was een leuk feestje daar. Moet je vaker bijwonen, word je wat minder zuur van. Wellicht kan je dan ook wat beter zien wat voor werk er wel word afgeleverd. Kom vooral nog een keer langs op een operationeel veld, praten we dan wel weer verder.


Het is precies het punt wat je maakte...

'en toen moest commandant aan te pas komen om kleding voor personeel te kopen/budgetteren'

Dit raakt de kern. Een OPCO is zelf totaal zelf verantwoordelijk voor de kledingpakket samenstelling. En als dat niet is geregeld,  maar al die andere zaken wel.

Krijg  dan je eigen teringzooi op orde.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 26/03/2024 | 17:04 uurMisschien staan die nog wel op de planning ergens in de toekomst? Ik kan me zo voorstellen dat er ook bij de KLU wel behoefte is aan extra AH-64's.

De huidige 28 toestellen zijn op papier genoeg voor het invullen van 1 Attack reconnaissance battalion (ARB) naar Amerikaanse invulling. Hiervoor zijn 24 AH-64's benodigd, dus met 28 stuks hebben we er op papier voldoende maar in de praktijk te weinig. Ideaal gezien zou het aantal uitgebreid worden naar 32/36 toestellen.

De KLU heeft überhaupt te weinig heli's om aan al haar taken te kunnen voldoen. Wat de CH-47's zitten we nu wel prima met 20 stuks. Maar op gebied van medium transport heli's ontbreekt het nog flink aan capaciteit. Met slechts 12 Cougar's en straks 14 Caracals die eigenlijk grotendeels ingezet worden voor de (ondersteuning van) SOF units.

Een Amerikaanse zware Combat aviation brigade (CAB) bestaat uit 48 Apache's, 53 Blackhawks & 12 Chinooks. Een andere optie zou een Medium CAB zijn waarbij slechts 24 Apache's nodig zijn aangevuld door 30 in het Amerikaanse geval OH-58's. In theorie zou dit kunnen met een ander type bewapende helikopter (H145M / AW149M).

US Army Heavy CAB
1x Headquarters Company
2x attack reconnaissance battalions (ARB) (each with 24 Boeing AH-64 Apache)
1x Assault helicopter battalion (AHB) (30 Sikorsky UH-60 Black Hawk)
1x General support aviation battalion or GSAB (8 UH-60 Command Aviation, 12 Boeing CH-47 Chinook and 15 Sikorsky HH-60M Black Hawk)
1 x UAV company
1x Aviation support battalion (ASB)

De Britten hebben plannen gehad voor een vergelijkbare eenheid maar dan met 1x 24 AH-64 + 26x CH-47.

Voor 24 stuks AH-64E v6 (vergelijkbaar met een U.S. Army ARB) komt 301 Squadron 'slechts' 4 stuks tekort. 302 Squadron (Fort Cavazos, Texas) heeft uiteindelijk weer 8 stuks + 5 stuks CH-47F CAAS en die blijven in de VS.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 16:14 uurDit weerlegt helemaal niks van mijn argumentatie. Dat ik 'clsk' niet snap is geen argument, dat 'wat debk je dat iemand liever heeft' ook niet.

En het uniformiteitsprincipe van CLAS is een probleem van Defensie. Niet de keus van een OPCO zelf om gewoon dingen totaal anders te doen dan afgesproken. Zoals het dragen van sieraden, of het lopen in vliegpakken.

Dat er geen geld beschikbaar was voor kleding voor een uitzending van CLSK is voornamelijk de schuld van CLSK zelf. Plan je budget maar beter.. dat is de hele reden dat CLAS met klapstoelen en houten tafels werkt.

Wereld op zn kop dit. En wanneer gaan we het hebben over de vliegertoelage van oud gevechtsvliegers die doorloopt tot eeuwigheid, zelfs als ze geen vlieger meer zijn?

Ik kan je uit praktijkervaring vertellen dat je bek openvalt als CLASSER op een CLSK feest waar dan ook, want die kennen we bij de CLAS niet. Zoals het F-35 welkomst feestje, waar een hal met dance feest voor iedereen wordt opgezet, naast de landingsbaan waar we in leeuwarden de F35 mochten ontvangen. Bij CLAS bestaat dat namelijk allemaal niet, die feestjes cultuur als er een nieuw vtg komt. Houden hoogstens een parade, op de parkeerplaats van de kazerne.

Natuurlijk zijn er verschillen en is het bij fixed andeds dan rotor, punt begrijp je denk ik wel.
Hoop gezeur dit, ga langs de C-LSK en uit je frustraties. Waar jouw bek als classer/ committer/ burger open van valt doet er niet toe. Feestjes heb je overal, lekker belangrijk. En bovendien, was een leuk feestje daar. Moet je vaker bijwonen, word je wat minder zuur van. Wellicht kan je dan ook wat beter zien wat voor werk er wel word afgeleverd. Kom vooral nog een keer langs op een operationeel veld, praten we dan wel weer verder.

Huzaar1

Wellicht, plannen voor additionele apaches heb ik niet voorbij zien komen. Maar zou niet verbaasd zijn als die alsnog ergens komen in de komende jaren.

Ik zie veel in het zelf ontwikkelen van drones, die de apache kunnen vervangen. En meer exposable zijn. Maargoed andere discussie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#351
Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 11:11 uurHad er liever 4-8 apaches bij gezien. Gaan we nodig hebben voor grondsteun.

Maar wie geeft er een fuck om grondsteun bij de clsk.

Misschien staan die nog wel op de planning ergens in de toekomst? Ik kan me zo voorstellen dat er ook bij de KLU wel behoefte is aan extra AH-64's.

De huidige 28 toestellen zijn op papier genoeg voor het invullen van 1 Attack reconnaissance battalion (ARB) naar Amerikaanse invulling. Hiervoor zijn 24 AH-64's benodigd, dus met 28 stuks hebben we er op papier voldoende maar in de praktijk te weinig. Ideaal gezien zou het aantal uitgebreid worden naar 32/36 toestellen.

De KLU heeft überhaupt te weinig heli's om aan al haar taken te kunnen voldoen. Wat de CH-47's zitten we nu wel prima met 20 stuks. Maar op gebied van medium transport heli's ontbreekt het nog flink aan capaciteit. Met slechts 12 Cougar's en straks 14 Caracals die eigenlijk grotendeels ingezet worden voor de (ondersteuning van) SOF units.

Een Amerikaanse zware Combat aviation brigade (CAB) bestaat uit 48 Apache's, 53 Blackhawks & 12 Chinooks. Een andere optie zou een Medium CAB zijn waarbij slechts 24 Apache's nodig zijn aangevuld door 30 in het Amerikaanse geval OH-58's. In theorie zou dit kunnen met een ander type bewapende helikopter (H145M / AW149M).

US Army Heavy CAB
1x Headquarters Company
2x attack reconnaissance battalions (ARB) (each with 24 Boeing AH-64 Apache)
1x Assault helicopter battalion (AHB) (30 Sikorsky UH-60 Black Hawk)
1x General support aviation battalion or GSAB (8 UH-60 Command Aviation, 12 Boeing CH-47 Chinook and 15 Sikorsky HH-60M Black Hawk)
1 x UAV company
1x Aviation support battalion (ASB)

De Britten hebben plannen gehad voor een vergelijkbare eenheid maar dan met 1x 24 AH-64 + 26x CH-47.

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 26/03/2024 | 16:02 uurTen eerste scheer je het CLSK over een kam, want DHC en DGLC werken al heel anders dan de fixed wing velden. Een command van CLSK heeft zelf budget vrijgespeeld voor een recente uitzending, omdat er geen fatsoenlijke kleding beschikbaar was. Laten we trouwens niet beginnen over uniformiteitsprincipe en CLAS beginnen, want dat slaat als een tang op een varken. En vraag aan elke pax of ie liever in een boogtent of een hotel slaapt, wat denk je dat het antwoord is....?   
Wat je eigenlijk zegt is dat heel het CLSK zoals de CLAS moet optreden. Ik denk dat jij heel het CLSK niet begrijpt, dat is oke en daar mag je gefrustreerd over zijn. Laat het CLSK vooral doen waar het goed in is, net als CLAS dat ook doet.

Dit weerlegt helemaal niks van mijn argumentatie. Dat ik 'clsk' niet snap is geen argument, dat 'wat debk je dat iemand liever heeft' ook niet.

En het uniformiteitsprincipe van CLAS is een probleem van Defensie. Niet de keus van een OPCO zelf om gewoon dingen totaal anders te doen dan afgesproken. Zoals het dragen van sieraden, of het lopen in vliegpakken.

Dat er geen geld beschikbaar was voor kleding voor een uitzending van CLSK is voornamelijk de schuld van CLSK zelf. Plan je budget maar beter.. dat is de hele reden dat CLAS met klapstoelen en houten tafels werkt.

Wereld op zn kop dit. En wanneer gaan we het hebben over de vliegertoelage van oud gevechtsvliegers die doorloopt tot eeuwigheid, zelfs als ze geen vlieger meer zijn?

Ik kan je uit praktijkervaring vertellen dat je bek openvalt als CLASSER op een CLSK feest waar dan ook, want die kennen we bij de CLAS niet. Zoals het F-35 welkomst feestje, waar een hal met dance feest voor iedereen wordt opgezet, naast de landingsbaan waar we in leeuwarden de F35 mochten ontvangen. Bij CLAS bestaat dat namelijk allemaal niet, die feestjes cultuur als er een nieuw vtg komt. Houden hoogstens een parade, op de parkeerplaats van de kazerne.

Natuurlijk zijn er verschillen en is het bij fixed andeds dan rotor, punt begrijp je denk ik wel.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Robert2 op 26/03/2024 | 16:02 uurLaat het CLSK vooral doen waar het goed in is, net als CLAS dat ook doet.
Dat is een goeie voor de huidige CDLSK

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 12:33 uurHotels, werkomstandigheden, rusttijden, uitrusting, trekkingsrecht op budgetten voor bv resevedelen, zelf kleding uitkiezen, afwijken van de norm (fuck het uniformiteitsprincipe), oorbellen en kettingen dragen, toelagen, ik kan echt heel lang doorgaan.
Ten eerste scheer je het CLSK over een kam, want DHC en DGLC werken al heel anders dan de fixed wing velden. Een command van CLSK heeft zelf budget vrijgespeeld voor een recente uitzending, omdat er geen fatsoenlijke kleding beschikbaar was. Laten we trouwens niet beginnen over uniformiteitsprincipe en CLAS beginnen, want dat slaat als een tang op een varken. En vraag aan elke pax of ie liever in een boogtent of een hotel slaapt, wat denk je dat het antwoord is....?   

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 12:33 uurLoop eens een random ops room op uitzending binnen van CLSK, je komt om in de stepjes, bureaustoelen en airco units, vergeleken met de groene klapstoel en houten tafel mentaliteit van CLAS is dat contrast groot genoeg om mn punt te ondersteunen.
Wat je eigenlijk zegt is dat heel het CLSK zoals de CLAS moet optreden. Ik denk dat jij heel het CLSK niet begrijpt, dat is oke en daar mag je gefrustreerd over zijn. Laat het CLSK vooral doen waar het goed in is, net als CLAS dat ook doet.

Huzaar1

#347
Citaat van: Robert2 op 26/03/2024 | 12:15 uurWelke privileges heb je het allemaal over?

Hotels, werkomstandigheden, rusttijden, uitrusting, trekkingsrecht op budgetten voor bv resevedelen, zelf kleding uitkiezen, afwijken van de norm (fuck het uniformiteitsprincipe), oorbellen en kettingen dragen, toelagen, ik kan echt heel lang doorgaan.

Loop eens een random ops room op uitzending binnen van CLSK, je komt om in de stepjes, bureaustoelen en airco units, vergeleken met de groene klapstoel en houten tafel mentaliteit van CLAS is dat contrast groot genoeg om mn punt te ondersteunen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 26/03/2024 | 11:58 uurDat zou je wel stellen he, maargoed CLSK doet een beetje wat ze willen. Op elk niveau ben ik wel achtergekomen. Van tot de piloot op de vliegstrip (minibikes, feestjes, pleziertjes, trappelzakken, vliegertorlage ook al zie je geen vliegtuig meer) tot de monteurs en ohd personeel (slapen in hotels, priveleges) , aanbestedingen.. F-35, F-35 en nog eens F-35, tot en met planning, inzet en samenwerking.
Welke privileges heb je het allemaal over?