België (vervangings trajecten) marinecomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/05/2018 | 16:04 uur

Huzaar1

Ik denk zelf, het hoogst haalbare, , is Belgisch marine personeel in de Nederlandse vloot brengen.
Maar, dan komen we vanzelf een keer in een heel lastig parket als we dingen willen gaan doen waar BV België het niet mee eens is, zoals gebeurde tijdens de Falkland oorlog en het daarbij afstappen van Nederlandse Mariniers van Britse schepen, begrijpelijk.

Belgische onderzeeërs zou kunnen, personeelsarm, maar ze kosten zo enorm veel geld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 22/05/2020 | 21:34 uur
Type 212 of een Kleine A26, maar je gaat dan naar alleen al een miljard voor deze capaciteit, die dan ook nog redelijk beperkt is.

Misschien is dan een onbemande capaciteit, als aanvulling op de Nederlandse boten, een overweging?

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 22/05/2020 | 21:34 uur
Type 212 of een Kleine A26, maar je gaat dan naar alleen al een miljard voor deze capaciteit, die dan ook nog redelijk beperkt is. Beter lijkt me te investeren in luchtverdediging, op land, of AT capaciteit, of Transport heli's met beveiliging, dan hebben ze eens echt wat aan die paracommando's.

Eerlijk, ik zie dat misschien als een mogelijkheid tegen het begin van de jaren '30. Het zou dan misschien mogelijk zijn om bij de Nederlandse bouwreeks aan te sluiten. De legerleiding beoogt 2035 als afronding van de transitie (m.a.w. dan moeten alle capaciteiten van de strategische visie + addendum operationeel zijn)

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2020 | 17:10 uur
Kustwaterboten of oceaanboten?
Type 212 of een Kleine A26, maar je gaat dan naar alleen al een miljard voor deze capaciteit, die dan ook nog redelijk beperkt is. Beter lijkt me te investeren in luchtverdediging, op land, of AT capaciteit, of Transport heli's met beveiliging, dan hebben ze eens echt wat aan die paracommando's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 22/05/2020 | 15:03 uur
Da's de Mercator. Zin om te delen als schoolschip?

Niet nodig we hebben ook de Eendracht nog.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 22/05/2020 | 16:38 uur
Maar stoinbrace. Wat voor subs voorzie je voor BE dsn voor precies?

Kustwaterboten of oceaanboten?

Huzaar1

#66
Maar stoonbrace. Wat voor subs voorzie je voor BE dan voor precies?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 22/05/2020 | 15:20 uur
Ja, wij hebben ook al een kleintje. Maar willen jullie een grote?  8)

Euh, de amsterdam is wat groter ;)

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Stoonbrace op 22/05/2020 | 15:08 uur


Altijd mooi gevonden dat de Mercator er in 'witte vloot' kleurstelling bij ligt, zoals ook de van Kinsbergen (A902), met gele masten en witte romp. Denk alleen niet dat er meer in zit dan een rol als museumschip.

Vgm is het idee, of iig de pitch, dat de Nautische School en het KIM een nieuw ABNL opleidinggschip gaan delen (30-70).  De wens om de opleidingen voor de Zeedienst verder op elkaar af te stemmen is er al jaren, alleen voor het KIM is er al bijna te weinig capaciteit op de van Kinsbergen. Ook de Belgen hebben bijna geen opleidingscapaciteit. Met de tripartites was dat nog wel operationeel op te vangen (al was er een significante tol op de operationele vloot), maar de nieuwe schepen zijn daar echt te groot en duur voor dus de noodzaak vanuit België wordt alleen maar groter. Het nieuwe opleidingsschip gaat ook wat groter en zeevaster worden, dus de Belgische opleidingsroutes (Solent en Îles Saint-Marcouf) zijn te halen, ook al gaat er niets boven de Nederlandse routes in Denemarken als het gaat om leerwaarde, ha.

Volgens mij zijn hierover tussen NL en BE serieuze gesprekken gaanden, dus ik ben benieuwd.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 22/05/2020 | 15:18 uur
Die was mij onbekend  ;) En nee bedankt wij hebben er ook al 1 ''Stad Amsterdam''.

Ja, wij hebben ook al een kleintje. Maar willen jullie een grote?  8)

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 22/05/2020 | 15:03 uur
Da's de Mercator. Zin om te delen als schoolschip?

Die was mij onbekend  ;) En nee bedankt wij hebben er ook al 1 ''Stad Amsterdam''.


Stoonbrace

Citaat van: Parera op 22/05/2020 | 14:49 uur
Duidelijk maar toch betwijfel ik of België de ruimte heeft (op dit moment) voor een 3e fregat + 3e patrol vessel en dan een groot support ship. Ook betwijfel ik of dit formaat zeilschip niet iets te groot is met toch snel 30 a 50 koppen bemanning. Het zeilschip is natuurlijk wel een prachtig stukje show of the flag.

Da's de Mercator. Zin om te delen als schoolschip?

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 22/05/2020 | 14:36 uur
Er staan maar 3 schepen op die momenteel niet gebouwd worden/in de planning zitten. De MRAV is de nieuwe RV Belgica, is momenteel in afbouw.

Duidelijk maar toch betwijfel ik of België de ruimte heeft (op dit moment) voor een 3e fregat + 3e patrol vessel en dan een groot support ship. Ook betwijfel ik of dit formaat zeilschip niet iets te groot is met toch snel 30 a 50 koppen bemanning. Het zeilschip is natuurlijk wel een prachtig stukje show of the flag.

Stoonbrace



Ik zie net dat ik de verkeerde afbeelding heb gebruikt voor RV Belgica. Negeer de onderzeeboten (voorlopig)