De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Jellington

Citaat van: Admiral Halsey op 20/01/2020 | 18:55 uur
Om als niet-abonnee telkens premium-artikelen te kunnen lezen, moet je een privévenster in je webbrowser openen, of telkens bij het afsluiten van je webbrowser je browsercookies laten verwijderen.

Het kan ook aan de browser liggen. Ik merk dat ik met Google Chrome meer kan lezen dan met Mozilla Firefox of Microsoft Edge.

Admiral Halsey

Om als niet-abonnee telkens premium-artikelen te kunnen lezen, moet je een privévenster in je webbrowser openen, of telkens bij het afsluiten van je webbrowser je browsercookies laten verwijderen.

Lex

Citaat van: Mourning op 20/01/2020 | 18:19 uur
Ehmmm... ik ben geen abonnee en ik kon het. gewoon. lezen.
Ik ook.  :big-smile:

Mourning

Ehmmm... ik ben geen abonnee en ik kon het. gewoon. lezen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).



Admiral Halsey

Volkskrant: "Trump krijgt zijn zin: Saoediërs betalen 450 miljoen euro voor bescherming VS":

CitaatTrump krijgt zijn zin: Saoediërs betalen 450 miljoen euro voor bescherming VS

Op uitdrukkelijk verzoek van Washington heeft Saoedi-Arabië een eerste aanbetaling gedaan van 450 miljoen euro voor de Amerikaanse bescherming tegen Iran. Van Zuid-Korea eist president Trump maar liefst 4,2 miljard euro voor de beveiliging tegen de Noord-Koreanen.

Meebetalen aan de peperdure veiligheid die Amerika biedt, is al drie jaar het devies van Donald Trump. De president is het meer dan zat dat de Amerikaanse belastingbetaler al decennialang miljarden neertelt voor de bescherming van  bondgenoten. Want waarom moeten de VS opdraaien voor de kosten van tienduizenden Amerikaanse soldaten, zo vraagt hij zich af, terwijl de ene bondgenoot 's werelds twaalfde economische macht is (Zuid-Korea) en anderen (zoals Saoedi-Arabië) puissant rijk zijn?

Trump ergert zich er ook groen en geel aan dat Navobondgenoot Noorwegen 988 miljard euro bezit, gestort in een welvaartsfonds, maar dat het land niet genoeg geld besteedt aan defensie. En ondertussen rekenen de ruim vijf miljoen Noren, aldus de president, wél op bescherming van de VS tegen de Russen.

Mourning

Citaat van: Admiral Halsey op 05/12/2019 | 21:47 uur
Miljoenennota voor 2020 openbreken en per direct diverse bezuinigingen op alle overige ministeries en lastenverhogingen doorvoeren om daarmee extra middelen voor defensie vrij te maken om zo wel aan de 2% van het BBP te kunnen voldoen, zoals Trump dat van ons eist?

Mwah... van mij hoeft de lastendruk niet NOG verder omhoog... we zitten op dat vlak al in de absolute wereldtop en dat gaat op onderandere de periodieke energie en zorgverekeringsnota's de komende jaren naar verwachting al genoeg toenemen en het is ook de verwachting dat de gemeente heffingen e.d. leuk blijven 'groeien', dus ik denk dat men maar eens een paar keuzes moet maken op andere vlakken of op enkele 'ambities' de lat iets lager moet leggen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 05/12/2019 | 22:47 uur
Het is slechts een keuze ware het niet dat er meerdere keuzes  gemaakt moeten worden. Die ook nog eens afgewogen moeten worden tegen allerlei en vooral politieke en partijbelangen.

Zeker, maar nogmaals, je hebt het, ook bij 2%, over relatief klein geld, De veiligheid van dit land is prioriteit nummer 1, zonder veiligheid loop je het risico dat je alle sociale verworvenheden verliest, politici dit dat niet begrijpen horen niet in de Kamer of het Kabinet thuis.

Umbert

Citaat van: Ros op 05/12/2019 | 22:10 uur
Het budget verhogen naar 2% kan morgen al. De uitgaven optrekken naar 2% van het BNP is het probleem. Hoe wil je dit gaan doen ?

Direct naar 2% hoeft ook niet de toezegging is 2024, dus nog 4 jaar ieder jaar 0.2% en je bent bijna op de 2%, gaat er Trump ook niet over dat je precies 2% of meer moet maar dat je duidelijk laat zien waar je prio ligt, en dan hoopt hij uiteraard dat er een flink deel aan de VS wordt afgedragen. Want gaan we 2.1% doen met alleen Europees materiaal zal hij blijven klagen.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/12/2019 | 22:39 uur
...... dan is 5 mjd slechts een politiek keuze en relatief klein geld te

Het is slechts een keuze ware het niet dat er meerdere keuzes  gemaakt moeten worden. Die ook nog eens afgewogen moeten worden tegen allerlei en vooral politieke en partijbelangen. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1212
Citaat van: Ros op 05/12/2019 | 22:10 uur
Ik stel voor om alle belastingen met minimaal 5-6% te verhogen, de eigen wettelijke bijdrage voor de zorg te verhogen naar € 600,00, de zorgbijdrage, tegemoetkoming kinderopvang en de  huurtoeslag af te schaffen, om maar ergens mee te beginnen. Kijken hoe het dan afloopt.

Nu draaf je door, van 1.35 naar 2% is 0.65% bbp ongerekend best geld te noemen, iets meer dan €5 miljard (jaarlijks), echter zolang men volstrekt nutteloze subsidies (meer dan 11 miljard) kan verstrekken aan het verbranden van biomassa (nog in alle opzichten schadelijker ook), dan is 5 mjd slechts een politiek keuze en relatief klein geld te noemen.

Daarnaast, 5+ miljard in 1 jaar er bij is iets wat niemand vraagt, de organisatie zou het niet eens kunnen verwerken. Je kan de arbeidsvoorwaarden in één pennenstreek aantrekkelijker maken, maar het leveren van middelen heeft nu eenmaal tijd nodig en dan staat het volgende jaar al weer op de stoep.

In 2024 2% uitgeven vereist een jaarlijks structurele verhoging (vanaf 2021) van 1.25 miljard, of we dat gaan halen is nog maar de vraag maar men zou wel Duitsland kunnen volgen (of een goede middenweg benoemen) die inmiddels officieel heeft aangegeven om vanaf 2030 2% bbp aan defensie te willen spenderen.

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2019 | 21:13 uur
Hahahaha....mooi he !...het defensie budget naar 2% vh BNP of anders sancties !

Het budget verhogen naar 2% kan morgen al. De uitgaven optrekken naar 2% van het BNP is het probleem. Hoe wil je dit gaan doen ?

Citaat van: Admiral Halsey op 05/12/2019 | 21:47 uur
Miljoenennota voor 2020 openbreken en per direct diverse bezuinigingen op alle overige ministeries en lastenverhogingen doorvoeren om daarmee extra middelen voor defensie vrij te maken om zo wel aan de 2% van het BBP te kunnen voldoen, zoals Trump dat van ons eist?

Ik stel voor om alle belastingen met minimaal 5-6% te verhogen, de eigen wettelijke bijdrage voor de zorg te verhogen naar € 600,00, de zorgbijdrage, tegemoetkoming kinderopvang en de  huurtoeslag af te schaffen, om maar ergens mee te beginnen. Kijken hoe het dan afloopt. 

Admiral Halsey

#1210
Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2019 | 21:13 uur
Hahahaha....mooi he !...het defensie budget naar 2% vh BNP of anders sancties !

Miljoenennota voor 2020 openbreken en per direct diverse bezuinigingen op alle overige ministeries en lastenverhogingen doorvoeren om daarmee extra middelen voor defensie vrij te maken om zo wel aan de 2% van het BBP te kunnen voldoen, zoals Trump dat van ons eist?

Oorlogsvis

Citaat van: Admiral Halsey op 05/12/2019 | 10:52 uur
Tenzij er in het Midden-Oosten een grote oorlog uitbreekt, of moslimradicalen voor problemen in Europa gaat zorgen en de Belgen en wij ook met de dramatische gevolgen daarvan te maken zullen krijgen. Dan zal er wel veel draagvlak zijn om het defensiebudget per direct flink te verhogen ten koste van bijv. het onderwijs, of de zorg.
Hier in Nederland geven wij ook liever ons geld uit om de klimaat doelstellingen te bekostigen ...daar gaan probleemloos miljarden
heen...Nederland is een waardeloos links land geworden...het is omdat ik hier werk maar ik voel me hier niet echt meer thuis.