Alternatief defensiebeleid door Strata

Gestart door StrataNL, 30/06/2014 | 13:56 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 07/12/2015 | 13:53 uur
Misschien een idee om de discussie over je alternatieve opzet ook in onderstaand topic onder te brengen?

http://www.defensieforum.nl/Forum/alternatief_defensie_beleid_benelux_2030_deel_2-t26594.0.html
Hetgeen dus inhoudt dat dit topic dan gesloten kan worden?  :angel:

Elzenga

Citaat van: Strata op 07/12/2015 | 16:52 uur
Heb ik over gedacht, maar het kan bijv. zo zijn dat bepaalde onderdelen van mijn opzet niet stroken met andere ideeën/discussies of de toekomst van de krijgsmacht nu. Ik denk dat het dan niet meer overzichtelijk is wat nu bij welke opzet hoort.
Dat laatste was de reden dat ik het tot nu toe ook apart hield. Snap je dus..

StrataNL

Een van de grote investeringen in mijn opzet is de aanschaf van extra transporthelikopters. Waar is de Cougar beter in, transport vanaf land of transport vanaf zee? M.a.w. waar moeten die nieuwe heli's op georiënteerd worden?

Dit even los van de Cougar vervanger op termijn en van welk type de nieuwe heli is.

Zoals ik het nu heb gaat de Cougar primair transport vanaf zee uitvoeren en de nieuwe kist neemt de LTH en LUH taak over ter aanvulling op de Chinook.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 07/12/2015 | 13:53 uur
Misschien een idee om de discussie over je alternatieve opzet ook in onderstaand topic onder te brengen?

http://www.defensieforum.nl/Forum/alternatief_defensie_beleid_benelux_2030_deel_2-t26594.0.html

Heb ik over gedacht, maar het kan bijv. zo zijn dat bepaalde onderdelen van mijn opzet niet stroken met andere ideeën/discussies of de toekomst van de krijgsmacht nu. Ik denk dat het dan niet meer overzichtelijk is wat nu bij welke opzet hoort.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Strata op 07/12/2015 | 13:26 uur
De SAC moet sowieso meer capaciteit krijgen ja. Poleme heeft destijds uitgerekend dat eigen C-17's voor NL effectiever en zelfs voordeliger zou zijn dan de huidige inhuur van SAC en Antonov's.
Benieuwd of Poleme dat nu nog zo ziet?

Elzenga

Misschien een idee om de discussie over je alternatieve opzet ook in onderstaand topic onder te brengen?

http://www.defensieforum.nl/Forum/alternatief_defensie_beleid_benelux_2030_deel_2-t26594.0.html

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 07/12/2015 | 13:13 uur
Hiermee zou je ook de NAVO Strategic Airlift Capability (SAC) kunnen versterken. Is dat geen betere weg dan Nederland zelf C17s te laten aanschaffen?
De SAC moet sowieso meer capaciteit krijgen ja. Poleme heeft destijds uitgerekend dat eigen C-17's voor NL effectiever en zelfs voordeliger zou zijn dan de huidige inhuur van SAC en Antonov's.

Citaat van: Thomasen op 07/12/2015 | 09:35 uur
Heb even snel door je blog gescrold, ziet er in ieder geval goed gedetailleerd uit, zal later nog eens goed kijken.
Dank, maar moet nog e.e.a. aan gewijzigd worden. Ben nu met de volgende punten bezig:
-Ik heb het hele hoofdstuk wat betreft de F35 discussie en argumentatie fors uitgebreid in een apart blog gezet, staat nog niet openbaar. -Ook de marechaussee heb ik een apart hoofdstuk gegeven icm met min. van veiligheid en justitie.
-Kustwacht ga ik waarschijnlijk ook nog ergens anders onderbrengen (van kmar naar marine)
-Helikopterstudie met bijbehorende ambities/behoeften is ook in de maak.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 07/12/2015 | 13:21 uur
Stel dat Brazilie in Vlissingen nieuwe marineschepen laat bouwen dan zou ik persoonlijk voor de KC-390 als compensatieorder.

ALS... dan zou dat een interessante overweging kunnen zijn.

Ace1

Citaat van: Strata op 06/12/2015 | 22:34 uur
Nu de C-17 productielijn aan z'n einde is gekomen, moet er iets anders voor in de plaats komen in mijn defensieopzet.
Wat is in jullie gedachten een goed alternatief? Mix met C-27 Spartan, C-130 hercules, KC-390 of toch A400M? De laatste optie is wel aantrekkelijker geworden met de nieuwe tweedehandsjes...

De C-27 Spartan is goedkoper in aanschaf dan de C295 maar de gebruikskosten van de C-27 Spartan zijn hoger als de C295 en het bereik van de C-27 Spartan is ook minder dan van de C295. Zweden overweegt KC-390's aan te gaan schaffen omdat de Brazilie de Gripen E (NG) heeft aangeschaft. Stel dat Brazilie in Vlissingen nieuwe marineschepen laat bouwen dan zou ik persoonlijk voor de KC-390 als compensatieorder.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/12/2015 | 07:05 uur
Er is nog 1 nieuwe C17 beschikbaar en de US heeft nu al een aantal in de opslag gezet... je zou derhalve ook kunnen kijken naar jonge occasions van de USAF.

Als bovenstaande geen optie meer is dan zou ik gaan voor de A400M.
Hiermee zou je ook de NAVO Strategic Airlift Capability (SAC) kunnen versterken. Is dat geen betere weg dan Nederland zelf C17s te laten aanschaffen?

Elzenga

Citaat van: Strata op 06/12/2015 | 22:34 uur
Nu de C-17 productielijn aan z'n einde is gekomen, moet er iets anders voor in de plaats komen in mijn defensieopzet.
Wat is in jullie gedachten een goed alternatief? Mix met C-27 Spartan, C-130 hercules, KC-390 of toch A400M? De laatste optie is wel aantrekkelijker geworden met de nieuwe tweedehandsjes...
Ja ik denk dat de A400M nu de beste papieren heeft. Ik begrijp dat de 13 Spaanse "zo goed als nieuwe" overgaan naar Egypte..dus ik zou als Nederland eens aankloppen bij de Duitsers in deze.

dudge

Citaat van: Strata op 06/12/2015 | 22:34 uur
Nu de C-17 productielijn aan z'n einde is gekomen, moet er iets anders voor in de plaats komen in mijn defensieopzet.
Wat is in jullie gedachten een goed alternatief? Mix met C-27 Spartan, C-130 hercules, KC-390 of toch A400M? De laatste optie is wel aantrekkelijker geworden met de nieuwe tweedehandsjes...

Heb even snel door je blog gescrold, ziet er in ieder geval goed gedetailleerd uit, zal later nog eens goed kijken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 06/12/2015 | 22:34 uur
Nu de C-17 productielijn aan z'n einde is gekomen, moet er iets anders voor in de plaats komen in mijn defensieopzet.
Wat is in jullie gedachten een goed alternatief? Mix met C-27 Spartan, C-130 hercules, KC-390 of toch A400M? De laatste optie is wel aantrekkelijker geworden met de nieuwe tweedehandsjes...

Er is nog 1 nieuwe C17 beschikbaar en de US heeft nu al een aantal in de opslag gezet... je zou derhalve ook kunnen kijken naar jonge occasions van de USAF.

Als bovenstaande geen optie meer is dan zou ik gaan voor de A400M.

StrataNL

Nu de C-17 productielijn aan z'n einde is gekomen, moet er iets anders voor in de plaats komen in mijn defensieopzet.
Wat is in jullie gedachten een goed alternatief? Mix met C-27 Spartan, C-130 hercules, KC-390 of toch A400M? De laatste optie is wel aantrekkelijker geworden met de nieuwe tweedehandsjes...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Al zouden het A4jes zijn. Dan behouden we een ieder geval de kennis en ervaring voor het zware mech optreden.
Als we dan in 2030 een Leopard 3 kunnen aanschaffen zou dat ook mooi zijn.
People are sheep