LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

#83
Op de nieuwe site van Damen link staat bij het kopje ''Vervanging Amfibische Transport en patrouilleschepen'' het Enforcer 12026 als afbeelding. Dit zegt natuurlijk helemaal niks over het definitieve ontwerp, maar wel over de richting waar men naar kijkt. Ik heb de afmeting van dit ontwerp al meerdere malen in geruchten voorbij horen komen.



Specificaties MOTS Enforcer 12026

Dimensions
Length o.a. 120.00 m
Beam o.a. 26.00 m
Depth at sides 17.10 m
Draught (design) 5.75 m
Displacement 9,000 tonnes

Performance
Max. service speed 18 knots (SS3)
Max. speed (MDE) 16 knots
Economic speed 12 knots
Range @ Veco 8,000 nm
Loiter speed electric 9 kn
Endurance 30+ days, full complement

Propulsion system
Propulsion system CODLAD
Propulsion engines 2x main diesel engines: 6,600 kW @ 1,200 rpm
2x electric propulsion motor: 800 kW
Propellers 2x CPP
Bow thruster 1x FPP

Auxiliary equipment
Generator sets 4x 960 ekW @ 1,200 rpm
Emergency gen. set 1x 455 ekW @ 1,300 rpm

Medical facilities
Role 1, Medical Treatment room, Dentist, Infirmary with 3 Low Care + 2 IC

Transport capacity
Flight deck 1,200 m2, 2x medium size helicopter (NH-90 o.e.)
Hangar 220 m2, 2x medium size helicopter
UAV deck 135 m2, 3x medium size UAV
UAV hangar 35 m2, 4x medium size UAV
Dock 500 m2, 2x LCM2506, operability max. top SS4
Davits 2x FAC1604 or 2x LCVP1604
RoRo space 820 m2
Supply stores 280 m2
Ammunition stores 60 m2

Accommodation
Crew 90
Troops / EMF 200 - 270 (depends on duration / standard)

Equipment
Stern ramp 70 t capable
Cargo crane 1x 35 t
Side hatch 2x
Provisions crane 2x 1 t
Cargo hatch 1x 20 ft

Sensors and C4I equipment
All Enforcer LPD types shall be fitted with a suitable set of Sensors and
C4I systems.

Armament
Main gun 1x 76mm
CIWS 1x RAM
Decoy 4x MASS
Secondary gun 2x 30mm

Optional
Side ramp 25 t
Enlarged dock 4x FAC1604 & 2x LCU3607
Diesel electric propulsion
NBCD citadel
Wash down installation
Shock protection
Underwater noise reduction
Ice Class 1B
Alternative mission systems


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/03/2024 | 01:01 uurMee eens zeer zeker ook met het laatste punt. Goedkoop zal anders zijn, maar het zou ieder geval de KM meer mogelijkheden bieden.

De KM van 2040:

4 FuAD + 4 ASWF + 4 SSK + 6 LPX + 1 CSS + 1 JSS (wellicht het JSS tzt vervangen door een 2e CSS).

Hier ben ik het grotendeels mee eens, ik zou eigenlijk het LPX project alsnog willen opsplitsen in 2 ontwerpen ; 2x custom enforcer 120 a 135 m + 4x custom 2nd tier frigate / crossover. Ook het JSS wil ik eigenlijk direct vervangen door 2 kleinere schepen : een 2e CSS & 1x custom MPSS >130 m. Daarnaast zouden de 4/6 kleine OPV's zoals we in het Carib topic besproken hebben een mooie aanvulling zijn en dat dit tevens de basis vormt voor het MICAN project.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 03/03/2024 | 00:37 uurHopelijk wordt het LPX geen mini-LPD met idem te lichte bewapening en te logge snelheid.
Maar een Auxilary amphibious Personnel Destroyer (APD) variant op het ASWF ontwerp.
Voorzien van verblijven voor circa 100 - 160 mariniers.  Plus enkele tientallen tonnen aan voorraden, lichte voertuigen en vuurondersteuningsmiddelen.  Geen ruimte vretend dok, dat ook nog eens de stabiliteit benadeelt.  Maar een vergroot Flexible Mission Bay met grote davits voor 4 snelle LVCP's.
Aan zo een APD hangt uiteraard wel een veel groter prijskaartje dan aan een mini-LPD achtige LPX.
Maar dit vormt wel een geitenpaadje voor oplossing van het KM fregatten tekort.


Mee eens zeer zeker ook met het laatste punt. Goedkoop zal anders zijn, maar het zou ieder geval de KM meer mogelijkheden bieden.

De KM van 2040:

4 FuAD + 4 ASWF + 4 SSK + 6 LPX + 1 CSS + 1 JSS (wellicht het JSS tzt vervangen door een 2e CSS).

Poleme

Citaat van: silvester herc op 02/03/2024 | 23:22 uurVolgende week meer nieuws wat betreft vervanging LPD's  A brief naar de Tweede Kamer!
Hopelijk wordt het LPX geen mini-LPD met idem te lichte bewapening en te logge snelheid.
Maar een Auxilary amphibious Personnel Destroyer (APD) variant op het ASWF ontwerp.
Voorzien van verblijven voor circa 100 - 160 mariniers.  Plus enkele tientallen tonnen aan voorraden, lichte voertuigen en vuurondersteuningsmiddelen.  Geen ruimte vretend dok, dat ook nog eens de stabiliteit benadeelt.  Maar een vergroot Flexible Mission Bay met grote davits voor 4 snelle LVCP's.
Aan zo een APD hangt uiteraard wel een veel groter prijskaartje dan aan een mini-LPD achtige LPX.
Maar dit vormt wel een geitenpaadje voor oplossing van het KM fregatten tekort.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

silvester herc

Volgende week meer nieuws wat betreft vervanging LPD's  A brief naar de Tweede Kamer!

Master Mack

En dan deze crossover expeditionair maar met het wapenpakket van de combatant als vervanger van de 4x OPV maar natuurlijk niet voor de OPV taak. Daar zouden we een aantal extra schepen in het Mican project aan kunnen schaffen.

Master Mack

Denk dat de Damen Multifunctionele Drone Carrier met wat kleine aanpassingen een goede oplossing is voor de KM en Marns.

Master Mack

Komen toch steeds terug op 4xASWF 4xCrossover 4xFUAD en 2x Enforcer met Dok en groter helicapaciteit waar mijn voorkeur naar een doorgetrokken vliegdek gaat voor grotere vastevleugel drones ( Vergroot Ontwerp Portugal?.) En 4xSub voorkeur 6x.

Harald

Dese info kwam ik nog tegen, weet niet of het ook al eerder gepost is, maar voor NL ook interessant.

BAE Systems Lifts Veil On Littoral Strike Craft Concept

BAE Systems has offered a first glimpse of a new fast amphibious surface connector concept that reflects the company's evolving thinking on the UK's planned Commando Insertion Craft (CIC) requirement.

Developed by the company's Maritime Services business, the Littoral Strike Craft concept design is intended to combine attributes of high speed, multi-spectral stealth, and superior comfort for the embarked commando team. Work to date was briefed at the NEDS 2023 exhibition in Rotterdam on 30 November.

Forming part of the wider re-capitalisation and reorientation of the UK's amphibious capability, the CIC is planned to replace the Royal Marines' current Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP) MK 5. The top-level CIC requirement calls for a next generation medium-lift craft that can carry a strike team and a small vehicle to the shore from a stand-off range (circa 150 nautical miles) at high speed (25+ knots) with a low probability of detection.

In advance of a planned competition, BAE Systems began work last year to develop its thinking through the Littoral Strike Craft concept. "It reflects our understanding of the evolving [CIC] requirement for a long range, high speed, low signature craft able to deliver amphibious forces ready to fight," said Mike Dalzell, Maritime Services' head of innovation and technology. "It is not a 'product' at this stage, but it's indicative of our thinking as to what a 'clean sheet' design, incorporating novel technologies, could achieve."



Key features of the 18.5 m concept include a flexible roll-on/roll-off through-deck layout with ramps fore and aft, a low profile topside incorporating a fully enclosed cabin and aft deckhouse, and a novel tri-bow hull arrangement. "We are also looking at some innovative technology to reduce motions," said Dalzell. "You can design a high speed vessel, but can you deliver passengers in a condition where they are 'fit-to-fight'? So we want a platform that offers very good seakeeping at speed, but that is also very stable coming onto the beach."

While BAE Systems Maritime Services has led the concept development activity, it has tapped into expertise residing elsewhere. "Our Naval Ships business has provided advice with regard to integration with a larger 'mother' amphibious platform," Dalzell told Naval News. "So that's issues around size, weight, shape, launch and recovery, and mission bay storage. We have also sought some external design support from the commercial maritime sector, looking at best practice in areas such as crew transfer vessels."

BAE Systems has already completed modelling and CFD analysis of the hull form. Tank testing is planned to follow.

The concept design team has identified a preferred material for the lightweight structure, although at this stage it remains reluctant to go public. "Composites and lightweight alloys have both been studied," confirmed Dalzell. "We have a candidate material in mind, but we are keeping that close to our chest for now".

With the LCVP MK 5 due out of service before the end of 2027, the UK Ministry of Defence is looking to kick off a competition for the design, manufacture and support of the new CIC by the end of 2024.  A procurement in excess of 20 craft is currently planned.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/bae-systems-lifts-veil-on-littoral-strike-craft-concept/


Parera

Citaat van: Harald op 27/01/2024 | 12:12 uurNog weer verder over nagedacht wat ik schreef maar kom daar toch op terug !

Ik ga toch voor 2 type schepen binnen LPX concept. Wat ik ook al eerder beschreef.

Dus de Enforcer voor de zwaardere ondersteuning met meer helicopters en zwaardere landingsvaartuigen, welke ook kunnen dienen als FOB.
De Crossover's als snelle Raider ondersteuningsschepen. 

@Parera, jij schreef hier ook al uitvoerig over in je posting


Maar als je de Enforcer 12026 naast de XO 131A zet dan zijn de capaciteiten grotendeels wel gelijk. Uiteraard zijn er wel wat verschillen zo zit er een dok in voor 2 LCM's, het RoRo dek is een stuk groter (820 m2 vs 530 m2).De Enforcer bied veel meer ruimte voor o.a. het Role 1 hospitaal, meer lading ect.

Maar beide type kunnen 2 NH-90's mee nemen , +/- 200 troepen vervoeren & 2 LCVP's meenemen.

Maar mijn idee met het concept van de Fassmer MPV120 is dat het zowel de meeste capaciteit van het LPD bied en juist ook veel mogelijkheden heeft die het OPV nu ook heeft.

Maar het LPX gaat ongetwijfeld een compleet eigen ontwerp worden vanuit COMMIT en niet een uit de brochure van Damen.

Harald

Nog weer verder over nagedacht wat ik schreef maar kom daar toch op terug !

Ik ga toch voor 2 type schepen binnen LPX concept. Wat ik ook al eerder beschreef.

Citaat van: Harald op 19/12/2023 | 21:40 uurIk denk ook dat de mogelijkheid er moet zijn voor het meenemen van een LCU.
Deze zijn veel zwaarder en groter dan een LCVP.
Ook de FRICS zullen (gedeeltelijk) vervangen worden door een CB90 Raider achtig vaartuig.

Ik denk ook dat we er wel over eens zijn dat het geen 1 type schip kan zijn en het 2 klasse schepen moeten zijn in een verdeling van 2 om 4.
2 grotere type Enforcer
4 kleinere, snellere en beter bewapend type Crossover

Dus de Enforcer voor de zwaardere ondersteuning met meer helicopters en zwaardere landingsvaartuigen, welke ook kunnen dienen als FOB.
De Crossover's als snelle Raider ondersteuningsschepen. 

@Parera, jij schreef hier ook al uitvoerig over in je posting

Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 21:06 uur+1

Afhankelijk van de hoe groot deze schepen gaan worden en natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel koppen nodig zijn voor deze schepen zou je kunnen overwegen er niet 2 maar 3 aan te schaffen. Ik denk dat 4 te veel gaat worden voor ons, maar het minimum is en blijft wel 2 stuks wat mij betreft.

Als ik de standaard Enforcer serie van Damen erbij pak en een aantal modellen vergelijk scheelt het niet zoveel in bemanning tussen het kleinste en het grootste model:
Lengte & Breedte |  Bemanning | troepen
- 12026 | 90 | 270
- 13226 | 95 | 350
- 14426 | 95 | 430
- 14428 | 128 | 480
- 15628 | 147 | 560
- 16828 | 147 | 680
- 18028 | 155 | 790

Ter vergelijking onze huidige LPD's
- RDAM  | 150 | 517
- JWIT  | 146 | 555

En de Crossover series
- 131A | 83 | 200
- 131C | 125 | 128
- 139FC | 125 | 128

Daarom ben ik voorstander van een 2 tal custom Enforcers tussen de modellen 13226/14426/15628 m in met voldoende dokruimte voor 2 LCU of 4 LCVP + 4 LCVP's in davits aan de zijkanten. Daarnaast een hangaar voor 3 tot 4 NH-90's + ruimte voor 6 tot 8 UAV's (Skeldar V-200). Het helidek moet wel geschikt zijn voor zwaardere helikopters zoals de CH-47 van de Britten en V-22 van de Amerikanen.

Als aanvulling daarop zou een custom Crossover model tussen de 131A en 139FC ideaal zijn. Door de kruising tussen de Amfibious & Fast Combatant varianten beschikt dit custom model over voldoende amfibische capaciteit, ruimte voor noodhulp middelen en/of patrouille middelen. In amfibische belading bied het dan voldoende ruimte voor 2 NH-90's + 3 tot 4 UAV's (Skeldar V-200). Daarnaast is er ruimte aan boord voor 2 LCVP's + 2 FRISC's, 14 BVS-10 + 3 Manticore's.

Naar mijn mening moeten 1 LPX + 2 Crossovers samen een complete Marine Combat Group (Brigade) kunnen vervoeren inclusief hun materieel. Hiermee kunnen we in theorie met 2 LPX'en + 4 Crossovers ons gehele korps mariniers inzetten al zal dat in de praktijk natuurlijk nooit haalbaar zijn tenzij we in oorlog zijn.

silvester herc

Citaat van: Parera op 27/01/2024 | 10:47 uur
Zoals ik ze : puur het concept van dit ontwerp vind ik interessant voor de LPX, maar dan uiteraard wel ontwerp vanuit de NL industrie.

Een ontwerp 139x21 m versie bijvoorbeeld (iets breder dan de XO's maar smaller dan de Enforcers).
Crossover worden het niet als je het zo leest als het bij zes LPX's blijft hoef je toch niet al de zes de zelfde bovenbouw te hebben ik zou er twee met volledig Heli/UAV dek en vier meer naar het Enforcer LPD ontwerp al geloof ik nooit dat het bij zes stuks blijft maar ja we zullen zien met het nieuwe Kabinet in de toekomst over een paar maanden weten we mischien meer!

Parera

Citaat van: Harald op 27/01/2024 | 10:43 uurDit ontwerp kom je vaak tegen als voorbeeld voor extra schepen in de Duitse toekomst visie 3035 als een manusje van alles. Overal inzetbaar, ondersteuning seebataillon, als ondersteuningsschip onderzeeboten, met RAS bevoorrading.

Ik zou toch voor een eigen variant gaan van eigen bodem. Meer in de geest van een XO 131/139 met een extra achterstuk van een Enforcer, hierdoor een vergroot helidek, zodat er ruimte is 2 helicopter

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://media.damen.com/image/upload/v1632424639/catalogue/defence-and-security/crossovers/product-sheet-xo-139-cf.pdf&ved=2ahUKEwierub9nf2DAxVY1AIHHeXmDIcQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw07f1qBk-jYGuxTaDz19_ua


Zoals ik ze : puur het concept van dit ontwerp vind ik interessant voor de LPX, maar dan uiteraard wel ontwerp vanuit de NL industrie.

Een ontwerp 139x21 m versie bijvoorbeeld (iets breder dan de XO's maar smaller dan de Enforcers).

Harald

Citaat van: Parera op 27/01/2024 | 08:35 uurWe hebben het hier regelmatig gehad over de Enforcer of Crossover series, maar ik kwam een wat ouder ontwerp van een Duitse werf tegen dat mogelijk ook interessant is als concept voor het LPX. Het is een ontwerp aanvullend op haar OPV series ontwerpen.

Ja het is een jack of all trades, maar dat dreigt het LPX toch wel te worden door de combinatie van LPD en OPV vervanging.

MPV 120
Length overall: 123.80 m
Beam overall: 17.40 m
Speed: 20-22 kn
Displacement (abt.): 6000 t

Brochure (.pdf)







Zoals ik zeg is het concept interessant, het ontwerp zelf niet zo zeer. Zo is de RAS capaciteit voor zover we weten geen wens van de KM. De bewapening bestaat uit een 76 of 57 mm kanon, een RAM, 3x 30 mm kanons & 4 12,7 mm RCWS's.

Het vliegdek bied ruimte aan 3 NH-90's, de achterste helispot is ook geschikt voor de CH-53. In de hangaar is ruimte voor 2 NH-90's. Het beschikt over een RoRo dek van 1000 m2 bereikbaar via de zijklep, op de boeg zit een dekluik voor 40 voets containers die d.m.v. de eigen kraan aan/van boord gehaald kunnen worden.

Onder het vliegdek zit een dok van 29x9 m wat genoeg ruimte bied voor 2 CB-90 achtige vaartuigen, FRISC's of USV's. In totaal kunnen er 4 12m lange FRISC's/USV's of 2 landingsvaartuigen in de zijkanten vervoerd worden + 1 zwaar landingsvaartuig in het dok.

Zoals ik zeg het concept is zeer interessant, en zou met een ''eigen variant'' wel eens de uitkomst kunnen zijn voor het LPX. Dan bied het een redelijke amfibische capaciteit gecombineerd met goede (ASW) heli /UAV capaciteiten maar ook de slagkracht die nodig is voor de OPV taken en het ondersteunen van amfibische landingen (mits een VLS toegevoegd word). RAS capaciteit zou eventueel kunnen worden toegevoegd aan een batch II van 2 extra schepen als de vervanging van het JSS.

Dit ontwerp kom je vaak tegen als voorbeeld voor extra schepen in de Duitse toekomst visie 3035 als een manusje van alles. Overal inzetbaar, ondersteuning seebataillon, als ondersteuningsschip onderzeeboten, met RAS bevoorrading.

Ik zou toch voor een eigen variant gaan van eigen bodem. Meer in de geest van een XO 131/139 met een extra achterstuk van een Enforcer, hierdoor een vergroot helidek, zodat er ruimte is 2 helicopter

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://media.damen.com/image/upload/v1632424639/catalogue/defence-and-security/crossovers/product-sheet-xo-139-cf.pdf&ved=2ahUKEwierub9nf2DAxVY1AIHHeXmDIcQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw07f1qBk-jYGuxTaDz19_ua

Parera

#70
We hebben het hier regelmatig gehad over de Enforcer of Crossover series, maar ik kwam een wat ouder ontwerp van een Duitse werf tegen dat mogelijk ook interessant is als concept voor het LPX. Het is een ontwerp aanvullend op haar OPV series ontwerpen.

Ja het is een jack of all trades, maar dat dreigt het LPX toch wel te worden door de combinatie van LPD en OPV vervanging.

MPV 120
Length overall: 123.80 m
Beam overall: 17.40 m
Speed: 20-22 kn
Displacement (abt.): 6000 t

Brochure (.pdf)







Zoals ik zeg is het concept interessant, het ontwerp zelf niet zo zeer. Zo is de RAS capaciteit voor zover we weten geen wens van de KM. De bewapening bestaat uit een 76 of 57 mm kanon, een RAM, 3x 30 mm kanons & 4 12,7 mm RCWS's.

Het vliegdek bied ruimte aan 3 NH-90's, de achterste helispot is ook geschikt voor de CH-53. In de hangaar is ruimte voor 2 NH-90's. Het beschikt over een RoRo dek van 1000 m2 bereikbaar via de zijklep, op de boeg zit een dekluik voor 40 voets containers die d.m.v. de eigen kraan aan/van boord gehaald kunnen worden.

Onder het vliegdek zit een dok van 29x9 m wat genoeg ruimte bied voor 2 CB-90 achtige vaartuigen, FRISC's of USV's. In totaal kunnen er 4 12m lange FRISC's/USV's of 2 landingsvaartuigen in de zijkanten vervoerd worden + 1 zwaar landingsvaartuig in het dok.

Zoals ik zeg het concept is zeer interessant, en zou met een ''eigen variant'' wel eens de uitkomst kunnen zijn voor het LPX. Dan bied het een redelijke amfibische capaciteit gecombineerd met goede (ASW) heli /UAV capaciteiten maar ook de slagkracht die nodig is voor de OPV taken en het ondersteunen van amfibische landingen (mits een VLS toegevoegd word). RAS capaciteit zou eventueel kunnen worden toegevoegd aan een batch II van 2 extra schepen als de vervanging van het JSS.