De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald

Is er ooit al iets naar buiten gebracht hierover ?
of is het oderzoek nog gaan ? of moet dit nog gestart worden ?

Kamer wil onderzoek aanschaf kruisraketten

De Kamer verzoekt de regering ,,de mogelijkheden te bestuderen om langeafstandskruisraketten te plaatsen op de nieuwe fregatten" en over de ,,operationele voordelen en financiële gevolgen te informeren".

Een meerderheid steunde dinsdag‎ (22‎ ‎november‎ ‎2016)  een voorstel van die strekking van Raymond de Roon van de PVV.

https://www.rd.nl/artikel/686602-kamer-wil-onderzoek-aanschaf-kruisraketten


The US Navy has an upgraded Tomahawk: Here's 5 things you should know


The U.S. Navy test-fired its new Block V Tomahawk from the destroyer Chafee in December, introducing the newest generation of the venerable Tomahawk cruise missile to its arsenal.

The modifications are designed to bring the sub-sonic cruise missile into the era of great power competition. Why is this Tomahawk different from all other Tomahawks, and can this old Cold Warrior keep up in the era of hypersonic missiles?

.../...

https://www.defensenews.com/naval/2020/12/14/the-us-navy-has-an-upgraded-tomahawk-heres-5-things-you-should-know/

Huzaar1

#1312
Citaat van: Ros op 14/12/2020 | 23:31 uur
Gewoon een letter en nummer geven, ben je van alle discussie af.

Zo gewoon is dat niet aangezien dit land een traditie kent  van het vernoemem naar zeehelden. Dat weet jij ook, dus laat dat semi  nonchalante 'gewoon' maar weg.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Gewoon een letter en nummer geven, ben je van alle discussie af.

Parera

Citaat van: Poleme op 14/12/2020 | 17:08 uur
Reinier, ik citeerde deze post op Marineschepen.nl.  Groen Links heeft helemaal niets met de krijgsmacht, maar wil wel een stem hebben in de naam geving van v-MFF.   Citaat werd weggehaald, 'pisvlek' Jaime Karremans is zeker heel close met de 'Groene Khmer'.

Amsterdammer he  ;)

Maar ik hoop dat de politiek ver weg blijft van de bemoeienis met de naamgeving van marine schepen. Laten we die traditie in stand houden en die namen nooit vergeten.

Poleme

Citaat van: Reinier op 02/12/2020 | 15:03 uur
Is natuurlijk BS mijn voorstellen  8) , maar ik ben bang dat de vernoemingen nu iets politiek(s) correct gaan worden om een statement te maken voor een bepaalde politieke stroming.
Ik kan mij toch niet heugen dat dat ooit het geval was. Misschien alleen met de Walrus klasse dat ze niet meer wilden vernoemen naar zee roofdieren, want dat zou te agressief overkomen  :sick:
Reinier, ik citeerde deze post op Marineschepen.nl.  Groen Links heeft helemaal niets met de krijgsmacht, maar wil wel een stem hebben in de naam geving van v-MFF.   Citaat werd weggehaald, 'pisvlek' Jaime Karremans is zeker heel close met de 'Groene Khmer'.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Hoe zouden de nieuwe schepen gaan heten als de lezers van Marineschepen.nl mochten kiezen?

https://marineschepen.nl/nieuws/Enquete-namen-nieuwe-fregatten-onderzeeboten-mijnenjagers-121220.html

De top drie:

Fregatten
1. Zeehelden/ admiralen zoals Van Speijk, Piet Hein, Van Galen (34%)
2. Schepen uit het verleden zoals Gouden Leeuw, Eendracht (8%)
3. Leden van het Koninklijk Huis (7%)

Onderzeeboten
1. Vissen/ zeezoogdieren zoals Orka en Potvis (61%)
2. Letter en nummer zoals Zr.Ms. O 28 (4%)
3. Onderzeeboothelden zoals Van Dulm en Piet de Jong (4%)

Mijnenbestrijdingsvaartuigen
1. Woonplaatsen zoals Katwijk en Vlissingen (34%)
2. Caribische eilanden (9%)
3. Provincies (7%)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 02/12/2020 | 15:38 uur
Gelukkig dan maar dat het dan toch geen Zr Ms Orka was geworden. Vrouwelijke orka's kunnen wel 50 tot 80 jaar oud worden  ;D

Ik kan ook leven met Zr.Ms. Oester of Mossel, maar dan wel in een serie van minimaal 6 onderzeeboten en/of 8 M fregat vervangers  :angel:

Reinier

Citaat van: Thomasen op 02/12/2020 | 15:19 uur
Heeft misschien meer met een vooruitziende blik te maken, een walrus kan 40 worden.
Gelukkig dan maar dat het dan toch geen Zr Ms Orka was geworden. Vrouwelijke orka's kunnen wel 50 tot 80 jaar oud worden  ;D

Reinier

Is natuurlijk BS mijn voorstellen  8) , maar ik ben bang dat de vernoemingen nu iets politiek(s) correct gaan worden om een statement te maken voor een bepaalde politieke stroming.
Ik kan mij toch niet heugen dat dat ooit het geval was. Misschien alleen met de Walrus klasse dat ze niet meer wilden vernoemen naar zee roofdieren, want dat zou te agressief overkomen  :sick:

Reinier

Citaat van: Harald op 02/12/2020 | 14:27 uur
Discussie over namen marineschepen - Wat vind jij?
Zr Ms Gerda Havertong
Zr Ms Zekeriya Gümüs

https://nl.wikipedia.org/wiki/Asielzaak_G%C3%BCm%C3%BC%C5%9F
voor degene die niet meer weten wie Gümüs was

Harald

Discussie over namen marineschepen - Wat vind jij?

Zo nu en dan zijn de namen van de toekomstige Nederlandse marineschepen onderwerp van discussie.

../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Namen-marineschepen-011220.html


Gouden Leeuw
Prins van Oranje
....
of gewoon de namen van de ex M-fregatten
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_Doormanklasse

Parera

#1302
In dit topic omdat dit iets is wat vloot breed ingevoerd gaat worden


RH MARINE EN DAMEN ONDERSTEUNEN DE KONINKLIJKE MARINE BIJ SLIMMER ONDERHOUD SCHEPEN

RH Marine en Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) gaan helpen om het onderhoud van de nieuwe schepen van de Koninklijke Marine (KM) efficiënter en beter voorspelbaar te maken met behulp van data science.

Beide bedrijven hebben op woensdag 25 november een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van de KM. Doel van de samenwerking is om met behulp van data-science de conditiebewaking van systemen te verbeteren, faalgedrag beter te voorspellen en uiteindelijk onderhoud beter te plannen. Door de overgang naar voorspelbaar onderhoud neemt de beschikbaarheid van de marineschepen toe.

De drie partijen hebben een stappenplan opgesteld om in de toekomst alle data van de marineschepen te kunnen verzamelen, opslaan en analyseren. Scheepswerf Damen gaat de marineschepen voorzien van allerlei nieuwe sensoren en meters die procesdata van alle systemen aan boord leveren. RH Marine gaat de benodigde infrastructuur leveren en onderhouden om data te kunnen verzamelen en opslaan. Het opslaan gebeurt onder meer in nieuwe beveiligde data warehouses aan boord. De KM kan de beschikbare data direct analyseren met behulp van machine learning, algoritmes, artificial intelligence (AI) en data-modelling technieken. RH Marine zorgt er daarnaast voor dat de informatie uit de data en de status van alle systemen 24/7 duidelijk zichtbaar wordt gemaakt op dashboards, zowel voor de bemanning aan boord als voor de onderhoudsorganisatie aan de wal. De drie partijen zijn hiervoor het afgelopen jaar een pilot gestart op het patrouilleschip Zr. Ms. Groningen, dat door de KM beschikbaar is gesteld als een soort tech-platform.

Met het toepassen van data science verhoogt de DMI zijn innovatiekracht en serviceverlening. ,,Wat dit project specifiek maakt is dat je werkt met militaire systemen", zegt Harry Strikwerda, Proposal Manager ILS & Naval Services van DSNS. ,,Je hebt dus veilige netwerken nodig om te voorkomen dat iemand van buiten inbreekt."

Om die reden ontwikkelt RH Marine een 'secure private cloud' aan boord van de schepen. Ook worden de systemen voorzien van strenge beveiliging. Door het beter analyseren van data wil de DMI over kunnen stappen van traditioneel correctief of planmatig onderhoud naar modern voorspellend onderhoud. Je hoeft dus alleen onderhoud te plegen als het echt nodig is. Dat maakt het veel efficiënter", zegt Dieter van Schagen, Sales Manager Defence, Safety & Security bij RH Marine

DSNS is de hofleverancier van de KM. Bij de bouw van nieuwe fregatten wordt in het ontwerp al rekening gehouden met het beter inzetten van data. Dit betekent dat samen met de opdrachtgever, Defensie, gewerkt kan worden aan lagere levensduurkosten. Hein van Ameijden, Algemeen Directeur DSNS: "De rol van de Koninklijke Marine als launching customer voor innovaties uit de Nederlandse maritieme industrie is essentieel. Enerzijds verzekeren we daarmee dat onze krijgsmacht blijf beschikken over state-of-the-art equipment. Anderzijds stelt deze nauwe samenwerking ons in staat om als industrie te blijven door ontwikkelen en internationaal concurrerend te zijn."

Ook de samenwerking met RH Marine is logisch. De maritiem systeemintegrator heeft voor de meeste marineschepen navigatieapparatuur, elektrische en automatiseringssystemen geleverd. "Wij zijn zeer verheugd met de ondertekening van de Ship Data Science overeenkomst tussen DSNS, de KM en RH Marine. Door het verkrijgen en gebruiken van grote hoeveelheden data kunnen we de volgende stap zetten in de transitie van preventief en correctief onderhoud naar voorspellend onderhoud. Daarmee verhogen we de beschikbaarheid van de schepen tegen lagere kosten. De nieuwe ICT-technologie stelt ons ook in staat om veel minder bekabeling te gebruiken en om op bestaande schepen nieuwe functionaliteiten toe te voegen door slechts een software-upgrade uit te voeren." stelt Hugo Loudon, Managing Director bij RH Marine.

Bron: Damen Schelde Naval Shipbuilding


Parera

Market Consultation - Replacement of the Medium Sized Harbour, seagoing capable, Tugs (MSHT) and Line-Handler/Work-Boats (LHWB) of the Royal Netherlands Navy

In Den Helder the Royal Netherlands Navy (RNLN) operates one (1) harbour/seagoing tug, two (2) smaller tugboats and five (5) line handler/workboats in and out of its naval base. There is a need for replacement of these tugs and line handler/workboats because of the upcoming End Life of Type (ELOT). The replacement of these boats is scheduled ending May 2022. The RNLN is planning to replace the eight ( 8 ) mentioned ships with three (3) medium sized harbour tugs (MSHT) and three (3) line handler/workboats (LHWB).
The procurement process for the medium sized harbour tugs and line handler/workboats had to be stopped at an earlier stage. Therefore, the Defence Materiel Organisation (DMO) wishes to explore the market's potential to meet the replacement need of the RNLN. This market consultation is focused on medium sized harbour tugs with stage V propulsion and line handler/workboat with 100% battery powered electrical propulsion.


https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/208208

Huzaar1

Citaat van: Parera op 17/11/2020 | 19:19 uur
Uit het artikel rondom de Hull Vane voor de OPV's een interessante quote in deze discussie;


'' Het brandstofbudget ligt immers bij de DMO en die organisatie profiteert er dus financieel van.''

We gaan ook met z'n allen naar centerparks deze kerst, 1,5 meter maakte dat onmogelijk, maar nu we het hele park af kunnen huren is dat geen probleem meer  8) , van wat er over blijft kopen we taart en krasloten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Uit het artikel rondom de Hull Vane voor de OPV's een interessante quote in deze discussie;


'' Het brandstofbudget ligt immers bij de DMO en die organisatie profiteert er dus financieel van.''