blauwdrukken van marineschepen

Gestart door Parera, 18/01/2019 | 00:02 uur

A.J.

Citaat van: StrataNL op 20/01/2019 | 14:32 uur
Ik reageerde op de vraag wanneer de "laatste" .50's waren aangekocht  ;)

Ik doelde dus op dat op het moment van het uitfaseren van de Oerlikon de leeftijd van het wapen geen rol kan hebben gespeeld.

StrataNL

Citaat van: A.J. op 20/01/2019 | 13:46 uur
Dat is mij bekend echter behelst dat de periode 2016-2018... Met het uitfaseren van de 20MM Oerlikon is men volgens mij begin 2000 al begonnen. Dus toen werd eea nog vervangen door de "oude" wapens.
Ik reageerde op de vraag wanneer de "laatste" .50's waren aangekocht  ;)

Oerlikons zijn inderdaad uitgefaseerd vlak voordat de LCF's in dienst kwamen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: StrataNL op 20/01/2019 | 13:15 uur
Alle MAG's en .50's zijn de afgelopen jaren vervangen door nieuwe exemplaren van FN.
https://noventas.mobi/index.php/nieuwe-mitrailleurs-voor-defensie/

Dat is mij bekend echter behelst dat de periode 2016-2018... Met het uitfaseren van de 20MM Oerlikon is men volgens mij begin 2000 al begonnen. Dus toen werd eea nog vervangen door de "oude" wapens.

Daar is hier ook een topic aan gewijd.

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 20/01/2019 | 12:43 uur
Ook de Giat is bij de Nederlandse en Belgische mijnenjagers vervangen door een .50er.
Dat scheen dus wel echt één grote epic te zijn die dingen. Gauw een .50 op gezet. Samenwerking met Franzosen is vage wapensystemen innen.


StrataNL

Citaat van: MasterChief1971 op 20/01/2019 | 11:46 uur
Wanneer is de laatste .50 aangekocht?
En wanneer de laatste Oerlikon? De 20mm op de plastic herrie is vlgs mij van GIAT.
Alle MAG's en .50's zijn de afgelopen jaren vervangen door nieuwe exemplaren van FN.
https://noventas.mobi/index.php/nieuwe-mitrailleurs-voor-defensie/
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: MasterChief1971 op 20/01/2019 | 11:46 uur
Wanneer is de laatste .50 aangekocht?
En wanneer de laatste Oerlikon? De 20mm op de plastic herrie is vlgs mij van GIAT.

Ook de Giat is bij de Nederlandse en Belgische mijnenjagers vervangen door een .50er.

A.J.

Citaat van: MasterChief1971 op 20/01/2019 | 11:46 uur
Wanneer is de laatste .50 aangekocht?

Weet ik niet, wat ik wel weet is dat de QCB de slechts 3e modificatie is van het orgineel... de voorloper daarvan, de M2HB, was mod.2... Dus de basis is schandalig oud maar voldoet prima.

Citaat
En wanneer de laatste Oerlikon? De 20mm op de plastic herrie is vlgs mij van GIAT.

GIAT is Frans en opgericht in 1973 lees ik... Maar goed, ik heb met wapens geschoten die ruim ouder waren...

MasterChief1971

Wanneer is de laatste .50 aangekocht?
En wanneer de laatste Oerlikon? De 20mm op de plastic herrie is vlgs mij van GIAT.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 20/01/2019 | 00:43 uur
Daarom werd die ingeruild voor de .50 die nog ouder (1918) is...

Waar John M. Browning nog steeds trots op zou kunnen zijn  8)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: MasterChief1971 op 19/01/2019 | 22:13 uur
Maar wel heel oud....

Daarom werd die ingeruild voor de .50 die nog ouder (1918) is...

Flyguy

Citaat van: MasterChief1971 op 19/01/2019 | 22:13 uur
Maar wel heel oud....
Dit dus. Van die legacy wapens die de KM dan van klasse naar klasse sleept tot ze van ellende uit elkaar vallen.  ;D

MasterChief1971

"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 19/01/2019 | 21:20 uur
Op zich heel begrijpelijk, waarschijnlijk dus ook geen dedicated sea-based wapen.

Als je en beetje in de geschiedenis van dat wapen duikt lijkt het wel of de hele wereld dat wapen in de bewapening had in WW2... En is het voornamelijk gebruikt op schepen... Ik kan me dus niet voorstellen dat het een superslecht ding was.

Huzaar1

Op zich heel begrijpelijk, waarschijnlijk dus ook geen dedicated sea-based wapen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: A.J. op 19/01/2019 | 17:35 uur
Daar staat Oerlikon niet om bekend nee. Ik kan me echter voorstellen dat dat apparaat, gezien de werking, een nogal strikt onderhoudsschema en bediening nodig heeft. Maar goed, ik heb verder ook geen ervaring met dat wapen. Er zal gerust nog wel een ouwe vlootbaal hier zitten die er nog mee geschoten heeft.
De hogere opleidings en onderhoudsbehoefte zal er ook vast mee te maken hebben gehad. Een wapensysteem op zee heeft nou eenmaal meer onderhoud nodig dan een systeem op het land. Dit gecombineerd resulteerde in meer storingen waardoor hij ingeruild werd voor de .50.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation