Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Harald

Citaat van: Parera op 12/05/2021 | 17:00 uur
Daar dacht ik dus ook gelijk aan  ;D Het sail heeft verdacht veel weg van de A26 ontwerpen van Saab Kockums.
Idd dat was ook mijn gedachte.
Misschien wel een copy en paste van het NL ontwerp Saab/Damen...  ;)  :P  ;D

Parera

Citaat van: Thomasen op 12/05/2021 | 13:19 uur
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/05/image-may-reveal-a-new-type-of-submarine-for-the-chinese-navy/


Heeft iemand met zijn nerdjes in Zweden zitten hacken?

Daar dacht ik dus ook gelijk aan  ;D Het sail heeft verdacht veel weg van de A26 ontwerpen van Saab Kockums.

Poleme

#761
Citaat van: Thomasen op 10/05/2021 | 16:17 uur
En niet gezonken dit keer!
Maar jokes aside, blijf erbij dat hoewel een onmogelijke outsider, dit ding stiekem onze beste kans was.
Beste kans ?

zie: http://gentleseas.blogspot.com/2021/02/s-80-plus-orphan-sub-white-hat-sigint.html

Noot: de echte diameter van de S-80Plus is 7,30 meter en geen 7,80 meter
Bij een oorspronkelijke S-80 lengte van 71,05 meter geeft dat een Lengte/Diameter verhouding van 9,73.  De S-80'Plus' doet echter 81,05 meter lengte / 7,30 = 11,10.
De L/D verhouding zegt heel veel over de hydro-dynamische eigenschappen van een sub.  De L/D verhouding van de Walrus is een uitstekende 8,06, want ligt veel dichter bij een ideale L/D ratio van 7,0.  De oorspronkelijke S-80 zou een hoofdvaart ruim over de 20 knopen moeten hebben, maar is nu officieel 19 knopen.
Belangrijker, ook de kruisvaart is in het S-80Plus duidelijk lager komen te liggen.  Niet onbelangrijk voor een expeditionaire boot, waarbij je de transit tijden tussen thuisbasis en operatie gebied zo kort mogelijk wilt houden.

De S-80Plus is een expeditionaire power projection boot.  Maar heeft wel een zeer compacte bemanning van slechts 32 koppen.  Ter vergelijking, een kustwateren boot zoals het Type 212A doet het met een 27 koppige bemanning.   Het S-80Plus heeft net als de Walrus 3 'meisjes' (diesel generator-sets) naast elkaar.  Heden en voor de toekomst is het de norm om zulke gen-sets te voorzien van een geluidsdempende overkapping.  Helaas, voor de drie MTU 396 SE84's is net als bij de Walrus machinekamer geen ruimte voor dit soort voorzieningen.

Het S-80Plus heeft plaats voor een mix van maximaal 18 anti-schipraketten (Harpoon), Tomahawk kruisvluchtwapens en/of DM2A4 Seehake torpedo's.  Spanje koos voor het DM2A4, want de beste specificaties.  Deze totale lading van max. 18 stuks is aan de magere kant. En hetzelfde als de middelmatige Scorpene export-kustwater boot.  De Collins klasse heeft ook 6 torpedo-buizen.  Maar kan wel een mix van in totaal 22 Harpoons en Mk48 torpedo's meevoeren.  De Walrus heeft slechts 4 torpedo-buizen, maar kan wel maximaal 20 torpedo's of Harpoons meenemen.

Volgens het Algemene Rekenkamer rapport betreffende v-Walrus viel de S-80Plus dan ook af want slechte functionaliteiten tegen een hoge prijs.
Het S-80Plus commando-centrale is niet op de handigste plek in het midden van de boot geplaatst.  Dus personeel wat daar niet hoort, is gedwongen om door de commando-centrale te lopen.  Deze CC is ook al niet groot, maar juist krap uitgevoerd en in het midden staat nogal onhandig een grote kast / console.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2021 | 19:22 uur
We gaan het zien, ik denk dat het problemen op had geleverd. Cultuurverschil is giga.
Welnee.  Het ontwerp van de voormalige bevoorrader Zr.Ms. Amsterdam en haar 'zusterschip' SPS Patiño is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen de Koninklijke Marine en de Spaanse marine.   Het ADAM casco werd bij IHC Merwede gebouwd, afbouw vond plaats in Vlissingen bij Kon. Schelde.   Haar 'zusterschip' werd gebouwd door Izar, tegenwoordig Navantia geheten.

Tweede voorbeeld is de ontwikkeling van amfibische transport schepen / LPD's in de jaren 90.  De KM en Spaanse marine werkten ook hier weer samen bij het ontwerp.
Zr.Ms. Rotterdam heeft als zusterschepen de "Galicia" en Castillia".  In een MinDef rapport van begin deze eeuw, werden beide samenwerkingsovereenkomsten geanalyseerd en geconcludeerd kon worden dat deze succesvol verlopen was. 

Na het failliet van RDM in 2004, gingen Nederlandse onderzeeboot ingenieurs naar Duitsland, Frankrijk en ... Navantia in Spanje.  Hun ervaringen in Duitsland waren goed.  Aan hun deelname aan de S-80 ontwikkeling bewaren ze ook hele goede herinneringen.  En Frankrijk ?  Daar hebben ze negatieve ervaringen mee.  ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2021 | 19:22 uur
We gaan het zien, ik denk dat het problemen op had geleverd. Cultuurverschil is giga.

Ik heb het over Saab Damen :)

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/05/2021 | 19:17 uur
Ik hou het vooralsnog op een 2900 - 3000 ton variant gebaseerd op Type 612, maar dan 1000 ton kleiner)

We gaan het zien, ik denk dat het problemen op had geleverd. Cultuurverschil is giga.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#757
Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2021 | 18:41 uur
Onze beste kans was? Oh?

Ik hou het vooralsnog op een 2900 - 3000 ton variant gebaseerd op Saab Type 612, maar dan 1000 ton kleiner)

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 10/05/2021 | 16:17 uur
En niet gezonken dit keer!
Maar jokes aside, blijf erbij dat hoewel een onmogelijke outsider, dit ding stiekem onze beste kans was.

Onze beste kans was? Oh?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Navantia floats out Isaac Peral S-80 class submarine   (S-80 ligt in het water)

According to information published by the Twitter account of Navantia on May 10, 2021, the Spanish company floated out Isaac Peral S-80 class submarine in Cartagena, Spain

The S-80 Plus class (or Isaac Peral class) is a Spanish class of four submarines in production by the Spanish company Navantia in its Cartagena shipyard for the Spanish Navy. Navantia expects to deliver the first S-80 Plus to the Spanish Navy in 2021.

The S-80's air-independent propulsion (AIP) system is based on a bioethanol-processor consisting of a reaction chamber and several intermediate Coprox reactors. Provided by Hynergreen from Abengoa, the system transforms the bioethanol (BioEtOH) into high purity hydrogen. The output feeds a series of fuel cells from UTC Power company.

The S-80 Plus-class submarines have a full load displacement of 3,200 tons, a total length of 81.05 m (265.9 ft), a beam of 11.68 m (38.3 ft) and a draught of 6.20 m (20.3 ft). With a cruising speed of 12 knots, the S-80 Plus-class submarines offer a range of 8,000 nm. The submarine can accommodate 32 personnel (plus 8 troops).

The S-80 Plus-class submarine is equipped with 6 × 533 mm torpedo tubes with DM2A4 torpedoes and Harpoon missiles.



Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 19/04/2021 | 09:14 uur
Die glimmende buitenlaag is toch nirt de bedoeling? Waar zijn akoestische tegels of een reflecterende/singaal refucerende coating.

Ik heb een aantal jaar geleden weleens gehoord dat DuPont een lak of coating heeft waardoor een onderzeeboot onderwater 1 knoop harder vaart. Ik ben op internet hierna aan het zoeken geweest maar heb dat tot nu toe hier geen info over kunnen vinden.

Huzaar1

Ze zullen er wel over hebben nagedacht. Viel me alleen op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 19/04/2021 | 09:14 uur
Die glimmende buitenlaag is toch nirt de bedoeling? Waar zijn akoestische tegels of een reflecterende/singaal refucerende coating.
Uhh, de oorspronkelijke boot was al 75 - 100 ton te zwaar.  Die betegeling kost ook flink gewicht.  Door de flinke verlenging heeft het Type 80 'Plus' een niet zo goede Lengte / Diameter verhouding meer.  Heeft nogal negatieve invloed op de prestaties gehad.

En volgens mij glom de eerste Barracuda ook bij zijn presentatie.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Die glimmende buitenlaag is toch nirt de bedoeling? Waar zijn akoestische tegels of een reflecterende/singaal refucerende coating.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#750
Het is Spanje eindelijk gelukt! De eerste boot gaat het water in op 22 april. Op de website van Navantia hebben ze een hele pagina gemaakt met alle info rondom de boten.
Opvallend genoeg hebben de boten (slechts) 12 opslag plekken voor torpedo's, harpoons en/of Tomahawk kruisraketten (fitted for but not with) en nog eens 6 buizen. Relatief weinig voor mijn gevoel.

https://www.navantia.es/en/products-and-services/submarines/


His Majesty King Felipe VI will preside the launching ceremony of the first S80 submarine for the Spanish Navy
https://www.navantia.es/en/news/press-releases/his-majesty-king-felipe-vi-will-preside-the-launching-ceremony-of-the-first-s80-submarine-for-the-spanish-navy/

Photo's via twitter @JosephHDempsey




Huzaar1

Minder voor de hand liggend als hun maanbasisplannen, maar even logisch als hun geplande mars transport service.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"