Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Umbert

Citaat van: Ace1 op 18/05/2021 | 22:11 uur
Heeft Dassault met de Falcon 10X het kunstje afgekeken van Saab met de  Bombardier Global 6000?


Misschien wel maar het lijkt erop dat de SAAB wel enige bewapening heeft.

Ace1

Heeft Dassault met de Falcon 10X het kunstje afgekeken van Saab met de  Bombardier Global 6000?


Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/05/2021 | 10:01 uur
Ik vind in dit (specifiek Franse geval) de term misser (MISR) beter klinken  ;D

Daar heb je helemaal gelijk in  ;)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 18/05/2021 | 10:00 uur
Je kunt het een MSA noemen wat ook een veel gebruikte term is.

Ik vind in dit (specifiek Franse geval) de term misser (MISR) beter klinken  ;D MSA is ook een bekende naam ja, ik was het alleen even kwijt. Maar je hebt gelijk dit is een MSA en geen MPA.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/05/2021 | 09:53 uur
Ja dan is het een geschikt toestel, maar dat noem ik geen MPA.

Dat vind ik dan eerder een Maritime Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance (MISR), wat een leuke NL benaming geeft als misser  ;D Het is het dan ook net niet.
Natuurlijk is er niks mis met zo'n type kist maar om nu te zeggen dat je daar je Atlantic MPA's mee kan vervangen dat betwijfel ik. Je vervangt de ISR functies maar niet de ASW/ASuW functies van de kisten.

Je kunt het een MSA noemen wat ook een veel gebruikte term is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 18/05/2021 | 09:37 uur
Dit MPA toestel is dan ook voor ISR en niet voor ASW.

Ja dan is het een geschikt toestel, maar dat noem ik geen MPA.

Dat vind ik dan eerder een Maritime Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance (MISR), wat een leuke NL benaming geeft als misser  ;D Het is het dan ook net niet.
Natuurlijk is er niks mis met zo'n type kist maar om nu te zeggen dat je daar je Atlantic MPA's mee kan vervangen dat betwijfel ik. Je vervangt de ISR functies maar niet de ASW/ASuW functies van de kisten.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/05/2021 | 09:04 uur
Dit toestel kan toch helemaal niets meer zijn dan een senor platform? Ik zie ze hier nog geen hardpoints of een bombbay onderbouwen.

Dit MPA toestel is dan ook voor ISR en niet voor ASW.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#303
Citaat van: Harald op 18/05/2021 | 09:21 uur
Bovenstaand bericht gepost door ARM-WAP lijkt wel enigszins op onderstaand bericht, welke al eerder in het nieuws kwam.
Waarschijnlijk willen de Fransen toch voor een 100% made in France toestel. Is dit plan B, als de Duitsers voor de P-8 kiest ?

Ik ga eerder uit van een plan A, het boeit Parijs niks wat ze in Berlijn willen. Alles draait om de eigen industrie en het eigen belang.

Als ik eerlijk kijk naar de 10x dan is het als sensor platform een geweldige kist met een standaard vlieg bereik van 7.500 zeemijl (13 890 km) al verwacht ik dat dit nog wel gaat afnemen door het toevoegen van allerlei sensoren en al helemaal als ze ook wapens gaan toevoegen maar dat betwijfel ik.

De vleugels bestaan uit 100% carbon, een sterk en licht materiaal maar of het sterk genoeg is voor LWT's en/of ASuW's daar heb ik geen verstand van. Ik weet dat andere Falcon MPA modellen ontwikkeld zijn met onder elke vleugel 1 hardpoint voor Exocet's. Het is iets maar in mijn ogen geen echte MPA als je kijkt naar de P-8 die 6 externe hardpoints heeft + een bombbay met 5 hardpoints er in.

Als ik de keuze had tussen een X-10 MPA met 2 of 4 hardpoints en de P-8 met 11 hardpoints zou ik het wel weten. Ook overall vind ik de P-8 een betere MPA dan dit miniatuur toestel.

Harald

CitaatArtikeltje deze morgen in MerEtMarine...
Dassault zou blijkbaar werken aan een FalconX, die de vervanger zou kunnen worden van de Atlantique II.
https://www.meretmarine.com/fr/content/falcon-10x-levidente-solution-de-dassault-pour-remplacer-les-atlantique-2?xtor=EPR-56-20120118[Newsletter_V2_Drupal]-20210518-[_2]

Bovenstaand bericht gepost door ARM-WAP lijkt wel enigszins op onderstaand bericht, welke al eerder in het nieuws kwam.
Waarschijnlijk willen de Fransen toch voor een 100% made in France toestel. Is dit plan B, als de Duitsers voor de P-8 kiest ? 

Citaat van: Harald op 23/11/2020 | 09:15 uur
Falcon 2000 Albatros for the French Navy  ( niet helemaal een MPA, maar goed. geen bewapening, meer kustwacht )



France has ordered 12 Dassault Albatros maritime surveillance aircraft based on the company's Falcon 2000LXS business jets. Nine will be built in India and all will be modified and completed in France.

During a visit to the Dassault Aviation plant in Seclin, in northern France, the French Minister of the Armed Forces, Florence Parly, today announced the upcoming notification of the contract for the "Albatros" Maritime Surveillance and Intervention Aircraft (AVSIMAR) program, which will be based on the Dassault Aviation Falcon 2000LXS.

In accordance with the multiyear military spending bill (LPM), the initial order is for seven aircraft, to be delivered from 2025, out of the planned total of 12.

Dassault Aviation and the dozens of French companies associated with the Falcon programs would like to thank the French Ministry of the Armed Forces, the French defense procurement agency (DGA) and the French Navy for their confidence.

The Falcon 2000 Albatros will feature a multifunction radar under the fuselage, a high-performance optronic turret, observation windows, a SAR (Search & Rescue) kit release system and dedicated communication systems.

In line with the aeronautical maintenance transformation policy initiated by the French Ministry of the Armed Forces, the Albatros contract commits Dassault Aviation to a guaranteed availability clause, favoring industrial support in close cooperation with Navy personnel for 10 years.

"The Falcon 2000 Albatros is a high-performance aircraft equipped with a mission system and sensors of the latest generation. From the Falcon 20 of the U.S. Coast Guard to the Falcon 2000MSA of the Japanese Coast Guard, as well as the Falcon 200 Gardian and 50M of the French Navy, we have extensive experience in maritime surveillance, in addition to our long experience in maritime patrol with the Atlantique", said Eric Trappier, Chairman and CEO of Dassault Aviation.

"Several countries have shown interest in these aircraft, which provide an effective response to the considerable challenges of homeland protection and maritime security and government action at sea: fighting pollution and trafficking, surveillance of borders and exclusion zones, fisheries policing, search and rescue at sea, etc. It is only fitting that France, which has the world's second largest exclusive economic zone, should be at the forefront in the use of this type of aircraft."

The first Falcon 2000LXS aircraft on which the program will be based will be manufactured in France. The remainder will be produced in India as part of the offset arrangements related to the 2016 Rafale contract. The conversion of the 12 Falcon 2000LXS aircraft into the Albatros configuration will all be carried out in France.

https://www.defense-aerospace.com/article-view/release/214414/france-orders-12-falcon-2000-maritime-surveillance-aircraft.html

Parera

#301
Citaat van: ARM-WAP op 18/05/2021 | 08:48 uur
Zoiets is niet wat ik verwachtte... Ik had (veel) meer gezien in een Airbus A320 neo:
https://www.airbus.com/newsroom/news/en/2018/07/Airbus-evaluates-an-A320neo-multi-mission-version.html
Ondertussen gaat de tijd voorbij tijdens dewelke de Fransen klooien en eventuele Europese kandidaat-afnemers bij Boeing gaan shoppen...

Hier blijkt maar weer dat voor Frankrijk het eigen belang veel zwaarder telt dan een Europese samenwerking en/of export orders. Ik kan me iets herinneren dat dit concept ook een stop-gap oplossing was voor MPA vervanging tot dat er een groter (beter) toestel klaar was.

Dit toestel kan toch helemaal niets meer zijn dan een senor platform? Ik zie ze hier nog geen hardpoints of een bombbay onderbouwen.

ARM-WAP

Artikeltje deze morgen in MerEtMarine...
Dassault zou blijkbaar werken aan een FalconX, die de vervanger zou kunnen worden van de Atlantique II.
https://www.meretmarine.com/fr/content/falcon-10x-levidente-solution-de-dassault-pour-remplacer-les-atlantique-2?xtor=EPR-56-20120118[Newsletter_V2_Drupal]-20210518-[_2]

Vertaald stuk dat niet achter de betaalmuur steekt:
Gepubliceerd op 18/05/2021 door Vincent GroizeIeau

Op 6 mei heeft Dassault Aviation de Falcon 10X onthuld, het grootste zakenvliegtuig in de geschiedenis van de Franse vliegtuigbouwer.
Een vliegtuig met zeer hoge prestaties dat in de eerste plaats voor de civiele markt is ontwikkeld, maar dat, zoals de meeste Falcons, ook als "missievliegtuig" kan worden gebruikt om aan specifieke militaire behoeften te voldoen (deze markt betreft globaal ongeveer 10% van de Falcon-vloot).
In dit geval kan de Falcon 10X duidelijk worden gepositioneerd op de markt voor maritieme patrouilles (Patmar), gezien zijn capaciteiten. Dassault, ondervraagd door Mer et Marine, wenste geen commentaar te geven op de kwestie. Maar dat haar nieuwe toestel een mogelijke kandidaat is om de Atlantic 2 op te volgen, waarvan zij er tussen 1989 en 1997 28 aan de Franse marine heeft geleverd, ligt voor de hand en wordt door verschillende bronnen ondersteund.
In maart jongstleden hebben wij in het kader van een artikel over het Frans-Duitse MAWS-project aangegeven dat Dassault werkt aan wijzigingen in zijn Falcon-gamma om het omvangprobleem van zijn bestaande zakenjets voor een Patmar-toepassing te compenseren.   

Uitzicht op de toekomstige Falcon 10X (© : DASSAULT AVIATION)

Uitzicht op de toekomstige Falcon 10X (© : DASSAULT AVIATION) Dit is dus de oplossing. De Falcon 10X, die eind 2025 in dienst moet komen, zal een aanzienlijk bereik hebben, met een bereik van 7500 zeemijl en een maximumsnelheid van Mach 0,925. Het zal worden uitgerust met twee Rolls-Royce Pearl 10X motoren die meer dan 18.000 pond stuwkracht leveren.  Met een lengte van 33,4 meter, een spanwijdte van 33,6 meter en een maximum startgewicht van 52 ton zal de nieuwe tweemotorige jet, zoals alle Dassault jets, in staat zijn op de grond te landen en op te stijgen.


Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Zoiets is niet wat ik verwachtte... Ik had (veel) meer gezien in een Airbus A320 neo:
https://www.airbus.com/newsroom/news/en/2018/07/Airbus-evaluates-an-A320neo-multi-mission-version.html
Ondertussen gaat de tijd voorbij tijdens dewelke de Fransen klooien en eventuele Europese kandidaat-afnemers bij Boeing gaan shoppen...


Poleme

#299
Citaat van: Thomasen op 04/05/2021 | 22:37 uur
Ik zou nog eens uitzoeken hoe dat gegaan is met Ebola toen.
En afgezien van wat groenlinks types ging Europese samenwerking niet zozeer over besparingen, maar doorgaans om manieren om de Sovjets buiten de deur te houden.
Dat besparingsverhaal is vooral uit de 21ste eeuw, en is ook niet zo'n lang leven beschoren. Want inmiddels hebben we het weer voornamelijk over veiligheid, Rusland en een beetje China. Dat wij daar liever meer van zien is logisch, het is ons vakgebied.
Een besparingsverhaal vooral uit de 21ste eeuw ?
Nou, in de tweede helft van de jaren 50 ontwikkelde Lockheed volgens Duitse stafeisen de all-weather multi-role F-104G (Germany) Super Starfighter.  Hierdoor had deze voor zijn tijd vooruitstrevende avionica aan boord.  Dus Duitsland, Belgie, Nederland en Italie besloten daarom een gezamenlijk productie-consortium op te richten.  Om zo doende de aanschafprijs nog schappelijk te houden.  Nederland nam in 1967 het initiatief om binnen deze succesvolle consortium organisatie een pan-Europese '104' opvolger te gaan ontwikkelen.  In 1968 werd dat bekend als het MRCA-75 (Multi Role Combat Aircraft 1975) project.  De Duitsers wilden net als Nederland weer een relatief goedkoop multi-role gevechtsvliegtuig.   Maar toen de Britten toetraden, drukten zij hun eisen door voor een veel groter, zwaarder en duurder platform: de Tornado.

De KM was ook op zoek naar nieuwe fregatten, maar begin jaren 70 werd er ook al op defensie bezuinigd.  Dus was er eerst het Anglo-Dutch Frigate voorstel.  Britse politici eisten echter dat alleen Britse sensors & commando apparatuur werd geplaatst, dus geannuleerd.
Door tijd en budget druk nam de KM daarom het Franse maar robuuste Georges Leygues fregat casco in een verkorte versie, plus de Pielstick diesel-generatorsets over.
Het Georges Leygues fregat had net als de GW fregatten de Rolls Royce Olympus als hoofdvaart turbines.  Net als bij het F-104G programma ging de KM zoveel mogelijk standaardiseren met ten eerste de GW-fregatten op zowel aandrijving als SEWACO.  Daarna ook op NAVO niveau zoveel mogelijk standaardiseren door o.a. toepassing van Italiaans 76 mm kanon en NATO Sea Sparrow.  In feite is dat laatste een eind-product van een 12 landen groot consortium, waarvan sommigen niet eens NAVO lid zijn.  Dit is een van de weinige internationale wapensysteem programma's die wel succesvol is.  Maar de Amerikanen klagen terecht dat de besluitvorming in dat consortium de snelheid van een schildpad heeft. 
De KM heeft in de jaren 70 getracht om het Standaard-fregat te promoten als een NAVO breed standaard, dus goedkoop fregat.  Wat dus in de luchtvaart industrie wel kon, bleek in de maritieme wereld toch 'een brug te ver'.

In februari 1974 stelde een KM officier voor om de nieuwe mijnenjager klasse in internationaal verband te ontwikkelen en te bouwen.   Want dat zou een aanzienlijke kosten besparingen kunnen opleveren.  Zodoende trad Frankrijk toe, want dan de Tripartite / Alkmaar klasse zou worden.  Door toedoen van Frankrijk ontstond er echter 3 jaar vertraging.  Nacalculatie leerde dat het Tripartite project GEEN enkele kostenbesparingen had opgeleverd.

Het NATO Frigate Replacement for the nineties (NFR-90) begon al in 1979, maar liep op niets uit.  Diverse landmachten hadden het MBT-70 project, idem dito einde.
En dan heb ik het nog niet over tal van andere internationale / Europese projecten, die in de jaren 70, 80 en 90 begonnen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Misschien is het beter om de discussie over  EU falen in een nieuwe Topic voor te zetten het leidt  namelijk te veel af van het onderwerp.

Poleme

Citaat van: Thomasen op 04/05/2021 | 22:37 uur
Ik zou nog eens uitzoeken hoe dat gegaan is met Ebola toen.
( .... )
Betreffende het EU falen tijdens de Ebola uitbraak, dat melden meerdere bronnen onafhankelijk van elkaar, o.a. NRC handelsblad.
Hier een citaat uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, link: https://www.ntvg.nl/artikelen/ebola-en-de-hypocrisie-van-het-westen/volledig
Citaat: "Europese Unie faalt

En de Europese Unie? Die heeft 180 miljoen euro beschikbaar gesteld en een beperkt aantal humanitaire experts gestuurd. Verder stelde de EU 3 grote transportvliegtuigen beschikbaar en doneerde 4 miljoen aan UNICEF. Enkele individuele lidstaten hebben ook hulp gestuurd. Nederland stelde 18 miljoen ter beschikking en nog eens 15 miljoen van het budget voor sanitatie werden herbestemd voor sanitatie in de door ebola getroffen landen. Verder stelde Nederland het transportschip Karel Doorman ter beschikking, een aanbod waar in eerste instantie niemand op leek te zitten wachten. Denemarken stuurde 4 experts op het gebied van infectieziekten. Enzovoorts.

Het maakt bitter weinig indruk op mensen die weten hoe infectieziekten bestreden moeten worden. Roel Coutinho en Peter Piot, een van de ontdekkers van het ebola-virus en directeur van de London School of Hygiene and Tropical Medicine, laakten het optreden van de EU als veel te laat en veel te weinig.1,17 Een van de betrokkenen bij het EU-beleidsoverleg over ebola was zelfs nog meer teleurgesteld door de lakse houding van de EU en van de meeste lidstaten, en zei dat 'de EU helemaal niets deed'.

Half oktober kwamen de EU-ministers van gezondheidszorg bijeen voor spoedoverleg over de ebola-uitbraak. Ging het daar over het opzetten van een grote hulpoperatie voor Guinee, Sierra Leone en Liberia, naar het Amerikaanse en Britse voorbeeld? Nou, nee. 'De focus zal liggen op de aanbieding van verschillende opties voor strengere en gecoördineerde procedures voor screening van binnenkomende passagiers op luchthavens in de EU', stond in de persaankondiging van de bijeenkomst in Brussel. En dat was één-op-één terug te vinden in de openingsspeech van Europees Commissaris voor Gezondheid Tonio Borg.18 Hoe zorgen we ervoor dat ebola niet naar ons toekomt? Daar werden de ministers het niet over eens."
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Poleme op 04/05/2021 | 22:06 uur
Ooohhh Europese samenwerking. 

Kijk een crisis of conflict is de ultieme lakmoesproef of je iemand 'voor een boodschap kan sturen' of juist niet.
Kwam de EU sterker uit de krediet en Euro-munt crisis ?  Nee integendeel, ze vergrootte juist de verdeeldheid tussen de lidstaten aanzienlijk.
In 2014 kreeg West-Afrika te maken met een grote Ebola uitbraak.  De EU ging er naar toe om de Ebola epidemie te smoren.  Kon daar echter nog geen deuk in een pakje boter slaan.  Want te verdeeld.  Maar tussen West-Afrika en de VS is veel reisverkeer, want veel zwarte Amerikanen bezoeken graag hun overzeese roots.
In Washington DC gingen vervolgens de alarmbellen af. Zij namen de leiding over van de krachtloze EU en zette veel meer personeel en materieel in dan de in economisch opzicht zeer grote EU.  Als de VS deze uitbraak niet had ingedamd, dan was het leed niet te overzien.
Vervolgens krijgen we de Covid-19 pandemie om de oren.   Ook die derde crisis blijkt de EU niet in staat om die goed te beteugelen.  Dat kan ook niet anders met 27 lidstaten, die allemaal hun zegje mogen doen.  En zoals altijd diep verdeeld zijn.

De afgelopen 70 jaar, krijgt om de zoveel jaar iemand een 'EUreka' moment betreffende Europese militaire samenwerking.   Die gaat dan jubelen dat op Europese schaal vele miljarden bespaard kunnen worden.   Alleen ... in die 70 jaar is dat nog nooit gelukt.  ;)

Daarnaast, als we de NAVO minus de VS en Canada pakken dan heb je al een hoop Europese landen te pakken. En laat die hele club nou net de freeriders van de NAVO zijn...