'Al-Qaeda herstelt zich in Waziristan'

Gestart door Thor, 20/02/2007 | 09:16 uur

ronjhe

Citaat van: lex op 01/03/2007 | 01:05 uur
Tja, stel je eens voor dat jij de pers te woord moet staan. Had je dan wat anders verteld?  :angel:
Als ik wat te verbergen had of iets verborgen moest houden of verdraaien van mijn baas wel ja ;) :angel:

Lex

Citaat van: Elzenga op 01/03/2007 | 00:56 uur
Dus ik snap deze opmerking niet helemaal.
Tja, stel je eens voor dat jij de pers te woord moet staan. Had je dan wat anders verteld?  :angel:

ronjhe

Citaat"It's something we're very worried about and very concerned about," McConnell said. U.S. intelligence officials believe that bin Laden and his deputy, Ayman al-Zawahri, were trying to establish an al-Qaida base in the region, he said. McConnell noted the camps are in an area that has never been governed by any state or outside power.
Ik heb de afgelopen weken weer het nodige over Al Qaida en 9/11 gelezen. En steeds lees ik daar dat strijders werden getraind en geindoctrineerd in Al-Qaid-kampen en Koranscholen in Pakistan. Dus ik snap deze opmerking niet helemaal. Wat ik begrijp is dat Al Qaida nimmer vertrokken is uit Pakistan. Alleen zijn bases in Afghanistan indertijd heeft moeten opgeven.

Lex

Pakistan denies hosting bin Laden, camps

ISLAMABAD, Pakistan (AP) -- Pakistan on Wednesday rejected a claim by the U.S. intelligence chief that Osama bin Laden and his deputy were hiding in northwestern Pakistan, and that al-Qaida was setting up camps near the Afghan border.
President Gen. Pervez Musharraf, however, acknowledged that foreign militants were in Pakistan's tribal regions along the Afghan border and warned them to leave, the state-run news agency reported. It was not clear from the report whether Musharraf named any particular militants.
Musharraf spoke a day after new U.S. intelligence chief Mike McConnell told a Senate Armed Services Committee hearing that al-Qaida is trying to set up training camps and other operations in Pakistan tribal areas near Afghanistan.
"It's something we're very worried about and very concerned about," McConnell said. U.S. intelligence officials believe that bin Laden and his deputy, Ayman al-Zawahri, were trying to establish an al-Qaida base in the region, he said. McConnell noted the camps are in an area that has never been governed by any state or outside power.
"We deny it," Interior Minister Aftab Khan Sherpao told The Associated Press, referring to McConnell's remarks.
Sherpao told The Associated Press there were no al-Qaida training camps in his country and U.S. officials had not provided any intelligence suggesting there were.
On a visit to Pakistan on Monday, Vice President Dick Cheney met with Musharraf to seek his aid in foiling an anticipated spring offensive by the Taliban and al-Qaida against coalition forces in Afghanistan.
Cheney was accompanied by Deputy CIA Director Stephen Kappes, suggesting that the U.S. officials were prepared to buttress their allegations about al-Qaida operations with intelligence data.
Musharraf told Cheney that Pakistan was already doing all it could to fight the militants, his office said.
Musharraf vowed Wednesday to take "stiff action" to expel foreign militants from Pakistan's mountainous border regions, the Associated Press of Pakistan news agency reported.
"People have come there from outside. They are living in our mountains and spreading terrorism not just in Pakistan but in the entire world," APP quoted Musharraf as saying at a public meeting in the southern Sindh province.
"These people are putting Pakistan in danger. These people should leave and go, otherwise we will have to deal with them and we are dealing with them," APP quoted him as saying.
U.S. officials are concerned about a peace deal Pakistan signed with tribal leaders of the North Waziristan region in September. In that agreement, the tribes promised to respect the authority of the Pakistani government and curtail cross-border attacks by militants.
In return, Musharraf returned some of the tribes' weapons, released some prisoners and withdrew from posts inside North Waziristan.
At Tuesday's hearing, Lt. Gen. Michael Maples, head of the Defense Intelligence Agency, said the tribes have not abided by most terms of the agreement. McConnell added U.S. intelligence believes al-Qaida's training and related capabilities increased as a result of the deal.
Musharraf's office confirmed that during the meeting, Cheney expressed concern that al-Qaida was "regrouping" in the tribal areas and that the vice president "called for concerted efforts in countering the threat."
Sherpao insisted Pakistan was "fighting the scourge of terrorism in the best interest of Pakistan."
Musharraf is a key ally of the United States in its fight against Islamic militants.

By MUNIR AHMAD
Associated Press Writer
Feb 28, 4:42 PM EST



ronjhe

Grote wapenvondst in Amsterdam

Uitgegeven: 23 februari 2007 07:41
Laatst gewijzigd: 23 februari 2007 09:38
AMSTERDAM - De Nationale Recherche heeft bij een inval in een huis in de Amsterdamse wijk Buitenveldert een grote partij wapens gevonden.

Bekijk video

In het appartement lagen een reiskoffer en een sporttas met twaalf pistolen en revolvers, een geweer, drie Uzi's, twee Kalashnikov's en een antitankraket. De politie nam ook twintig handgranaten, munitie en geluidsdempers mee. De bewoner, een 29-jarige Amerikaan, is opgepakt tijdens de inval.

Explosieven

De politie forceerde de deur van het appartement met explosieven om een zo groot mogelijk verrassingseffect te bereiken. De bewoner, een 29-jarige man met een Amerikaans paspoort, is aangehouden. Hij zat op het moment van de inval tv te kijken.

De verdachte maakt volgens een woordvoerder vermoedelijk deel uit van een zeer gewelddadige criminele organisatie met banden in Engeland, Jamaica en Nederland. Leden van de bende zouden in Engeland liquidaties op hun geweten hebben. De man wordt vrijdag aan de rechter-commissaris voorgeleid.


Even ter illustratie hoe makkelijk het blijkbaar is om grote partijen wapens op te slaan en te verzamelen.... Goed dat dit ondekt werd, maar het zal niet de enige partij zijn... de illegale wapenhandel floreert ook in Nederland..

ronjhe

Citaat van: Dr_pepper op 23/02/2007 | 12:05 uur
Dit is niet helemaal waar wat je zegt: Dankzij digitalisering word het uitvoeren van een terreuraanslag steeds moeilijker. Geld word via de computer bijgehouden, grote bedragen kunnen niet worden overgeplaats zonder te worden gecontroleerd, ID-kaarten worden voorzien van chips die de weg van een verdachte kunnen volgen, camera's kunnen verdachten herkennen d.m.v. auto herkenning enz enz.
Ja deze maatregelen (die als we zo doorgaan volgens mij kunnen leiden tot een big brother state (dictatuur moderne stijl) en het einde van de democratische rechtstaat), helpen wel ja. Maar zijn verre van waterdicht. Dat wordt keer op keer aangetoond. En als het jouw dagtaak zou zijn manieren te vinden om aanslagen of het doorsluizen van geld toch mogelijk te maken dan vind jij de mazen in dit web. 9/11 vond ook al plaats onder een versterkt veiligheidsregime (na aanslagen eerder). Het is onmogelijk alles en iedereen te controleren. Zeker in een vrije democratische samenleving. Zoals ik laatst al eens schreef. Toen ik naar Madrid reisde had ik zo metaal bestek/messen het vliegtuig kunnen insmokkelen die in bestekbakken te pakken waren bij de restaurants in de tax-free zone na de controle. Alleen inzetten op deze veiligheidsmaatregelen is dus een doodlopende weg. Mogelijk ook voor onze democratische rechtstaat....
Citaatdit was ook de reden waarom de politiek besloot dat veroordeelden van terrorisme geen bankrekening mogen openen, geen verzekering afsluiten, geen uitkering aanvragen en geen huis huren. Je kan een veroordeelde niet uit de EU verbannen maar wel wegpesten want zonder al die dingen kan die niet overleven in het ''digitale westen''.
Het grote probleem is dat de aanslagplegers van de toekomst niet bekend staan in het systeem als terrorist. Zie bijv. bij aanslagen in London waar de leden niet bekend stonden als terrorist. En als je ze al pakt en veroordeeld krijgt. Want de meeste zullen zelfmoordaanslagen plegen of zich dood vechten. 
Citaateffe terug te komen op het bericht: terroristen trainen in de kampen hoe ze terreuraanslagen in hier maar ook in oorlogsgebieden uit moeten voeren, zodra je ervoor zorgt dat ze geen plek hebben om te trainen gaat dat ten koste van de effectiviteit waarmee een netwerk kan optreden. Simpel maar waar.
Ik zag afgelopen dagen weer de nodige docu's over dit onderwerp. Wat me opviel was dat de aanslagplegers en andere lieden rond 9/11 hun training ook toen al kregen in Pakistan en niet in Afghanistan. Wat wederom aantoont hoe krom het huidige beleid is. Verder wat je hier schrijft is een illusie. Dan zou je de hele wereld moeten controleren, dictator-style. En dat zou niet eens voldoende zijn. En zoals ik al zei. Je kunt hier in Nederland op de Veluwe ook gewoon oefenen zonder dat iemand dat merkt. Of in een bedrijfspand in Amsterdam. Hoe je een Kalasnikov moet bedienen en gebruiken kun je gewoon leren ergens in een woonkamer. De wil om aanslagen te plegen en zelf daarbij te sterven ook

Dr_pepper

Alle grote aanslagen in het Westen werden immers gepleegd en voorbereid door mensen die gewoon ook in het Westen wonen. Experts weten dat de grote mega-steden in het Westen uitstekende verschuilplaatsen zijn voor extremisten.

Dit is niet helemaal waar wat je zegt: Dankzij digitalisering word het uitvoeren van een terreuraanslag steeds moeilijker. Geld word via de computer bijgehouden, grote bedragen kunnen niet worden overgeplaats zonder te worden gecontroleerd, ID-kaarten worden voorzien van chips die de weg van een verdachte kunnen volgen, camera's kunnen verdachten herkennen d.m.v. auto herkenning enz enz.

dit was ook de reden waarom de politiek besloot dat veroordeelden van terrorisme geen bankrekening mogen openen, geen verzekering afsluiten, geen uitkering aanvragen en geen huis huren. Je kan een veroordeelde niet uit de EU verbannen maar wel wegpesten want zonder al die dingen kan die niet overleven in het ''digitale westen''.

effe terug te komen op het bericht: terroristen trainen in de kampen hoe ze terreuraanslagen in hier maar ook in oorlogsgebieden uit moeten voeren, zodra je ervoor zorgt dat ze geen plek hebben om te trainen gaat dat ten koste van de effectiviteit waarmee een netwerk kan optreden. Simpel maar waar.


ritchie008

ik word compleet gek over de negatieve bericht geving over de US. Ze doen de job waar heel Europa te bang voor is om iets te doen. Je zou ze moeten prijzen inplaats van ...... Echt om te .....

Us is niet altijd right, maar hebben wel het lef en de ballen om iets te veranderen. Dit is meer dan je van de rest van de wereld kan zedggen. Nu Iran nog Bush !!

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 20/02/2007 | 17:35 uur
Nog even en dat is een taak voor de "westerse wereld"...... ::)
Voor wat betreft de nadelige gevolgen van haar buitenlands/economisch beleid wel ja. Welke de voedingsbodem tot nog toe stevig voedt. Zonder daar naar te kijken en daar zaken te veranderen zal een poging het Islamitisch extremisme en de strijdgroepen die de komende jaren nog vanuit andere achtergronden zullen ontstaan (zoals armoede) uit te schakelen mijns inziens mislukken en de problematiek alleen maar groter maken. Maar ja, zoals ik reeds zei. Dat vinden een aantal belangrijke actoren hier in het Westen helemaal niet erg. Eigen zakken vullen en een stevig vijandsbeeld gaan immers prima samen weten we uit de Koude Oorlog tijd. War is big business...

calimero

Kan dit bericht ook niet gezien worden als een stukje politieke propagana?
Bush wil namelijk wel veel extra troepen die richting op sturen, en dan heeft ie toch een beetje steun en draagvlak van het volk nodig.
Impossible only takes some minutes longer.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/02/2007 | 17:30 uur
Zolang er niks wordt gedaan aan de voedingsbodems van dit Islamitisch extremisme is het dweilen met de kraan open.

Nog even en dat is een taak voor de "westerse wereld"...... ::)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/02/2007 | 17:14 uur
(Mijn laaste reactie voor ik weer ontopic ga).... Nou je doet anders flink je best ;) gaat ie weer... Tja, de Turkse burgers hadden het ook niet makkelijk toen de Armeniers werden verdreven... pppfff Rob Rob... Je hebt blijkbaar de recent uitgezonden serie van Spielberg niet gezien... Echt, als ik Bush was zou ik jou direct in dienst nemen als zijn persvoorlichter ;) ;D Ik kan er wat van om steeds op de andere kant van iets te wijzen maar ik heb mijn meerdere nu echt gevonden ;)

Maar goed, ik ga weer ontopic na deze speldenprikken ;)

Ja, ik heb de "Into the west" natuurlijk wel gezien. Ik word alleen weer eens zo moe ervan dat alles er maar bijgesleept wordt om Amerika in het kwade daglicht te zetten. En by the way;  je zal maar weinig postings van mij aantreffen met daarin de loftrompet over de VS. Ik reageer in het overgrote deel omdat Amerika in mijn ogen irrelevant of zelfs onterecht er weer eens op een negatieve manier bijgesleept wordt. Met name als het mensen betreft die wat mij betreft er de ballen verstand van hebben. Dat zijn van die mensen die je op TV ook maar wat hoort raaskallen en gewoon helemaal niets van de VS weten.

En laten we het verder wat dit betreft dan maar afgerond hebben en ontopic verder gaan. Neem aan dat we dat allemaal wel het beste vinden.

ronjhe

Ik denk dat Al Qaeda nog even profiteert van de mogelijkheden in Pakistan. Maar in principe heeft de organisatie dit soort vrijhavens niet nodig. Alle grote aanslagen in het Westen werden immers gepleegd en voorbereid door mensen die gewoon ook in het Westen wonen. Experts weten dat de grote mega-steden in het Westen uitstekende verschuilplaatsen zijn voor extremisten. En op het platteland is voldoende ruimte om militaire trainingen te houden en zich te bekwamen in wapens. Wapens die met een uitgebreid illegaal circuit vrij eenvoudig zijn te bemachtigen. Om over het gemak waarmee je bommen kunt maken maar te zwijgen. Zolang er niks wordt gedaan aan de voedingsbodems van dit Islamitisch extremisme is het dweilen met de kraan open. En die kraan lijkt eerder verder opengedraaid te worden door het eenzijdige beleid.

KapiteinRob

Citaat van: Sonja op 20/02/2007 | 15:50 uur
Ik word er ook moe van Elzenga.
En het wilde westen heeft alles met indianen te maken, of je het nu leuk vind of niet Rob. Mail anders Bush even dat HIJ off topic gaat!

Begin dan niet zelf over het uitroeien van de indianen, wat niets met het topic te aken had. En als je het allemaal te vermoeiend vind, reageer je toch gewoon niet. Maar het vermoeiende voor je zal ongetwijfeld zijn dat men niet met jouw visie mee wilt gaan of die niet "begrijpt".

Dutch.Devil

---> Sonja: Al Qaeda was inmiddels alweer zo 2006 zei je?  :P

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 20/02/2007 | 13:22 uur
Actie en reactie. De reactie in deze was m.i. suggestief en had m.i. tot doel om een bepaalde mening die m.i. niets met het artikel van doende heeft te uiten. En als ik elke vorm van kritiek op de VS constant zou willen bagetaliseren, had ik er pas echt een dagtaak aan... ;)
(Mijn laaste reactie voor ik weer ontopic ga).... Nou je doet anders flink je best ;)
CitaatKan best zo zijn, maar dan hoeft men het niet selectief op indianen te gaan betrekken. De "kolonisten" aldaar hadden het tijdens hun trek westwaarts en hun verblijf ook niet gemakkelijk!
gaat ie weer... Tja, de Turkse burgers hadden het ook niet makkelijk toen de Armeniers werden verdreven... pppfff Rob Rob... Je hebt blijkbaar de recent uitgezonden serie van Spielberg niet gezien... Echt, als ik Bush was zou ik jou direct in dienst nemen als zijn persvoorlichter ;) ;D Ik kan er wat van om steeds op de andere kant van iets te wijzen maar ik heb mijn meerdere nu echt gevonden ;)

Maar goed, ik ga weer ontopic na deze speldenprikken ;)

Buckie

Citaat van: Sonja op 20/02/2007 | 09:37 uur
"wilder dan het Wilde Westen" zal Bush mee bedoelen dat ze niet zo makkelijk uit te roeien zijn als de indianen?

Ik vind dit wel erg doordraven. Als de duitsers ooit nog eens achter de Taliban aangaan, haal je dan de Jodenvervolging er soms bij?

Kraza

Ik word er ook moe van Elzenga.
En het wilde westen heeft alles met indianen te maken, of je het nu leuk vind of niet Rob. Mail anders Bush even dat HIJ off topic gaat!

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/02/2007 | 13:02 uur
Ga ik jou ook een spiegel voorhouden... Lijkt me dan ook prettig als jij niet constant elke vorm van kritiek op Amerika bagataliseert.

Actie en reactie. De reactie in deze was m.i. suggestief en had m.i. tot doel om een bepaalde mening die m.i. niets met het artikel van doende heeft te uiten. En als ik elke vorm van kritiek op de VS constant zou willen bagetaliseren, had ik er pas echt een dagtaak aan... ;)

Citaat van: Elzenga op 20/02/2007 | 13:02 uur
Bush bedoelt hier mijns inziens wel degelijk het wilde en soms rechteloze leven in het oude Wilde Westen.

Kan best zo zijn, maar dan hoeft men het niet selectief op indianen te gaan betrekken. De "kolonisten" aldaar hadden het tijdens hun trek westwaarts en hun verblijf ook niet gemakkelijk!

Citaat van: Elzenga op 20/02/2007 | 13:02 uur
En wat met de Idianen werd gedaan indertijd zou men nu een genocide noemen.

Correct en tevens juist.

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 20/02/2007 | 12:23 uur
Je zou kunnen proberen zaken ook eens anders uit te leggen dan negatief-Amerikaans. Met het wilde westen kan namelijk heel goed letterlijk het wilde westen (dus landschappelijk) bedoeld worden. In de kontext van het artikel is dat namelijk meer dan logisch!

Trouwens, de indianen zijn niet uitgeroeid, dus je vraagstelling is m.i. nog suggestief ook.
Ga ik jou ook een spiegel voorhouden... Lijkt me dan ook prettig als jij niet constant elke vorm van kritiek op Amerika bagataliseert. Want dat zie ik je namelijk steeds doen. En werkt net zo irritant. Bush bedoelt hier mijns inziens wel degelijk het wilde en soms rechteloze leven in het oude Wilde Westen. En wat met de Idianen werd gedaan indertijd zou men nu een genocide noemen. Verder kon ik ook niet zo uit de voeten met de ironische vraag van Sonja...

KapiteinRob

Citaat van: Sonja op 20/02/2007 | 09:37 uur
"wilder dan het Wilde Westen" zal Bush mee bedoelen dat ze niet zo makkelijk uit te roeien zijn als de indianen?

Je zou kunnen proberen zaken ook eens anders uit te leggen dan negatief-Amerikaans. Met het wilde westen kan namelijk heel goed letterlijk het wilde westen (dus landschappelijk) bedoeld worden. In de kontext van het artikel is dat namelijk meer dan logisch!

Trouwens, de indianen zijn niet uitgeroeid, dus je vraagstelling is m.i. nog suggestief ook.

Kraza

"wilder dan het Wilde Westen" zal Bush mee bedoelen dat ze niet zo makkelijk uit te roeien zijn als de indianen?

Thor

Gepubliceerd op maandag 19 februari 2007

WASHINGTON (ANP) - Het centrum van het terroristische netwerk al-Qaeda is niet uitgeschakeld in de bergen van westelijk Pakistan, maar herstelt zich er juist. Het afgelopen jaar zijn er weer kleine trainingskampen in gebruik genomen en de leiders krijgen weer contact met aanhangers over heel de wereld.

Dit berichtte maandag het dagblad The Washington Post op gezag van belangrijke Amerikaanse functionarissen betrokken bij de bestrijding van terrorisme. Vooral de Egyptenaar Ayman al-Zawahiri ontpopt zich in het Pakistaanse stamgebied Noord-Waziristan weer als terroristenleider.

Het is niet meer zoals destijds in Afghanistan toen al-Qaeda eregast was van het Afghaanse Taliban-regime dat de Amerikanen in 2001 ten val brachten. Maar de door de krant geïnterviewde zegslieden stelden dat al-Qaeda niet meer is afgesloten van de buitenwereld.

Wilde Westen

De groepering herstelt zich stap voor stap na Amerikaanse aanvallen van de afgelopen jaren. Recent nog stelden Amerikaanse toppolitici dat al-Qaeda geïsoleerd is geraakt en geen invloed meer uitoefent over de verspreide leden van al-Qaeda.

De functionarissen weten niet waar al-Qaedakopstukken Osama bin Laden en Zawahiri zich schuil houden behalve dat het in de ontoegankelijke stamgebieden moet zijn waar de Pakistaanse overheid niets te vertellen heeft. President Bush zei eerder dat de ,,Taliban en al-Qaedafiguren zich in afgelegen gebieden van Pakistan schuil houden. Dat is een wild gebied, wilder dan het Wilde Westen.''

Bron 20FEB2007