'Amerikanen voeren aanval uit in Syrië'

Gestart door Cobra4, 26/10/2008 | 20:33 uur

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 30/10/2008 | 15:29 uur
Citaat2. Er is gewoon een probleem met smokkelen van mensen en munitie vanuit Syrie. Dat wordt nu aangepakt wat op zich goed is. Alleen dit soort acties worden niet enkel gedaan omdat het Irak/VS helpt.
Syrië heeft gewoon een punt dat je zo'n lange grens gewoon niet dicht krijgt. Dat weten de Amerikanen zelf ook maar al te goed met hun grens met Mexico, die ondanks alle maatregelen ook de illegale immigranten en drugs niet tegen houdt. Amerika had hier ook eerst kunnen dreigen met ingrijpen, desnoods door er een publieke zaak van te maken en zo het Syrische regime onder druk te zetten zelf iets te doen. Ik geloof niet dat dit is gedaan en het toch weer een voorbeeld is van arrogant cowboy-gedrag waarin soevereiniteit en grenzen worden geminacht.

Jij gaat liever voor een slappe Nerdlandse/Europese aanpak?!

Elzenga

#11
Citaat van: VandeWiel op 30/10/2008 | 15:19 uur
Dank ;)

Debka heeft het zelfs over mogelijke oorlog. Korreltje zout, maar wel in potentie erg explosief.
Of dit soort "incidenten" is een mooie reden om Amerikaanse diplomaten en burgers onder dit excuus te laten vertrekken uit Syrie..waar mogelijk aanvallen tegen Amerikaanse belangen worden verwacht mocht er een aanval op Iran plaats vinden...

mmhhh...ik weet uit berichtgeving dat Cheney heel dik is met Netanyahu... de waarschijnlijk eerstvolgende premier van Israël. En dat er in het verleden plannen waren ook in Syrië langs militaire weg en regime-change af te dwingen. Voor het Irak-scenario toch iets minder florissant en snel verliep als de heren neo-cons in Washington hadden verwacht. Natuurlijk zal rechts-politiek-Israël ook blij zijn met het aanpakken van de Syrische regime als een aanpak van het Iraanse op dit moment geen groen licht krijgt vanuit Washington. Dit het "alternatief" is om Israël te bewegen een vredesakkoord met de Palestijnen te accepteren nog voor Bush vertrekt. Maar dan blijft de Iraanse potentiële nucleaire dreiging bestaan...of men moet inmiddels bewijs hebben dat die veel minder gevaarlijk is dan wordt gesuggereerd en wel in een later stadium aangepakt kan worden......ppfff..het blijft een complex gebeuren daar in het Midden-Oosten...maar het rommelt wel gevaarlijk.

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 30/10/2008 | 06:49 uur
Presidentieel. Nagenoeg 100% zeker. Dit heeft implicaties op Irak (waar nu onderhandeld wordt over nieuwe verdragen voor de troepen), Syrie, Iran, Rusland et cetera. Als dit fout loopt zijn de consequenties zo groot dat dit het hoogste niveau is.
Waarschijnlijk...maar toch blijf ik benieuwd....want de Amerikanen zwijgen verder. En ik weet hoe tijdens het presidentschap van Clinton ook een vele richtingenstrijd heeft plaats gevonden tussen het Ministerie van Defensie en dat van Buitenlandse Zaken betreffende de situatie in het voormalig Joegoslavië. Dat is uitvoerig beschreven door betrokkenen. Ook nu zie je kenmerken van zoiets betreffende het aanpakken van Iran en Syrië. Vooral de vice-president Cheney speelt hierin een belangrijke rol schijnt.
Citaat1. Veel gaan er van uit dat de VS akkoord is met de Syrische troepensamentrekking rond libanon. Wat al ze het er niet mee eens zijn en willen laten zien dat ze Syrie durven aan te pakken? Een Waarschuwing dus!?
alsof ze die met de invasie van Irak en Afghanistan en dreigende woorden hetzelfde te doen met Iran en Syrië al niet voldoende hebben gegeven. Daarom geloof ik er niks van als het beeld wordt opgeroepen dat Syrië Libanon weer wil innemen. Dat zou immers zelfmoord zijn van het regime want het ultieme excuus voor Amerika om Syrië aan te vallen. Nu Amerikaanse troepen in Irak steeds meer vrij komen is daar alle ruimte voor immers.
Citaat2. Er is gewoon een probleem met smokkelen van mensen en munitie vanuit Syrie. Dat wordt nu aangepakt wat op zich goed is. Alleen dit soort acties worden niet enkel gedaan omdat het Irak/VS helpt.
Syrië heeft gewoon een punt dat je zo'n lange grens gewoon niet dicht krijgt. Dat weten de Amerikanen zelf ook maar al te goed met hun grens met Mexico, die ondanks alle maatregelen ook de illegale immigranten en drugs niet tegen houdt. Amerika had hier ook eerst kunnen dreigen met ingrijpen, desnoods door er een publieke zaak van te maken en zo het Syrische regime onder druk te zetten zelf iets te doen. Ik geloof niet dat dit is gedaan en het toch weer een voorbeeld is van arrogant cowboy-gedrag waarin soevereiniteit en grenzen worden geminacht.
Citaat3. Ze willen Assad een goede reden geven om wel AQ in Syrie aan te pakken. Misschien dat hij het zo intern beter kan verkopen of dat ze hem zo onder extra druk weten te zetten.
dit acht ik wel een mogelijk argument. Want ik kan me voorstellen, en daar zijn ook aanwijzingen voor, dat Assad intern ook te maken heeft met tegenstanders. Wat je ook ziet in Pakistan. Die mogelijk boos en verbolgen zijn over de terugtrekking uit Libanon en de ondergang van hun ideologische broeder Saddam in Irak.
Citaat4. Ze (VS) willen nog een conflict net voor de verkiezingen?! Alhoewel ik dit niet echt zie als iets dat kan escaleren. Syrië is niet helemaal gek.
met Syrie? dat lijkt me stug...dan zie ik eerder een aanval op Iran plaats vinden. Al denk ik dat die alleen geloofwaardig zal zijn als Israël die uitvoert en de VS er pas daarna instapt. Maar wat biedt men dan de Arabische landen om hiermee in te stemmen? vredesverdragen...maar nog geen teken dat daar echt een doorbraak komt binnenkort.
Citaat5. Verder lijkt het er op dat dit gewoon beleid van de VS wordt. U pakt onze criminelen niet aan? Dan komen wij wel het oplossen. Gezichtsverlies voor het aangevallen land en met een beetje geluk leidt het tot veranderingen. (zie in zekere mate in Pakistan)
kan..maar het vervelende van deze eigenzinnige aanpak is dat het de steun voor Al-Qai'da en de Taliban mijns inziens alleen maar vergroot. Want sommige moslims zien wederom daden van agressie tegen Islamitische landen door satan VS en zullen daardoor verder radicaliseren.
Citaat6. Dit is verder een ZEER grote waarschuwing richting Iran. Zo lees ik het tenminste. U mengt zich in Irak? Of doet er niets aan? Fijn, op basis van het recht op zelfverdediging geven we hier aan dat we kleine aanvallen op uw grondgebied kunnen, mogen en zullen uitvoeren. Juridisch was een en ander al uitgewerkt en de VS vinden dat dit binnen de regels valt. Verwacht dus ook een dergelijke kleinschalige actie bij Iran. Iran verwacht het in ieder geval.
Ja dit sluit ik ook niet uit. Ik acht het zelfs mogelijk dat dit allemaal toneelspel is...niet de aanval, maar wel de reactie daarna enzo...om het Iraanse regime in de waan te laten dat er nog steeds grote spanningen zijn tussen Syrie en de VS...terwijl er misschien achter de schermen in het diepste geheim akkoorden worden voorbereid en een Arabisch groen licht voor het aanpakken van Iran...het blijft mij namelijk veels te stil...of ik moet me vergist hebben en heeft Bush werkelijk zijn afgang geaccepteerd en vertrekt zo meteen met hangende pootjes het Witte Huis. Of ze moeten wel heel zeker zijn dat McCain gaat winnen.

VandeWiel

Dank ;)

Debka heeft het zelfs over mogelijke oorlog. Korreltje zout, maar wel in potentie erg explosief.



US shuts Damascus embassy amid rising tensions
DEBKAfile Special Report
October 29, 2008, 11:47 PM (GMT+02:00)


US embassy in Damascus shut
The statement cited "increased security risk and rising tensions."
DEBKAfile's military sources report that the Syrian government expects more US attacks after Sunday's US raid in the north which left 8 people dead. A spokesman in Damascus announced Wednesday night, Oct. 30, that if US strikes are repeated, Syria will break off security cooperation not only with the US but also with Iraq on their common border. The situation is explosive enough to lead to a Syrian declaration of war if Iraqi forces hit terrorist bases on its soil.
Thursday, Syrians will demonstrate against the US helicopter-borne raid in the north. US official has said a smuggler of foreign fighters into Iraq was targeted. "The U.S. Embassy in Damascus remains concerned about the continued threat of terrorist attacks, demonstrations and other violent actions against U.S. citizens," said the embassy spokesman.
DEBKAfile's sources reported earlier that following a Syrian threat of "painful responses" for the American attack, the embassy had prepared for extreme events, such as possibly a Syrian military siege of the embassy, violent demonstrations or even a direct attack that would force the evacuation of staff.
The embassy spokesman declined to comment on whether the number or status of US diplomats in Syria could change.
Our sources believe that the Assad government's closure of the American cultural and school Monday and protest to the UN Secretary General and Security Council Chairman were only the beginning and that more extreme steps are in store in Syria and Iraq.
Following pressure from Tehran, the Baghdad government denounced the American incursion into Syria after first accusing Damascus of cross-border terror against Iraq.


http://www.debka.com/headline.php?hid=5686

Elzenga

#8
vervolg discussie bij het juiste topic ;)

Citaat van: VandeWiel op 30/10/2008 | 06:49 uur
Citaat van: Elzenga op 30/10/2008 | 00:07 uur
Ik ben wel benieuwd tot op welke hoogte hier toestemming voor was gegeven.

Presidentieel. Nagenoeg 100% zeker. Dit heeft implicaties op Irak (waar nu onderhandeld wordt over nieuwe verdragen voor de troepen), Syrie, Iran, Rusland et cetera. Als dit fout loopt zijn de consequenties zo groot dat dit het hoogste niveau is.


Citaat van: Elzenga op 30/10/2008 | 00:07 uurIk snap deze aanval en zijn implicaties immers niet helemaal.

1. Veel gaan er van uit dat de VS akkoord is met de Syrische troepensamentrekking rond libanon. Wat al ze het er niet mee eens zijn en willen laten zien dat ze Syrie durven aan te pakken? Een Waarschuwing dus!?

2. Er is gewoon een probleem met smokkelen van mensen en munitie vanuit Syrie. Dat wordt nu aangepakt wat op zich goed is. Alleen dit soort acties worden niet enkel gedaan omdat het Irak/VS helpt.

3. Ze willen Assad een goede reden geven om wel AQ in Syrie aan te pakken. Misschien dat hij het zo intern beter kan verkopen of dat ze hem zo onder extra druk weten te zetten.

4. Ze (VS) willen nog een conflict net voor de verkiezingen?! Alhoewel ik dit niet echt zie als iets dat kan escaleren. Syrie is niet helemaal gek.

5. Verder lijkt het er op dat dit gewoon beleid van de VS wordt. U pakt onze criminelen niet aan? Dan komen wij wel het oplossen. Gezichtsverlies voor het aangevallen land en met een beetje geluk leidt het tot veranderingen. (zie in zekere mate in Pakistan)

6. Dit is verder een ZEER grote waarschuwing richting Iran. Zo lees ik het tenminste. U mengt zich in Irak? Of doet er niets aan? Fijn, op basis van het recht op zelfverdediging geven we hier aan dat we kleine aanvallen op uw grondgebied kunnen, mogen en zullen uitvoeren. Juridisch was een en ander al uitgewerkt en de VS vinden dat dit binnen de regels valt. Verwacht dus ook een dergelijke kleinschalige actie bij Iran. Iran verwacht het in ieder geval.

Kortom, logische actie naar mijn idee om heel veel redenen.

Cobra4

Syrie sluit Amerikaanse instellingen

DAMASCUS/BAGDAD/DUBAI -  Het Amerikaanse culturele centrum en de Amerikaanse school in Damascus gaan dicht. Dit heeft de Syrische regering dinsdag besloten. Het is een reactie op een Amerikaanse aanval op een dorp aan de Iraakse gr

Bij die aanval kwamen zondag acht burgers om het leven onder wie vier kinderen meldden de Syrische autoriteiten. Ze noemden het een oorlogsmisdaad en "terroristische agressie van de Amerikanen".

Amerikaanse bronnen stelden dat een sleutelfiguur is gedood die strijders hielp naar Irak te gaan. Onbevestigde berichten die dinsdag zijn verpreid door de omroep al-Arabiya stellen dat de Amerikanen op aanwijzingen van de Iraakse grenspolitie de aanval uitvoerden. Syrië heeft dinsdag opnieuw ontkend dat de Amerikanen een figuur van de terroristische al-Qaeda als doelwit konden hebben.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn

Lex

'Doelwit aanval Syrië was smokkelaar'

WASHINGTON - De aanval van het Amerikaanse leger in Syrië zondag was gericht op een zeer belangrijke regionale smokkelaar van terroristen.

Deze man, Abu Ghadiya, zou om het leven zijn gebracht toen vier legerhelikopters vanuit Irak toesloegen in een dorp nabij de grens met Irak.  
Dat meldde een Amerikaanse overheidsfunctionaris maandag. "De operatie was succesvol", aldus de anonieme bron. "We nemen aan dat hij om het leven is gekomen." Zeker acht personen kwamen om het leven door de aanval.

(c) ANP Uitgegeven: 27 oktober 2008 17:36

Cobra4

Irak: actie in Syrië gericht tegen rebellen

BAGDAD -  Een militaire actie zondag op het grondgebied van Syrië was gericht tegen opstandelingen die geregeld aanslagen in Irak plegen. Dat heeft een Iraakse regeringswoordvoerder maandag laten weten.

De zegsman wilde echter niet kwijt wie verantwoordelijk was voor de militaire operatie in Syrië. Volgens Syrische functionarissen vielen Amerikaanse troepen een gebouw aan nabij Abu Kamal, ongeveer 8 kilometer van de grens met Irak. Acht mensen zouden zijn omgekomen, onder wie vier kinderen.

De zegsman van de Iraakse regering stelde dat in het gebied waar de actie werd uitgevoerd onder meer een terreurgroep opereerde, die onlangs bij een aanval in Irak dertien politierekruten doodde. Irak heeft Syrië gevraagd de leden van die groep uit te leveren.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn

Lex

Syrië beschuldigt VS van terreur

LONDEN - 
Syrië heeft maandag in felle bewoordingen de Verenigde Staten beschuldigd van terreur. Dit in verband met de aanval die Amerikaanse legerhelikopters zondag uitvoerden op Syrische grondgebied nabij de grens met Irak. Acht mensen, onder wie vier kinderen, kwamen om het leven.

,,We beschouwen dit als criminele en terroristische agressie'', aldus de Syrische minister van Buitenlandse Zaken Walid Muallem tijdens een persconferentie in Londen. Daar sprak hij eerder op de dag met zijn Britse collega David Milliband. ,,Wij leggen de verantwoordelijkheid bij de Amerikaanse regering'', zei Muallem.

ANP | Gepubliceerd op 27 oktober 2008, 16:46

Cobra4

Amerikaanse zegsman geeft aanval in Syrië toe

WASHINGTON -  Een Amerikaanse regeringsfunctionaris heeft maandag erkend dat Amerikaanse troepen zondag een aanval in Syrië hebben uitgevoerd. De operatie was succesvol, aldus de anonieme zegsman.

Washington hulde zich in stilzwijgen sinds de berichten over een Amerikaanse aanval op het Syrische dorp al-Sukkiraya waarbij zondag volgens Damascus zeker acht burgers onder wie vier kinderen werden gedood.

Een Iraakse regeringswoordvoerder sprak maandag van ,,dodelijke aanvallen in de regio waar rebellen aanvallen op doelen in Irak voorbereiden". De VS beschuldigen Syrië ervan niets te doen tegen terroristen die naar Irak gaan.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn

Lex

'US Helicopter Attack In Syria'

American helicopters have reportedly attacked a Syrian border point with Iraq, killing nine people.

Syrian TV channel Al Dunia said a number of US helicopters attacked the village of Al Sukkiraya, east of the capital.
Witnesses said the attack targeted a house in the area in which a man and his four sons, and two other people were killed.
"Nine people were killed and 14 wounded in the raid, which hit a group of builders while they were working," the television station said.
"All victims were civilians," it added.
It is not clear when the attack happened.
There has been no official confirmation from the US, but a US military spokesman in Baghdad, said the matter was being investigated.
Alon ben-David, a security correspondent with Israel's Channel 10, believes American military action was taken against suspected al Qaeda territory on Syrian soil.
He told SkyNews: "In a combined operation, four helicopters closed in on the target - a building in which there were five members of the same family.
"The gunships attacked and eight American soldiers landed on the ground and stormed the building before leaving."
Sky's foreign affairs editor Tim Marshall says the attack will cause "a flap between the three countries" but expects the situation to "die down".
"Syria is not in the mood to make trouble despite having its territory violated," he says.

This is a breaking story. More to follow...

Sky News, 7:28pm UK, Sunday October 26, 2008

Cobra4

'Amerikanen voeren aanval uit in Syrië'

(Novum/AP) - Amerikaanse gevechtshelikopters hebben een luchtaanval uitgevoerd in een Syrisch dorp, dicht bij de Iraakse grens. Dat hebben de Syrische staatstelevisie en ooggetuigen zondag gemeld.

Volgens ooggetuigen werd het dorp Hwijeh, zo'n zeventien kilometer van de grens met Irak, aangevallen door twee helikopters met Amerikaanse strijdkrachten aan boord. Er zouden zeven doden en vijf gewonden zijn gevallen.

Het Amerikaanse leger in Irak gaf vooralsnog geen commentaar.

bron: www.trouw.nl
Peloton 3 602 Sqn