'Al-Qaeda niet in Nederland actief'

Gestart door Elzenga, 14/12/2008 | 16:45 uur

Sproit

Helaas ben ik dan weg.

1950 op Ned. 2
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

Misschien dat eea duidelijker wordt/is na de TV uitzending? ;)

Sproit

Ik kan het eigenlijk niet geloven dat er niets actief zou zijn hier. Misschien zoekt Joustra niet goed genoeg? 't Klinkt ongeloofwaardig dat er niets is.


Ik kan 2 dingen niet stroken, geen activiteit van AQ in Nederland maar wel dat wij een van de landen zijn die binnenkort een verassing krijgen in de vorm van een aanslag.

Een goede voorbereiding is o.a. verkenning en infiltratie lijkt mij. (of ze moeten gewoon puur bommen gooien zonder na te denken...)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Elzenga

Heel bijzonder dat je met zoveel zekerheid kunt stellen dat er geen terreurcellen van Al-Qa'ida actief zijn in Nederland. Dat kun je dus helemaal niets stellen blijkt. Want een goede terreurcel zal zijn aanwezigheid namelijk niet prijs geven. Wat een domme opmerking!!...

Maar dat Nederland mede door Fitna maar nog veel meer door de deelname aan de bezetting van Irak indertijd en nu Afghanistan (wat natuurlijk niet wordt genoemd door Joustra...ra ra in wiens opdracht) hoog op de lijst staat is weinig verrassend. Het blijft een kwestie van tijd voor hier wat gebeurd vrees ik.

Elzenga

'Al-Qaeda niet in Nederland actief'

AMSTERDAM - Al-Qaeda is niet in Nederland actief. Dat zegt vertrekkend Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) Tjibbe Joustra zondagavond in het televisieprogramma Spraakmakende Zaken.

In België werden deze week nog veertien mensen opgepakt omdat ze bij de Belgische tak van Al-Qaeda zouden horen. Een van hen zou vergevorderde plannen hebben voor een zelfmoordaanslag.

In Nederland is volgens Joustra ook bij nationale netwerken zoals de Hofstadgroep weinig activiteit. Dit betekent echter niet dat de kans op een aanslag klein is. De dreiging zou nu vooral van internationale vertakkingen van terreurorganisaties komen.

Joustra wijst er in het interview op dat bij aanslagen in islamitische landen vaak ook geloofsgenoten van de dader omkomen. "Dat komt de populariteit van de terreurorganisaties bepaald niet ten goede. Wat je ziet is dat ze zich dus meer en meer richten op westerse doelen." Nederland zou hoog op het verlanglijstje van dit soort terreurorganisaties staan.

Joustra zei twee weken geleden in de Volkskrant al dat internationaal opererende Jihadisten Nederland in het vizier hebben. Dat zou vooral komen door de internationale toer die Geert Wilders met zijn film Fitna maakt. De terreurdreiging is volgens hem groter dan ooit.

Joustra vertrekt eind deze maand. Het is niet bekend of er al een opvolger is.
© Novum